Stora Bromptontråden

Kryptonic

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Jag har lite funderingar om vilken brompton jag ska ha !
Jag har haft en 6 vxl o kört cykelsemester på den ( norra delarna av sverigeleden ) men i ett anfall av nått slag så sålde jag den ....

Nu är jag ute efter en ny men funderar på om en 2 vxl skulle funka till cykelsemester , det blir kreditkortssemester med bara allra nödvändigaste packningen !
Det går ju byta framdrev för att optimera lite för hur man vill ha det men räcker 2 vxl .
Så om nån kört långt/semester på 2 växlad o har lite tankar om det så tar jag gärna emot synpunkter om det .
hat fnt
/mange

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Ett par mil har jag kört på min tvåväxlade som längst så knappast långcykling. Tycker det fungerar bra, en växel för start och backe, en för normalfart. Sen får man anpassa dreven lite, jag skulle nog gå ner i storlek på framdrevet för långcykling. Nu går den istället väldigt fort på min pendling, men eftersom det normalt sett bara är ett par kilometer i taget så funkar det helt ok. I värsta vinterslasken eller motvinden kan jag ju altid köra på lättaste växeln.

Jag har inte kört 3- eller 6-växlad Brompton men generellt sett så är jag ingen stor vän av växelnav.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
det är ju lätt att konvertera en sexväxlad till tvåväxlad, bara att byta bakhjul. tvärtom är lite mer pyssel.

tänker om du vill ha en lättare och smidigare cykel till pendling, och en med mer växlar till touring.

tvåväxlade bakhjul säljs hyggligt ofta på brittiska ebay.

liksom jomper antyder kan det bli brist
på lätta växlar med en lastad tvåväxlad cykel.

nieves

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Då har man börjat att uppgradera. Teleskopstolpen får vänta, istället blev det såna däringa fjädrande, stabiliserare till bultarna för hopvikningen.
20201003_130317.jpg

Dom är väl helt ok med fjädrande men inte helt perfekta för att hindra klampan från att rotera. Kostade bara runt 40kr så jag köpte 2 par och skänkte 1 till en medbromptonist och vän.

Nästa blev en beställning från bikegang.co.uk som jag nu vackert får vänta på att testa.
Screenshot_20201007-182524_Chrome.jpg

Där blev det en ny teleskopisk axel lite nya hjul, både till stänkskärmen och rullaren. En ny bussning också i matchande (?) grön färg.
Den befintliga axeln är för smal i mitt tycke och gör ekipaget instabilt när man rullar omkring i affärer mm.
Recension kommer när prylarna sitter på plats.
Screenshot_20201007-182546_Chrome.jpg

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
20201012_172550.jpg

Nummer 2 i stallet. Nu kommer det en fråga som jag bara slänger ut i luften.....Då frugan med sina kortare ben inte använder maxhöjd på stolpen, hur gör man enklast för att lätt hitta rätt höjd på sadeln?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Visa bilaga 447475
Nummer 2 i stallet. Nu kommer det en fråga som jag bara slänger ut i luften.....Då frugan med sina kortare ben inte använder maxhöjd på stolpen, hur gör man enklast för att lätt hitta rätt höjd på sadeln?
Jag har samma problem.

Jag brukar höfta (!) med sadeln i höfthöjd, men måste ibland stanna och justera pga för hög/låg. Störande.

nieves

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Det finns ju en sån där sleeve men då fler kanske vill använda hojen så blir det kanske att ritsa in ngt.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
lägg eventuellt också märke till gaffatejpen runt småhjulen. så kan man rulla runt sin brompton i affären och använda den med cykelkorgen som shoppingvagn.

har eezy wheels på ett par tyngre brommisar, de har förstås bättre funktion för rullning utomhus, men då brukar jag mestadels ändå rulla mina cyklar utfällda.

när det gäller cykeln på bilden är jag dock lite mer viktmedveten, så därför denna ghettolösning. den ligger på cirka 9,4 kg.

NiklasL

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Hur gör ni för att rulla era ihopfällda Bromptons i affärer och liknande? På min tar ekrarna i framhjulet i den lilla kedjan till växelföraren där den kommer ut vid bakhjulsnavet.

NiklasL

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Efter att ha veckopendlat med Brompton sedan januari verkar kedjan börja sjunga på sista versen, vilket känns lite snabbt. Kan ju handla om fel kedjesmörja, etc. Vilken ersättningskedja köper ni och var?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Jag har köpt Bromptons egen kedja, kostade 12 pund från SJS. Det var en SRAM-kedja av någon finare modell i verkligheten. Heter Brompton 3/32 Inch 102 Links Chain på orderbekräftelsen.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Hur gör ni för att rulla era ihopfällda Bromptons i affärer och liknande? På min tar ekrarna i framhjulet i den lilla kedjan till växelföraren där den kommer ut vid bakhjulsnavet.
går på cykelns högra sida, har styret utfällt, med eller utan korg monterad. greppar med vänster hand styret vid mittbulten, lyfter så framändan lite, och låter den rulla på hjulen som syns i inlägg 866.

försöker man samma manöver från cykelns vänstra sida tycker jag den wobblar.

NiklasL

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
går på cykelns högra sida, har styret utfällt, med eller utan korg monterad. greppar med vänster hand styret vid mittbulten, lyfter så framändan lite, och låter den rulla på hjulen som syns i inlägg 866.

försöker man samma manöver från cykelns vänstra sida tycker jag den wobblar.
Mitt problem gällde inte höger eller vänster utan det faktum att ekrarna i framhjulet går emot växelföraren när man rullar cykeln.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Mitt problem gällde inte höger eller vänster utan det faktum att ekrarna i framhjulet går emot växelföraren när man rullar cykeln.
det är inte tänkt att framhjulet skall rulla när man drar den hopfällda cykeln. antingen lyfter man upp framändan så som jag beskrev, eller så har man pakethållare med fyra stora eezy wheels så att det hänger i luften när cykeln är hopfälld. kanske jomper har det så?

jag tycker dock för egen del att det även på brommies med pakethåklare är bättre med bara två eezy wheels, de som sitter fram på utfälld cykel och bak på hopfälld. och behåller de två trögrullande hjulen bakerst på utfälld pakethållare. då slipper man att cykeln rullar runt i bussen eller bagagehyllan på tåget. men det finns andra här som gillar att ha fyra.

med bara två stora eezy wheels slipper man som en bonus att bakre pakethållarhjulen utfälld cykel knölar in sig i fastspänt bagage. är inte detta helt minimalt i storlek måste det sticka ut bakom cykeln om inte hälarna skall krocka med kollit. av samma skäl är främre cirka fjärdedelen av pakethållaren inte användbar för bagage som sticker ut bredare i sidled än pakethållaren.

Storklas

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag har lite funderingar om vilken brompton jag ska ha !
Jag har haft en 6 vxl o kört cykelsemester på den ( norra delarna av sverigeleden ) men i ett anfall av nått slag så sålde jag den ....

Nu är jag ute efter en ny men funderar på om en 2 vxl skulle funka till cykelsemester , det blir kreditkortssemester med bara allra nödvändigaste packningen !
Det går ju byta framdrev för att optimera lite för hur man vill ha det men räcker 2 vxl .
Så om nån kört långt/semester på 2 växlad o har lite tankar om det så tar jag gärna emot synpunkter om det .
hat fnt
/mange
Mycket sent svar men har cyklat med 2 växlat Frankrike och Tyskland på semester. Bytte dock vevparti från Brompton till ett kompakt. Växla ned gick bra med hälen men för att växla upp behövdes handpåläggning.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Min cykel har inte rullat mer än två gånger sen i mars, så jag är lite osäker. Kanske minns jag fel? Har inte upplevt att framhjulet går i när jag rullar cykeln med styret uppfällt men jag kanske lyfter den på något vis.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
nästan så du skulle ta en abstinensrunda jomper:)?

behövt vara på plats även under pandemin, och åkt med glest besatta tåg ihop med min cykel. det blir väl ett drygt tiotal mil härlig brommiecykling en vanlig vecka,

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Kära happy.

Jag och min Brompton M3L har haft en något knackig relation. Jag fullständigt älskar hur praktiskt det är att dumpa bilen någonstans och cykla hem, eller kombinera olika trafikslag. Möjligheterna är oändliga!

Däremot har vi kämpat med lite olika saker, och några är åtgärdade. Satte först på två slangklämmor på gummiklossen som dämpar baktriangeln. Studsade runt orimligt mycket först. Därefter mindre klinga fram för att nå mina vanliga 100 rpm eller däromkring. Inte så kinkigt, men det var för tungt i början och det kändes som att det aldrig fanns en passande växel. Sen byttes handtag från skumplast till någon form av ergo-historia med bar-ends som funkar hyfsat, då händerna inte gillar rakt styre egentligen.

Största problemet idag är att jag inte får upp någon fart på cykeln. Alla andra pratar om att det går så fint att cykla fort även på en Brompton, men jag cyklar orimligt mycket långsammare på den än på övriga asfalts- och gruscyklar. Jag misstänker, i stigande ordning, följande komponenter:

- Däck. Någon form av blockmönster ger tvärgående linjer i slitytan, vilka jag tycker mig kunna höra och känna vid snabbcykling.

- Drivlina. Rasslig när man vevar i luften. Har provat andra, nya Bromptons som låter likadant. Har fått okejat från van cykelhandlare att drivlinan låter normalt. Är i superskick i all väsentlighet efter blott 30 mil och sedvanlig kärlek. Det treväxlade navet tickar och har sig på de två högsta växlarna, ett tickande som i mina öron signalerar att växlarna tar effekt från mina ben.

- Sittställning. Har inte reflekterat så mycket över detta förrän för ett par veckor sedan då jag spenderat sommaren i mer aero-position (inget extremt dock) på de andra cyklarna sedan en bikefit och samtidigt inte cyklat någon Brompton, och fick en smärre chock när jag hade händerna så högt upp. Känns smått bisarrt med såpass hög och kort sittställning, helt plötsligt.

Däcken är ju bara att byta, men utbudet är inte enormt. Gillar skinwall men ogillar schwalbe. Värt att prova något nytt, även om säljaren säger att originaldäcken rullar OK. I min värld känns de stumma och hårda, helt utan någon form av myskänsla. Plus smatterljudet då, som kanske är inbillning. Vilka däck rekommenderas?

Drivlinan är bara att acceptera förmodar jag. Tvåväxlat skulle kunna funka, men ser det som orimligt att ha en växel för branta backar och en för snabba raksträckor i marschfart kring 30-35 km/h. Sexväxlat blir ju bara mer av samma då de har samma treväxlade nav i grunden. Upplever ni effektförluster i navet?

Gällande sittpositionen borde det finnas ganska bra potential att komma ner en hel del genom att bara byta till ett rakt styre och montera på den korta M-stammen. Blir det för lågt tror ni? Har sett tips från kais innan någonstans, uppskattar en uppdatering. Hur kinkigt är det att få rätt längd på vajrar och höljen?

I övrigt ska sägas att cykeln verkligen är rolig att cykla på! Pigg och alert vid knixig cykling. Det händer att man både bunnyhoppar och cyklar på bakhjulet. Älskar den, men samtidigt gnager farttappet ganska rejält. Till viss del är det psykologiskt, men det är ju en faktor som vilken som helst..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Jag tycker allt att Bromptons egna däck är bra. Har testat marathon också, marginell skillnad. Sen finns ju Kojak men jag är skeptisk till jättesmala däck.

Marathon Winter är däremot hemska att cykla på, ett nödvändigt ont.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
3-vxlnavet tar effekt, helt klart.

Sen är det väl bara en här på forumet som hävdar att hen cyklar snabbare på sin brommie än vanliga räsercyklar. Tolka det som du vill. ;)

Brompton är långsamma men roliga cyklar. Däremot är de jäkligt praktiska.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Ah, missade att det var växelnav. Det förklarar saken. Jag har inte cyklat just brompton med växelnav men många andra cyklar och det brukar alltid kännas segt och trögt. Jag har en tvåväxlad.

Det är klart att den är långsammare än en racer men jag håller inte med om att det är en långsam cykel.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
det är inte särskilt stort farttapp på en intrimmad brompton, konstigt nog, har kört i landsvägsklunga med två av mina utan mer än minimalt handikapp. 34;5 kmh i 45km på en rolig tur jag minns med den tvåväxlade. förstås finns absolut en skillnad, men inte särskilt mycket att skriva hem om.

däcken gör mycket! nuvarande standarddäck marathon racer är riktigt bra, satsa tveklöst på dem, kojak är stela på något sätt, marathon är som tunga hockeypuckar och marathon plus som tröga skumgummibollar.

låter som du har högt tryck. mer än 3,5 bar bromsar tydligt, under 2,5 bak genomslag på trottoarkanter. marathon racer är känsliga för detta, corden är tunn (lättrullande) men en aning spröd.

den mjuka gamla standard fjädringsklossen är för seg, den nya har jag inte provat.

treväxelnavet har jag knappt kört, men det femväxlade gav en del motstånd innan det var inkört. typiskt för navtypen. kolla att det finns ett litet lagerglapp, då går det lättare. byte från fett till syntetmotorolja lättar ytterligare men kräver påfyllning då och då.

jag tror du kommer långt med översyn av däck och fjädringskloss.

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag skulle nog inte heller säga att det är en långsam cykel. Man får ju helt klart en del höjda ögonbryn och en gång vid rödljusstopp hade jag svårt att övertyga en racercyklist som tappade rullen på mig på pendling om att det faktiskt inte var en elcykel. Ska dock sägas att jag är stark på korta sträckor och att jag märkte att han skulle hänga på..😛

Problemet är mer att det gnager i mig och att det inte är jag själv som sätter begränsningen. Ofta kan jag hamna mellan andra och tredje växeln och inte orka hålla kadensen på trean även om jag vet att det borde gå utan större problem givet förutsättningarna.

Tvåväxlat kanske skulle kunna vara något då. Har inga större bekymmer med kadenskänslighet egentligen, men när det går tungt uppför backarna utgör M-styret eller för den delen baknavet inte några superstabila grejer att hålla sig i. Styret flexar ju oroligt mycket när man tar i på riktigt, såpass att man är lite orolig att det ska smälla av. I lite högre fart spelar det väl mindre roll, men jag bor mitt i ett av Göteborgsområdets brantaste områden och måste alltid uppför backar förr eller senare. Får undersöka växelomfång osv en regnig dag. Eller provcykla tvåväxlad, när de väl finns i lager igen..

Jag verkar ha ett däck som heter Brompton Kevlar, även om inte det står på mina däck. Ser ut som på bilden nedan. Ju mer jag funderar på det desto värre tycker jag däcken är. Bra däck ska i mitt tycke vara ganska tryck-okänsliga men dessa är fruktansvärt tunga vid lägre tryck och fruktansvärt hårda och stumma vid höga tryck. Känns hopplöst varje gång man ska pumpa, eftersom det ändå inte blir bra. Är förvisso van vid att ha väldigt fina däck på alla cyklar annars så jag är lite bortskämd, men ändå.

B0A50777-F475-48FC-9972-38D4898AE051.png

Någon som provat Schwalbe One gentemot Marathon racer?

Med en slangklämma runt fjärdingsklossen upplever jag inget problem med studsig cykel längre. Helt stum hade kanske inte heller varit fel, men förmodar att man vill ha lite stötdämpning när man slänger ut bakhjulet då man fäller upp cykeln.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Haha, har också fått frågan om assistans några gånger.

Efter att ha prövat med Marathondäcken så hamnade jag på Bromptons eget som är det du visar. Hade både mera punka och kortare livslängd på Schwalbedäcket, men efter att Kais postade ovan måste jag erkänna att jag inte vet exakt vilken modell.

Sliter mer däck på Brompton än på någon annan cykel men det är väl inte så konstigt med tanke på att hjulen rullar mycket fler varv än på en vanlig 700c-cykel.

Beroende på form så upplever jag utväxlingen på min tvåväxade som perfekt eller ett snäpp för tung. Låga växeln är annars bra för start och i uppförsbackar, och höga på platten eller utför. Men när jag inte är i form, eller i vinterväglag, så är allt ett snäpp för tungt. Då blir det lätt att jag landar i att köra på den lätta växeln hela tiden. Men man kommer ju fram ändå.

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
Om du har M- eller H-styre kan du testa att vinkla fram styret (längre reach) -då får du en mer utsträckt position.
Om du har S-styre så kan man flytta fram det med en Aber Hallo styrstam:
Ger mycket bättre position tycker jag.
Den här är liknande: https://www.bikegang.co.uk/bikeganghut/DAHON-STEM-EXTENDER-RIDEA-p43074715

Jag bytte från Bromptons hårda fjädringskloss till en ännu hårdare -mindre studsigt när jag trampar.
Tror att jag köpte den från Bikegang: https://www.bikegang.co.uk/bikeganghut/Brommie-c9803294

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jo, däcken gör ju bra många fler varv på en Brompton. Har fått till mig att man genom att köra lågt tryck lätt nöter ut däcksidorna eftersom de flexar så extremt många gånger oftare än ett 622-däck gör.

Om man antar att det faktiskt finns ett ansenligt effekt-tapp i baknavet kanske ett tvåväxlat ändå räcker till. Lite mer effekt ner i marken viktigare än fler växlar, kanske. Jag har två storlekar på framklinga och kan därmed gaska enkelt prova åt lättare hållet om det skulle behövas.

Jag är dessutom enormt känslig för inbillade effekter, både positiva och negativa, så om jag är övertygad om att det blir bättre så är det ofta just det när jag väl provar..😛 Ska provcykla en tvåväxlad vid första bästa tillfälle!

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Om du har M- eller H-styre kan du testa att vinkla fram styret (längre reach) -då får du en mer utsträckt position.
Om du har S-styre så kan man flytta fram det med en Aber Hallo styrstam:
Ger mycket bättre position tycker jag.
Den här är liknande: https://www.bikegang.co.uk/bikeganghut/DAHON-STEM-EXTENDER-RIDEA-p43074715

Jag bytte från Bromptons hårda fjädringskloss till en ännu hårdare -mindre studsigt när jag trampar.
Tror att jag köpte den från Bikegang: https://www.bikegang.co.uk/bikeganghut/Brommie-c9803294
Aha, smart! Men hur funkar ihopfällningen efter dessa lösningar? Slår inte handtagen osv in i framhjulet då?

Gällande klossen så är en slangklämma verkligen att rekommendera som budgetlösning. Helt klockren effekt för ett par tior. Jag valde rostfri klämma för att få någorlunda finnish och det sticker inte ut eller skämmer utseendet enligt mig.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
du kan ju rätt smidigt konvertera din treväxlade till sex. det är något smal fastsättning av drevet på den treväxlade med sa-nav, så skippa plastskivan innanför och slipa av en bit av innerkanten av fästringen så den kan halka ner i sin skåra. då får du plats med två drev.

sätt dit t ex bromptons egna 13/15 -drev och få perfekta halva och relativt tajta växelsteg. bättre än vad som uppnås med wide-range-navet:)

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
när det gäller däcken hade bromptons egna däck tidigare en smal slitbana, och rullade fantastiskt. de ser ut så här. särskilt modellen utan kevlar yellow label är en stor njutning, men man får räkna med punktering ibland. har ett nos-lager av dessa:)

de lär ryktesvis vara tillverkade av kenda. gummiblandningen ok på våt
asfalt men inte mer. klart olämpligt för vinterbruk.
CF771F2E-E0FE-4ABE-9CFA-0FEC997B6B62.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
men de hade lite av-och-på-känsla i djupa snabba kurvor och i något
läge tillkom ett ganska kraftigt mönster på skuldrorna, som på n3wtons bild härovan.

däcken blev tyvärr trögare. men det kan dessbättre åtgärdas, med en vinkelslip och 24ans papper. så här. njutningen återkommer:)
4EF88CD1-E096-4E9C-B986-F31CA3A10AB2.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Om jag i nuläget känner missnöje med navet blir det väl knappast bra att behålla det men lägga till bakväxel utöver det?😛

Har förvisso en halv mekanisk verkstad att modda däck i, men jag upplever det som däcken i grunden har en dålig stomme. Osäker om jag känner någon inspiration till att pilla med dem då, speciellt som jag är superkänslig för inbillade egenskaper i däck..

Men styr-alternativen då? Funkar ett nedkapat risertyre på den korta M-stammen eller blir det tokigt? LarsMs lösning med att flytta fram styret ser helt klart intressant ut, men kan inte förstå att det skulle få plats i hopfällt läge.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
det är enkelt att vinkla framstyret. fällningen klarar ordentlig framvinkling innan det blir problem. man kan behöva justera ploppen som håller fast styrstammen.

cykeln blir stadigare och det blir bättre sittposition. så här ser det ut med vinkling 45 gr och ett 60 mm tredjeparts riserstyre 52 cm brett.
F2C3E9E5-2D13-49BA-8CB5-8B5E3DEA760B.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
när det gäller dina däck är stommen åt det mjuka allltså lättrullande hållet,
så till den grad att den är lite känslig. har kasserat fler däck pga cordbrott än slitage.

problemet för mycket gummi på fel ställe är ändå lätt fixat. slipar du skuldrorna som jag visade väntar lätt och skönt rull, trots stommens ofullkomlighet. och ger även mer stadga när man lägger mer cykeln i skarpa snabba kurvor.

vill du inte slipa i tre minuter köp alltså gärna marathon racer. med speedgrip gummi är det också mycket lämpligare för årstiden:)

det finns ett alternativ från conti, men det väger bly.

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
Men styr-alternativen då? Funkar ett nedkapat risertyre på den korta M-stammen eller blir det tokigt? LarsMs lösning med att flytta fram styret ser helt klart intressant ut, men kan inte förstå att det skulle få plats i hopfällt läge.
Det går bra att fälla ihop cykeln med Aberhollo-stammen, men styret fastnar inte i "fälla-ihop"- hållaren (når inte fram) om man inte förlänger skruven/pinnen på den. Jag har löst det med ett elastiskt snöre fäst bak på sadeln som jag lägger runt övre handtaget. För mig är det ok -prioriterar bra sittställning framför bästa ihopfällning.

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
Jag kör 6-växlad Brompton. Hur är det med växelnavet -är någon av utväxlingarna direktväxel? Kan den ge mindre friktionsförluster Än de andra två (vet inte hur växelnav funkar inuti)?

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
tvåan är direktväxel, ettan och trean går via planetväxel.

har inte kört wide-range-navet, men det är i princip samma utväxling och samma tillverkare som 1an och 5an på den femväxlade varianten. och där är motståndet efter nödvändig inkörning några månader knappt märkbart.

det är hursomhelst tydligt mindre än vad folk konstigt nog oftast utan klagan står ut med på högsta växeln 11t på kassettväxlar. och 10t och 9t skall vi nog helst tala tyst om. och likaså betydligt mindre än den sega sirap man bjuds på i multiväxlade nav på t ex hybridcyklar, där planetväxlarna staplas på varandra. hur obra som helst, särskilt om man skulle satsa på ett sådant för ett snabbroterande nav som på brompton.

som sagt vill du minimera motståndet se till att navet är inkört, att lagerglappet inte är för tajt justerat. och häll gärna i lite helsyntetmotorolja. man kan lura in det i navet via sidolagren om lägger cykeln åt sidan. kräver sedan påfyllning då och då, jag gör det typ vartannat år.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer