Stora Bromptontråden

Stora Bromptontråden
Väldigt fint cykel. Är det en två växlad nav på den?

De snyggaste ryggsäcken jag vet för Brompton är de här:

De är gjord av återvunnen material. Har inte själv köpt en Brompton väska för men några andra väskor. Jag tror vi har 4 eller fem i familjen. :-) kvalitet är väldigt bra.
Fina väskor och typiskt att den jag vill ha inte har Bromptons fäste utan fästs i styret.

Stora Bromptontråden
Väldigt fint cykel. Är det en två växlad nav på den?

De snyggaste ryggsäcken jag vet för Brompton är de här:

De är gjord av återvunnen material. Har inte själv köpt en Brompton väska för men några andra väskor. Jag tror vi har 4 eller fem i familjen. :-) kvalitet är väldigt bra.
Den har "bara" fyra utanpåliggande växlar. Jag ville ha det simpelt.

Tack för tipset med Demano! Kul att de inte bara finns i svart eller mörkgrå.

Nu blev det faktiskt en beställning direkt från Kina, en Litepro ryggsäck från Aliexpress. Får se om det är skräp eller om den faktiskt duger.

Stora Bromptontråden
Ni som kör Brompton. Har en annan fällbar cykel jag och upplever att den verkligen äter fälgar. Har väl bytt hela bakhjulet två gånger och nu är framhjulet slut, på typ 4 år. Alltså så slitet vid bromsens slitbana att jag bedömer det som farligt att köra på, slitet ja några (2-3 mm kanske) inåt. Nu är ju min av en betydligt lägre kvalitet såklart men undrar om problemet finns på brompton också? Jag har aldrig varit med om slitage på den nivån på vanliga cyklar. För Brompton har väl oftast fälgbroms också?

Stora Bromptontråden
Ni som kör Brompton. Har en annan fällbar cykel jag och upplever att den verkligen äter fälgar. Har väl bytt hela bakhjulet två gånger och nu är framhjulet slut, på typ 4 år. Alltså så slitet vid bromsens slitbana att jag bedömer det som farligt att köra på, slitet ja några (2-3 mm kanske) inåt. Nu är ju min av en betydligt lägre kvalitet såklart men undrar om problemet finns på brompton också? Jag har aldrig varit med om slitage på den nivån på vanliga cyklar. För Brompton har väl oftast fälgbroms också?
Omkretsen av ett 16" x40mm hjul är väl ungefär hälften av ett 700x40 hjul så dubbelt så högt slitage.

Men att ett bakhjul bara håller 2 år låter väldigt extremt. Hur många mil är det för dig?

Stora Bromptontråden
Omkretsen av ett 16" x40mm hjul är väl ungefär hälften av ett 700x40 hjul så dubbelt så högt slitage.

Men att ett bakhjul bara håller 2 år låter väldigt extremt. Hur många mil är det för dig?
Ja, inte stenkoll men 500 mil på två år kanske, inte speciellt mycket. Typ 1 mil per dag på arbetsdagar, kanske ibland lite mer och ibland någon annan transport. Men det är ju mycket nerför (och uppför.. ) så mycket bromsande. Och ganska mycket cykelbana med ibland en massa grus.

Stora Bromptontråden
Har du testat olika bromsbelägg? Ibland är det bättre att köpa mjukare belägg som slita snabbare men är snällare mot fälgen. Plus man kan få bättre bromskraft. Jag bytt på dotterns 20" cykel mot kool stop belägg. De var mycket mjukare än original. Det finns speciella 20" BMX belägg från kool stop. Kanske värd att testa. Det är ju betydligt billigare med broms belägg an fälg. :geek:

Mvh Stefan

Stora Bromptontråden
Har du testat olika bromsbelägg? Ibland är det bättre att köpa mjukare belägg som slita snabbare men är snällare mot fälgen. Plus man kan få bättre bromskraft. Jag bytt på dotterns 20" cykel mot kool stop belägg. De var mycket mjukare än original. Det finns speciella 20" BMX belägg från kool stop. Kanske värd att testa. Det är ju betydligt billigare med broms belägg an fälg. :geek:

Mvh Stefan
Nej inte direkt. Har väl kört med några billiga men inte tänk så noga på det. Men det är ju absolut värt att testa. Tycker dock jag ändå justerar bromsarna rätt ofta och det blir väl ännu oftare om man har mjuka belägg men enklare och billiagre än att byta hjul såklart. Men tack för tipset :)

Stora Bromptontråden
Definitivt mer slitage än på andra cyklar, precis som att däcken också slits ut fortare. Gissningsvis mest beroende på den lilla rullomkretsen. Men när jag bytte bakhjul här om året så var det ändå över 15 år gammalt så det är väl godkänt :)

Stora Bromptontråden
de nyare dubbelbottnade fälgar lär hålla bättre? iaf helt liknande 203-fälgar jag numera har på min äldre vinterbrompton slits knappt alls. ytan är på något sätt hårdeloxerad

sen om man ställer bromsklossarna så de tar inre halvan av fälgen får mn dels direktare bromsverkan iom att fälgkanten inte kan flexa undan, dels kan man där till och med slita igenom fälggodset utan att händer.

har goda erfarenheter med cool stop salmon.

bilden visar tvärsnitt på en utbytt sliten fälg, modellen före cirka 2015.
.

IMG_4824.webpa

Stora Bromptontråden
finns mer helgläsning angående 20tums vinterbrommien efter inlägg 1525, 1546, 1555, 1562, 1569, 1589

var ett kul projekt, men när det nu är välfungerande tenderar jag att ha inställningen set and forget, och inte tweaka annat än om det blir problem.

så har det till exempel varit med min hittillsvarande vinterbrommie med 44-305 däck, och som även fortsättningsvis används mer än 20-tummaren i kraft av sina smidighet och dubbfria däck. skulle iofs kunna uppgraderas till utanpåliggande växel.

och på liknande sätt rullar det på för min mest använda brompton med 2x10 schlumpf/dura ace, som jag ställde i ordning 2013.

det som 20tummaren skulle kunna begåvas med är en snabbt monterbar och avtagbar pakethållare. får isf antagligen bli någon hembyggd variant.

Tillbaka
Topp