Kära happy.
Jag och min Brompton M3L har haft en något knackig relation. Jag fullständigt älskar hur praktiskt det är att dumpa bilen någonstans och cykla hem, eller kombinera olika trafikslag. Möjligheterna är oändliga!
Däremot har vi kämpat med lite olika saker, och några är åtgärdade. Satte först på två slangklämmor på gummiklossen som dämpar baktriangeln. Studsade runt orimligt mycket först. Därefter mindre klinga fram för att nå mina vanliga 100 rpm eller däromkring. Inte så kinkigt, men det var för tungt i början och det kändes som att det aldrig fanns en passande växel. Sen byttes handtag från skumplast till någon form av ergo-historia med bar-ends som funkar hyfsat, då händerna inte gillar rakt styre egentligen.
Största problemet idag är att jag inte får upp någon fart på cykeln. Alla andra pratar om att det går så fint att cykla fort även på en Brompton, men jag cyklar orimligt mycket långsammare på den än på övriga asfalts- och gruscyklar. Jag misstänker, i stigande ordning, följande komponenter:
- Däck. Någon form av blockmönster ger tvärgående linjer i slitytan, vilka jag tycker mig kunna höra och känna vid snabbcykling.
- Drivlina. Rasslig när man vevar i luften. Har provat andra, nya Bromptons som låter likadant. Har fått okejat från van cykelhandlare att drivlinan låter normalt. Är i superskick i all väsentlighet efter blott 30 mil och sedvanlig kärlek. Det treväxlade navet tickar och har sig på de två högsta växlarna, ett tickande som i mina öron signalerar att växlarna tar effekt från mina ben.
- Sittställning. Har inte reflekterat så mycket över detta förrän för ett par veckor sedan då jag spenderat sommaren i mer aero-position (inget extremt dock) på de andra cyklarna sedan en bikefit och samtidigt inte cyklat någon Brompton, och fick en smärre chock när jag hade händerna så högt upp. Känns smått bisarrt med såpass hög och kort sittställning, helt plötsligt.
Däcken är ju bara att byta, men utbudet är inte enormt. Gillar skinwall men ogillar schwalbe. Värt att prova något nytt, även om säljaren säger att originaldäcken rullar OK. I min värld känns de stumma och hårda, helt utan någon form av myskänsla. Plus smatterljudet då, som kanske är inbillning. Vilka däck rekommenderas?
Drivlinan är bara att acceptera förmodar jag. Tvåväxlat skulle kunna funka, men ser det som orimligt att ha en växel för branta backar och en för snabba raksträckor i marschfart kring 30-35 km/h. Sexväxlat blir ju bara mer av samma då de har samma treväxlade nav i grunden. Upplever ni effektförluster i navet?
Gällande sittpositionen borde det finnas ganska bra potential att komma ner en hel del genom att bara byta till ett rakt styre och montera på den korta M-stammen. Blir det för lågt tror ni? Har sett tips från kais innan någonstans, uppskattar en uppdatering. Hur kinkigt är det att få rätt längd på vajrar och höljen?
I övrigt ska sägas att cykeln verkligen är rolig att cykla på! Pigg och alert vid knixig cykling. Det händer att man både bunnyhoppar och cyklar på bakhjulet. Älskar den, men samtidigt gnager farttappet ganska rejält. Till viss del är det psykologiskt, men det är ju en faktor som vilken som helst..