Stora Bromptontråden

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
det kan vara lite jobb med vevarna. byttes standard till jis häromåret, och har man europeiska vevar som hittas prisvärt begagnade hamnar dessa långt ut. då får man slipa lite;)

Arsozath

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
IMG_20190911_060408264.jpg

I väntan på bussen. Första pendling. Kan vara den roligaste cykel jag cyklat på. Det är så man vill sitta kvar några hållplatser för länge så man får chansen att sladda omkring på stan. Två växlar ger starka ben. Sadeln är riktigt najs, trots jeans.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Har fuskat lite utan cykel en period men nu är den igång igen. Bästa cykeln, så jäkla kul att cykla på!

IMG_20190912_162005.jpg

Bromic

Medlem
Stora Bromptontråden
Fråga till Brompton-erfarna: Vore det möjligt att dra en Thule-vagn med en Brompton? Dvs, håller den för det, och funkar det att sätta en Thule-"krok" på den och ändå kunna fälla ihop den?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jomper har skrivit att han har gjort det. I ett ickerelaterat inlägg har han skrivit att han har bytt baktriangel. Tolka’t som du vill. :P

Brompton skriver själva att de inte rekommenderar det. Jag har själv ungefär samma funderingar men har inte provat.

Lodet

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Jag kör med Thule vagn efter min brompton
Funkar fint !
Vagnen går lite lägre än kopplad till en cykel med stora hjul och vagnen lutar ju lite framåt men varken jag eller dottern har nåt problem med detta!

Kopplingen sitter fast på cykeln hela tiden.
Det är inget problem med vikningen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Som sagt, det fungerar bra, bara sätta fästet bakom vanliga muttern, jag hade en karosseribricka i lagom storlek också men navets axel räcker till, går utmärkt att vika ihop. Och som sagt så lutar vagnen lite mera framåt men får ungefär samma lutning som med löphjulet så det är knappast ett problem.

Oklart men inte omöjligt att det är relaterat, jag har fått byta min baktriangel. Den sprack precis bakom vevlagret på icke drivsidan (dvs samma sida som vagnen dras).

Leffe

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Nån som monterat en korg på sin Brompton eller sett nån annan göra det? Att man ska kunna fälla ihop den med korgen ser jag inte som nödvändigt

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Det går väl att sätta klickfix-fäste fram istället för bromptons eget fäste, och då har man plötsligt massa korgar att välja mellan.

Eller var det svårt att få tag i klickfixfästen kanske..?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Snygg!

Jag har en "väska" att dra över cykeln som alltid är med men använder den i praktiken aldrig. Och jag släpar med cykeln överallt typ i affärer, på restauranger osv. Möjligen att man vill ha det på om den är riktigt smutsig.

Stefan_R

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Tack.
Ja den extra svarta bilen cover har jag också. Får ser vilken blir bättre i praktiken.
Bike cover har en fördel man kan packa ihop allt då här:
(Man kan sen teoretisk dra hela dom en rullväska bakom sig. Jag behöver testa det först)
IMG_20191020_210913.jpg

IMG_20191020_210921.jpg

Black planet

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jo den behövs faktiskt. Det finns ett cykelfientligt företag som heter SJ. Då behövs den. Sen Skrapan som hamnar i samma fack. Annars? Vilken bra cykel o va söt den är. Var köper man den? Jo en brommie är som en hundvalp.

jomper sa:
Snygg!

Jag har en "väska" att dra över cykeln som alltid är med men använder den i praktiken aldrig. Och jag släpar med cykeln överallt typ i affärer, på restauranger osv. Möjligen att man vill ha det på om den är riktigt smutsig.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Jo, jag har inte plockat bort sadelväskan med överdraget, känns som att man kan råka på någon nitisk människa och då är det ju en livräddare att ha det med.

NiklasL

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Ska börja arbeta i annan stad så cykel + tåg dit och hem. Således Brompton. Provcyklat en M3L och gillade den direkt. Ja, utom en sak: vänsterpedalen suger. Den är mindre och med en klump vid vevarmen vilket gör att foten kommer för långt ut = ont i vä knä. Vilken ersättningspedal rek? Har sett att det finns båda andra vikpedaler och avtagbara.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
det finns pedaler med bajonettfäste, men där hamnar också pedalen en bit ut.

med fast vänsterpedal som sticker ut får man offra packbarhet.

ett enkelt sätt att kompensera problemet med knät är att lägga en kil av papper 2 mm hög under yttre delen av framfoten.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
när det gäller löstagbara pedaler har mks och wellgo gott rykte, och bra sortering.

wellgo har i mitt fall stått emot bra, även för mtb-bruk där jag på en av cyklarna har möjlighet att på det sättet byta till platta pedaler vid utlån till mindre vana åkare.

just welgos plattisar är fantastiskt lätta i magnesiumversion, och har dobbar i ytterkanten som vinklar in foten lite och på så sätt kompenserar den nyss efterfrågade belastningsvinkeln i knät.

NiklasL

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Så där, Brompton inköpt. Valde att köpa lokalt här i Växjö och eftersom jag ville ha en direkt blev det en svart eftersom det fanns hemma. Kom på det där med gummiklotsen bak och det visade sig att det var den hårda - skönt, den mjuka gjorde hojen väldigt svampig att cykla på. Visste inte vilka däck jag skulle välja så det blev de som satt på, Brompton original. När jag kom hem upptäckte jag två saker: dels att cykeln tycks vara byggd i nov 2016 att döma av numret och dels att växelnavet inte ville alls. Säljaren bytte då hjul med en av de andra han hade hemma och då blev det även andra däck, Schwalbe Marathon Racer.
Tyvärr vill mitt vänstra knä inte bli vän med vänsterpedalen och klumpen vid vevarmen så den måste bort. Dessutom har jag läst någonstans att Brompton dessutom har större Q-faktor än normalt (sant?). Att få bort pedalen visade sig svårt. En vanlig pedalnyckel har man ingen glädje av utan det är endast insex 6 alt 8mm som gäller. Min lilla sexa orkade inte få loss eländet utan fick komplettera med en åtta med en rejäl arm på Biltema. Där blev det även ett par billiga pedaler för 79:90 och nu känns det betydligt bättre! Så nu är frågan: Acceptera en fast vä-pedal som sticker ut, skruva av den på tåget, köpa en MKS vikpedal eller köpa en MKS avtagbar pedal? Om man väljer en avtagbar finns även en praktisk hållare som fästs i bakaxeln.

Leffe

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag har en bromme utan infällbar pedal och det är svindåligt. Alltid ivägen när man bär cykeln, speciellt i bussen som har en trång korridor mellan sätena. Hur kan den paja knäna? Kör du så långa sträckor?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Blir det inte ännu bredare med löstagbara pedalen + fäste till den?

Jag cyklar i princip inte längre än en mil med min och har aldrig funderat på att det skulle vara extra brett. Man sitter ju inte fast så det blir inte lika statiskt som med SPD tänker jag?

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
det blir ungefär samma bredd med löstagbara pedaler som med bromptons fällbara.

men lösningen som jag ser det är inte att stå ut med fasta pedaler, utan att vika ihop en pappbit 1-2 mm höjd och lägga i skon under inlägget, under yttre trampdynan. då blir belastningsvinkeln samma som om pedalen var kortare. knät tackar för det:)

det är lättare bära en brompton om man viker ihop den så att vänstra pedalen hamnar nedåt i stället för uppåt. kräver att man fäller in pedalen inom baktriangeln före fällning, och även att man förvarar pumpen i ryggan.

jag gör alltid så. vrider man sedan sadeln 30 grader åt höger blir också tyngdpunkten så att nederdelen där pedalen sitter hamnar längre från byxbenet. vips kan man bära hojen med en löstagbar vänsterpedal kvar!

men fast pedal?? skulle inte tro det. ett onödigt problem när cykeln ska packas i bil eller väska.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
bärläge. sadelvridningen gör att avståndet mellan ditt byxben och pedalen ökar. och med pedalen nedåt slipper man fula fläckar och blåmärken vid knät.

som sagt det moderna pumpfästet kan ställa till trassel, kan behöva böjas till. jag skulle för min del inte tveka att ta bort det; den här hopvikningen är såpass överlägsen.
.

Bilagor

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
och har man avtagbar pedal fungerar denna vikning i all lägen. ställ vänster vevarm rakt bakåt före vikning.

högerpedalen kommer på samma sätt som syns på bilden hamna rakt upp, och låsas av nedre kanten på framskärmen

NiklasL

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Leffe sa:
Jag har en bromme utan infällbar pedal och det är svindåligt. Alltid ivägen när man bär cykeln, speciellt i bussen som har en trång korridor mellan sätena. Hur kan den paja knäna? Kör du så långa sträckor?
Bra fråga. Har haft problem med vä knä i många år. Körde länge med wedge i vä sko på lvg. Det som händer om foten kommer för långt från medellinjen är att det blir en valgus-vackling i knäleden med smärta på medialsidan som följd. På lvg klarar jag mig troligen utan numera efter nya skor, bättre justering av cleats och även kortare vevarmar anpassade efter min benlängd.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
ett välkänt problem. pedaler längre ut alltså högre q-faktor medför belastning på knäts insida (varus). samma problem uppstår på snowboards.

ytterligare värre blir det med hålfotsinlägg, om skon sitter fast i pedalen, och i det fallet om sulan är mjuk så den viks utåt.

lösningen är enkel; lägg en kil under yttre delen av främre fotbladet. har detta på ett flertal av mina spd-skor.

om man inte har spd kan man förstås bygga på ytterdelen av pedalen istället. finns förresten sådana pedaler att köpa, t ex wellgos avtagbara plattformspedaler:)

NiklasL

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
kais01 sa:
ett välkänt problem. pedaler längre ut alltså högre q-faktor medför belastning på knäts insida (varus). samma problem uppstår på snowboards.

ytterligare värre blir det med hålfotsinlägg, om skon sitter fast i pedalen, och i det fallet om sulan är mjuk så den viks utåt.

lösningen är enkel; lägg en kil under yttre delen av främre fotbladet. har detta på ett flertal av mina spd-skor.

om man inte har spd kan man förstås bygga på ytterdelen av pedalen istället. finns förresten sådana pedaler att köpa, t ex wellgos avtagbara plattformspedaler:)
För mig tvärtom. Wedge som är lite högre på medialsidan för att motverka vackling i knäleden mot mitten. Med minskad q-faktor följer mindre problem.

I ett foruminlägg från 2012 anges q-faktor för Brompton till ca 160mm medan Shimano anges ha 145,5mm för 2x (154,5 för 3x). Å andra sidan menar en del att Brompton vevparti sitter en aning asymmetriskt med hö sida längre ut. En del verkar byta vevparti till Campa eller Shimano men det blir ofta problem med marginal till ramen och kedjelinjen så det blir lite meck med distanser och liknande.

Med det sagt gillar jag min M3L. Hopvikt är den kompakt och den är pigg att cykla på. Trean har jag nog inte så stor glädje av så jag funderar på lite lättare utväxling, inte minst m t p backar. Är det klingan fram man byter då (i en cykelaffär sa man att det var bakdrevet)?

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
kil på medialsidan har samma effekt som att öka avståndet mellan pedalerna, alltså ökad q-faktor:)

det gör belastninglinjen genom knät mer åt det hjulbenta hållet, tvingar ut knät från cykeln och ökar belastningen på knäts insida.

det finns folk som kör trippelklinga på brompton så kedjelinjen är inte ett stort problem. själv kör jag campa på en, okänd kolfibervev på en annan, schlumpf på en tredje, och på den en tioväxlad kassett. det går finfint.

om du vill ha lättare växlar kan du minska framklingan, men på en treväxlad brommie hellre öka storleken på bakdrevet och som bonus få mindre risk för nedisning vintertid.

du har mycket kul framför dig:-) 🔧

NiklasL

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
kais01 sa:
kil på medialsidan har samma effekt som att öka avståndet mellan pedalerna, alltså ökad q-faktor:)

det gör belastninglinjen genom knät mer åt det hjulbenta hållet, tvingar ut knät från cykeln och ökar belastningen på knäts insida.

det finns folk som kör trippelklinga på brompton så kedjelinjen är inte ett stort problem. själv kör jag campa på en, okänd kolfibervev på en annan, schlumpf på en tredje, och på den en tioväxlad kassett. det går finfint.

om du vill ha lättare växlar kan du minska framklingan, men på en treväxlad brommie hellre öka storleken på bakdrevet och som bonus få mindre risk för nedisning vintertid.

Förstår hur du menar. Men jag tror inte att det är inuti smärtan uppstår hos mig utan utanför ledhålan, typ ledkapsel o sidoligament. Med större q-faktor vacklar knäet inåt mot hojen och så sträcks dessa strukturer. Men, efter att ha korrigerat fästpunkten på skon (för racern) inåt hände det som du beskriver med kil som höjer medialsidan. Nu funkar det att köra utan på racern :-)

Har byggt tre hojar och två par hjul och har redan mängdgooglat Bromptonmoddar… svårt låta bli! Det knepiga är väl ”The Fold” som sätter tajta gränser. Återkommer…

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
NiklasL sa:
kais01 sa:

Förstår hur du menar. Men jag tror inte att det är inuti smärtan uppstår hos mig utan utanför ledhålan, typ ledkapsel o sidoligament. Med större q-faktor vacklar knäet inåt mot hojen och så sträcks dessa strukturer. Men, efter att ha korrigerat fästpunkten på skon (för racern) inåt hände det som du beskriver med kil som höjer medialsidan. Nu funkar det att köra utan på racern :-)

Har byggt tre hojar och två par hjul och har redan mängdgooglat Bromptonmoddar… svårt låta bli! Det knepiga är väl ”The Fold” som sätter tajta gränser. Återkommer…
precis! men varje q-faktor och längd på pedal har sin lämpliga kil. du hittar en lämplig även för den fällbara pedalen, om du i övrigt vill ha den:)

ser fram emot modd-bilder! tänk på att inte onödigtvis öka vikten, den skall kunna bäras..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Jag märkte ganska fort att mycket av originaldelarna är genomtänkta och bra komprimisser hållbarhet/vikt, ofta till helt OK pris.

Sen cyklar jag inte mer än ungefär en mil om dagen på min iofs.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer