stora problem med vevlagerdemontering.

stora problem med vevlagerdemontering.
ska slänga på nytt vevparti o grejer, o håller på att göra mig av med de gamla delarna, men jag har fastnat, bokstavligt talat, på vevlagret. det sitter som berget. det går alltså inte ens att RUBBA :s. nån som stött på liknande?vad göra?
 
stora problem med vevlagerdemontering.
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Svar ja. Rätt verktyg, rätt håll, rätt kraft
> är lösningen.
>
> /G


dom e gängade olika, en höger o en vänster, om ja minns rätt, men vilket var på vilken sida?
 
stora problem med vevlagerdemontering.
Tänk såhär:
Du lossar vevlagret åt samma håll som du trampar åt. Det innebär rättgängad på vänstersidan och felgängad på högersidan.
 
stora problem med vevlagerdemontering.
alltså, på svenska;), vänster är högergängad, höger är vänstergängad?! de får nog vänta tills imorgon hursomhelst. har redan slagit upp ena handens knogar:S (klassiker) o får åtminstone vara glad att ja mekade inomhus. finns fan inge värre än o slå upp knogarna i kyla:S
 
stora problem med vevlagerdemontering.
plumse skrev:
-------------------------------------------------------

> .... rättgängad på vänstersidan
> och felgängad på högersidan.

Tror inte alla är beredda att hålla med om det!

/G
 
stora problem med vevlagerdemontering.
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > .... rättgängad på vänstersidan
> > och felgängad på högersidan.
>
> Tror inte alla är beredda att hålla med om det!
>
> /G


Varför inte då? Man lossar ju höger genom att dra medsols. Det är ju felgängat.
[edit]: Jag tror du förväxlar gängningarna med pedalerna
 
Senast redigerad av en moderator:
stora problem med vevlagerdemontering.
Nej, jag förväxlar inte vevlager med pedaler

Hade du skrivit vänster- resp högergängat hade jag inte reagerat.

/G
 
stora problem med vevlagerdemontering.
Jag tänker så här: Pedaler lossar jag oftare än vevlager, och där är det höger som är rättgängad - "right är right" och sen är det tvärtom på vevlagret... Omständigt, men det funkar galant.
 
stora problem med vevlagerdemontering.
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, jag förväxlar inte vevlager med pedaler
>
> Hade du skrivit vänster- resp högergängat hade
> jag inte reagerat.
>
> /G


AH! Då förstår jag, tror jag? Du menade lite skojsamt att ingen sida är felgängad eftersom det är gjort så med flit? Förlåt att det inte nådde fram =/
 
stora problem med vevlagerdemontering.
Ett tips som e bra.
Om du har en arbetsbänk motsv. där du kan spänna fast avdragaren i, så använder du hela ramen som hävarm, fick loss mitt stenhårt sittande vevlager på nolltid!
 
stora problem med vevlagerdemontering.
Ett litet lätt knackande med en hammare på spärrskaftet räddade mig från att behöva ge upp. Lagret satt som fastsvetsat men när jag tog hjälp av hammaren så lossade det fint. Det var väl bara lite fastrostat gissar jag och slagen fick det att lossa. Sen var det bara att veva på med spärrskaftet.
 
stora problem med vevlagerdemontering.
men varför sitter de så förbannat? är de rost eller har dom loctajtat vid tillverkningen eller vad ska man tro.

ska ta nåt me längre skaft imorrn så ska vi se, annars återstår bara
 

Bilagor

  • A-Bomb.jpg
    A-Bomb.jpg
    20 KB · Besök: 30
stora problem med vevlagerdemontering.
VH skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett tips som e bra.
> Om du har en arbetsbänk motsv. där du kan
> spänna fast avdragaren i, så använder du hela
> ramen som hävarm, fick loss mitt stenhårt
> sittande vevlager på nolltid!


jo, så tänkte ja. de blir ju en sjuhelvetes hävarm;) men ja har inget skruvstycke tyvärr. får se om nån ja känner kan låta mig vålda där om de inte lossnar imorgon.
 
stora problem med vevlagerdemontering.
Aluminiumpasta eller kopparpasta när du monterar vevlagret. Fett funkar också men skall det sitta läääänge är alupasta och kopparpasta säkrare.
 
stora problem med vevlagerdemontering.
ok, tack. kanske ska ta och plocka av lagret och smeta i lite pasta innan det fastnar. är någon pasta bättre än den andra? (har aluram)
 
stora problem med vevlagerdemontering.
det lättaste (enda sättet?) är att sätta fast verktyget i ett skruvstäd som sitter riktigt stabilt i en bänk som är fastskruvad i golvet. på första försöket drog jag loss skruvstädet - bara att borra nya hål i bänken :/ men på andra försöket gick det :)
våld löser allt
 
stora problem med vevlagerdemontering.
Köp en lös spärr hylsa på biltema ej kromad storlek 19 har jag för mig svetsa fast den på vevlagret ta ett riktigt långt spärrhandtag och ta i. Ett sätt som funkar mycket bra kan försvinna lite färg från ramen om man är dålig på att svetsa. Och det är ingen risk att du slinter:-)
 
stora problem med vevlagerdemontering.
bara de blir skälig tid att skrämma grannar med klank o bonk ska ja gå ner i cykelkällarn o börja. drar mig till minnes att bostadsföreningen har en snickarverkstad man får använda, men om dom har metallskruvstycken, och om man får dra fast en hoj i dom vete ju fan:)

lossnar de inte idag så kör ja en fuling o byter bara vevpartiet o kör vidare med detta lager.
 
stora problem med vevlagerdemontering.
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> dum fråga: men det är väl inte så att du
> försöker skruva ur högersidan först? det
> brukar gå dåligt.


förklara, bitte;=)
 
stora problem med vevlagerdemontering.
TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > dum fråga: men det är väl inte så att du
> > försöker skruva ur högersidan först? det
> > brukar gå dåligt.
>
>
> förklara, bitte;=)

Du måste börja skruva på ickedrivsidan, annars får du aldrig loss vevlagret. Been there osv....
 
stora problem med vevlagerdemontering.
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > rikard skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > dum fråga: men det är väl inte så att du
> > > försöker skruva ur högersidan först? det
> > > brukar gå dåligt.
> >
> >
> > förklara, bitte;=)
>
> Du måste börja skruva på ickedrivsidan, annars
> får du aldrig loss vevlagret. Been there osv....


de här vevlagret verkar inte vilja i vilket fall, men de känns surt o ta LBS'en på de, för då blir cykeln där minst 2 veckor. o de jävla verktyget behöver ju bar hamna en mm snett så slinter de:@, men nu ser jag på park tools att man kan låsa hylsan med snabblås på hjulaxeln, galet nog för att testas. funkar den så löser det allafall ETT problem. om ja inte tar fel kan 5-56 användas till likande grejer, men funkar det på vevlager? lita på att de blir kopparpasta när ja väl fått av skiten. är förresten kopparpasta samma som dom kallar anti seize?
 
Senast redigerad av en moderator:
stora problem med vevlagerdemontering.
Jag skulle ta riktigt beständigt kullagerfett, monteringspasta eller alupasta vid moteringen. Koppar har högre oxidationstal än alu och stål och alu har lägst så är det något som kommer att börja oxidera är det vevlagerhylsan. Det kan bli ett nasty förband. Detta har hänt mig när det gäller en trampa (Stål) som fastnade i vevarmen (alu) och var fettad med kopparpasta. Numera kör jag med Motorex kullagerfett. Att det ser helt färskt ut när jag skruvar av bultarna till vinterdäcken på våren gör att jag finner viss trovärdighet i den produkten.
 
stora problem med vevlagerdemontering.
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle ta riktigt beständigt kullagerfett,
> monteringspasta eller alupasta vid moteringen.
> Koppar har högre oxidationstal än alu och stål
> och alu har lägst så är det något som kommer
> att börja oxidera är det vevlagerhylsan. Det kan
> bli ett nasty förband. Detta har hänt mig när
> det gäller en trampa (Stål) som fastnade i
> vevarmen (alu) och var fettad med kopparpasta.
> Numera kör jag med Motorex kullagerfett. Att det
> ser helt färskt ut när jag skruvar av bultarna
> till vinterdäcken på våren gör att jag finner
> viss trovärdighet i den produkten.


med all respekt för din mekkunnighet kör ja pastan, för den e redan köpt, så du kan väl hjälpa mig hålla tummarna;)
 
stora problem med vevlagerdemontering.
Och du är HELT 100% SÄKER på att du vrider åt rätt håll? Det är inte första gången någon tar i tills man blir blå, fast åt fel håll. Det blir speciellt jobbigt för huvudet när man använder ramen som hävstång med verktyget i skruvstycket.
 
stora problem med vevlagerdemontering.
Jag hade STORA problem vid ett vevlagerbyte nyligen men jag lyckades lösa det genom lite fixande och trixande. Jag fäste, den biltema inköpta, vevlagerhylsan med en bult i vevarmsfästet sedan värmde jag hela partiet med några värmeljus. Därefter användes damsugar röret som hävarm tillsammans med spärrskaftet och vips så knakade det till och allt släppte.
 

Bilagor

  • 04Okt06 038_edited.jpg
    04Okt06 038_edited.jpg
    54.4 KB · Besök: 45
stora problem med vevlagerdemontering.
ja, inte fan funkade de me snabblås allafall, nyss testat. va ere för dimension i vevlageraxeln ere standard? har inge skjutmått:( som tur är behöver ja inte hymla om att ja har en BT-hylsa längre eftersom du redan visat din;=)dock måste ja gå på ett billigare rör, vill inte ta dammsugarröret till en dammsugare för 2500.- o riskera att förstöra de:|
 
stora problem med vevlagerdemontering.
Jag provade mig fram tills jag hittade en bult som passade hyffsat( vevlagret skulle ju ändå slängas) sen drog jag fast hylsan. Angående damsugar röret så funkade ett rör från en volta hyffsat, tjejen blev dock vansinnig när hon upptäckte att det hade blivit aningens ovalt... Men det gick att klämma runt igen, så nu är hon glad.
 
stora problem med vevlagerdemontering.
skippade velagerbytet o kör med nuvarande tills de inte går längre. fick dock tag på ett vevparti hos LBS'en, ett dugligt shimano vevparti me blanka , fina vevar;). tyvärr tycks de va nå vaj me växeln nu, men de ska ju va nåt hela tiden. de får ja försöka antingen åtgärda eller leva med tillsvidare.
 
Senast redigerad av en moderator:
stora problem med vevlagerdemontering.
om du vill veta vilken dimension du ska ha på bulten är det ju bara att ta med sig vevarmens "fästbult" till skruvlådan/clas ohlson (det går antagligen inte att använda den bulten då den troligen är för kort). med min fantastiska erfarenhet av att byta vevlager (ironi) kan jag säga att snabblåstekniken inte fungerar någonsin då alla shimanos vevlager verkar ha "solida" axlar :(
 
stora problem med vevlagerdemontering.
Hwergelmer skrev:
-------------------------------------------------------
> om du vill veta vilken dimension du ska ha på
> bulten är det ju bara att ta med sig vevarmens
> "fästbult" till skruvlådan/clas ohlson (det går
> antagligen inte att använda den bulten då den
> troligen är för kort). med min fantastiska
> erfarenhet av att byta vevlager (ironi) kan jag
> säga att snabblåstekniken inte fungerar
> någonsin då alla shimanos vevlager verkar ha
> "solida" axlar :(


M8 x 65-70 verkar lagom, men classe säljer inte lösa skruv, så de vete fan va man ska göra med 10 vagnsskruvar sen;) (dom verkar dock bra till detta, för dom har stor skalle)
 
stora problem med vevlagerdemontering.
nu kom jag på vad jag använde sist: bulten som håller fast sadeln i sadelstolpen, kan vara värt ett försök ;)

nominerar detta inlägg till dagens getto-lösning!

edit: starnut-bulten kan funka också
 
Senast redigerad av en moderator:
stora problem med vevlagerdemontering.
Hwergelmer skrev:
-------------------------------------------------------
> nu kom jag på vad jag använde sist: bulten som
> håller fast sadeln i sadelstolpen, kan vara värt
> ett försök ;)
>
> nominerar detta inlägg till dagens
> getto-lösning!
>
> edit: starnut-bulten kan funka också


U the ghetto-maaaaaaaaaaan;)
 
stora problem med vevlagerdemontering.
hehe, med tanke på att en vanlig praktool-hylsa kostar närmare (kanske över, kommer inte ihåg) 200kr hos LBSerna så lär ju inte deras delux vara billiga :)
 
stora problem med vevlagerdemontering.
Hwergelmer skrev:
-------------------------------------------------------
> hehe, med tanke på att en vanlig praktool-hylsa
> kostar närmare (kanske över, kommer inte ihåg)
> 200kr hos LBSerna så lär ju inte deras delux
> vara billiga :)


vore ju lite småpimp o ha ju,Men ska man ha en sån som LBS'en hade så får man nog besöka extremt-pimpiga-deluxe-vevlagerhyls-mässan i bräkne hoby, där olika fabrikanters extrempimpade vevlagerhylsor visas upp.

men man blir ju så mycke nöjdare när man ghettofabricerar i o f sig;=)
 
Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp