ooms sa:
Matte_rookie sa:
Varför starta en tråd om vad som gäller juridiskt om något som diskuterats sjukt mycket på sista tiden? Var enda diskussion gällande elcylkel har ju slutat i att det är en tolkningsfråga. Finns inget svar för än det blivit en prövning och så vidare... bla bla bla.
Tror all dessa trådar handlar om att lobba El(ändet)- cykel . Eller bara hetsa till en urfuckad diskussion om något majoriteten inte vill ha på forumet. Tyvärr bidrar vi till att de får luft under vingarna då det är viktigare för dessa trådskapare att skapa diskussionen än vad det är att få svar på en fråga de faktiskt har ett intresse att få svar på.
Kan ha fel, men känns lite så.
Trevlig helg!
+1
Hade man varit ute efter att ha en vettig diskussion med likasinnade hade man flyttat sig till happyeride. Istället väljer man att starta massa trådar här, uppenbart för att provocera.
Ovanstående inlägg är faktiskt ganska bra för att förklara varför det är så många tröttsamma "diskussioner" på Happy. Dom mest rabiata "diskussions"-deltagarna verkar ha just den inställningen, att en diskussion förs bäst med likasinnade, ett sätt att få bekräftelse, att klappa varandra på ryggarna och slå ner på meningsmotståndare.
En diskussion är mest givande om den förs med
oliksinnade, med deltagare som kan lyssna på andra och ta till sig av andra åsikter. Det är väl egentligen också definitionen av en diskussion, att man har olika åsikter,
inte att man ska ”vinna” och/eller slå ner på andra. Extremt sällan man läser "du har nog rätt där" eller "håller delvis med dig" (det sista läste jag faktiskt denna veckan, var jonte med några siffror som skrev det).
Ganska tröttsamt faktiskt, det är väldigt sällan diskussioner är givande att läsa/delta i här på Happy, det förekommer ibland, och då är det skoj att lära sig något nytt. Som exempel den lilla diskussionen om vinyl vs. CD i ”HiFi”-tråden, den förs i en trevlig och givande ton (såvida den inte spårat ur senaste timman).
De rabiata som sabbar stämningen finns i alla läger, och i alla nyanser. Från de som ser rött om någon bara har en annan åsikt, till de som faktiskt tror på riktigt att de vet bättre än andra och därför, utan att egentligen mena något illa, har ganska dryga inlägg.
Jag jobbar i IT-branschen, vid större projekt är det viktigt att komma fram till en bra lösning. Om någon har en annan åsikt än jag så tycker jag att det är jätteviktigt att komma fram till om den andra har något som jag missat,
inte om jag har ”fel” (eller den andra), ofta kan det bli något mittemellan. Är då väldigt tröttsamt om den andra bara går på i ren prestige. Det finns förvisso mycket prestige inom branschen, speciellt bland programmerare. Det jag har lärt mig genom åren är att kunskap och hög kompetens oftast går hand i hand med ödmjukhet.
Som ett bra exempel kan jag nämna en gång när jag skulle visa en sak på min laptop, den andra skulle skriva in något. Jag har engelskt tangentbord (underlättar mycket när man programmerar), på laptopen har jag dock inte märkt upp de engelska tecknen (EDIT: alltså svensk layout, men ändrat till engelskt i Windows). Den andra skulle skriva in slash (”/”), och tryckte fel, när jag sa ”nej, jag har engelskt tangentbord, det är den”, så blev han irriterad, vägrade trycka den jag visade, tryckte en annan som då också blev fel. Då snäste han nåt om att han vet vilken det är på engelskt tangentbord och det var något fel på mitt tangentbord, och gick irriterad iväg. Jag bara "oookey...". Bara ett litet exempel bland många andra, tycker dock att det påminner en del om vissa på det här forumet.
Tyvärr är det väl lite av tidsandan att diskutera har fått denna innebörden, politiska samtal finns inte längre, det är krig. Ryggdunka varandra och håna andra är det som gäller, och det gäller samtliga partier/politiska åsikter.