[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Det är just ringarna som är det jag saknar, för de rasade isär när jag skruvade bort gaffeln. Passar de så räcker det med ringarna enbart.
Går bra med lösa kulor, finns att köpa nya på påse på typ Amazon osv. Dubbelkolla att det är exakt rätt storlek med skjutmått. Dra på en sträng fett och lägg på kulorna så sitter dom, sen monterar du. Nackdelen är att man glömmer sånt och nästa gång du ska inspektera lager och tar av gaffeln så ligger kulorna på golvet.

Är din målbild av effektiv träning Sylvester Stallone i Rocky IV?
Anser du att ett kryss på betongväggen i källaren fostrar psyket bättre än en fånig animerad cyklist på en skärm?

Då har jag trainern för dig!

Absolut inga smarta funktioner.
Inget variabelt motstånd (det är väl det man har växlar till...)
"Recommended by Jan Ullrich"!
Hopsvetsad av någon tidigare ägare och det tycks hålla ihop bra.
Ger garanterat lika starka ben som vilken zwift-driven apparat som helst.

Skänkes mot ett 6-pack billig lager.
Finns på Frösön, Östersund och skickas inte. (garanterat inte värd fraktkostnaden)

Visa bilaga 665856

SISTA CHANSEN!
Efter helgerna åker den till återvinningen.

Sökes: Hjulset

622, fälgbroms, body för 9-11 delat, QR

Gärna åt det lite bredare hållet i innerbredd

Ska användas på en pendlare så hjul av det lite enklare slaget är av intresse

Betalar med riksdaler eller happyvaluta

Stockholm

Söker efter en styrstam, 1 1/8 för 25,4 mm styre, silver och 70-80 mm lång. Gärna lite rise men allt är av intresse.
Söker även en sadelstolpe i silver, 27,2 mm. Den får gärna vara rak men lite setback är okej.
Har lite av varje att byta med och även pengar om det är att föredra.

Avsett för den här skönheten:

Söker efter en styrstam, 1 1/8 för 25,4 mm styre, silver och 70-80 mm lång. Gärna lite rise men allt är av intresse.
Söker även en sadelstolpe i silver, 27,2 mm. Den får gärna vara rak men lite setback är okej.

Ja har stam tror ja. PMa om intressant

Hojta till om du hittar något här som kan fungera (bland de som finns kvar). https://happyride.se/annonser/sadelstolpar-27-2-mm.215770/

Prissättningen gäller k&s...

Någon som sitter på en sram bakväxel för 12-delat? Typ eagle sx eller liknande.

Har lite smått och gott att byta med.

Prövar här först innan jag lägger ut på Köp&Sälj, har ett Bontrager RL 29 15x100 mtb framhjul (Lagren är i fint skick) som jag önskar byta mot ett 28' 15x100 (pengar eventuellt från min sida) då jag köpte fel. Kan även säljas. Finns i Göteborg
3.jpg
2.jpg

Har någon i Göteborgstrakten ett par breda (ca 60 mm) skärmar för 26"-däck som de inte behöver? Såväl fin- som fulskärmar av intresse så länge det är riktiga fasta skärmar.
Är väldigt sugen på att börja använda min blivande trams-vardags-Univega, men utan skärmar är den oanvändbar så här års.
Hade helst velat ha ett par Berthoud-skärmar från Veloform men de är slut för tillfället, så jag hade behövt något att använda tills han får in nya skärmar.

Prövar här först innan jag lägger ut på Köp&Sälj, har ett Bontrager RL 29 15x100 mtb framhjul (Lagren är i fint skick) som jag önskar byta mot ett 28' 15x100 (pengar eventuellt från min sida) då jag köpte fel. Kan även säljas. Finns i Göteborg

Det borde vara samma. 28" och 29" är båda 622 mm i diameter.

Visa bilaga 673594Visa bilaga 673595
Du har redan ett sådant hjul, givet att axelstandarden är densamma (och det skriver du att den är). 29=28 tum. 700c eller 622 mm är andra namn på samma hjul. Släng på ett däck så får du se!

Eventuellt är mtb-fälgar bredare, men knappt märkbart på ett mainstream-hjul som det du visar bild på.

Har någon i Göteborgstrakten ett par breda (ca 60 mm) skärmar för 26"-däck som de inte behöver? Såväl fin- som fulskärmar av intresse så länge det är riktiga fasta skärmar.
Är väldigt sugen på att börja använda min blivande trams-vardags-Univega, men utan skärmar är den oanvändbar så här års.
Hade helst velat ha ett par Berthoud-skärmar från Veloform men de är slut för tillfället, så jag hade behövt något att använda tills han får in nya skärmar.
Gick ner och syftade lite med de där Gilles-skärmarna jag hade över, men de är helt klart för stora för 26-tumshjul tyvärr..☹️

Du har redan ett sådant hjul, givet att axelstandarden är densamma (och det skriver du att den är). 29=28 tum. 700c eller 622 mm är andra namn på samma hjul. Släng på ett däck så får du se!

Eventuellt är mtb-fälgar bredare, men knappt märkbart på ett mainstream-hjul som det du visar bild på.
Vilken typ av problem uppstår?
Tanken var att använda detta hjul med dubbdäck så jag slipper byta däck och istället bara hjulet lite smidigare. Jag har prövat med 35 samt 42-622 dubbdäck som passar mitt andra hjul fint och inga problem med skärmarna. Men när jag ska försöka med detta hjul så var det nästan omöjligt att få på men till slut gick det (tog väldigt lång tid...) men sen fick jag inte däcken att sätta sig bra längst kanten så det var ojämnt, prövade lite allt möjligt, men ingen tur där.

Visa bilaga 673594Visa bilaga 673595
som många tidigare sagt de e samma fälg 28" och 29" är 622mm i diameter och bontrager rl 29 är en standardfälg
den har samma fälgprofil och bredd bara olika dekaler som bontragers cityhybrid och gravel hjul

Tanken var att använda detta hjul med dubbdäck så jag slipper byta däck och istället bara hjulet lite smidigare. Jag har prövat med 35 samt 42-622 dubbdäck som passar mitt andra hjul fint och inga problem med skärmarna. Men när jag ska försöka med detta hjul så var det nästan omöjligt att få på men till slut gick det (tog väldigt lång tid...) men sen fick jag inte däcken att sätta sig bra längst kanten så det var ojämnt, prövade lite allt möjligt, men ingen tur där.
vad sitter de för hjul original på cykeln?
bontrager o synkros fälgar kan va lite svåra att poppa däcken på smörj med lite grönsåpa på däckets kanter vid montering

vad sitter de för hjul original på cykeln?
bontrager o synkros fälgar kan va lite svåra att poppa däcken på smörj med lite grönsåpa på däckets kanter vid montering
Tror det är ett par DT Swiss, exakt vilka vet jag inte.
Jag blandade lite grönsåpa med vatten och sprutade runt om etc, alltid ett eller två ställen som vägrade poppa. Gick igenom 4-5st däckavtagare så får köpa ett par nya innan jag försöker igen, alternativ kolla med någon butik.

Då har du haft otur med att det är en kinkig fälg. Är det nya dubbdäck brukar det bli bättre, men man behöver ju kunna laga en punka i fält annars är det svårt att använda hjulen ju. Otur, hoppas det löser sig!☹️

Jag har ett par sks bluemels i obruten förpackning liggandes om det funkar. Ska kolla dimension men skulle tro runt 60 mm.

Hallå! Jag letar tyvärr fortfarande efter en lämplig framgaffel till min dödsfälle-cykel (som jag beklagat mig över i andra trådar). Framgaffeln har för kort gaffelrör så jag får inte plats med en låsmutter ovanpå lagerkoppen. Det är en äldre cykel så diametern på röret är en tum, jag har 28tumshjul. Gaffelröret som jag har nu är ca 17 centimeter långt så skulle behöva en gaffel med rör som är minst 18 centimeter om jag förstått det rätt. Bor i Stockholm.
1704196410925.png

Vore bra om jag kunde fixa till denna cykel till körbart skick, annars kommer min fru aldrig sluta håna mig för att jag gjorde ett så pass dåligt köp (även fast den var billig).

Låter som fransk standard. ?

Jag kommer ju behöva något värdigt till Niner'n inför sommarens utlandstur.
Vilken däckdimension ska du köra på den då? De här skärmarna har varit med om flera monteringar så de är lite stukade.. Kanske inte helt lätt att få dem perfekt linjerade osv, och de är borrade och klara redan (vilket inte nödvändigtvis är en bra sak...).

Satt här senast. Eller om det var på någon av @Moses95 cyklar..

IMG_7954.jpeg

Som synes passade de inte riktigt till 622x55-däck men höjag hastade också ihop det från att inte ha passat alls. Förmodligen är de för 27,5-tumscyklar från början, men jag minns inte alla vändor.

Hallå! Jag letar tyvärr fortfarande efter en lämplig framgaffel till min dödsfälle-cykel (som jag beklagat mig över i andra trådar). Framgaffeln har för kort gaffelrör så jag får inte plats med en låsmutter ovanpå lagerkoppen. Det är en äldre cykel så diametern på röret är en tum, jag har 28tumshjul. Gaffelröret som jag har nu är ca 17 centimeter långt så skulle behöva en gaffel med rör som är minst 18 centimeter om jag förstått det rätt. Bor i Stockholm.
Visa bilaga 673714
Vore bra om jag kunde fixa till denna cykel till körbart skick, annars kommer min fru aldrig sluta håna mig för att jag gjorde ett så pass dåligt köp (även fast den var billig).
Om du bor i närheten av solna kan jag tänka mig att du kan gräva fram något hos cykelexpo till en vettig peng.

Om du bor i närheten av solna kan jag tänka mig att du kan gräva fram något hos cykelexpo till en vettig peng.
Tack, bor inte i närheten men är kanske värt ett besök ändå. Har aldrig varit där men sett namnet nämnas på happyride då och då, är det stället med lite halvknepig ägare?

Tack, bor inte i närheten men är kanske värt ett besök ändå. Har aldrig varit där men sett namnet nämnas på happyride då och då, är det stället med lite halvknepig ägare?
Japp, de har dock drivor med gamla grejer till rätt bra pris. (Med förbehåll för att det har ngt år sen jag var där.)

Nytt år, nytt försök att hitta hjulpar!

28' hjul för skivbromsat
Quick-release
För 11-delad kassett

+ bonus om det finns 160mm skivor redan.

Erbjuder pengar eller happyvaluta

Pga stöld kommer jag inte få användning av den här.
Har sett att det diskuterats en del experiment med dessa lager så någon kanske kan vara intresserad.
Hämtas i Kungsladugård.
20240102_163320.jpg

Sökes: Hjulset

622, fälgbroms, body för 9-11 delat, QR

Gärna åt det lite bredare hållet i innerbredd

Ska användas på en pendlare så hjul av det lite enklare slaget är av intresse

Betalar med riksdaler eller happyvaluta

Stockholm
Endast kanttråd som är intressant?

Vilken däckdimension ska du köra på den då? De här skärmarna har varit med om flera monteringar så de är lite stukade.. Kanske inte helt lätt att få dem perfekt linjerade osv, och de är borrade och klara redan (vilket inte nödvändigtvis är en bra sak...).

Satt här senast. Eller om det var på någon av @Moses95 cyklar..

Visa bilaga 673715

Som synes passade de inte riktigt till 622x55-däck men höjag hastade också ihop det från att inte ha passat alls. Förmodligen är de för 27,5-tumscyklar från början, men jag minns inte alla vändor.
Fin bild. ?

Det blir 28" för min del.

Låter som att de kanske passar en 27,5”a med feta däck?
Är nog intresserad om inte @IM hugger.

Söker också fortf. ett 27,5" skivbromsat QR-hjul. Tillräckligt bra skick för att rulla med dubb 1-3 v per år.
Jag tror det, och med lite jobb går de att forma om. Dra ett PM om intressant så ska jag fundera lite - @Orwar såg om än inte helt desperat ut så åtminstone tillräckligt angelägen om ett par skärmar när vi sågs på Veloform för att jag ville hjälpa till, snarare än att jag försöker kränga iväg dem.? De har hängt länge på en krok nu och skulle förvisso göra bättre noga ute i verkligheten.

Tillbaka
Topp