[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Söker ett trippel-vevparti som ska passa på fyrkantsaxel på en äldre mtb eller touring-cykel! Jag kan gott betala men har en hel del grejer att byta mot, bl.a. fram och bakväxel Deore LX M560, en del NW-klingor, en GT-corrado ram, blandade NW-klingor, KCNC thru-axle och sadelklämma.
Retro eller bara gammalt? Har ett Shimano nånting med ovala klingor från en Miyata.

Hojt! Vad har du för nåt? Jag är på jakt efter något snyggt, de svinsnygga gamla stronglight-vevarna jag köpte passade inte
Första bilden stulen på nätet.

1749734824160.webp

1749734705175.webp

Jag skulle behöva lite delar till en torpedoväxel.

En växelkedja
En rulle för växelkedja (return pulley)
Ett passade växelreglage, Gärna vridreglage, men inte nödvändigt.

Vardera del är inte speciellt dyr, men det verkar som om jag måste beställa dem från tre olika ställen med vardera högre porto än vad delen kostar. Någon som sitter på ett billigare alternativ, eller bara ett tips om varifrån jag kan köpa.
Var i landet är du? Testa https://www.steffencykel.se/ om du inte har gjort det än, han har hjälpt mig med liknande spörsmål.

En växelkedja

Vardera del är inte speciellt dyr, men det verkar som om jag måste beställa dem från tre olika ställen med vardera högre porto än vad delen kostar. Någon som sitter på ett billigare alternativ, eller bara ett tips om varifrån jag kan köpa.

Edit: I Skåne

Är inte särdeles förtjust i Cykelkraft men de ser ut att ha de tre detaljer du söker.

Rulle: https://www.cykelkraft.se/sram-return-pulley-set-for-igh-t3
Växelkedja: https://www.cykelkraft.se/vaxelkedja-torpedo-3-5-vaxlar-vanster-nya-modellen
Tumreglage: https://www.cykelkraft.se/vaxelreglage-sram-t3-hoger-3-vaxlar-svart

Annars, om du är beredd att beställa från en kul tysk sajt (som enbart accepterar banköverföring och checkar) så kan jag varmt rekommendera https://www.retrobikefranken.de/en/

De har 3-växlade vridreglage och i princip alla andra tänkbara reservdelar och tillbehör till Sachs Torpedos (och senare SRAMs) gamla vävelnav. Lycka till!

Är inte särdeles förtjust i Cykelkraft men de ser ut att ha de tre detaljer du söker.

Rulle: https://www.cykelkraft.se/sram-return-pulley-set-for-igh-t3
Växelkedja: https://www.cykelkraft.se/vaxelkedja-torpedo-3-5-vaxlar-vanster-nya-modellen
Tumreglage: https://www.cykelkraft.se/vaxelreglage-sram-t3-hoger-3-vaxlar-svart

Annars, om du är beredd att beställa från en kul tysk sajt (som enbart accepterar banköverföring och checkar) så kan jag varmt rekommendera https://www.retrobikefranken.de/en/

De har 3-växlade vridreglage och i princip alla andra tänkbara reservdelar och tillbehör till Sachs Torpedos (och senare SRAMs) gamla vävelnav. Lycka till!
Aha, tack för tips! Jag kanske beställer från cykelkraft då. Men visst är det växelkedja för höger som jag behöver till ett treväxlat nav?

En växelkedja

Edit: I Skåne
Ågrens i Lund hade samtliga delar hemma och lånade dessutom ut en insexa för vevarmen, som jag höll på att tappa. Ibland är det fint med en (någotsånär) lokal bike shop.

[LÖST]
Halloj gänget!

Jag är en QR axel kort efter en del hjulsälj.

Sökes: QR axel till bakhjul, skivbroms, gärna i GBG eller skickas

Får gärna vara något fint, but beggers can't be choosers

Kan erbjuda donationer, flytande valuta eller klassiska pecetas

Senast ändrad:
Halloj gänget!

Jag är en QR axel kort efter en del hjulsälj.

Sökes: QR axel till bakhjul, skivbroms, gärna i GBG eller skickas

Får gärna vara något fint, but beggers can't be choosers

Kan erbjuda donationer, flytande valuta eller klassiska pecetas
Hojta till om du inte får tag på något ur någons finlåda. En mer eller mindre sliten standardvariant kan jag skaka fram och skicka till dig.

Hojta till om du inte får tag på något ur någons finlåda. En mer eller mindre sliten standardvariant kan jag skaka fram och skicka till dig.
Jag tog en testrunda på en av mina projekt och insåg att jag behöver lite bromsar, så köper en axel på nätet när jag ändå är igång. Men tack för det snabba svaret!

Hejsan ! Söker efter sadelstolpe 31,6 mm samt sadelstolps fäste 34,9 mm. Någon som har i Sthlm området ? Har lite sadlar samt anordning för att hänga upp cykel i tak med trissor att byta med, alt vanliga pengar eller flytande valuta.

Letar också efter racerdäck från 28 mm till max 35/40 som jag gärna kan betala en slant för, alt byte med något av ovan.

Hej,

Jag håller på med att renovera/bygga om min gamla Scott hardtail mtb från 1999 (första riktiga cykeln jag köpte) som mest stått och sett ledsen ut i förråd de senaste 15 åren. Så nu är jag på jakt efter lite småsaker som jag undrar om någon möjligen har hemma på hyllan eller kan hjälpa mig hitta på nätet. Temat är mer avslappnad glasshoj snarare än något för skogen och jag försöker att ha alla detaljer i silver/krom. Eftersom det ju är roligare med tidstypiska delar från runt millennieskiftet än nya prylar där det går så slänger jag ut en trevare här och hoppas på lyckan.

Prylarna behöver inte vara felfria, men gärna inte sönderkörda/-repade, och budgeten är (tyvärr) inte obegränsad.

Det som står på listan är;
  • Sadelstolpe 27,0 mm i silver/krom med minst 20cm rör kvar
  • Bredare styre av moto/bmx-stil i silver/krom (se bilder för inspiration)
  • Ahead styrstam i silver/krom som passar styret
  • 4-bults 104 bcd NW klinga i storlek runt 36-38t i silver/krom EDIT: Fått tag på en klinga
Har lite blandat i lådorna att erbjuda som utbyte, alternativt flytande eller fast valuta :)

Bilagor

• Bar.webp
    Bar.webp
    15.9 KB · Besök: 43
  • Motobar.webp
    Motobar.webp
    134.1 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
Min mamma har återupptäckt cyklingens tjusning på äldre dagar. Nu letar vi tantcykel åt henne. Se inspiration på bilden. Behöver inte vara i nyskick, men helst inget vrak heller. Storlek ganska liten, men de kanske är one size fits all?
1000011332.webp

När jag ändå är igång, letar även en finare mixte-ram/hel cykel till syrran, också storlek mindre.

Till sist kan jag även vara intresserad av en gammal mtb-ram med elevated chainstay (S/M). Var uppe några veckor sen, men lite för långt bort.

Grejer hämtas med fördel i Göteborg med omnejd. Finns en hel del att byta med/mot (pengar, dryck, delar) kom med förslag.

Min mamma har återupptäckt cyklingens tjusning på äldre dagar. Nu letar vi tantcykel åt henne. Se inspiration på bilden. Behöver inte vara i nyskick, men helst inget vrak heller. Storlek ganska liten, men de kanske är one size fits all?Visa bilaga 774811

När jag ändå är igång, letar även en finare mixte-ram/hel cykel till syrran, också storlek mindre.

Till sist kan jag även vara intresserad av en gammal mtb-ram med elevated chainstay (S/M). Var uppe några veckor sen, men lite för långt bort.

Grejer hämtas med fördel i Göteborg med omnejd. Finns en hel del att byta med/mot (pengar, dryck, delar) kom med förslag.
Små tantcyklar finns ju med 26" men annars är de nog samma storlek mest allihop.

:)

Japp och på den Ortler som min dotter har fanns ner till, jag tror, 45cm 28'' motsvarande Karin 26'' antar jag. Hon gick från Karin 24'' till Ortler 45cm 28''.

Min mamma har återupptäckt cyklingens tjusning på äldre dagar. Nu letar vi tantcykel åt henne. Se inspiration på bilden. Behöver inte vara i nyskick, men helst inget vrak heller. Storlek ganska liten, men de kanske är one size fits all?Visa bilaga 774811

Jag har ett mixtie-ramset till övers. Vill minnas det är fransk gänga, men inte helt hundra. Jag skall se om jag kan ordna ett par bilder till dig senare idag.

Små tantcyklar finns ju med 26" men annars är de nog samma storlek mest allihop.
Verkligen inte! Jag köpte iaf två cyklar med mixte-ram till lilla (!) hustrun när det begav sig, den sista en Jaco från Cykelstallet. Den gavs bort vid en flytt men finns kanske kvar? Kan undersökes om intressant.

Verkligen inte! Jag köpte iaf två cyklar med mixte-ram till lilla (!) hustrun när det begav sig, den sista en Jaco från Cykelstallet. Den gavs bort vid en flytt men finns kanske kvar? Kan undersökes om intressant.
Nu pratade vi iofs tantcyklar. Typ monark Karin. Men uppenbarligen kommer de i olika storlekar numer också.

Nån som har en 90s 26" stålram som bara står? Gärna med gaffel, gärna lite större size och gärna i dåligt skick. Tänkte försöka få den rostig

Bilagor

• maxresdefault.webp
    maxresdefault.webp
    411.6 KB · Besök: 63
Söker växelreglage, Shimano 105 5700, vänster. Även hoods till båda sidor. Finns diverse delar, främst äldre lvg. Annars pengar.

Hejsan ! Söker efter sadelstolpe 31,6 mm samt sadelstolps fäste 34,9 mm. Någon som har i Sthlm området ? Har lite sadlar samt anordning för att hänga upp cykel i tak med trissor att byta med, alt vanliga pengar eller flytande valuta.

Letar också efter racerdäck från 28 mm till max 35/40 som jag gärna kan betala en slant för, alt byte med något av ovan.
Borde ha en sadelstolpe i lådorna, säg till så kan jag kolla imorgon kväll i så fall. Finns i Bromma.

Söker en låsmutter till en itera bakaxel. Gissar på att det är M8 fingäng.
Om du finns i sthlmstrakten rekommenderar jag ett besök på
Sifvert i Västberga
De har mkt att välja på och säljer det styckvis

Om du finns i sthlmstrakten rekommenderar jag ett besök på
Sifvert i Västberga
De har mkt att välja på och säljer det styckvis
Tyvärr så ligger stockholm 25 mil bort.

Kan funka, men 100 stycken vill jag inte gärna beställa då jag behöver 1.
Tänk på huset länge du kommer kunna förse Yardesaletråden och dess besökare med en lösning på deras Itera-problem. 👌

Jag är inte på något sätt för nykonsumtion men då och då kan ju ändamålen helga medlen.

Passar det inte från nån annan cykel?
Vanligare med M10 där. Om det inte är BT för då kan det vara Imperial...
Nå, även Hornbach har väldigt mycket udda grejor på hyllorna. Finns det varken Bauhaus eller Hornbach på orten är det kanske en riktig järnhandlare kvar som ännu inte slagits ut av ovannämnda?

Vanligare med M10 där. Om det inte är BT för då kan det vara Imperial...
Nå, även Hornbach har väldigt mycket udda grejor på hyllorna. Finns det varken Bauhaus eller Hornbach på orten är det kanske en riktig järnhandlare kvar som ännu inte slagits ut av ovannämnda?
Det var många år sedan vi hade någon riktig järnhandlare i söderhamn och ingen av de större kedjorna som nämnts finns på orten.

Tillbaka
Topp