Stora Bromptontråden

kais01

Aktiv medlem
busis, om du har den klassiska brommien från nittiotalet som i länken (kännetecknas av smidda leder ist för gjutna) är bromsarna om de inte är utbytta rätt mediokra, för inte säga farliga.

värt att uppgradera med dual-pivot, säljs som komplett sats.

har du redan dessa nyare varianter byt gärna vajrar och hölje. de far illa genom att de är monterade uppochner vid bromsen. därigenom kommer smuts lätt in i höljet och orsakar friktion.

original fibrax klossar bromsar rätt ok, men är magneter för sand i friktionsytan och kan i min erfarenhet slita ut fälgen rätt snabbt vid bruk i smutsig väderlek.

gillar koolstop salmon bättre, och de greppar fantastiskt även i regn.
.
 

Bilagor

Busta B

Ny medlem
Tack!

Ja - det är nog den årgången jag har... dessa bromsarna är inget vidare. Bytte vajer och höljen, samt "tiagrabelägg" blev bättre, men inte bra. Nu i väta och smuts är de faktiskt farliga...

Skall kika efter kool-stop klossarna. Finns kompletta sådana till bra pris nu på black friday? =)

Passar nya bromptonbromsar på en äldre ram? Skulle på sikt behöva byta ut hela hjulen inkl vxl-systemet... kanske läge att även byta ut hela bromsarna då?!

Hur lossar man bakväxeln på en 3-växlad för att byta hjul?
 

kais01

Aktiv medlem
ja bromsarna passar vad jag vet rakt av. om du nöjer dig med ny frambroms kan du köpa vanlig eftermarknad, men bak är det längre bult än normalt förekommande. och som sagt det har åtminstone funnits ett komplett uppgraderingskit.

varför ska du byta hjul och växel??

för att lossa hjulet börja med att lossa växelvajern från sin lilla kedja, se i det läget till att pinnen som går in i navet inte är inskruvad till max, då kommer dess fäste inne i navet lätt gå sönder när du efteråt monterar hjulet. dra yttre plastgrunkan med ett litet hjul för växelkedjan rakt ut. ta en bild och se hur brickorna och slitsen för plastgrunkan sitter, du kommer att uppskatta det vid återmonteringen:)

kedjespännaren lossas med en yttre mutter på hjulaxeln (den muttern behöver efter montering inte sitta särskilt hårt)

sedan är det bara att lossa hjulet med sina muttrar som en vanlig cykel.
 

Mikael_S

Ny medlem
Hej! Ny här... ingen Brompton ännu men är i köpfas :) Min Brompton kommer att användas enbart för nöjes skull och inte för jobbpendling. Det som är aktuellt är en elvariant. Som jag förstår av den information jag fått är den på gång till Sverige nu i vår. Pris 32’ respektive 34’ för 2 respektive 6 växlad. Dyrt tycker jag och letar annat och då hittat Swytch som går loss på ca 5500,- till 7500,- som kit. Om jag köper en sådan så faller garantin på min nya Brompton men det kan jag leva med. Mina frågor: Är det någon här på forumet som har erfarenhet av detta kit? Man förväntas beställa och betala vid order men leverans först i mars nästa år eller i juni om jag missar den aktuella batchen. Låter lite segt och något osäkert att den inte lagerhålls av leverantören. Hur ska jag se på detta? Någon som vet andra kit? Behöver jag sexväxlad eller räcker det med två eller kanske treväxlad är rätt med elassistans? Har läst en hel del i denna trevliga tråd och hoppas mina frågor är ok :)
 

kais01

Aktiv medlem
haha, att ställa el****frågor i detta forum brukar vara som att släppa en bomb. hoppas inte tråden därmed blir förpassad till skämshörnan el**kel av våra moderatorer:)?

det finns väl en el******premie som mildrar priset för originalet något, är den kanske borta nu? och sedan med kits, lagkravet på att inte ha gashandtag utan istället sensor i vevpartiet är väl en svårighet. finns de som löser det med varvtalssensor ist f momentsensor, men de brukar vara läskiga iom att de driver vidare någon halv sekund vid hastig inbromsning. swytchen ger till synes bara en puls per pedalvarv, i så fall riktigt obra till vardags och livsfarligt i halka.

det har funnits diverse kits genom åren, om jag minns rätt heter ett ganska populärt nano. att som på swytch ha batteriet uppe där lamporna lämpligen sitter skulle gå bort för mig.

för övrigt är det inte svårt att på en vanlig brommie cykla förbi otrimmade el***(*. jag gör det alltsomoftast. om man som ovan cyklist behöver träna upp benen några månader för att nå dit kan ett alternativ vara att ha lägre utväxling, mest för att klara de värsta backarna.

the quality remains long after the price is forgotten. snåla inte.
 

Mikael_S

Ny medlem
Hej igen, bra inlägg haha... smyger vidare och hoppas att jag inte blir utslängd :) Själv är jag ingen tekniker men originalet har ju någon slags sensor som talar om för motorn när det är dags ” Bottom Bracket Sensor
The robust sensor instantaneously measures your pedal torque and cadence to ensure a smooth assistance.” är det någon skillnad i funktion?
 

kais01

Aktiv medlem
du är välkommen bland oss:)

det finns säkert folk som bättre kan berätta hur momentant elbrommien och liknande konstruktioner reagerar på plötsligt upphörd trampkraft, har faktiskt inte kört just den, men allt är bättre än en cykel som skenar. man kan förstås parera med bromsen, men fälgar är redan en förbrukningsvara om man pendlar med en vanlig brompton i stadslandskap med många inbromsningar.

en finess som elbrommien påstås ha, är återförande av kraft till batteriet vid inbromsning. lär ha varit en av orsakerna till den långa utvecklingstiden.

om du köper kit, tänk dels på att hjulbredden är ovanliga 75 mm, dels att motorn måste vara optimerad för högre rotationshastighet pga den lilla diametern på hjulet.
 

kais01

Aktiv medlem
roligt att du nämner däcket. på deras video ser man att de haft betydande svårighet montera detta, svajar kraftigt. titta i slutet av filmen. säkert inget som inte kan göras rätt av en händigare person.

största problemet med kitet tror jag är kadens-sensorn. den ger bara en puls per pedalvarv. men det är väl bara att testa kitet, monteringen är ju revbersibel;)

en annan sak jag skulle skärskåda är kvaliteten, tillgänglighet och pris på reservbatterier. firman bör kunna ange exakt vilken typ av 18650-celler som ingår i batteripaketet. om ordet fire ingår i namnet på cellerna, eller om de var och en påstås ha större kapacitet än 2700 mah, gå vidare.

 

Stefan_R

Ny medlem
Hej.
En sak som man ska tänka på när man har navmotor i framhjulet är att cykelns beteende blir annorlunda. Vanligtvis driva framhjulet inte. Det är lite speciellt i början. Jag kan tänka mig att det blir väldigt konstigt på en Brompton. Sen blir hela cykeln också svarare och blir jobbigare att hantera. För mig tappa man lite poängen då med en Brompton egentligen ska vara lätt och liten. Kanske det är bättre att titta på en vikcykel med 20" hjul. Jag tycker det kan blir bättre med en elmotor en de små 16" Brompton.

Hittade nu bara den här. https://www.ecoride.se/folder-2.html#/8-vaxlar-9/9-farg-gra
Jag hålla med att den är inte lika flashigt som en Brompton men kanske en bättre alternative I'm man är efter en vikart elcykel.

Själv äger jag en vanligt bromton 6 växlat med lågt utväxling. Jag klara mig väldigt bra på den i kuperat terräng.
Mvh Stefan
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
En sån motor som är i Nano-kitet har jag hemma, med controller. Blev aldrig av att använda. Det är en motor från kinesiska Keyde, väldigt liten och inte märkbart större än en navdynamo t.ex. Den behöver dock ekras till en fälg, men jag kan tänka mig att sälja den till ett bra pris.

Med det sagt så skulle jag nog, om jag ville ha eldrift på en brompton, ändå titta på deras egna cyklar. De har lagt väldigt mycket r&d bakom och jag tror att deras egen konvertering är riktigt bra.

Själv suktar jag mer efter lite support när jag trampar på vår gamla Cargobike, med två ungar och lite last (inte allt för sällan en Brompton) så är det rätt tungt i uppförsbackarna.. :)
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer