Stora Bromptontråden

Stora Bromptontråden
IMG_0796.jpegIMG_0792.jpeg
IMG_0799.jpeg

Fick korgen från Bikester idag och den passar efter lite justering perfekt ?

Fick ändra lite på pinnarna i fästet och sedan passa in korgen och skruva fast hållarna - sedan går det utmärkt att snabbt ta bort korgen och "snäppa dit" den igen.

Man får med en "antiglidmatta" också

IMG_0794.jpeg

Testcyklade ganska hårt på en grusväg med packning och det var inga problem.

Går att fästa spännband för att säkra större saker - på bilden en variant från biltema för 49:-

IMG_0787.jpeg

Testade även trampa med fötterna långt bak på pedalerna för att se om hälarna skulle gå i, men de gjorde de aldrig ?

Stora Bromptontråden
Stora Bromptontråden
det är trots originalutförande inte särskilt bra att ha en volt 400 där nere istället för på styret.

har man en mer avgränsad ljusbild kan det gå bättre. men lampan är fortfarande utom räckhåll för justering eller sättas av och på medan man cyklar.

Stora Bromptontråden
Hej!
Funderar på att köpa en Brompton för att komplettera mina cyklar så att jag har en när jag åker på tjänsteresor mm. Lite för att ta på tåget ner till Göteborg eller Stockholm och kunna cykla till och från hotellet och jobbet. Men även att kunna cykla till och från bussen här hemma.
Nu till de frågor jag har:
- Pakethållare eller inte pakethållare?
- Antal växlar? 3 eller 6?
- Dubbdäck finns det att köpa?

Om någon har en Brompton till salu är jag intresserad skicka gärna PM. Renoveringsobjekt är inget hinder då jag gillar att skruva med cyklar. :-)

Stort tack på Förhand

Stora Bromptontråden
Hej!
Funderar på att köpa en Brompton för att komplettera mina cyklar så att jag har en när jag åker på tjänsteresor mm. Lite för att ta på tåget ner till Göteborg eller Stockholm och kunna cykla till och från hotellet och jobbet. Men även att kunna cykla till och från bussen här hemma.
Nu till de frågor jag har:
- Pakethållare eller inte pakethållare?
- Antal växlar? 3 eller 6?
- Dubbdäck finns det att köpa?

Om någon har en Brompton till salu är jag intresserad skicka gärna PM. Renoveringsobjekt är inget hinder då jag gillar att skruva med cyklar. :-)

Stort tack på Förhand
Inte pakethållare (om du inte skall flytta mycket prylar - frontväska är smidigt)

2 eller 6 växlar skulle jag säga. 2 växlat är lättare, 3 och 6 lika tunga nästan så att skippa kedjeväxeln låter onödigt. 6 växlat är som tvåväxlat, men man får låg och högväxel också. Skulle mitt växelnav ge sig så kommer jag att ersätta det med ett enbart kedjeväxlat och köra 2-växlat. Åas cyklar jag sällan fort, sällan i kraftiga backar och aldrig med tung last.

Meen, det finns fler sätt att resonera.

Stora Bromptontråden
Stora Bromptontråden
Jag har en utan pakethållare och tycker den väger nog ändå. Har 2 växlar och skulle inte vilja ändra det - däremot skulle jag kunna tänka mig att göra utväxlingen liite lättare. Den tyngre växeln är snabb som tusan men lite väl tung ibland faktiskt.

Dubbdäck finns som sagt från Schwalbe. Jag har kört med dem. Vidriga att montera, bland de värsta jag varit med om. Och otroligt hårda och tråkiga att cykla på. Men de gör sitt jobb, onekligen.

Stora Bromptontråden
Jag har en utan pakethållare och tycker den väger nog ändå. Har 2 växlar och skulle inte vilja ändra det - däremot skulle jag kunna tänka mig att göra utväxlingen liite lättare. Den tyngre växeln är snabb som tusan men lite väl tung ibland faktiskt.

Dubbdäck finns som sagt från Schwalbe. Jag har kört med dem. Vidriga att montera, bland de värsta jag varit med om. Och otroligt hårda och tråkiga att cykla på. Men de gör sitt jobb, onekligen.
Jag tror också att 2 växlat är optimalt om man bor platt och sällan transporterar bohag på cykeln.

Stora Bromptontråden
just för gurras tjänsteresor kanske åndå det är värt ta omaket med pakethållare? främre fästblocket och en cykelkorg kan komplettera.

växlar är smak och behag, men två växlar är ju sas inbyggt i kedjespännaren. så 2 eller 6 är naturliga val. 2 är härligt ursprunglig, basic, och oväntat snabb, 6 mest allsidig.

har själv 5 på en äldre vinterbrommie, och för övriga säsonger 2 och en ombyggt till 2x10. den med 2 är nästan roligast, men kräver bäst dagsform för att komma till sin rätt.

ett extra framhjul med färdigmonterat dubbdäck gör bytet lätt och smidigt. bak är dubbdäcken dels trögrullade, dels lider de av dubbpunka. marathon standard har helt ok vintergrepp.

köp till en titansadelstolpe från kina och spara en del vikt..?

Stora Bromptontråden
Ni som tar med cykeln, hur håller ni cykeln (framför allt drivlinan) ren? Känns som om remdrift vore kanon på Brompton..?
stänkskydd för framhjulet ända ner till marken gör det där till ett ickeproblem. tillverkat mina av en kasserad mtb-innerslang.

tru tension banana slip all weather lube går rent, och fungerar bra i minusgrader, till skillnad från liknande produkter jag provat.

Stora Bromptontråden
Hur "smutsade" är själva hanteringen veckla ut/ihop? Kan den utföras med civila kläder och utan att skita ned händerna?
Själv mekar jag aldrig och cyklar sällan i gångkläderna..
Det är inga problem. Och jag har skärmar dessutom. Det fina med bromton är ju att kedjan inte hamnar ytterst så går bra att hantera en brompton även med vita linnebyxor.

Stora Bromptontråden
Börjat snegla lite på en brompton.

Vad är det bästa? Jag väger in kring 100, så vill nog gärna skippa dom lättare grejerna. Tänker mig en så enkel och driftsäker som möjligt. Är det någon av 2,3 eller 6 växlade varianterna som anses bäst/hållbarast?

är 1.83, behöver jag teleskopstolpen? Känns som det hade varit skönt att slippa.

Något annat jag ska tänka på?

Stora Bromptontråden
Jag är 181 och klarar mig fint med vanliga stolpen. Den får vara längst upp iofs, men det är lätt att hålla reda på. Längst upp varje gång bara :)

Stora Bromptontråden
Jag är 195 med korta ben och behöver långa stolpen. På max.

Du vill ha hårda gummidämparen men annars lär du inte behöva anpassa något för din vikt.

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Börjat snegla lite på en brompton.

Vad är det bästa? Jag väger in kring 100, så vill nog gärna skippa dom lättare grejerna. Tänker mig en så enkel och driftsäker som möjligt. Är det någon av 2,3 eller 6 växlade varianterna som anses bäst/hållbarast?

är 1.83, behöver jag teleskopstolpen? Känns som det hade varit skönt att slippa.

Något annat jag ska tänka på?
Jag är 183 och klarar mig precis. Idealiskt kunde den varit en cm till, men fungerar bra. Har dock förhållandevis korta ben.

6-växlat är bra om du behöver lite lägre växlar. Alla varianter är nog robusta nog.

Stora Bromptontråden
när det gäller stolpe kan jag rekommendera titan från kina, 60-80 usd. efter att jag köpte en batch 60cm från en firma i xian tycks de ha ställt om till den längden hela högen;)

den räcker upp till en kroppslängd kring 185 skulle jag tro. drar själv en tejp runt nedre delen av stolpen så den stannar på rätt höjd varje gång.

ett relativt billigt sätt att spara ett par hundra gram.

Stora Bromptontråden
Stora Bromptontråden
Kikar fortfarande runt lite på bromptons, mest ifall det dyker upp något vettigt begagnat. Känns lite nu som att det är folk som vill sälja sin brompton från typ 2014 för 90% av nypriset bara :)

Har någon testat att konvertera den tvåväxlade till en treväxlad genom att lägga till ytterligare ett drev? Ser att det är vissa som gör det :)

Stora Bromptontråden
Tredelade är navväxlade och tvåväxlade med två drev. Men det kanske går att bygga om som du tänker?

Min är nog mycket äldre än så, den kan du få för 75% av nypriset :-)

Stora Bromptontråden
Kikar fortfarande runt lite på bromptons, mest ifall det dyker upp något vettigt begagnat. Känns lite nu som att det är folk som vill sälja sin brompton från typ 2014 för 90% av nypriset bara :)

Har någon testat att konvertera den tvåväxlade till en treväxlad genom att lägga till ytterligare ett drev? Ser att det är vissa som gör det :)
var glad för att det inte är över nypriset. det förekommer också..

med existerande tvåväxelarrangemang kan man manövrera ett tredje drev vilket får plats på drivern. men storleken på största drevet är begränsande. växelstången bredvid hjulet behöver moddas; en inre fjäder tas bort för att få direktverkan för nedväxling; och sedan ett hack för mellanliggande växel slipas till inne i handtaget på styret.

det säljs annars dyra kits för ändamålet. även fler än tre växlar erbjuds, men då får man byta handtag, växelförare, växelspännare, samt driver alt i vissa fall nav.

Stora Bromptontråden
Navgenerator och belysning.... nu när det börjar vara mörkt när man cyklar till tåget och mörkt när man kommer hem så inser man att batterierna alltid är urladdade. Så jag tänkte skaffa navgenerator till min Brompton. Hittade ett kit i England, men brexit ställer till det..... https://brilliantbikes.co.uk/-brompton-hub-dynamo-lighting/3244-brompton-sp-sv-8-hub-dynamo-kit.html

Behöver inte den bästa belysningen, mer ute efter ett färdigt bolt-on kit, men finns det nåt i EU?
sjs cycles drar av brittiska momsen, så lite bättre villkor.

har ett par avtagna dynamohjul liggande, inte tyckt det var någon hit...

Stora Bromptontråden
BikeGang ( https://www.bikegang.co.uk/store ) har några olika modifieringskit.

Jag testade detta ( https://www.bikegang.co.uk/store ) , men fick det inte att fungera så jag gav bort det till annan Brompton-ägare (vet inte hur det gick).

Om du testar annan variant så berätta gärna hur det blev.
BikeGang har en del andra bra delar till bl a Brompton -värt att kolla på deras sida.

Stora Bromptontråden

Ytterligare ett kitt för att konvertera till tre drev men jag har ingen egen erfarenhet.

Stora Bromptontråden
idag dags för bygge av nya hjul till vinterpendlaren med feta 305-däck. slitit ut ett par generationer watski-fälgar som var de enda med 28 hål jag fick tag i längre tillbaka.tunt gods i dessa.

hittade till slut andra, i kina, och man kunde välja färg:)

iom dubbelbottnade aktuellt med kortare ekrar 140 mm. 2 mm tjocka fanns här och var men gillar känslan i reducerade ekrar som jag har på mina sommarbrommissar. bara att dtswiss inte har så korta, och sapim hade väntetid på 67 veckor:(
F97DB92F-241F-4651-A556-5C4339C15DA1.jpeg

hos ginkgo fanns dock hjälp att få, och svarta sapim race och ett nytt 74mm framnav kom igår kväll!
.

Stora Bromptontråden
Kitshigt!
idag dags för bygge av nya hjul till vinterpendlaren med feta 305-däck. slitit ut ett par generationer watski-fälgar som var de enda med 28 hål jag fick tag i längre tillbaka.tunt gods i dessa.

hittade till slut andra, i kina, och man kunde välja färg:)

iom dubbelbottnade aktuellt med kortare ekrar 140 mm. 2 mm tjocka fanns här och var men gillar känslan i reducerade ekrar som jag har på mina sommarbrommissar. bara att dtswiss inte har så korta, och sapim hade väntetid på 67 veckor:(
Visa bilaga 516131
hos ginkgo fanns dock hjälp att få, och svarta sapim race och ett nytt 74mm framnav kom igår kväll!
.
Kitshigt! Håller inte naven för två uppsättningar fälgar,

Stora Bromptontråden
nja, watskis framnav kunde må bra av uppgradering. dessutom var det bakfälgen som stuckit denna gång.

så byggde ett nytt framhjul med bättre nav, och gamla framhjulet hamnade i braatthalådan. ekrade sedan på nya fälgen på baknavet..

Stora Bromptontråden
förhoppningsvis kan det dröja någon månad innan det är dags för - detta:)

för att hindra bromptons akilleshäl, vilket är att det vid dylikt väder med pudrig snö kring nollan isar igen vid baknavet så att kedjan kuggar över, finns på cykeln tre anordningar...

- långt stänkskydd på framskärmen. dina skor och drivlinan tackar dig:)

- en 'skrapare' vid högra bakre staget för pakethållaren lyfter bort mycket av den våta klibbiga snön.

- större bakdrev. 15t är största som får plats med standardkedjespännaren som denna femväxlade brommie har, i likhet med den treväxlade modellen. för att behålla den oväntat goda farten med den aktuella michelin country j-däckuppsättningen har det åkt på en 57t framklinga jag hade liggande.

den rätt löjliga lilla cykeln tar sig fram bättre än man kan förvänta, snö upp till naven tar man sig med viss möda igenom, och geometrin är gynnsam. inget kastande åt sidan vid bristande packad spårig snö.
0E00F7FE-2EA5-481B-BCD6-F83B35F5F14F.jpeg

Stora Bromptontråden
förhoppningsvis kan det dröja någon månad innan det är dags för - detta:)

för att hindra bromptons akilleshäl, vilket är att det vid dylikt väder med pudrig snö kring nollan isar igen vid baknavet så att kedjan kuggar över, finns på cykeln tre anordningar...

- långt stänkskydd på framskärmen. dina skor och drivlinan tackar dig:)

- en 'skrapare' vid högra bakre staget för pakethållaren lyfter bort mycket av den våta klibbiga snön.

- större bakdrev. 15t är största som får plats med standardkedjespännaren som denna femväxlade brommie har, i likhet med den treväxlade modellen. för att behålla den oväntat goda farten med den aktuella michelin country j-däckuppsättningen har det åkt på en 57t framklinga jag hade liggande.

den rätt löjliga lilla cykeln tar sig fram bättre än man kan förvänta, snö upp till naven tar man sig med viss möda igenom, och geometrin är gynnsam. inget kastande åt sidan vid bristande packad spårig snö.
Visa bilaga 516342
Jag har i mitt tycke bättre cyklar för sådant klimat....

Stora Bromptontråden
Jag har i mitt tycke bättre cyklar för sådant klimat....
det har jag också. några stycken. men de får jag inte ta med på tåg, buss och tunnelbana. pendlar cirka elva mil enkel resa, varav två mil på brompton.

kombinationen fjärrtåg/cykel ser jag som överlägsen för att uppleva glädje i detta. att ta samma sträcka med bil känns bortkastat och själlöst.

av bromptons använder jag på vintern två.

nästan uteslutande den jag nu fixade till. den är rolig och faktiskt rätt snabb. dög iaf vid tillfälle till att slå följe med en trevlig medpendlare som gjort pbp under 50 timmar. inget jag skulle klara förresten.

den andra brommien begåvas på vintern med dubbdäck marathon, bra grepp men mediokert rull. beredd att tas i bruk de dagar de ger ett mervärde, typ efter en slaskig kväll med nattlig påfrysning. det brukar här i mälardalen bli ett par dagar per säsong.

Stora Bromptontråden
det har jag också. några stycken. men de får jag inte ta med på tåg, buss och tunnelbana. pendlar cirka elva mil enkel resa, varav två mil på brompton.

kombinationen fjärrtåg/cykel ser jag som överlägsen för att uppleva glädje i detta. att ta samma sträcka med bil känns bortkastat och själlöst.

av bromptons använder jag på vintern två.

nästan uteslutande den jag nu fixade till. den är rolig och faktiskt rätt snabb. dög iaf vid tillfälle till att slå följe med en trevlig medpendlare som gjort pbp under 50 timmar. inget jag skulle klara förresten.

den andra brommien begåvas på vintern med dubbdäck marathon, bra grepp men mediokert rull. beredd att tas i bruk de dagar de ger ett mervärde, typ efter en slaskig kväll med nattlig påfrysning. det brukar här i mälardalen bli ett par dagar per säsong.
Jag är för vek för att vintercykla brommie. Kudos till de som orkar!

Stora Bromptontråden
snöblandat regn är ju prövande på vilken cykel som helst.

men när väl snön ligger och det fryser på är det ju närmast kul. till och med på en brompton. men hemmaplan är det ju inte.

ponerat att man har vettiga däck, och i mörker riktigt bra ljus, så det går att värdera underlaget.

Stora Bromptontråden
sjs cycles drar av brittiska momsen, så lite bättre villkor.

har ett par avtagna dynamohjul liggande, inte tyckt det var någon hit...
Hur mkt är brittiska momsen?
Jag har alltid beställt av brilliant Bikes men tänkte lägga en stor order nu och då kanske sjs blir mkt billigare?

Med vänlig hälsning, Martin

Stora Bromptontråden
brittisk moms är tror jag lite lägre än den svenska?

priser på brompton originaldelar brukar inte variera mellan brittiska butiker, så kan du slippa deras moms är det alltid en nettovinst..

Tillbaka
Topp