Stora Bromptontråden

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
busis, om du har den klassiska brommien från nittiotalet som i länken (kännetecknas av smidda leder ist för gjutna) är bromsarna om de inte är utbytta rätt mediokra, för inte säga farliga.

värt att uppgradera med dual-pivot, säljs som komplett sats.

har du redan dessa nyare varianter byt gärna vajrar och hölje. de far illa genom att de är monterade uppochner vid bromsen. därigenom kommer smuts lätt in i höljet och orsakar friktion.

original fibrax klossar bromsar rätt ok, men är magneter för sand i friktionsytan och kan i min erfarenhet slita ut fälgen rätt snabbt vid bruk i smutsig väderlek.

gillar koolstop salmon bättre, och de greppar fantastiskt även i regn.
.
 

Bilagor

Busta B

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Tack!

Ja - det är nog den årgången jag har... dessa bromsarna är inget vidare. Bytte vajer och höljen, samt "tiagrabelägg" blev bättre, men inte bra. Nu i väta och smuts är de faktiskt farliga...

Skall kika efter kool-stop klossarna. Finns kompletta sådana till bra pris nu på black friday? =)

Passar nya bromptonbromsar på en äldre ram? Skulle på sikt behöva byta ut hela hjulen inkl vxl-systemet... kanske läge att även byta ut hela bromsarna då?!

Hur lossar man bakväxeln på en 3-växlad för att byta hjul?
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
ja bromsarna passar vad jag vet rakt av. om du nöjer dig med ny frambroms kan du köpa vanlig eftermarknad, men bak är det längre bult än normalt förekommande. och som sagt det har åtminstone funnits ett komplett uppgraderingskit.

varför ska du byta hjul och växel??

för att lossa hjulet börja med att lossa växelvajern från sin lilla kedja, se i det läget till att pinnen som går in i navet inte är inskruvad till max, då kommer dess fäste inne i navet lätt gå sönder när du efteråt monterar hjulet. dra yttre plastgrunkan med ett litet hjul för växelkedjan rakt ut. ta en bild och se hur brickorna och slitsen för plastgrunkan sitter, du kommer att uppskatta det vid återmonteringen:)

kedjespännaren lossas med en yttre mutter på hjulaxeln (den muttern behöver efter montering inte sitta särskilt hårt)

sedan är det bara att lossa hjulet med sina muttrar som en vanlig cykel.
 

Mikael_S

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Hej! Ny här... ingen Brompton ännu men är i köpfas :-) Min Brompton kommer att användas enbart för nöjes skull och inte för jobbpendling. Det som är aktuellt är en elvariant. Som jag förstår av den information jag fått är den på gång till Sverige nu i vår. Pris 32’ respektive 34’ för 2 respektive 6 växlad. Dyrt tycker jag och letar annat och då hittat Swytch som går loss på ca 5500,- till 7500,- som kit. Om jag köper en sådan så faller garantin på min nya Brompton men det kan jag leva med. Mina frågor: Är det någon här på forumet som har erfarenhet av detta kit? Man förväntas beställa och betala vid order men leverans först i mars nästa år eller i juni om jag missar den aktuella batchen. Låter lite segt och något osäkert att den inte lagerhålls av leverantören. Hur ska jag se på detta? Någon som vet andra kit? Behöver jag sexväxlad eller räcker det med två eller kanske treväxlad är rätt med elassistans? Har läst en hel del i denna trevliga tråd och hoppas mina frågor är ok :)
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
haha, att ställa el****frågor i detta forum brukar vara som att släppa en bomb. hoppas inte tråden därmed blir förpassad till skämshörnan el**kel av våra moderatorer:)?

det finns väl en el******premie som mildrar priset för originalet något, är den kanske borta nu? och sedan med kits, lagkravet på att inte ha gashandtag utan istället sensor i vevpartiet är väl en svårighet. finns de som löser det med varvtalssensor ist f momentsensor, men de brukar vara läskiga iom att de driver vidare någon halv sekund vid hastig inbromsning. swytchen ger till synes bara en puls per pedalvarv, i så fall riktigt obra till vardags och livsfarligt i halka.

det har funnits diverse kits genom åren, om jag minns rätt heter ett ganska populärt nano. att som på swytch ha batteriet uppe där lamporna lämpligen sitter skulle gå bort för mig.

för övrigt är det inte svårt att på en vanlig brommie cykla förbi otrimmade el***(*. jag gör det alltsomoftast. om man som ovan cyklist behöver träna upp benen några månader för att nå dit kan ett alternativ vara att ha lägre utväxling, mest för att klara de värsta backarna.

the quality remains long after the price is forgotten. snåla inte.
 

Mikael_S

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Hej igen, bra inlägg haha... smyger vidare och hoppas att jag inte blir utslängd :-) Själv är jag ingen tekniker men originalet har ju någon slags sensor som talar om för motorn när det är dags ” Bottom Bracket Sensor
The robust sensor instantaneously measures your pedal torque and cadence to ensure a smooth assistance.” är det någon skillnad i funktion?
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
du är välkommen bland oss:)

det finns säkert folk som bättre kan berätta hur momentant elbrommien och liknande konstruktioner reagerar på plötsligt upphörd trampkraft, har faktiskt inte kört just den, men allt är bättre än en cykel som skenar. man kan förstås parera med bromsen, men fälgar är redan en förbrukningsvara om man pendlar med en vanlig brompton i stadslandskap med många inbromsningar.

en finess som elbrommien påstås ha, är återförande av kraft till batteriet vid inbromsning. lär ha varit en av orsakerna till den långa utvecklingstiden.

om du köper kit, tänk dels på att hjulbredden är ovanliga 75 mm, dels att motorn måste vara optimerad för högre rotationshastighet pga den lilla diametern på hjulet.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
roligt att du nämner däcket. på deras video ser man att de haft betydande svårighet montera detta, svajar kraftigt. titta i slutet av filmen. säkert inget som inte kan göras rätt av en händigare person.

största problemet med kitet tror jag är kadens-sensorn. den ger bara en puls per pedalvarv. men det är väl bara att testa kitet, monteringen är ju revbersibel;)

en annan sak jag skulle skärskåda är kvaliteten, tillgänglighet och pris på reservbatterier. firman bör kunna ange exakt vilken typ av 18650-celler som ingår i batteripaketet. om ordet fire ingår i namnet på cellerna, eller om de var och en påstås ha större kapacitet än 2700 mah, gå vidare.

 

Stefan_R

Medlem
Stora Bromptontråden
Hej.
En sak som man ska tänka på när man har navmotor i framhjulet är att cykelns beteende blir annorlunda. Vanligtvis driva framhjulet inte. Det är lite speciellt i början. Jag kan tänka mig att det blir väldigt konstigt på en Brompton. Sen blir hela cykeln också svarare och blir jobbigare att hantera. För mig tappa man lite poängen då med en Brompton egentligen ska vara lätt och liten. Kanske det är bättre att titta på en vikcykel med 20" hjul. Jag tycker det kan blir bättre med en elmotor en de små 16" Brompton.

Hittade nu bara den här. https://www.ecoride.se/folder-2.html#/8-vaxlar-9/9-farg-gra
Jag hålla med att den är inte lika flashigt som en Brompton men kanske en bättre alternative I'm man är efter en vikart elcykel.

Själv äger jag en vanligt bromton 6 växlat med lågt utväxling. Jag klara mig väldigt bra på den i kuperat terräng.
Mvh Stefan
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
En sån motor som är i Nano-kitet har jag hemma, med controller. Blev aldrig av att använda. Det är en motor från kinesiska Keyde, väldigt liten och inte märkbart större än en navdynamo t.ex. Den behöver dock ekras till en fälg, men jag kan tänka mig att sälja den till ett bra pris.

Med det sagt så skulle jag nog, om jag ville ha eldrift på en brompton, ändå titta på deras egna cyklar. De har lagt väldigt mycket r&d bakom och jag tror att deras egen konvertering är riktigt bra.

Själv suktar jag mer efter lite support när jag trampar på vår gamla Cargobike, med två ungar och lite last (inte allt för sällan en Brompton) så är det rätt tungt i uppförsbackarna.. :-)
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
nej men funderat på det för att inledningsvis få till punkaskydd till dubbdäck. har kommit så långt att jag beställt hem ett gäng ventiler för större hål i fälgen.

ser sedan två problem att lösa.

det ena är att få exakt mått på sätet i förhållande till däcket. åtminstone mina däck och fälgar till brompton är av den gammaldags standarden där man efter svag upp-pumpning justerar läget på däcket tills god rundhet nås. däckskuldran sitter alltså inte exakt i sätet, vilket det absolut bör göra vid slanglös montering. räknar med att detta går att lösa med lämpligt antal varv tejp hela fälgens inre bredd.

det andra är att få till en inre kragkant som på tubeless-fälgar, med syfte att däckskuldran inte ska kunna halka in centralt i fälgen. tänkte pröva ett till två mera tejpvarv, men en smalare variant och av hård kvalitet, t ex tesa 4289 som väl är vanlig stanstejp.

så planen är alltså bred stanstejp först, sedan enklare tejp för utfyllnad av fälgbasen, till slut smal stanstejp centralt för att skapa en inre kant för däcksätet.

utan en sådan kant skulle jag inte våga köra runt slanglöst. rapporteras en hel del riktigt otäcka däckavkrängningar från landsvägsåkare som kört slanglöst med icke därtill avsedda hjul.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Sliter inte däck och punkterar i närheten av lika mycket på någon annan cykel som på min Brompton. Givetvis är rullomkretsen en stor faktor, de rullar ju rätt många flera varv på samma sträcka jämfört med andra cyklar. Sen upplever jag det som att däcken har låg profil och därmed blir känsligare för lufttrycket.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
en brompton används mer;)? och i miljöer med mycket inbromsningar.
ändå aldrig slitit ut ett däck, utan de brukar dö cordbrott-döden dessförinnan, aka hopp uppför ett antal hårda trottoarkanter på min pendlingsväg, utan låst bakvagga.

funnit att 3,5 bar ger finfint rull och ändå är tillräckligt mjukt för att kunna rulla över glas och sånt utan punka.

sen kan man ju satsa på hockeypuckarna från schwalbe i form av marathon green och plus, men huh vad tråkig cykeln blir. prövade i höstas nya standarddäcket marathon racer, och det känns och rullar riktigt bra, har bra våtgrepp. inte utvärderat punkaresistens och fick tyvärr inom 2 veckor ett cordbrott i sidan, så frågetecken för kvaliteten där.
 

ooms

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Startfitness verkar ha börjat sälja Brompton (de kanske har gjort det ett tag, men jag har inte sett det förr). Vet inte hur priserna är, men de brukar ibland ha 10%-rabattkoder på hela sitt sortiment.
 

damluji

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Hej alla! Ny medlem här! Köpte en Brompton S3R (min första "riktiga" cykel sedan.. 1998?) för att hålla Corona-kilos under kontroll :D

Uppskattar tips på bra cykelbelysning tack: Undrar också var kan man köpa en Front Carrier Block uppgraderingskit (metall)
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Grattis!

Jag kör med Bromtons originallampa bak och en Lezyne-LED på styret fram. Skulle nog kunna tänkt mig en LED på sadelstolpen istället, tror det finns en poäng i att få upp lamporna lite - jag kör dock lång sadelstolpe, är inte säker på att det får plats en lampa med sadeln nere med standardstolpen.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Grattis!

Jag kör med Bromtons originallampa bak och en Lezyne-LED på styret fram. Skulle nog kunna tänkt mig en LED på sadelstolpen istället, tror det finns en poäng i att få upp lamporna lite - jag kör dock lång sadelstolpe, är inte säker på att det får plats en lampa med sadeln nere med standardstolpen.
Jag tillhör också dem som anser att man har störst säkerhet om lampan bak sitter högt. Jag brukar försöka ha en liten led på sadelstolpen för att cykeln skall ljus bakåt. Sen sätter jag en kraftigare på hjälmen. Man syns mycket tidigare bakom ett krön tex om lampan sitter i huvudhöjd.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Jag som mest kör i city med min cykel känner att låga lampor lätt blir skymda. Ska nog göra slag i saken när det blir dags att cykla i stan igen nån gång framåt vintern. Nu har min cykel stått på lagring sen i mars..
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
men det får du inte, om man inte gjort om nya styrstammen till m.

för styrstammen till s är extra framåtvinklad, så fast höjden med ditt nya styre blir samma som m hamnar styret längre fram.

det är kanske precis det du vill, och en fördel är att cykeln blir mer styrstabil än en m-modell:)
 

Lodet

Medlem
Stora Bromptontråden
men det får du inte, om man inte gjort om nya styrstammen till m.

för styrstammen till s är extra framåtvinklad, så fast höjden med ditt nya styre blir samma som m hamnar styret längre fram.

det är kanske precis det du vill, och en fördel är att cykeln blir mer styrstabil än en m-modell:)
Nä men det vet jag! Det jag menade var att styret blir på ungefär samma höjd.
Jag har inte testat en M så jag vet egentligen inte hur den känns tror bara att min S med riser styre kommer bli bra för mig!

alt var att byta till M stam och M styre men det var endel dyrare så det fick bli en kompromiss
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
det där kan bli finfint. känner du dig för utsträckt kan du alltid köpa en m-stam gamla eller nya beroende på hur högt du vill ha det.
 

ruune

Medlem
Stora Bromptontråden
Funderar på att uppgradera till ett par större Transporthjul (eller vad de nu heter). Vad är att rekomendera? Små inlineshjul eller köpa deras easy wheels kit?
 

nieves

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Funderar på att uppgradera till ett par större Transporthjul (eller vad de nu heter). Vad är att rekomendera? Små inlineshjul eller köpa deras easy wheels kit?
Jag har bara testat deras egna så jag vet inte. Men dom lär inte vara sämre och är dom billigare så.
Det har säkert sagts i tråden men den uppgradering jag gjorde direkt var att köpa löstagbara pedaler med bajonettfattning (heter det så? )
Plastpedalerna kändes inget vidare så jag rev av innan första turen.
20200702_181801.jpg
 

Lodet

Medlem
Stora Bromptontråden
Fick hem M vajrar och riserstyre häromdagen! Så fort jag fick lite tid mekade jag dit det :)
Fick kapa en heldel på styret för att det skulle finnas plats att vika styret! Ergon gp2 gripsen tar mer plats än original handtagen.

Iaf tagit första turen ner till Ica ! Känns jäkligt schysst

D08276F7-9791-473A-96D0-86DEFB862CAE.jpeg
 

ulen

Medlem
Stora Bromptontråden
Fundrar på att uppgradera min gamla Brompton till en mod 2016.
3-vx model M som jag monterat halvhögt styre på, till en 2-vx modell S.
Tex är de moderna bromsarna (handtagen?) mkt stabilare/distinktare än på min gamla.

Vilka andra uppdateringar har skett som är av vikt, förutom bromsarna?

Detta var vad jag hittade https://en.wikipedia.org/wiki/Brompton_Bicycle
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
gamla modellens m-stam plus 60-70 mm riserstyre framåtvinklat 40-45 gr motsvarar positionen på s, men med bonus att kunna reglera positionen. enligt mig bättre än s:)

köpa titanstolpe är ett billigt sätt att spara ett par hekto. eller kolfiber, om man önskar svart utförande. liksom att förvara pump och verktyg i ryggsäcken.

tweakar du in två drev på det treväxlade navet får du sex växlar med mindre steg än original. bättre enligt mig. kräver några tag med en vinkelslip både på drev och fästring. 13 plus 15t ger idealiska halva växelsteg. efter operationen kan du med ett separat tvåvxlat hjul lätt byta mellan två och sex växlar beroende på om du skall pendla eller toura.

om man köper eftermarknads bromshandtag får man se upp med för lång hävarm i förhållande till handtagets vridcentrum. på många handtag är detta avstånd för stort. känns styvt men bromsar dåligt.

tre andra saker för optimal bromsverkan på brompton;

-styva och fräscha höljen med tvärt avslipade ändar.
-klossarna ställda så att de tar längs innerkant av fälgen. denna del är styvare, ger bättre motstånd och är okänslig för slitage. man kan till och med slita igenom den utan haveri.
-byte av original fibrax klossar, som iofs bromsar hyggligt, men samlar sand och sliter ned fälgen i förtid. kool stop salmon är bättre grejor, och bibehåller bromsverkan bättre i väta.
 

nieves

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag känner att min standarstolpe inte riktigt lyfter mig till höjderna jag vill nå.
Är teleskopstolpe en bra idé?
Jag tänker även på möjligheten till bakväska (typ Apidura) och att sadeln lätt kan demonteras.
Då jag redan har MKS pedaler som går att ta av så blir den mindre och mer olik en cykel vid transport.

Finns det bättre märken på teleskopstolpe än Bromptons egna, ffa vikt och kvalitet?
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Jag har original längre stolpe, helt nöjd med den. Teleskopstolpen kan väl bli ännu längre men är också tyngre och innebär ett ytterligare handgrepp.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
vill minnas att förlängda originalstolpen är 58 cm, och det finns titanstolpar från kina som är 60 (kom på marknaden som av en händelse efter att jag specialbeställde en batch 6 st från en hjälpsam tillverkare i xian:)

de hittas på ebay.co.uk.

dessa har vanligen inbyggt sadelfäste. med originalstolpar kan man höja sadeln en extra 3-4 cm genom att vända pentaclipen uppochner, och sedan klämma fast den högt på stolpen.

teleskopstolpen är tung som tusan. även original titanmodellen är tung. ligger ett par i garaget, men borde sälja dem. betalas helt ohemula pengar för dem, 2-300 gbp.
 

nieves

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
vill minnas att förlängda originalstolpen är 58 cm, och det finns titanstolpar från kina som är 60 (kom på marknaden som av en händelse efter att jag specialbeställde en batch 6 st från en hjälpsam tillverkare i xian:)

de hittas på ebay.co.uk.

dessa har vanligen inbyggt sadelfäste. med originalstolpar kan man höja sadeln en extra 3-4 cm genom att vända pentaclipen uppochner, och sedan klämma fast den högt på stolpen.

teleskopstolpen är tung som tusan. även original titanmodellen är tung. ligger ett par i garaget, men borde sälja dem. betalas helt ohemula pengar för dem, 2-300 gbp.
Hyr ut 1 till mig för test, jag kan tänka mig deponera en större summa som "garanti"😀 eller ska man slå till på denna 323g, 580mm a £200 + frakt.
https://www.sjscycles.co.uk/seat-posts/520mm-jtek-titanium-seat-post-for-brompton/
Enligt en sida så väger standardstolpen 413g (14.6 ounces)?
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
som sagt, priserna på en del titanstolpar inklusive begagnade bromptons egna är helt i det blå.

föreslår att gå in på ebay istället, noname titanstolparna som säljs där för typ 60 gbp är helt funkis.

vill du ha svart finish finns kolfibiberstolpar, kört så ett par år på vinterpendlaren. där skulle jag dock hålla mig till märkesvara.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Någon i Skåne eller sådär som har en man kan få pröva? Andra ställen i landet kan iofs fungera med. Kanske vore kul att ha i bilen som resande tekniker. För att komma ut lite längre från hotellet än bara promenaderna.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Någon i Skåne eller sådär som har en man kan få pröva? Andra ställen i landet kan iofs fungera med. Kanske vore kul att ha i bilen som resande tekniker. För att komma ut lite längre från hotellet än bara promenaderna.
Är du i centrala Malmö någon gång får du gärna pröva min.

Med ditt jobb låter en brompton som det perfekta vapnet.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer