[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Dags att ta tag i Projekt Stig. Stig är en fin gammal stålram (nån slags Crescent från 50-talet troligtvis) jag ärvt här i tråden.
Visa bilaga 788212

Stig behöver följande:
- Vevparti med vevlager.
Alt a.

En Fauber (Jag tror att det är Fauber, men är lite osäker nu när jag försöker hitta rätt på BB-Wiki) vevparti med rätt dimensioner. (Innerdiameter gängorna ø45mm, BB-bredd 64mm.) Enligt Wiki ska fauber vara press-fit utan gängor, ø45x68, men det känns skumt. Och det finns inget annat som skulle vara i närheten av M46-47ishx64 där.
Visa bilaga 788204Visa bilaga 788205

Alt b.
En Fauber adapter och nåt standardvevlager + vevparti.
Visa bilaga 788208Visa bilaga 788209
Egentligen borde jag kunna svarva fram ett par såna där, så har du ett bättre begagnat vevlager med ITA eller BSA gängor och tillhörande 1x eller 2x vevparti kan det vara funkis.

- Frambroms.
Nån gammal long reach sak. Gärna centerpull, men absolut inget krav.

- Framhjul
Med navdynamo. Fälgbromsad (obv.), 28''. (622)

- Styre
Nåt liknande:
Visa bilaga 788219

- Växelreglage
Det medföljde ett bakhjul med 3-växlat torpedo-nav med rullbroms. Passande växelreglage är jag ute efter.

En fördel om prylarna är nära Göteborg, men jag betalar gärna frakt för rätt pryl. Det finns gott om cykelprylar att byta med/mot, men finöl eller SEK funkar också.
Jag har ett sånt här: https://pelagobicycles.com/commuter-handlebar/ som jag nyss plockat av. Det är lite väl smalt för mig (550mm), men det kanske passar dig?

Dags att ta tag i Projekt Stig. Stig är en fin gammal stålram (nån slags Crescent från 50-talet troligtvis) jag ärvt här i tråden.
Visa bilaga 788212

Stig behöver följande:
- Vevparti med vevlager.
Alt a.

En Fauber (Jag tror att det är Fauber, men är lite osäker nu när jag försöker hitta rätt på BB-Wiki) vevparti med rätt dimensioner. (Innerdiameter gängorna ø45mm, BB-bredd 64mm.) Enligt Wiki ska fauber vara press-fit utan gängor, ø45x68, men det känns skumt. Och det finns inget annat som skulle vara i närheten av M46-47ishx64 där.
Visa bilaga 788204Visa bilaga 788205

Alt b.
En Fauber adapter och nåt standardvevlager + vevparti.
Visa bilaga 788208Visa bilaga 788209
Egentligen borde jag kunna svarva fram ett par såna där, så har du ett bättre begagnat vevlager med ITA eller BSA gängor och tillhörande 1x eller 2x vevparti kan det vara funkis.

- Frambroms.
Nån gammal long reach sak. Gärna centerpull, men absolut inget krav.

- Framhjul
Med navdynamo. Fälgbromsad (obv.), 28''. (622)

- Styre
Nåt liknande:
Visa bilaga 788219

- Växelreglage
Det medföljde ett bakhjul med 3-växlat torpedo-nav med rullbroms. Passande växelreglage är jag ute efter.

En fördel om prylarna är nära Göteborg, men jag betalar gärna frakt för rätt pryl. Det finns gott om cykelprylar att byta med/mot, men finöl eller SEK funkar också.
Fortsättning på önskelistan:
- Skärmar
Om någon har ett par hamrade alu-skärmar liggande tar jag gärna hand om dessa. 28" Färg inte så noga.
1755589035336.webp
1755589088063.webp
1755589144589.webp

- Front rack
1755589247074.webp

Pivit styre och stam
Promax mekaniska ok med vajrar
Bytas gärna mot någon peseta

Bilagor

• PXL_20250819_090941382.webp
    PXL_20250819_090941382.webp
    1.2 MB · Besök: 75
Behöver ganska fina 26” hjul till min skogscykel! Kan väl egentligen tänka mig riktigt fina hjul också om någon har typ Chris King-, White Industries- eller Phil Wood-grejer

Har ett omatchade hjulpar med LX bak (svarta blanka generationen) och XT M750 fram så kan också tänka mig något slags bytesaffär eller att köpa ett ensamt hjul med antingen LX fram eller M750 bak så att det åtminstone matchar!

Behöver ganska fina 26” hjul till min skogscykel! Kan väl egentligen tänka mig riktigt fina hjul också om någon har typ Chris King-, White Industries- eller Phil Wood-grejer

Har ett omatchade hjulpar med LX bak (svarta blanka generationen) och XT M750 fram så kan också tänka mig något slags bytesaffär eller att köpa ett ensamt hjul med antingen LX fram eller M750 bak så att det åtminstone matchar!
IMG_8650.webp

Så ser den ut med lånade hjul från amerikansk fincykel.

Finnes i Partille/Göteborg:

Ram och gaffel från en Whitecykel. Medium/19 tum. Cyklisten som använt den är 170 cm. 700-hjul, QR-axlar, skivbromsad.

Skärmarna kommer sitta kvar, eventuellt vevpartiet också. Styret kan man få med, eventuellt styrstammen. Och sadeln, men den ska användas för att prova ut sittställning på annan cykel så det blir senare isåfall. Resten av delarna går till annat cykelbygge.

IMG_0296.webp

Sökes:

Ingenting för ovanstående, men letar ändå efter Shimano mtb-vevparti för 10/11-delat samt "allt" annat från 10-delade Shimano-eran, såsom växlar, bromsar etc. Betalar för rätt grejer såklart.😊

Någon som vill ha? Donera valfri summa till välgörenhet och kom förbi och hämta, finns i Göteborg
- Styre och styrstam
Styret är 38 cm brett och diameter på 26 mm, styrstam är 100 mm
- Olika sadlar, den näst längst till vänster är Kina kopia.

Bilagor

• PXL_20250819_185317338.webp
    PXL_20250819_185317338.webp
    271.5 KB · Besök: 70
  • PXL_20250819_185226687.webp
    PXL_20250819_185226687.webp
    494.8 KB · Besök: 66
Två ramar skänkes. Stockholm, Hägersten.

Första är en Peugeot Aubisque från 1989 tror jag. 57 cm. Körde den länge själv men gick vidare till annan cykel när vevlagret gav upp, delvis för att den är lite liten för mig, 183 cm. Troligtvis franskt vevlager tyvärr. Sliten men felfri ram såvitt jag vet. HLE Mangalloy. Styrlager verkar ok. Det som syns kan följa med.

Visa bilaga 785427
Visa bilaga 785428
Visa bilaga 785429

Den andra är en nyare Raleigh Pursuit. 55 cm. Vet inte så mycket om den då jag fick den som ett projekt bjuss. AL6061 Airlite. Tror inte det var något fel på lager eller det som följer med, enligt bilden.

Tyvärr blir det annars grovsopor om 1-2 veckor om ingen är intresserad.

Visa bilaga 785430
Visa bilaga 785431
Visa bilaga 785432
Sista chansen om någon vill hugga en av ramarna! Kan ha någon ytterligare del också om det behövs/önkas.

Skänkes: campagnolonav med campa-body (30 tänder) för QR fälgbroms. Radiella ekrar (se bild). Från ett Vento-hjulset från 2006. Har inte skruvat isär, men rullar inte dåligt. Finns i Göteborg.
20250820_185636.webp

20250820_185626.webp

20230522_200434.webp

Någon som sitter på en hjulkartong i Stockholms-området? Behöver skicka två hjul, men de är lite knepiga att emballera...

Jag hade tänkt cykla MTB Adventure i Södertälje nu i höst och skulle behöva lite däck till det äventyret... Någon som har några lagom lättrullade däck som passar på mina cyklar?

Dimensioner antingen 26x2.1-2.25 eller 45-47x622

Helst i Sörmland/Stockholmstrakten

Diverse äldre cykeldelar finns att byta med, alternativt pengar/fika/el.dyl.

Någon som är intresserad av en Ironman-flaska eller sju? Har varit fyllda med energi, men blev kvar i depån och aldrig utlämnade.

Hämtas på Öland eller skickas mot fraktkostnad.

Bilagor

• PXL_20250819_153145542.webp
    PXL_20250819_153145542.webp
    185.3 KB · Besök: 82
Senast ändrad:
Nån som sitter på ett Shimano LX högerreglage? Eller liknande 9v

Bilagor

• 1000005214.webp
    1000005214.webp
    205.6 KB · Besök: 29
Letar fortfarande efter en cykelkorg, helst stålhästen sport, men jag kan tänka mig en snygg wald eller liknande, eller kanske ett framrack?

Hör av er om ni har något!

Söker en sadelstolpe till pendlaren.
27,2 x 400 med 0 grader setback.
Funktionen är viktigare än utseende men helst svart.
Har en FSA med setback att byta med om önskas.
IMG_8501.webp

Söker en sadelstolpe till pendlaren.
27,2 x 400 med 0 grader setback.
Funktionen är viktigare än utseende men helst svart.
Har en FSA med setback att byta med om önskas. Visa bilaga 789017
Dom är hett eftertraktade som begagnade har jag upplevt efter att ha sökt beggat som du. Allt var med setback förr... Hoppas det löser sig men var beredd på att det är lite motigt!

Min sadelstolpe gick helt plötsligt av på väg hem idag. I låg fart som tur var...
Någon som sitter på en sadelstolpe på 25,8mm (med reservation för dåligt skjutmått)?

Min sadelstolpe gick helt plötsligt av på väg hem idag. I låg fart som tur var...
Någon som sitter på en sadelstolpe på 25,8mm (med reservation för dåligt skjutmått)?
Har ingen men vet var det finns att köpa för 270 kr i Göteborg, åtminstone en som är 25,4 vilket lär funka! Köpte nämligen just en sådan för typ en timme sen.😛

Pinga mig om det inte löser sig via den vägen @Ragnvald 👍
Egentligen söker jag nog ett Shimano ST-5510-C treväxlat STI-reglage, vänster. Det vore min enklaste väg framåt men En vettig 2x-framväxel med Top-pull som fixar 44T skulle lindra besvären. Tror jag. :)
Eller Bästa kanske vore ett set billiga men fungerande R3000 3x9 STI-reglage.

Lite kul när man tar lite gammalt bra-att ha och blandar Landsväg 105 och MTB Deore och det funkar jättebra bak i alla fall (9-delat)… Mekaniska skivbromsar och fetare däck så har sambons touringhybrid blivit en budget gravelbike. Sånär som på framväxeln då…

Egentligen söker jag nog ett Shimano ST-5510-C treväxlat STI-reglage, vänster. Det vore min enklaste väg framåt men En vettig 2x-framväxel med Top-pull som fixar 44T skulle lindra besvären. Tror jag. :)
Eller Bästa kanske vore ett set billiga men fungerande R3000 3x9 STI-reglage.

Lite kul när man tar lite gammalt bra-att ha och blandar Landsväg 105 och MTB Deore och det funkar jättebra bak i alla fall (9-delat)… Mekaniska skivbromsar och fetare däck så har sambons touringhybrid blivit en budget gravelbike. Sånär som på framväxeln då…
20250822_131506.webp

Jag grävde fram den här förut när jag letade efter annat, Deore med dual-pull, ska klara "44-48T", vad nu det betyder, så jag ställer mig i hjälpa-tillkön

Bilagor

• 20250822_131528.webp
    20250822_131528.webp
    235.6 KB · Besök: 34
Har ingen men vet var det finns att köpa för 270 kr i Göteborg, åtminstone en som är 25,4 vilket lär funka! Köpte nämligen just en sådan för typ en timme sen.😛
Nu hittade jag att det stod 25,8 på sadelstolpen. Hade inte mätt så tokigt...
Funkar det alltså med 25,4 utan shims?

På jakt efter ett framdrev, 36t med 3mm offset sram direct mount. Ska sitta på en scott scale 930 2018 🙋‍♂️nån som har?

Någon som är intresserad av en Ironman-flaska eller sju? Har varit fyllda med energi, men blev kvar i depån och aldrig utlämnade.

Hämtas på Öland eller skickas mot fraktkostnad.
Det finns ytterligare ett gäng om någon annan är sugen.

De är givetvis nydiskade.

Tillbaka
Topp