Stora juridiktråden om elcyklar

Wingqvist

Aktiv medlem
Vi har märkt att väldigt många el-cykeltrådar tenderar att spåra ur och landa i olika juridiska frågor. Därför startar vi denna tråd där detta ämne kan avhandlas, märker ni att ämnet ändå helt omotiverat dyker upp i andra trådar kan ni hänvisa hit. Det är fortfarande god ton och Lex Vardagsrum som gäller och om någon är osäker vad det innebär så läs våra forumregler här:
https://happyride.se/forum/rules.php

www.happyeride.se är rätt forum. Är det verkligen så svårt att förstå? #crocs #emtbkitfromwish

Senast ändrad:
Allroad sa:
Det skall inte avhandlas på happyeride alltså?
+1
Varför kan inte ngn av moderatorerna flytta denna, liksom andra, elcykeltrådar till elcykelforumet?
I andra uppdelade Forum är det ju vanligt att moderatorerna flyttar trådar som har startats i fel del till en lämpligare del,
nu är ju Happy uppdelat så därför vore det bra med samma typ av hantering även här, för att få elcykelforumet aktivare och kanske tom få cykelforumet lugnare, om det går.

/Håkan

Finns det inte redan någon megamaffig tråd i ämnet, typ 'stora tråden om allt elcyklar' eller dylikt? Har försökt söka utan att finne, men jag är 99% säker att den finns där, någonstans.

HåkanC sa:
Allroad sa:
+1
Varför kan inte ngn av moderatorerna flytta denna, liksom andra, elcykeltrådar till elcykelforumet?
I andra uppdelade Forum är det ju vanligt att moderatorerna flyttar trådar som har startats i fel del till en lämpligare del,
nu är ju Happy uppdelat så därför vore det bra med samma typ av hantering även här, för att få elcykelforumet aktivare och kanske tom få cykelforumet lugnare, om det går.

/Håkan
Eftersom alla som söker svar till elcykelfrågor alltid tycks komma hit oavsett, kanske man skulle kunna ordna någon skrikigt in-your-face-aktig snabblänk i någon banner högst upp på forum-sidan? Typ 'rör din fråga el-cyklar? Prova gärna vårt nya forum för just el-cyklar...'. På så sätt kan man ju kanske dra lite fler besökare som hamnat fel, ditåt istället.

Nu har de slagit fast att skapandet av eride var på fyllan och att elcyklar är ok på happy. Då är det inte så mycket att bråka om. Säg till mig om ni drar :)

Loftberg sa:
Finns det inte redan någon megamaffig tråd i ämnet, typ 'stora tråden om allt elcyklar' eller dylikt? Har försökt söka utan att finne, men jag är 99% säker att den finns där, någonstans.

Jo men juridiska frågor om elcyklar, speciellt om e-MTB som framförs i terräng har knappast avhandlats alls här på Happy. Finns nog ett uppdämt behov av att diskutera dom frågorna, så den här tråden fyller ett stort behov.

me.I.am sa:
Loftberg sa:

Jo men juridiska frågor om elcyklar, speciellt om e-MTB som framförs i terräng har knappast avhandlats alls här på Happy. Finns nog ett uppdämt behov av att diskutera dom frågorna, så den här tråden fyller ett stort behov.

Vänta, va?
Varenda tråd med emtb har ngn som länkar naturvårdsverkets juristers tolkning som medför att man inte får framföra den i terrängen.

Sen kommer någon som köpt en och säger att det inte alls är olagligt eftersom att deras tolkning av lagen skiljer sig från nvvs.
??‍♂️

Varför starta en tråd om vad som gäller juridiskt om något som diskuterats sjukt mycket på sista tiden? Var enda diskussion gällande elcylkel har ju slutat i att det är en tolkningsfråga. Finns inget svar för än det blivit en prövning och så vidare... bla bla bla.

Tror all dessa trådar handlar om att lobba El(ändet)- cykel . Eller bara hetsa till en urfuckad diskussion om något majoriteten inte vill ha på forumet. Tyvärr bidrar vi till att de får luft under vingarna då det är viktigare för dessa trådskapare att skapa diskussionen än vad det är att få svar på en fråga de faktiskt har ett intresse att få svar på.

Kan ha fel, men känns lite så.

Trevlig helg!

Matte_rookie sa:
Varför starta en tråd om vad som gäller juridiskt om något som diskuterats sjukt mycket på sista tiden? Var enda diskussion gällande elcylkel har ju slutat i att det är en tolkningsfråga. Finns inget svar för än det blivit en prövning och så vidare... bla bla bla.

Tror all dessa trådar handlar om att lobba El(ändet)- cykel . Eller bara hetsa till en urfuckad diskussion om något majoriteten inte vill ha på forumet. Tyvärr bidrar vi till att de får luft under vingarna då det är viktigare för dessa trådskapare att skapa diskussionen än vad det är att få svar på en fråga de faktiskt har ett intresse att få svar på.

Trevlig helg!
+1
Hade man varit ute efter att ha en vettig diskussion med likasinnade hade man flyttat sig till happyeride. Istället väljer man att starta massa trådar här, uppenbart för att provocera.

ooms sa:
Matte_rookie sa:

Trevlig helg!
+1
Hade man varit ute efter att ha en vettig diskussion med likasinnade hade man flyttat sig till happyeride. Istället väljer man att starta massa trådar här, uppenbart för att provocera.
Tror du på riktigt att _alla_ som startar trådar med frågor rörande elcyklar - här - är ute efter att provocera?

ooms sa:
Matte_rookie sa:

Trevlig helg!
+1

Nu är det ju en i "staben" som startat denna tråd. Vilket kan ge en vink om dess syfte.

H. sa:
ooms sa:
Matte_rookie sa:

Trevlig helg!
+1

Nu är det ju en i "staben" som startat denna tråd. Vilket kan ge en vink om dess syfte.
Nu syftade inte min kommentar på denna tråd, utan alla sjuttielva andra som startats av emtb-klicken samt diverse "nya" användare...

Loftberg sa:
ooms sa:
Matte_rookie sa:

Trevlig helg!
+1
Tror du på riktigt att _alla_ som startar trådar med frågor rörande elcyklar - här - är ute efter att provocera?

Ja, tänk vad elaka folk är som startar trådar enbart för att provocera ooms.
Annars kan man ju undra om inte antielmaffian ligger bakom en stor del av de nyskapade kontona, alternativt så är det helt vanliga nättroll som är ute efter att reta upp båda sidorna...

ooms sa:
Matte_rookie sa:

Trevlig helg!
+1

Ovanstående inlägg är faktiskt ganska bra för att förklara varför det är så många tröttsamma "diskussioner" på Happy. Dom mest rabiata "diskussions"-deltagarna verkar ha just den inställningen, att en diskussion förs bäst med likasinnade, ett sätt att få bekräftelse, att klappa varandra på ryggarna och slå ner på meningsmotståndare.

En diskussion är mest givande om den förs med oliksinnade, med deltagare som kan lyssna på andra och ta till sig av andra åsikter. Det är väl egentligen också definitionen av en diskussion, att man har olika åsikter, inte att man ska ”vinna” och/eller slå ner på andra. Extremt sällan man läser "du har nog rätt där" eller "håller delvis med dig" (det sista läste jag faktiskt denna veckan, var jonte med några siffror som skrev det).

Ganska tröttsamt faktiskt, det är väldigt sällan diskussioner är givande att läsa/delta i här på Happy, det förekommer ibland, och då är det skoj att lära sig något nytt. Som exempel den lilla diskussionen om vinyl vs. CD i ”HiFi”-tråden, den förs i en trevlig och givande ton (såvida den inte spårat ur senaste timman).

De rabiata som sabbar stämningen finns i alla läger, och i alla nyanser. Från de som ser rött om någon bara har en annan åsikt, till de som faktiskt tror på riktigt att de vet bättre än andra och därför, utan att egentligen mena något illa, har ganska dryga inlägg.

Jag jobbar i IT-branschen, vid större projekt är det viktigt att komma fram till en bra lösning. Om någon har en annan åsikt än jag så tycker jag att det är jätteviktigt att komma fram till om den andra har något som jag missat, inte om jag har ”fel” (eller den andra), ofta kan det bli något mittemellan. Är då väldigt tröttsamt om den andra bara går på i ren prestige. Det finns förvisso mycket prestige inom branschen, speciellt bland programmerare. Det jag har lärt mig genom åren är att kunskap och hög kompetens oftast går hand i hand med ödmjukhet.

Som ett bra exempel kan jag nämna en gång när jag skulle visa en sak på min laptop, den andra skulle skriva in något. Jag har engelskt tangentbord (underlättar mycket när man programmerar), på laptopen har jag dock inte märkt upp de engelska tecknen (EDIT: alltså svensk layout, men ändrat till engelskt i Windows). Den andra skulle skriva in slash (”/”), och tryckte fel, när jag sa ”nej, jag har engelskt tangentbord, det är den”, så blev han irriterad, vägrade trycka den jag visade, tryckte en annan som då också blev fel. Då snäste han nåt om att han vet vilken det är på engelskt tangentbord och det var något fel på mitt tangentbord, och gick irriterad iväg. Jag bara "oookey...". Bara ett litet exempel bland många andra, tycker dock att det påminner en del om vissa på det här forumet.

Tyvärr är det väl lite av tidsandan att diskutera har fått denna innebörden, politiska samtal finns inte längre, det är krig. Ryggdunka varandra och håna andra är det som gäller, och det gäller samtliga partier/politiska åsikter.

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Allroad sa:
+1

/Håkan

Nu var det ju redaktören för happyride som startade tråden så uppenbarligen skall elcyklar avhandlas på happyride.se. De verkar även ha tröttnat på allt trams i andra trådar och hänvisar det till denna tråd. Äntligen!

Senast ändrad:
magnil sa:
HåkanC sa:
Allroad sa:
+1

/Håkan

Nu var det ju en moderator som startade tråden så uppenbarligen skall elcyklar avhandlas på happyride.se. De verkar även ha tröttnat på allt trams i andra trådar och hänvisar det till denna tråd. Äntligen!
Nä, det var ingen moderator som startade tråden.

ooms sa:
magnil sa:
HåkanC sa:
Allroad sa:
+1

/Håkan

Nu var det ju en moderator som startade tråden så uppenbarligen skall elcyklar avhandlas på happyride.se. De verkar även ha tröttnat på allt trams i andra trådar och hänvisar det till denna tråd. Äntligen!
Nä, det var ingen moderator som startade tråden.

Helt rätt, uppdaterat :)

Wingqvist sa:
Vi har märkt att väldigt många el-cykeltrådar tenderar att spåra ur och landa i olika juridiska frågor. Därför startar vi denna tråd där detta ämne kan avhandlas, märker ni att ämnet ändå helt omotiverat dyker upp i andra trådar kan ni hänvisa hit. Det är fortfarande god ton och Lex Vardagsrum som gäller och om någon är osäker vad det innebär så läs våra forumregler här:

Bra att ni är tydliga med att ni är ett moppeforum.

SocialGimp sa:
jonte987 sa:
solgule sa:
Vilka riktiga cykelforum kan ni rrkommendera?

Det enklaste är väl att bruka internationella forum som jag gör i alla andra ämnen.

Jag kan leva med eltrådar men hanteringen imponerar inte.

Tipsa gärna om några bra internationella forum!

Jag har mest hittat mtbr när jag googlat så antar att där finns kompetens. Annars finns pinkbike och bikeradar. Eftersom jag bara sökt, inte postat, så vet jag inte om de är "bra". Man ska nog inte börja prata om sin pung där ialla fall.

När jag skrev andra ämnen så menade jag annat, som inte elcykel. Jobbrelaterat och andra intressen.

Edit. Inte cykel (oavsett el) skulle det vara. Hehe. Jävla mobil.

Senast ändrad:
jonte987 sa:
SocialGimp sa:
jonte987 sa:
solgule sa:
Vilka riktiga cykelforum kan ni rrkommendera?

Det enklaste är väl att bruka internationella forum som jag gör i alla andra ämnen.

Jag kan leva med eltrådar men hanteringen imponerar inte.

Tipsa gärna om några bra internationella forum!

Jag har mest hittat mtbr när jag googlat så antar att där finns kompetens. Annars finns pinkbike och bikeradar. Eftersom jag bara sökt, inte postat, så vet jag inte om de är "bra". Man ska nog inte börja prata om sin pung där ialla fall.

När jag skrev andra ämnen så menade jag annat, som inte elcykel. Jobbrelaterat och andra intressen.

Alright! mtbr har jag oxå hittat. Tack för svar!

Rensade bort den info som jag skrivit på forumet som jag trodde främst cyklister skulle ha nytta av, inte mopedåkare som kör olagligt i skogen och förpestar forum med sina motorer och downhillprylar som aldrig var tänkta att användas utanför liftanläggningar där allemansrätt inte gäller ändå.

ForesterGuy sa:
solgule sa:
staine sa:
I vårt grannland finns
feltet.dk
Lite klen aktivitet men det kan vi ju ändra på. (Jag heter staine där med.)

Funderar på Norge. Kanske inte är bättre på forumen där? Elmoppar är väl förbjudet i naturreservat i Norge?

Elmopeder ja, men elcyklar är tillåtet.
https://elbil.no/lov-a-sykle-pa-elsykkel-i-skog-og-mark/

Man får köra "elsykkel" på vägar, ej på stigar runt Oslo:

"Klar oppfordring

Nå har også byrådet i Oslo kommet til at et ulikt regelverk blir for forvirrende. Men Arild Hermstad har ikke endret mening om elektrisk stisykling.

– Vår klare oppfordring til elsyklistene er at de holder seg unna stiene. Det er på grunn av slitasje og at det kan føre til større konflikter. Det er også i tråd med det friluftsorganisasjonene og mange av de store grunneierne ønsker, sier miljøbyråden.

Han legger til at Oslo bystyre har vedtatt at elsyklistene er velkomne på skogsbilveiene, men ikke på stiene i terrenget.

Byrådet vil vurdere å skilte at elsykler ikke er ønsket på de mest belastede stiene og i sårbare områder som våtmark."

ForesterGuy sa:
solgule sa:
staine sa:
I vårt grannland finns
feltet.dk
Lite klen aktivitet men det kan vi ju ändra på. (Jag heter staine där med.)

Funderar på Norge. Kanske inte är bättre på forumen där? Elmoppar är väl förbjudet i naturreservat i Norge?

Elmopeder ja, men elcyklar är tillåtet.
https://elbil.no/lov-a-sykle-pa-elsykkel-i-skog-og-mark/

"El-sykler regnes som motorisert kjøretøy i verneområder som Rondane, Jotunheimen og Dovrefjell."
https://www.nrk.no/innlandet/ulovlig-a-sykle-med-elsykkel-i-nasjonalpark-1.14645548

Fast verkar ju velas fram och tillbaka rätt friskt. Verkar vara högerstyret som vill tillåta med hänvisning till att det är begränsat till 25 km/h med 250W. Vänster och gröna vill förbjuda "elsykkel" även i utmark. Allt hänger nog på om det trimmas eller inte, verkar som om lokala politiker får förbjuda "elsykkel" när de vill, som de gjort i Oslomarkens stigar.

Sannolikt blir det så här i Norge (och Norge är nog bara några år före Sverige):

1) Totalt cykelförbud: Stigar inom känsliga områden, i reservat och där det finns renar och stigar blir sönderkörda.
2) Tillåtet för alla "cyklar": All övrig mark. Här kommer det trimmas ganska mycket eftersom det inte går att se skillnad på laglig elmotor och trimmad elmotor. De flesta kommer välja elmotor här eftersom 90% av alla människor väljer lathet om det inte finns ett socialt grupptryck att trampa för egen kraft. Det blir MC-bana av alla stigar tills det blir olyckor med fotgängare och lokala styret får nog och förbjuder all cykling.

Exakt det som cyklister är rädda för ska ske när elmoppe döps om till "cykel" rent juridiskt.

Edit: glömde citattecken runt "cyklar", eftersom en del är mopeder.

Senast ändrad:
Det som inte fick hända hände. Men jag tar mitt ansvar, elcyklisterna får inte vinna, ingen elcykeltråd skall få försvinna från 1a-sidan!

Tillbaka
Topp