[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Är det någon som har framväxel clamp-on typ Claris? Jag ska ha till 2-delat men om jag förstått det rätt funkar även 3-delat? Exakt typ spelar annars ingen större roll, vill mest testa om det är min nuvarande som är sopslut eller om det är vajer eller liknande som är problemet.
Jag söker också efter vanliga bromshandtag kompatibla med gammaldags "straddle" cantilever race-bromsar. Det är alltså inte v-bromsar, men jag är själv inte helt säker på vad som är kompatibelt. Det är för en konvertering till rakt styre.
Jag har en Sora, kan kolla lite senare exakt vilken modell det är, men det är clamp-on iallafall

Hej! Letar efter en konkav bricka / distans till en shimano braze-on framväxel. Spelar mindre roll vilken serie av shimano det är. Någon som kanske har en extra i lådorna där hemma? Med vänlig hälsning

Bilagor

• IMG_5269.webp
    IMG_5269.webp
    20.6 KB · Besök: 31
Är det någon som har framväxel clamp-on typ Claris? Jag ska ha till 2-delat men om jag förstått det rätt funkar även 3-delat? Exakt typ spelar annars ingen större roll, vill mest testa om det är min nuvarande som är sopslut eller om det är vajer eller liknande som är problemet.
Jag söker också efter vanliga bromshandtag kompatibla med gammaldags "straddle" cantilever race-bromsar. Det är alltså inte v-bromsar, men jag är själv inte helt säker på vad som är kompatibelt. Det är för en konvertering till rakt styre.
Jag borde kunna rota fram bromshandtag; vi får hjälpas åt att utröna om de motsvarar dina behov.

Tja alla

Fick denna Trek Marlin 5 i XS till skänkes av en polare. Tänkte jag skulle bygga upp den till min systerdotter gör en billig peng.

Skicket var verkligen inget att skriva hem om.

Vad behöver jag då?

Gaffel, den är helt slut. Har ni något 29" med rakt styrrör ligger till övers? Vanlig QR

Hjulset? Tänkt kanske köra på en 1X uppsättning på denna. Men sitter 7 delad nu. Har en 9 deore bakväxel samt kasett. Men passar inte väl?

Sen verkar lagren vara helt slut.

Vevparti? Finns någon 165-170 med Singelklinga.

4 kant eller HT spelar mindre roll.

Bromsar? Några simpla hydrauliska mt200 brukar ligga i mångas lådor?

Vad kan byta med då?

Antingen klassiska svenska pengar.

Men finns även lite XT V-bromsar
Deore LX bromshandtag

Modolo Morphos carbon levers (osäker på funktion, ej testade)

1000004467.webp

Tja alla

Fick denna Trek Marlin 5 i XS till skänkes av en polare. Tänkte jag skulle bygga upp den till min systerdotter gör en billig peng.

Skicket var verkligen inget att skriva hem om.

Vad behöver jag då?

Gaffel, den är helt slut. Har ni något 29" med rakt styrrör ligger till övers? Vanlig QR

Hjulset? Tänkt kanske köra på en 1X uppsättning på denna. Men sitter 7 delad nu. Har en 9 deore bakväxel samt kasett. Men passar inte väl?

Sen verkar lagren vara helt slut.

Vevparti? Finns någon 165-170 med Singelklinga.

4 kant eller HT spelar mindre roll.

Bromsar? Några simpla hydrauliska mt200 brukar ligga i mångas lådor?

Vad kan byta med då?

Antingen klassiska svenska pengar.

Men finns även lite XT V-bromsar
Deore LX bromshandtag

Modolo Morphos carbon levers (osäker på funktion, ej testade)

Visa bilaga 771546
Jag har en Zoom Vaxa 30 HLO 100mm från en White 290 Comp 2021 om det kan va nåt?

Sökes
Pressade lagerskålar Fauber 44mm
Fauberdrev för 5 växlat.
Däck 44 till 50 584

Finns
Massor med gamla 26" mtb prylar, inga finare grejor.
En del saker till vardagscyklar.

Jag och prylarna finns utanför Hässleholm

Stockholm, Telefonplan, hämtas helst.
Finnes:

[Borta] Hjulpar QR, centerlock, HG, 622mm samt bana för fälgbroms.
Inget märkvärdigt men lär rulla ett tag till.
Saknar QR-axlar men random däck med slang sitter på, säkert punka 🫣.

1000009670.webp

Bock, Forza Stratos HB-CR12 400mm R125
Lite lim och repor ingår.

1000009671.webp

Däck Continental contact 47-622
Inga synliga skador, men inte direkt nytt.

1000009672.webp

Fälgar, ekrar och nipplar (naven är svarvade av mig och bör inte komma ut på marknaden)
622 fälgar och rätt stora flänsar på naven, så "korta" ekrar.

Finns intresse kan jag mäta längder på ekrar.

1000009673.webp

Sökes: HT2 vevparti för landsväg med 170mm vevarmar, 2x, gärna 52/53T.
Köper dom gärna om inget byte är intressant.

Senast ändrad:
Edit: Bortskänkt

Bortskänkes - Marzocchi Bomber 55 Ata TST2.
År 2007/2008-ish.
140-160mm justerbar fjädring

22.5cm rakt 1-1/8” styrrör
20mm x 110mm axel.

Har stuckdownproblem (fjädrar inte upp igen efter några åk).
Kanske går att lösa enl fix här.

Nya o-Ringar och plast-bussningar för kolven ingår - jag gar aldrig kommit till skott och nu är ramen den passade till såld.

någon som vill prova att fixa så är den gratis.
Finns i Malmö.

Bilagor

• IMG_7464.webp
    IMG_7464.webp
    283 KB · Besök: 42
  • IMG_7465.webp
    IMG_7465.webp
    137 KB · Besök: 40
  • IMG_7466.webp
    IMG_7466.webp
    111.5 KB · Besök: 39
  • IMG_7467.webp
    IMG_7467.webp
    203.7 KB · Besök: 33
  • IMG_7468.webp
    IMG_7468.webp
    174.7 KB · Besök: 40
Senast ändrad:
Min cykelmekaniker hävdar att det bara gäller för vanliga shifters och inte STI, åtminstone inte den 8-delade Sora STI jag försöker köra med Tourney-bakväxel

Cable-pull av växelreglaget och distans mellan drev skiljer sig mellan 6-9 delat. Pull-ratio av bakväxeln är samma, så man kan välja bakväxeln fri mellan 6-9 delat.

Jag har en deore 9 delad RD hemma. Funkar den på 7 delad kasett alltså? Med ett 7 delat reglage?

Ja.

Samma shift-ratio menar du.
Ja,så blir det ju. 🤯

Min cykelmekaniker hävdar att det bara gäller för vanliga shifters och inte STI, åtminstone inte den 8-delade Sora STI jag försöker köra med Tourney-bakväxel
Du behöver en ny cykelmek., inte ny r.d....

Jag har en deore 9 delad RD hemma. Funkar den på 7 delad kasett alltså? Med ett 7 delat reglage?
Som @Berk ☝️ skrev.

Samma shift-ratio menar du.
Jag skulle säga pull ratio. En mm drag (pull) i kabeln flyttar växeln lika mycket oavsett om det är 6 eller 10-delat. Det som däremot skiljer är shift ratio där ett klick flyttar växeln olika mycket beroende på antalet växlar reglaget är avsett för. Eller missförstår jag terminologin?

Jag skulle säga pull ratio. En mm drag (pull) i kabeln flyttar växeln lika mycket oavsett om det är 6 eller 10-delat. Det som däremot skiljer är shift ratio där ett klick flyttar växeln olika mycket beroende på antalet växlar reglaget är avsett för. Eller missförstår jag terminologin?

Du blandar ihop terminologin här.

Första nämns "shift ratio". Sistnämnde nämns "cable pull", det är ingen ratio men en avstånd som man kan mäta i t.ex. millimeter.

EDIT: jag ser nu att både "pull ratio" och "shift ratio" används för förstnämnda.

Senast ändrad:
booth använder pull ratio för "How far the derailleur's jockey wheel moves for every millimeter of cable pull" så det tycker jag vi kör på. https://drivetrainbuilder.com/RD-M6100.htm

bikegremlin använder däremot "shift ratio" för pull ratio https://www.bikegremlin.net/threads/shift-ratio-and-pull-ratio-equation.90/#post-350

som jag förstår det är bikegremlins "pull ratio" det som booth enbart kallar pull, vilket jag tycker är rimligt. bikegremlins "pull ratio" är väl inte en ratio alls, utan bara ett mått i millimeter. vilket diskvalificerar bikegremlin från att få definiera begreppen. pga slafsighet.

BORTA
Jag har en hel cykel.
En singlespeed bockstyrecykel med typ 76växeltum tror jag.
Renyolds 525 rör och storlek L. Fungerar toppen för mig som är 187cm.
Den behöver en del kärlek men borde gå att cykla hem som den står iaf.

Finnes ny kedja, Nya belägg och kanske wirehöljen och linda om man har tur.

Den är din mot donation till mscf eller din organisation of choice. Bara du lovar att inte kränga den, utan faktiskt skall använda den.

Den har gått typ 5000mil så inget är nytt och fräscht.
Finns i Kungsladugård, Göteborg

(Vill du betala några kronor kan du får tillhörande framhjul med novatec nav och sommardäck på.)
20250515_100158.webp

Senast ändrad:
Jag har en hel cykel.

Den är din mot donation till mscf eller din organisation of choice. Bara du lovar att inte kränga den, utan faktiskt skall använda den.

(Vill du betala några kronor kan du får tillhörande framhjul med novatec nav och sommardäck på.)
Visa bilaga 772329
Var finns den?

Jag har en hel cykel.

Finns i Kungsladugård, Göteborg

Visa bilaga 772329
PM

Tillbaka
Topp