[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Letar aluminiumklump i form av en ca 60mm svart ahead stam med 25,4 klämma. Fulhet är ett plus! IMG_1657.webp

Nu är cykel och transport löst. Happy levererar igen. Roligt att den kan komma till nytta.
Bifogar några smakprov för er som aldrig kommer att få se den i verkligheten. Färgen är fantastisk, skiner som guld i solen. Bilden gör den inte rättvisa.

Vill se en bild på den från dess nya miljö här längre fram tack.

Visa bilaga 752836Visa bilaga 752838
Godkväll. Fick i dag cykeln från @ADD levererad av @xyz-saft och Happy visade (inte för första gången) vilken solidarisk, mänsklig och fin institution det kan vara.

Lade ett par timmar på hojen i kväll, bytte bromsklossar, riktade hjul, drog om och bytte vajrar och höljen, satte ett nytt stöd, smorde upp och fixade till. Tyvärr var det redan mörkt när cykeln hämtades, så det blev inga bilder, men det var snudd på glädjetårar i ögonen på nya ägaren. Det här löste många problem för honom.

Stort tack för engagemanget. ❤️

Senast redigerad av en moderator:
Godkväll. Fick i dag cykeln från @ADD levererad av @xyz-saft och Happy visade (inte för första gången) vilken solidarisk, mänsklig och fin institution det kan vara.

Lade ett par timmar på hojen i kväll, bytte bromsklossar, riktade hjul, drog om och bytte vajrar och höljen, satte ett nytt stöd, smorde upp och fixade till. Tyvärr var det redan mörkt när cykeln hämtades, så det blev inga bilder, men det var snudd på glädjetårar i ögonen på nya ägaren. Det här löste många problem för honom.

Raskt jobbat, nu känns n-1 bra för mig.
Extra bonus är att jag nu inte längre äger någon cykel med stöd. Det är ett steg upp i status.

Fantastiskt fint att se engagemanget! Roligt att få vara del på ett litet hörn. Det här är Happy när det är som bäst. ❤️

Någon som har BB30 vevlager liggandes? Behöver ej vara nya men ska vara fungerandes.
Kanske även ett tillhörande vevparti för en billig peng?

Man borde mäta från halvvägs infästningen till gaffelröret till mitten av styrinfästingen. Jag mäter 60 mm för överste stammen och 70 mm för nedre.

EDIT: hmm, mätte nu också styrdiamatern: 32 mm
tyckte jag mätte så, men det gick snabbt. 25,4 är jag rätt säket på iaf, testade med ett sånt styre.

Haj,
Någon som sitter på en billig vänster vevarm med längd 175? Ska passa på ett fc-5700 vevparti. Färg spelar ingen roll, föredrar svart men billigast är bäst!

Skaffat ny cykel, märkte just att förra ägaren monterat vevarmar med två olika längder på.. :rolleyes:

Helst kring Östergötland men får lösa frakt om det behövs.

//redigering. Ska passa på Hollowtech 2 axel, behöver inte vara en 5700 vev. Funktion för utseende denna gång :D

Senast ändrad:
Edit: Det har löst sig.

Jag behöver en distansring till en Campa-kassett.

Jag plockade isär min Campa-kassett (Chorus, 11-växlat) för att göra rent den. När jag hade gjort rent den och skulle sätta ihop den så saknades en av plastringarna som håller isär klingorna. Jag har en huvudmisstänkt:

1000002599.webp
Hon har haft tillfälle, och har tidigare visat stort intresse för bromsklossarna, när jag hade isär bromsarna. Men trots hårda (OK, inte så hårda) förhör får jag bara nonsens-svar.

Är det någon som har en sådan här plastring:
1000002598.webp

? Eller någon annan lösning på vad man skulle kunna använda istället? Eller var man kan köpa en, och det dessutom utan att behöva betala (alltför mycket) frakt. (Vilka krav jag har!)

Nä, kassetten är annars i bra skick, dumt nog har jag ingen extra kassett köpt sedan innan (däremot både kedja och vevparti) och innan lönen kommer nästa månad har jag helt enkelt en tajt budget.

Har inte så mycket att byta med i cykelväg, däremot finns både öl (bor i Göteborg) och vad som förhoppningsvis kan räcka i kontanter eller swish.

Senast ändrad:
Nu är cykel och transport löst. Happy levererar igen. Roligt att den kan komma till nytta.
Bifogar några smakprov för er som aldrig kommer att få se den i verkligheten. Färgen är fantastisk, skiner som guld i solen. Bilden gör den inte rättvisa.

Vill se en bild på den från dess nya miljö här längre fram tack.

Visa bilaga 752836Visa bilaga 752838
Är det BKC så är vevparti drev nära kjedja stag 1 mm var typ kilbult i vevarm går troligen modernt vevparti i med längre axel ut eller så en in nypa i staget tar vid minsta glapp annars fick av moster en BKC dam som morbror köpte på polisen av säljning hittegods till moster blev reservdelar av plock till monark cykel.

Haj,
Någon som sitter på en billig vänster vevarm med längd 175? Ska passa på ett fc-5700 vevparti. Färg spelar ingen roll, föredrar svart men billigast är bäst!

Skaffat ny cykel, märkte just att förra ägaren monterat vevarmar med två olika längder på.. :rolleyes:

Helst kring Östergötland men får lösa frakt om det behövs.
Längd är ,172.5 mm och är utgående modell vevarm normalt är 170 eller 175 men fc 5700 är 172,5 mm

Senast ändrad:
Någon som har ett hjulpar (fälgbroms) för 10-delad Shimano i ok skick och vill bli av med dem? I Stockholm, skicka pm :)

Bakväxeln på sonens MTB har bestämt sig för att separera från sig själv, är det någon i Skåne som har en som passar 8-delat? (MTB, för 1x8 long cage)

Bakväxeln på sonens MTB har bestämt sig för att separera från sig själv, är det någon i Skåne som har en som passar 8-delat? (MTB, för 1x8 long cage)
Har en LX i ok skick, en del kosmetiskt skav men mekaniskt bra och utan glapp, saknar dock låsskruven för vajern. Är det bråttom? Inte omöjligt jag har vägarna förbi.

20250224_201629.webp

Senast ändrad:
Långskott! Jag har ett tumväxelreglage till framväxeln som jag tycker växlar riktigt trevligt, men jag saknar dess kompis till högersidan.
83169AF7-AA3D-4C4D-B2B4-1B86C9184A09.webp

Har jag sån tur att nån där ute sitter på en ensam tummis utan kompis, fast till bakväxeln? Behöver inte nödvändigtvis vara en Deore som min

Jag har ett vänsterreglage, precis som ditt. Vet inte om det drar wiren lika långt som högra, men jag tycker det verkar så. Om du vill testa en "ful" lösning så kan du få den.

/Lars

Senast ändrad:
Långskott! Jag har ett tumväxelreglage till framväxeln som jag tycker växlar riktigt trevligt, men jag saknar dess kompis till högersidan.
Visa bilaga 754545
Har jag sån tur att nån där ute sitter på en ensam tummis utan kompis, fast till bakväxeln? Behöver inte nödvändigtvis vara en Deore som min

Tjena!

Kanske har, men det kan ta några dagar innan jag lyckas hitta det.

Håller på att plocka mellan olika cyklar/ delar, lackar och grejar, men är ett bakhjul kort.
Söker ett 26" single speed till en dirt.
Kommer dock bara att rulla på en pumptrack så det behöver inte vara bombsäkert.

Chansning: är det någon som sitter på en framväxel som klarar trippel Stronglight 49 (samma som TA cyclorouriste) 30-40-50t? Hört att simplex, suntour, huret, campagnolo ska passa. Har stött på patrull i mitt dumma dumma projekt att sätta 50-tal vevparti på sent 90-tal mtb

Chansning: är det någon som sitter på en framväxel som klarar trippel Stronglight 49 (samma som TA cyclorouriste) 30-40-50t? Hört att simplex, suntour, huret, campagnolo ska passa. Har stött på patrull i mitt dumma dumma projekt att sätta 50-tal vevparti på sent 90-tal mtb
Ingen aning om det möter dina krav, utöver föreslaget märke då.

Bilagor

• PXL_20250302_114527086.webp
    PXL_20250302_114527086.webp
    307.8 KB · Besök: 36
Jag har en Suntour XC från från ca 1985. Den klarade tredelat med större spridning än ditt. Men sadelrörsdiametern kan vara max 28 mm.
Och en Shimano M510 från sent 90-tal tror jag. Diameter 31,8 mm.

Är det någon som har en gammal garmin edge med dåligt batteri som dom vill bli av med? Bytte batteri i min men tyvärr så gick flärpen som håller fast kontakten till skärmen av. Har försökt få ihopden i över en timme nu utan att lyckas.

Bilder för uppmärksamhet
20250302_140524.webp

Bilagor

• 20250302_140557.webp
    20250302_140557.webp
    335.4 KB · Besök: 34
Den här borde klara det även om det står max 48t.
Om du inte får tag i en fin gammal Simplex.

Tjena!
Söker en ”clamp”, alltså för att montera på styret utan att fästa i bromsen. 11s SLX.
Någon som har en liggandes?
IMG_0093.webp

Någon som har ett växelöra till sonens Scott Voltage? Destination: Gbg

Bilagor

• 20250302_153536.webp
    20250302_153536.webp
    569.2 KB · Besök: 37
  • 20250302_153544.webp
    20250302_153544.webp
    441.8 KB · Besök: 30
  • 20250302_153924.webp
    20250302_153924.webp
    1.1 MB · Besök: 36
Jag har ett par Shimano EF505 komboreglagen avplockade från en nyinköpt begagnad cykel. De är hydrauliska bromshandtag med 2×8 växelreglage; och ett par bromsar BR-MT200 samt slangar, höljen och vajrar.

Frambromsreglaget är kopplat till sin broms, men bakbromslinjen saknar oliven (jag tvingades kapa slangen p.g.a. jävla innerslangdragning). Båda bromsarna bör luftas, tror jag; de fungerade bra innan avplockning.

Medan reglagen har sett bättre dagar, är bromsoken till synes i bra skick och har bromsbelägg med liv kvar.

Om någon vill ha dem, är jag villig att skänka eller skicka dem för leveranskostnad. PM:a mig inom en vecka, sedan slänger jag allt då jag har inget pågående projekt var delarna kunde komma till nytta.

IMG_20250304_164924407.webp
IMG_20250304_164916739.webp

Senast ändrad:
Jag betalar gärna för frakten om du kan skicka dem. De skulle sitta fint på en väns cykel.

Pm...
Jag har ett par Shimano EF505 komboreglagen avplockade från en nyinköpt begagnad cykel. De är hydrauliska bromshandtag med 2×8 växelreglage; och ett par bromsar BR-MT200 samt slangar, höljen och vajrar.

Frambromsreglaget är kopplat till sin broms, men bakbromslinjen saknar oliven (jag tvingades kapa slangen p.g.a. jävla innerslangdragning). Båda bromsarna bör luftas, tror jag; de fungerade bra innan avplockning.

Medan reglagen har sett bättre dagar, är bromsoken till synes i bra skick och har bromsbelägg med liv kvar.

Om någon vill ha dem, är jag villig att skänka eller skicka dem för leveranskostnad. PM:a inom en vecka, sedan slänger jag allt då jag har inget pågående projekt var delarna kunde komma till nytta.

Hallå! Barncykel ska byggas, insåg dock att jag har ett glapp i hjulbonanzan här hemma. Söker följaktligen ett skivbromsat 26" hjulpar (alt 27,5). För qr. I Stockholm.
Finns gott om bytesvaluta om det är intressant, annars pengar eller dryckjom.

Hallå! Barncykel ska byggas, insåg dock att jag har ett glapp i hjulbonanzan här hemma. Söker följaktligen ett skivbromsat 26" hjulpar (alt 27,5). För qr. I Stockholm.
Finns gott om bytesvaluta om det är intressant, annars pengar eller dryckjom.
Inte vara girig nu! Med hjälp av lite kreativ bokföring fick jag loss ett framhjul, nu saknar jag bara ett bakhjul om någon har! (26" alltså).

Tillbaka
Topp