Stora Bromptontråden
PEK sa:En nybörjarfråga. Har bara flugit med stor cykel tidigare och då är det ju specialbagage som gäller, men hur funkar det med en Brompton? Antingen jag skaffar en av Bromptons egna väskor (ganska dyra dock) eller försöker mig på att få ner den i en vanlig resväska vad gäller då, som förutsättning gäller naturligtvis att väskan håller sig inom de tillåtna måtten för resväskor. Är det vad som man har i väskan som avgör om det är specialbagage (låter ju lite otroligt men när det gäller ursäkter för att få debitera extraavgifter kan man väl få höra vad som helst...). Någon som vet, någon som har egen erfarenhet? Trevlig helg på er! /Per
Jag tycker det är bäst att packa i kartong eftersom jag oftast flyger hem från annat ställe. Hemma är det lätt att fixa en kartong, bara att skära och tejpa och sedan fixa mjuk inredning av gammalt täcke, liggunderlag, bubbelplast eller vad man har. Bilden är från när jag flög sist. På hemresan gick jag till en Brompton handlare och fick en kartong till hemresan. Den kartongen har jag förstärk och ska använda i vår när jag flyger. På hemresan får jag tigga kartong och fixa en låda.
Det blir inte specialbaggage så länge måtten är ok (det har i alla fall fungerat för mig att checka in som vanligt bagage) bredd+höjd+djup brukar inte få överstiga 158cm.
Som handbagage är en brompton både för stor och tung.