[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Jag har liggandes hemma - avplockade från en White 16”. Malmö/Lund-området men kan slås in och postas. Byter gärna mot porto eller en slant till Ukraina.
Skickar PM med bild senare idag om det låter intressant.

Edit: inte Big Apple men liknande
Helt klart intressant! Behövs inte skickas, jag tar mig runt om i Skåne kollektivt så d e inga problem så! Skickar PM

Någon som råkar ha ett hamax-fäste över? Övriga familjen tyckte inte att flaket var lämpligt för en treåring...
Visa bilaga 700788
Stockholm och bytesvaluta finnes.
Såg under hempendlingen häromdagen en pappa som spänt fast en bilbarnkudde på en omnium för att frakta sin avkomma. Osäker på om även barnet var fastspänt.

Ingen som råkar ha ett bromshandtag till m8120 liggandes? Högersida

Bilagor

• IMG_7095.png
    IMG_7095.png
    81.4 KB · Besök: 51
Barnsitsar m.m. bortskänkes

1. En Hamax-barnsits, med ett tillhörande sadelrörsfäste. Ramfästet saknar tyvärr en skruv/bult (av totalt fyra). Jag gissar att bulten går att ersätta relativt lätt.
2. En OkBaby-barnsits, med två tillhörande sadelrörsfästen. Fästet för barnsitsens "bälte" har en provisorisk lösning, se bild.

Visa bilaga 701225
Hamax till vänster, OkBaby till höger.

3. En äldre modell av den uppfällbara Bobike-sitsen, för större barn. Fäste på sadelröret. Välanvänd men funkar.
4. Fäste för att haka i cykelvagnar av Nordic Cab-modell. Sätts på bakhjulsaxeln. Tror det är den här:
Visa bilaga 701226
Hämtas i söderort, PM:a vid intresse!

Förväntar mig ingenting i utbyte för ovanstående men tänkte ändå passa på att nämna en grej jag själv letar efter till ett projekt:

Sadelstople, 26.8 mm i diameter, 200-220 mm hög. Gärna japansk och gärna från 80-talet. Allra helst SR. :)
Jag är nog lite intresserad, trots allt. Det finns en latent beställning på två tvillingtjejer här hemmavid...

Barnsitsar m.m. bortskänkes

1. En Hamax-barnsits, med ett tillhörande sadelrörsfäste. Ramfästet saknar tyvärr en skruv/bult (av totalt fyra). Jag gissar att bulten går att ersätta relativt lätt.
2. En OkBaby-barnsits, med två tillhörande sadelrörsfästen. Fästet för barnsitsens "bälte" har en provisorisk lösning, se bild.

Visa bilaga 701225
Hamax till vänster, OkBaby till höger.

3. En äldre modell av den uppfällbara Bobike-sitsen, för större barn. Fäste på sadelröret. Välanvänd men funkar.
4. Fäste för att haka i cykelvagnar av Nordic Cab-modell. Sätts på bakhjulsaxeln. Tror det är den här:
Visa bilaga 701226
Hämtas i söderort, PM:a vid intresse!

Förväntar mig ingenting i utbyte för ovanstående men tänkte ändå passa på att nämna en grej jag själv letar efter till ett projekt:

Sadelstople, 26.8 mm i diameter, 200-220 mm hög. Gärna japansk och gärna från 80-talet. Allra helst SR. :)
Jag har den här, kan det vara något?
20240523_225651.JPG
Edit: slarvigt läst, den där var 26,6

Jag är nog lite intresserad, trots allt. Det finns en latent beställning på två tvillingtjejer här hemmavid...
Grattis till de framtida tillskotten. Hör av dig om du vill komma förbi och kika. Bara att plocka med det du känner att du behöver. Gärna inom en vecka. Håller på att rensa ut lite inför en flytt.

Grattis till de framtida tillskotten. Hör av dig om du vill komma förbi och kika. Bara att plocka med det du känner att du behöver. Gärna inom en vecka. Håller på att rensa ut lite inför en flytt.
Vi är inte där ännu; men det skulle kunna vara kul att någon gång agera lite proaktivt. ? Jag hojtar till när jag har vägarna förbi stan i sommar så får vi se om de finns kvar. Tack. ?

Då löser vi det; jag kommer tvingas åka över bron ett par gånger nästa vecka. Kanske kan vi ta det då.

Tjena!

Jobbar inte i Kalmar längre. Men kan gå att tajma iallafall.
Alternativt åker du in nästa lördag på morgonen, då är det Cars and Coffee ;)
Ska iofs över snart också, ska kolla på en 924 som står gömd nånstans på ön.
Oavsett så löser vi det.

Tjena!

Jobbar inte i Kalmar längre. Men kan gå att tajma iallafall.
Alternativt åker du in nästa lördag på morgonen, då är det Cars and Coffee ;)
Ska iofs över snart också, ska kolla på en 924 som står gömd nånstans på ön.
Oavsett så löser vi det.
Det hade faktiskt varit läge; det blir till att ställa på sommarbilen till helgen. Men just lördag förmiddag är det övning med jobbet.

Klart du skall slänga ett öga på det där barn find:t. ?
Styret ligger oavsett här och väntar på dig. Hojta till när du bestämt dig för hur du vill att vi löser det praktiska.

Såg under hempendlingen häromdagen en pappa som spänt fast en bilbarnkudde på en omnium för att frakta sin avkomma. Osäker på om även barnet var fastspänt.
jag vet vem det är. barnen är fastspänt. täcker dock inte säga varför jag vet det. vi diskuterade länge om hur vi skulle få till det.

Jag fick inte napp i min tråd igår så jag testar här istället. Är det någon som har ett sådant här gammalt Basta-lås med nycklar liggandes i gömmorna? Köpes eller bytes mot lämplig valuta. Jag har bl.a. en massa skiftnycklar och cykelpumpar i överflöd. Barkis funkar också.

1716640186644.png

Senast ändrad:
Jag fick inte napp i min tråd igår så jag testar här istället. Är det någon som har ett sådant här gammalt Basta-lås med nycklar liggandes i gömmorna? Köpes eller bytes mot lämplig valuta. Jag har bl.a. en massa skiftnycklar och cykelpumpar i överflöd. Barkis funkar också.

Visa bilaga 701658
du har nog större chans o hitta nått sådant på cykelhistoriska pryltorg på fejsbök

Är inte längre så förtjust i den typen av sociala medier, försöker undvika, men det kanske är ett nödvändigt ont man får ta om man ska ha tag på cykeldelar.
well just på gamla "omoderna" cykelprylar är deras pryltorg en guldgruva på gott o ont medans happy e sin egen guldgruva på nyare moderniteter ?

Typiskt en sådan pryttel som Cykelexpo i Solna ruvar på nånstans. Har hittat allehanda liknande där. Senast var det busbilliga Unionpedaler med halvtumsgänga.

Visa bilaga 701658
Skärmavbild 2024-05-26 kl. 21.25.52.png

när man talar om basta låsen! kanske inte värt att kamma hem röset men man kan ju skicka ett PM till vinnaren :)

Letar en kolfiberstolpe (eller jäkligt lätt annat dito) i 30,9mm. Det räcker om den är 200mm lång. SKa vara på grabbens cykel och han kör nu med noll millimeter utstick...

nån i sthlmstrakten som sitter på ett par spd-sl pedaler i fungerande skick?
sen ja städa förråden hittar ja inte en enda pedal.....

Något hyfsat vettigt mekaniskt bromsok är jag på jakt efter. Vanligt post mount.
Letar även efter en vevarm höger sida 170mm. Färg eller design spelar ingen större roll. Det är på pendlarhojen, så ju brokigare den ser ut, desto bättre :D
Finns i Göteborg och kan bjuda på kronor eller hembryggd öl i utbyte.

Jag har en trasig reflektor på en SON E6-lampa. Enda återförsäljaren är SJS som tar orimlig frakt från UK. Någon som har en hel eller halv lampa?

Något hyfsat vettigt mekaniskt bromsok är jag på jakt efter. Vanligt post mount.
Letar även efter en vevarm höger sida 170mm. Färg eller design spelar ingen större roll. Det är på pendlarhojen, så ju brokigare den ser ut, desto bättre :D
Tror bestämt att jag har ett tektro-ok i gömmorna i Högsbotorp. Vad är det för vevarm du behöver, fyrkant och 104bcd?

1st barnstol Hamax Caress. Fint skick, ca 3 år gammal, men har tappat bort nyckeln för att låsa stolen i fästet (aldrig använt låsningen)
I "behov" av 12s kedja, brooks cambium sadel och att bara bli av med stolen :)

Tror bestämt att jag har ett tektro-ok i gömmorna i Högsbotorp. Vad är det för vevarm du behöver, fyrkant och 104bcd?
Ja, speca gärna vad det är för vevarm du behöver.

Här får man lära sig grejer! Det är fyrkant på vevlagret. 104bcd är en spec för dreven? Det behövs inga drev. Det ska sitta på en Tongsheng-motor där drevet är integrerat i motorn. Just nu kör jag med en en vänster-vevarm tillfälligt, om det är en ledtråd.

Senast ändrad:
Här får man lära sig grejer! Det är fyrkant på vevlagret. 104bcd är en spec för dreven? Det behövs inga drev. Det ska sitta på en Tongsheng-motor där drevet är integrerat i motorn. Just nu kör jag med en en vänster-vevarm tillfälligt, om det är en ledtråd.
Fungerar det inte (bättre?) med den du här sittandes på nu i så fall? Eller tänker jag fel?

Fungerar det inte (bättre?) med den du här sittandes på nu i så fall? Eller tänker jag fel?
Nej, eftersom att pedalerna är höger- och vänstergängade så blir det härligt omatchade pedaler just nu :D
Tanken är väl också att pedalerna ska vilja gänga in sig när man trampar om de någon gång skulle sitta löst. Nu är väl iofs sannolikheten att stålet i pedalaxeln äter upp aluminiumet i vevarmen större...

Nej, eftersom att pedalerna är höger- och vänstergängade så blir det härligt omatchade pedaler just nu :D
Tanken är väl också att pedalerna ska vilja gänga in sig när man trampar om de någon gång skulle sitta löst. Nu är väl iofs sannolikheten att stålet i pedalaxeln äter upp aluminiumet i vevarmen större...
Jag har nog en högervev vart klingan har släppt från armen. Så klingan slirar vid belastning. Jag kan kolla lite närmare senare ikväll vad det är för längd och om det är "stjärna" eller fyrkant på vevarmen. 170 mm ville du ha va?

Jag har nog en högervev vart klingan har släppt från armen. Så klingan slirar vid belastning. Jag kan kolla lite närmare senare ikväll vad det är för längd och om det är "stjärna" eller fyrkant på vevarmen. 170 mm ville du ha va?
Gött! Japp, 170mm och fyrkantsinfästning på vevarmen.

Jag bytte kedja på bygget till stugan, men den nya kedjan ville INTE samsas med dom välslitna och nitade alivio-klingorna på veven. Söker därför ny ett nytt vevparti.

Fyrkantsaxel, trippel och i rimligt skick är dom ända kraven. Finns en 7-växlad kassett så kan jag tänka mig en sån också. Har några olika styren liggande, några gamla styrstammar modell 90-talsmtb och lite annat löst plock att byta med, annars finns en liten mängd pengar på cykelkontot!

Någon som råkar ha en gammal 1-tums stålgaffel liggande? Gärna i göteborgsområdet, och gärna så att man i alla fall får plats med 32mm eller mer. Typ från en gammal "caferacer".

A

Senast ändrad:
Är det 1995 och du behöver ett styvt styre för att vinna spurten? Frigör mig då från detta ITM Super Italia PRO-2-styre på 44 cm/~25,8 mm. Följande finns att läsa på styret (håll i dig):

Adatto all'attivita' proffesionale
HI-TECH
Hardness HB 160
Break load Kg/mm2 55(?)
Elongation 7-8
Weight 338 gr.

Italia-Pro special technology
Made in er Al light alloy guaranteed for having passed the fatigue tests.
Anatomical 44

Lega Italy 7075 UNI 9007/2
Lega USA AA 7075
Lega Germany DIN AL-ZN-MG-CU-1,5

Ja, du fattar. Sinnessjukt fort styre. Hämtas på Södermalm, Sthlm

IMG_3009.jpeg
IMG_3008.jpeg

Tillbaka
Topp