Stora Bromptontråden

Stora Bromptontråden
Väldigt fint cykel. Är det en två växlad nav på den?

De snyggaste ryggsäcken jag vet för Brompton är de här:

De är gjord av återvunnen material. Har inte själv köpt en Brompton väska för men några andra väskor. Jag tror vi har 4 eller fem i familjen. :-) kvalitet är väldigt bra.
Fina väskor och typiskt att den jag vill ha inte har Bromptons fäste utan fästs i styret.

Stora Bromptontråden
Väldigt fint cykel. Är det en två växlad nav på den?

De snyggaste ryggsäcken jag vet för Brompton är de här:

De är gjord av återvunnen material. Har inte själv köpt en Brompton väska för men några andra väskor. Jag tror vi har 4 eller fem i familjen. :-) kvalitet är väldigt bra.
Den har "bara" fyra utanpåliggande växlar. Jag ville ha det simpelt.

Tack för tipset med Demano! Kul att de inte bara finns i svart eller mörkgrå.

Nu blev det faktiskt en beställning direkt från Kina, en Litepro ryggsäck från Aliexpress. Får se om det är skräp eller om den faktiskt duger.

Stora Bromptontråden
Ni som kör Brompton. Har en annan fällbar cykel jag och upplever att den verkligen äter fälgar. Har väl bytt hela bakhjulet två gånger och nu är framhjulet slut, på typ 4 år. Alltså så slitet vid bromsens slitbana att jag bedömer det som farligt att köra på, slitet ja några (2-3 mm kanske) inåt. Nu är ju min av en betydligt lägre kvalitet såklart men undrar om problemet finns på brompton också? Jag har aldrig varit med om slitage på den nivån på vanliga cyklar. För Brompton har väl oftast fälgbroms också?

Stora Bromptontråden
Ni som kör Brompton. Har en annan fällbar cykel jag och upplever att den verkligen äter fälgar. Har väl bytt hela bakhjulet två gånger och nu är framhjulet slut, på typ 4 år. Alltså så slitet vid bromsens slitbana att jag bedömer det som farligt att köra på, slitet ja några (2-3 mm kanske) inåt. Nu är ju min av en betydligt lägre kvalitet såklart men undrar om problemet finns på brompton också? Jag har aldrig varit med om slitage på den nivån på vanliga cyklar. För Brompton har väl oftast fälgbroms också?
Omkretsen av ett 16" x40mm hjul är väl ungefär hälften av ett 700x40 hjul så dubbelt så högt slitage.

Men att ett bakhjul bara håller 2 år låter väldigt extremt. Hur många mil är det för dig?

Stora Bromptontråden
Omkretsen av ett 16" x40mm hjul är väl ungefär hälften av ett 700x40 hjul så dubbelt så högt slitage.

Men att ett bakhjul bara håller 2 år låter väldigt extremt. Hur många mil är det för dig?
Ja, inte stenkoll men 500 mil på två år kanske, inte speciellt mycket. Typ 1 mil per dag på arbetsdagar, kanske ibland lite mer och ibland någon annan transport. Men det är ju mycket nerför (och uppför.. ) så mycket bromsande. Och ganska mycket cykelbana med ibland en massa grus.

Stora Bromptontråden
Har du testat olika bromsbelägg? Ibland är det bättre att köpa mjukare belägg som slita snabbare men är snällare mot fälgen. Plus man kan få bättre bromskraft. Jag bytt på dotterns 20" cykel mot kool stop belägg. De var mycket mjukare än original. Det finns speciella 20" BMX belägg från kool stop. Kanske värd att testa. Det är ju betydligt billigare med broms belägg an fälg. :geek:

Mvh Stefan

Stora Bromptontråden
Har du testat olika bromsbelägg? Ibland är det bättre att köpa mjukare belägg som slita snabbare men är snällare mot fälgen. Plus man kan få bättre bromskraft. Jag bytt på dotterns 20" cykel mot kool stop belägg. De var mycket mjukare än original. Det finns speciella 20" BMX belägg från kool stop. Kanske värd att testa. Det är ju betydligt billigare med broms belägg an fälg. :geek:

Mvh Stefan
Nej inte direkt. Har väl kört med några billiga men inte tänk så noga på det. Men det är ju absolut värt att testa. Tycker dock jag ändå justerar bromsarna rätt ofta och det blir väl ännu oftare om man har mjuka belägg men enklare och billiagre än att byta hjul såklart. Men tack för tipset :)

Stora Bromptontråden
Definitivt mer slitage än på andra cyklar, precis som att däcken också slits ut fortare. Gissningsvis mest beroende på den lilla rullomkretsen. Men när jag bytte bakhjul här om året så var det ändå över 15 år gammalt så det är väl godkänt :)

Stora Bromptontråden
de nyare dubbelbottnade fälgar lär hålla bättre? iaf helt liknande 203-fälgar jag numera har på min äldre vinterbrompton slits knappt alls. ytan är på något sätt hårdeloxerad

sen om man ställer bromsklossarna så de tar inre halvan av fälgen får mn dels direktare bromsverkan iom att fälgkanten inte kan flexa undan, dels kan man där till och med slita igenom fälggodset utan att händer.

har goda erfarenheter med cool stop salmon.

bilden visar tvärsnitt på en utbytt sliten fälg, modellen före cirka 2015.
.

IMG_4824.webpa

Stora Bromptontråden
finns mer helgläsning angående 20tums vinterbrommien efter inlägg 1525, 1546, 1555, 1562, 1569, 1589

var ett kul projekt, men när det nu är välfungerande tenderar jag att ha inställningen set and forget, och inte tweaka annat än om det blir problem.

så har det till exempel varit med min hittillsvarande vinterbrommie med 44-305 däck, och som även fortsättningsvis används mer än 20-tummaren i kraft av sina smidighet och dubbfria däck. skulle iofs kunna uppgraderas till utanpåliggande växel.

och på liknande sätt rullar det på för min mest använda brompton med 2x10 schlumpf/dura ace, som jag ställde i ordning 2013.

det som 20tummaren skulle kunna begåvas med är en snabbt monterbar och avtagbar pakethållare. får isf antagligen bli någon hembyggd variant.

Stora Bromptontråden
Jag skulle behöva lite rådgivningen här på Brompton cykel, vilket jag sneglat på av och till i ett år.
Jag
- har sett någon video på slitage man bör kika på om man köper en begagnad.
- har kommit fram till att jag vill ha ett högt styre.
- köper helst begagnat för att spara en slant.

Men lite frågor ni kanske kan hjälpa mig med.
- Hur många växlar behöver man i stockholm? Räcker 3 eller borde man ha fler?
- Föjldfråga är vilken växeltyp man bör ha. Försökt läsa det jag hittar i tråden men blir inte riktigt klok.
- Är det endast 16 tummaren som får plats mellan sätena på pendeltåget? Den kommer vara transport till pendeltåg, och från tåg till arbete. drygt 1.5-2 km från/till station till destination.
- Vill också använda den för att göra ärenden/träffa vänner minst 1 gång i veckan på olika platser i stockholm.
- Tycker att de gamla modellerna är lika dyra begagnade som de nyare. Hur är det med reservdelar på de gamla modelerna? Borde man se till att köpa nyare modellerna om man köper?
- Vad är det med begagnatpriserna på brompton? Det ser ut att vara billigare att flyga till uk och köpa en ny än att köpa en begagnad :P

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Jag skulle behöva lite rådgivningen här på Brompton cykel, vilket jag sneglat på av och till i ett år.
Jag

- Är det endast 16 tummaren som får plats mellan sätena på pendeltåget? Den kommer vara transport till pendeltåg, och från tåg till arbete. drygt 1.5-2 km från/till station till destination.
- Vill också använda den för att göra ärenden/träffa vänner minst 1 gång i veckan på olika platser i stockholm.
- Tycker att de gamla modellerna är lika dyra begagnade som de nyare. Hur är det med reservdelar på de gamla modelerna? Borde man se till att köpa nyare modellerna om man köper?
- Vad är det med begagnatpriserna på brompton? Det ser ut att vara billigare att flyga till uk och köpa en ny än att köpa en begagnad :P
ett normalt begagnat pris är 10-12000, och ungefär motsvarande i uk. nackdelen med uk är att stöldmarknaden där är stor, vilket man bör undvika. och pundet är starkt.

du hittar ingen såpass billig 20-tummare, och den är åbäkig ta med på tåget. men en fördel med den är vinterdugligheten. skulle säga den enda fördelen. kan dock vara avgörande beroende på behoven.

2-3 växlar räcker till götgatsbacken, men de med fler växlar har högre toppfart.

det höga h-styret är en udda modell svår att hitta begagnad. man kan dock alltid konvertera till h-styre genom att köpa en sådan styrstam. men enligt mig är även redan m-styret att betrakta som högt. om du köper en m med det nyare m-styret där styret är relativt lägre och styrstammen är högre kan man köpa ett äldre modellens m-styre och på så sätt få högre position. om du mot förmodan skulle önska det.

efter att den längre styvare ramen med gjutna vik-leder kom ca 2005 är den enda väsentliga förbättringen fälgar som står emot bromsslitage bättre. de är lite högre än de gamla. skicket på cykeln bestämmer beg-priset snarare än åldern. reservdelar har jag aldrig haft problem med.

Stora Bromptontråden
ett normalt begagnat pris är 10-12000, och ungefär motsvarande i uk. nackdelen med uk är att stöldmarknaden där är stor, vilket man bör undvika. och pundet är starkt.

du hittar ingen såpass billig 20-tummare, och den är åbäkig ta med på tåget. men en fördel med den är vinterdugligheten. skulle säga den enda fördelen. kan dock vara avgörande beroende på behoven.

2-3 växlar räcker till götgatsbacken, men de med fler växlar har högre toppfart.

det höga h-styret är en udda modell svår att hitta begagnad. man kan dock alltid konvertera till h-styre genom att köpa en sådan styrstam. men enligt mig är även redan m-styret att betrakta som högt. om du köper en m med det nyare m-styret där styret är relativt lägre och styrstammen är högre kan man köpa ett äldre modellens m-styre och på så sätt få högre position. om du mot förmodan skulle önska det.

efter att den längre styvare ramen med gjutna vik-leder kom ca 2005 är den enda väsentliga förbättringen fälgar som står emot bromsslitage bättre. de är lite högre än de gamla. skicket på cykeln bestämmer beg-priset snarare än åldern. reservdelar har jag aldrig haft problem med.
Tack för ditt svar.
- Det låter det som att 3 växlar duger för mig.
- Att jag borde överväga m-styre med. Får kanske åka till affär och prova.
- 20 tummaren är nog för stor för mitt användningsområde.

Tycker att alla brompton på blocket ligger ute för liknande pengar begagnat oavsett ålder/slitage, men jag kanske ska göra en annons här istället. Cyklar är nog bättre servade här, men kanske har betydligt med mil på hjulen.

Stora Bromptontråden
Jag

- Föjldfråga är vilken växeltyp man bör ha. Försökt läsa det jag hittar i tråden men blir inte riktigt klok.
Jag kan egentligen mest uttala mig om växling/s-omfånget. Köpte en 2speed ifjol, med "sport"styret (ändå inte särskilt sportigt), och "normala" sadelstolpen, den räcker precis (eller snarare precis inte, har köpt en i alu som är längre) för mig som är 183 cm, för att (long story short) då o då cykla genom stan, brantaste backen är just Götgatsbacken. Jag klarade mig på oem-växelomfånget men fick ta i mer än jag önskade för att kunna komma fram till jobbet någorlunda osvettig, så satte på en mindre framklinga o en 1 tand större "stor" bakdrev (max för ramens skull). 100% nöjd med omfånget nu, inte lika snabb, men det är ok. Obs att jag är svag normal-hög-kadensare.

Stora Bromptontråden
Tack för ditt svar.
- Det låter det som att 3 växlar duger för mig.
- Att jag borde överväga m-styre med. Får kanske åka till affär och prova.
- 20 tummaren är nog för stor för mitt användningsområde.

Tycker att alla brompton på blocket ligger ute för liknande pengar begagnat oavsett ålder/slitage, men jag kanske ska göra en annons här istället. Cyklar är nog bättre servade här, men kanske har betydligt med mil på hjulen.
det är som vanligt på begagnade annonsmarknaden; de med rätt pris säljs direkt, och det är där omsättningen sker. de andra blir kvar som hyllvärmare, orsakar många sökträffar, vilket får deras optimistpriser se normala ut. men det är de inte.

dock april maj är i viss mån säljarens marknad. en öppning kan dock vara om det skett någon modelluppgradering och man kan hitta en demo av den gamla hos någon handlare. vet inte om det skett något just i år?

som sagt, skicket är viktigare än åldern, så länge man inte köper gamla ramen med smidda slankare vik-leder. de upplevs mjuka i ramen, har dåliga bromsar, och säljs knappast över 6000.

ska man ändå ha tyngden och drivmotståndet av en navväxel tycker jag 6 växlar är mer logiskt än 3. sedan finns kits att bygga om den tvåväxlade till fler. brompton själva har en fyrväxlad variant som nog kommer ta över efterhand, men hittills endast saluförts på de två dyraste serierna.

sliten drivlina och slitna fälgar kostar några tusen att åtgärda. kolla ffa fälgarna.

Stora Bromptontråden
det är som vanligt på begagnade annonsmarknaden; de med rätt pris säljs direkt, och det är där omsättningen sker. de andra blir kvar som hyllvärmare, orsakar många sökträffar, vilket får deras optimistpriser se normala ut. men det är de inte.

dock april maj är i viss mån säljarens marknad. en öppning kan dock vara om det skett någon modelluppgradering och man kan hitta en demo av den gamla hos någon handlare. vet inte om det skett något just i år?

som sagt, skicket är viktigare än åldern, så länge man inte köper gamla ramen med smidda slankare vik-leder. de upplevs mjuka i ramen, har dåliga bromsar, och säljs knappast över 6000.

ska man ändå ha tyngden och drivmotståndet av en navväxel tycker jag 6 växlar är mer logiskt än 3. sedan finns kits att bygga om den tvåväxlade till fler. brompton själva har en fyrväxlad variant som nog kommer ta över efterhand, men hittills endast saluförts på de två dyraste serierna.

sliten drivlina och slitna fälgar kostar några tusen att åtgärda. kolla ffa fälgarna.
Det har väl kommit helt nya modeller nu? Gissar att Anders på Veloform kan ha några ex av de tidigare till bra pris.

Stora Bromptontråden
Ja 16" går precis in mellan sätena på pendeltåget. Bara det är egentligen en orsak till att inte köpa den större, det är väldigt smidigt att kunna stuva undan den helt. Vintervärdigheten är sådär, de dubbdäck som finns är hemska men å andra sidan är det ofta ganska bra röjt inne i stan. Nu i vintras var första gången på många år som jag satte på dubbat.

Jag kör 2-växlat vilket är klart trevligare än navväxlar (som jag alltid upplever som sega glädjedödare) och alldeles utmärkt bra i Stockholm tycker jag. Götgatsbacken kanske är lite seg men jag tar mig upp i alla fall.

Kör med M-styre och den långa fasta stolpen, är 195 cm men med korta ben (ca 90 cm ben).

Stora Bromptontråden
Jag kan egentligen mest uttala mig om växling/s-omfånget. Köpte en 2speed ifjol, med "sport"styret (ändå inte särskilt sportigt), och "normala" sadelstolpen, den räcker precis (eller snarare precis inte, har köpt en i alu som är längre) för mig som är 183 cm, för att (long story short) då o då cykla genom stan, brantaste backen är just Götgatsbacken. Jag klarade mig på oem-växelomfånget men fick ta i mer än jag önskade för att kunna komma fram till jobbet någorlunda osvettig, så satte på en mindre framklinga o en 1 tand större "stor" bakdrev (max för ramens skull). 100% nöjd med omfånget nu, inte lika snabb, men det är ok. Obs att jag är svag normal-hög-kadensare.

Har du någon mer input med tanke på växlarna?

Det känns som att välja en med fel antal växlar/antal/lösning blir dyrt att åtgärda.

Stora Bromptontråden
Instämmer med föregående talare i allt, men förstärker vissa saker lite:

M-styret är SKITHÖGT på de "vanliga 16-tummarna" (min är från typ 2015-2016 något sånt där), så om man är det minsta van vid en vanlig landsvägscykel eller mtb så upplevs det som jättehögt skulle jag vilja säga. Jag har M-styrstam med riserstyre som jag tror ger lägre totalhöjd än S-styre och styret är fortfarande inte lågt.

Kring växlar: Har aldrig varit nöjd med 3-växlade navet och hade alla dagar i veckan undvikit det om jag hade möjlighet (ska bygga om min vilken dag som helst nu, har till och med fått ett hjul av @jomper ...). Om behovet av omfång finns är säkert 6-växlade mer motiverat om man nu ändå måste leva med växelnav.

När man köper begagnat gäller det att vara som en kobra och hugga direkt om något dyker upp. Stor fördel med Brompton är att man kan ta tåget och hämta den utan att ens behöva montera ner någonting. En 4-timmars tågresa enkel väg så får man en trevlig lördagsutflykt och massor av möjligheter eftersom man kan korsa landet lite hur som helst.

Har sett iallafall ett par Bromptons senaste månaderna för 6-8 000 kr som sett helt dugliga ut, mot de som andra sagt mer normala 10-12 000 kr. Skick viktigare än årsmodell!

Stora Bromptontråden

Det känns som att välja en med fel antal växlar/antal/lösning blir dyrt att åtgärda.
Alla är ju olika i styrka, kadens osv.
Jag ville minimera vikt på min Brommien så valde bort så mycket som möjligt, då blir omfånget lidande. De nya är 4 växlade med yttre växel, så man slipper de kritiserade navväxlarna och får ändå större omfång än vad min har.
Jag har inte sett någon Brommie till salu med mindre framklinga som jag bytte till, men det är ju bara några hundralappar o 10 minuter med en torx-nyckel.
Jag är som sagt nöjd, cyklar långsammare på min än på mina andra väg/pendelcyklar men får tillbaka det i mindre svett.

Men jag måste vara en av de med minst vana av och kunskap om Brompton i den här tråden, har bara använt min 10-20 gånger!

Stora Bromptontråden
Ja 16" går precis in mellan sätena på pendeltåget. Bara det är egentligen en orsak till att inte köpa den större, det är väldigt smidigt att kunna stuva undan den helt. Vintervärdigheten är sådär, de dubbdäck som finns är hemska men å andra sidan är det ofta ganska bra röjt inne i stan. Nu i vintras var första gången på många år som jag satte på dubbat.

Jag kör 2-växlat vilket är klart trevligare än navväxlar (som jag alltid upplever som sega glädjedödare) och alldeles utmärkt bra i Stockholm tycker jag. Götgatsbacken kanske är lite seg men jag tar mig upp i alla fall.

Kör med M-styre och den långa fasta stolpen, är 195 cm men med korta ben (ca 90 cm ben).
Hojta till när du skall sälja. 😊

Stora Bromptontråden

med 6 och för den 3 kommer du alltid att sas ta dig fram.

med 2 växlar får man kompromissa med antingen backtagningsförmågan eller kadensen i fart, beroende på framklingans storlek.

standard på 2vxl är 54t framklinga, skulle säga en normaltark man klarar götgatsbacken med den. på min frus 2vxl har jag bytt till 50t, men man kan ju gå till mindre. kostnad för det ändå måttlig.

själv har jag på min 2vxl 69t, men med stigande ålder och diskbråck har jag numera en tredje lättare växel på den cykeln.

spd-pedaler ökar förmågan till både backar med (för) låg kadens, liksom fartåkning med hög kadens.

Stora Bromptontråden
Alla är ju olika i styrka, kadens osv.
Jag ville minimera vikt på min Brommien så valde bort så mycket som möjligt, då blir omfånget lidande. De nya är 4 växlade med yttre växel, så man slipper de kritiserade navväxlarna och får ändå större omfång än vad min har.
Jag har inte sett någon Brommie till salu med mindre framklinga som jag bytte till, men det är ju bara några hundralappar o 10 minuter med en torx-nyckel.
Jag är som sagt nöjd, cyklar långsammare på min än på mina andra väg/pendelcyklar men får tillbaka det i mindre svett.

Men jag måste vara en av de med minst vana av och kunskap om Brompton i den här tråden, har bara använt min 10-20 gånger!
Håller med kring framklinga. Bytte till mindre klinga när jag var som starkast cyklist. Helt oförstående kring vilken kadens man måste ha med originalklingan, men tror jag trampade ur någonstans kring 60 km/h åtminstone med 3-växlade.😂

Om någon vill räkna tänder på min klinga kan man roa sig med det på nedanstående bild.😛

IMG_1717.webp

Är nog i paritet med @Der Kaiser kring hur mycket jag använt min. Men när den väl används finns ingen motsvarande cykel = den är helt livsnödvändig!☺️

Stora Bromptontråden
Hojta till när du skall sälja. 😊
Never! Det är min mest (i alla fall sett till frekvens) använda cykel!
Visa bilaga 825457

Är nog i paritet med @Der Kaiser kring hur mycket jag använt min. Men när den väl används finns ingen motsvarande cykel = den är helt livsnödvändig!☺️

Den där kroklösningen snor jag direkt, är det färdiga krokar eller något hemsnickrat? Har ju en kabelstege precis ovanför hojarna och borde verkligen hänga upp dem..

Stora Bromptontråden
En annan sak som är värd att nämna är att man sliter däck och fälg märkbart fortare än på andra cyklar. Antagligen för att hjulen måste snurra 3 gånger så många varv som på en vanlig!

Stora Bromptontråden
Den där kroklösningen snor jag direkt, är det färdiga krokar eller något hemsnickrat? Har ju en kabelstege precis ovanför hojarna och borde verkligen hänga upp dem..
Den är kanon, med enda undantag att cyklarna hänger så högt upp att man behöver trappstege. Min enda möjlighet att få plats med allt - densiteten är helt galen i min verkstad...

Det är konsoller och någon form av kabelstege köpta på Ahlsell, tillsammans med en krok från VAR tror jag det var.. i skenorna löper en fyrkantig mutter, så man kan fästa lite vad som i den. Byggde takräcke till en bil av ungefär samma grejer, möjligheterna är oändliga! Ska ta en närbild vid tillfälle.

Tillbaka
Topp