[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Söker sadel som inte är... Ful? Håller på att bygga cykel till en släkting som precis börjat plugga men min estetiska ådra hindrar mig från att slänga på de ful-sadlar jag har hemma och min snål-ådra hindrar mig från att gå full mental och slänga på en gammal fin flite-sadel. Så, söker sadel som ser objektivt ok ut. Gärna svart.
Får jag välja så ser jag gärna något nättare utan cutouts....
Jag finns i Stockholm i har gott om prylar och öl att byta med om det är så.

Söker sadel som inte är... Ful? Håller på att bygga cykel till en släkting som precis börjat plugga men min estetiska ådra hindrar mig från att slänga på de ful-sadlar jag har hemma och min snål-ådra hindrar mig från att gå full mental och slänga på en gammal fin flite-sadel. Så, söker sadel som ser objektivt ok ut. Gärna svart.
Får jag välja så ser jag gärna något nättare utan cutouts....
Jag finns i Stockholm i har gott om prylar och öl att byta med om det är så.
Vad är det för hoj?

Bilagor

• IMG_20250918_231234624.webp
    IMG_20250918_231234624.webp
    185.4 KB · Besök: 111
Hej!
Håller på att renovera en gammal Peugeot stålracer. Är på jakt efter lite beggade delar då budgeten är låg.
Det som önskas:
Sadelstolpe 24 mm i diameter, silvrig. Gör inget om den är repig.
Två styrlager, 32 mm ytterdiameter, bifogar en bild.
1000021448.webp

Hej!
Håller på att renovera en gammal Peugeot stålracer. Är på jakt efter lite beggade delar då budgeten är låg.
Det som önskas:
Visa bilaga 795931
Undrar om han inte kan skaka fram lagren åtminstone. Jag skall försöka komma ihåg att kika under helgen; påminn mig gärna annars.

Köpte ett beg Dt Swiss M1900 bakhjul här på k & s tänkt som enklare renoveringsobjekt.

Tyvärr var fälgen bortom räddning.

IMG_8324.webp

Tänkte därför höra här om någon har en lös fälg liggandes i rätt specifikation:

Dvs
DT Swiss 29” 28h, 30-35mm ID

Ska ersätta fälgen M 502 på nämnda M1900-hjul.

Nedanstående ska också fungera som substitut:

E 532 (E532)

XM 481 (XM481)

Har du något liggandes i lådorna eller hängandes på väggen som inte används? Hör av dig!

Även komplett hjul med kasst nav funkar.

Allt från 28h-serierna M/H/E/X och 1700/1900 är intressant förutsatt minst 30mm ID.

Senast ändrad:
Hej!
Det som önskas:
Visa bilaga 795931
Lagret är lättast att ersätta med lösa kulor! Stoppa i sån många som går i skålen och ta bort en verkar vara praxis

Hej!
Det som önskas:
Visa bilaga 795931
Hej, jag kom på att jag har kvar stolpen som hör till! 24 mm. Bara att komma förbi på samma ställe om du vill ha den.

1000027262.webp

På jakt efter rulltrissa till min 9delade XTR rd-m950 om någon har en passande till övers. Dålig på det här med att renovera bakväxlar så kan ingenting om kompabilitet och så. En länk till en som passar hade också varit hjälpsamt

Bilagor

• s-l1200 (3).webp
    s-l1200 (3).webp
    46.8 KB · Besök: 29
På jakt efter rulltrissa till min 9delade XTR rd-m950 om någon har en passande till övers. Dålig på det här med att renovera bakväxlar så kan ingenting om kompabilitet och så. En länk till en som passar hade också varit hjälpsamt
Det är väl m952 som är rätta betäckningen? M950 är väl 8 delad?

Hoppas du hittar det du söker!

Framhjul bytes!
Helt nytt 29” WH-500 B bytes mot liknande 15x100mm non-boost framhjul. Finns i Borås.

Senast ändrad:
Nån som gömmer på en 28.6mm braze on adapter. Alternativt silvrig campa framväxel med 28.6mm klämma?

Hur lätt är det att hitta beggade, lite bredare 26"-fälgar/hjul för V-broms? De jag har nu har 19 mm innerbredd. Upp till 25-26 mm samt även enstaka fälgar/hjul kan vara intressant. Det är främst för ett bakhjul med 9-delad kassett.

Problemet jag har nu verkar vara att jag får däckdeformation (bakhjulet känns sladdrigt i tvära kurvor på asfalt) då jag kör med t.ex. 52 mm breda vikbara däck (typ Hutchinson Python 52-559) med lågt däcktryck (25 PSI och däromkring).

Tilllägg: Problemet löst tills vidare genom att öka trycket till 30 PSI i bakdäcket. Lite stötigare, men inte alltför illa.

20250927_170435 - Copy.webp

Senast ändrad:
Nog inte så lätt. 25psi borde väl funka tycker jag.

Beggade också. Det är nog ett lotteri. Det säljs freeride hjul ibland men gissar att de inte är för fälgbroms.
Skulle du då slakta dem för fälgen?

Mycket lättare än jag trodde. De flesta är 19 men det finns grejor

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Ger de här däcken ett nytt försök i tråden:
[Borta]
Ett par Conti GP5000 700x28 TL
Aldrig punkade, och har nog något hundratal mil kvar i sig. Se slitageindikator på bilden.

Ett barnstyre från en Islabike, 25,4 klämma och rätt smalt.

Upphämtning i Linköping, skickas inte.
PXL_20250928_111503776.webp
PXL_20250928_111510013.webp

Senast ändrad:
Nån som har en dropper i 27,2mm till övers? Ska på ett lite ratbike-projekt, så gärna så billigt som möjligt. Skick därefter såklart. En med renoveringsbehov funkar utmärkt. Är i Stockholm tills imorn så kan hämta i området om det finns någon

Bilagor

• Tranz_X_Dropper_Post_272_x_405mm_11_1728912166.webp
    Tranz_X_Dropper_Post_272_x_405mm_11_1728912166.webp
    13.1 KB · Besök: 12
1000004660.webp

1000004659.webp

Växelörat till grabbens White XC 260 lite gick av pga orsak. Nån som råkar ha ett till övers? Betalar gärna.

Hej ! Söker också växelöra till en orbea carpe 10, som gått av. Beställt nytt från amazon men leverans 20-29 okt, kollar här om ngn har ett till övers ?

Bilagor

• IMG_0930.webp
    IMG_0930.webp
    39 KB · Besök: 32
Någon som säljer en Thumb shifter (tum reglage) för 9 delat?
hoooojta! Finns i gbg! //J

Edit: Löst! :-)

Är det någon i Malmö/Lund som har en Shimano 2.5mm vevlagerdistans/spacer att avvara från ett gammalt (eller nytt) vevlager för MTB?

Jag saknar en av de tre som behövs för att montera vevlagret korrekt i en 68mm BSA vevlagerhylsa(?) så nu sitter mitt cykelbygge fast på grund av en 2 grams plastring...

Eventuellt om någon vet en duktig/trevlig cykelmek/affär i Malmö som har sånt liggande i en bra-att-ha-låda...
Kostar väl 20 kr + frakt + låååång väntan att skaffa från Tyskland så det var liksom inte så kul.....

För den intresserade:
Ringen jag saknar sitter såklart på min sons cykel, donerad för att få ett Goldix vevparti att funka, så den kan jag inte använda som åter-donator med gott samvete....

Senast ändrad:
Är det någon i Malmö/Lund som har en Shimano 2.5mm vevlagerdistans/spacer att avvara från ett gammalt (eller nytt) vevlager för MTB?

Jag saknar en av de tre som behövs för att montera vevlagret korrekt i en 68mm BSA vevlagerhylsa(?) så nu sitter mitt cykelbygge fast på grund av en 2 grams plastring...

Eventuellt om någon vet en duktig/trevlig cykelmek/affär i Malmö som har sånt liggande i en bra-att-ha-låda...
Kostar väl 20 kr + frakt + låååång väntan att skaffa från Tyskland så det var liksom inte så kul.....

För den intresserade:
Ringen jag saknar sitter såklart på min sons cykel, donerad för att få ett Goldix vevparti att funka, så den kan jag inte använda som åter-donator med gott samvete....
Jag har flera sådana distanser i lådor, men jag är i Stockholm. Jag kan skicka ett par till dig i ett brev för 22 kr frimärke.

Du kan också skära ut den ur en plastskärbräda eller någon annan platt plastbit. Det blir fult men funktionellt.

För den intresserade:
Jag tror jag har en hemma i tvättstugan, återkommer

Håller på att bygga upp en gammal stålracer av Tange Prestige med modernare komponenter.

Söker följande:

Valfri bakväxel som funkar för Shimano 11-delat landsväg

Dual pivot bromsar

Hollowtech II vevar, gärna med 50/34t klingor.

Eventuellt framväxel, kassett och kedja också.

Någon som har prylar att sälja?

Får gärna finnas antingen i Linköpingstrakten, i Västmanland eller nånstans på vägen däremellan.

Växelöra till Vitus nucleus 26".
Har ett öra över och sonens cykel är såld (växelöron följde med i köpet)

Gratis för vitusägare med en cykel som växelörat passar till.
Hämtas i Falun eller skickas mot porto.

Bilagor

• IMG_6577.webp
    IMG_6577.webp
    361.8 KB · Besök: 20
Någon som behöver en ensam XT-broms med handtag? Man kan få med bromsklossar utan belägg eller ett par gamla klossar från typ Biltema. Har inte kvar originalskruvarna men hittade ett par i en låda som jag borde funka om man sätter en lite mindre bricka.

Kan byta mot ett roligt styre, vajerfästen bak eller fram 1/1,8" för cantilever, anodiserade småprylar eller sälja för ett par hundralappar.

IMG_9063.webp

Någon som behöver en ensam XT-broms med handtag? Man kan få med bromsklossar utan belägg eller ett par gamla klossar från typ Biltema. Har inte kvar originalskruvarna men hittade ett par i en låda som jag borde funka om man sätter en lite mindre bricka.

Kan byta mot ett roligt styre, vajerfästen bak eller fram 1/1,8" för cantilever, anodiserade småprylar eller sälja för ett par hundralappar.

Visa bilaga 797075
Intresserad, skickar pm.

Hej!
Kan inte hitta att det går att köpa ny, så jag undrar därför om någon har en bult till en quill styrstam, minst 15 cm lång och M8 gängad (gissning) till övers. Hade varit mycket uppskattat!
Jag håller till i Stockholm, men kan förstås betala porto!
1000021545.webp

Hur lätt är det att hitta beggade, lite bredare 26"-fälgar/hjul för V-broms? De jag har nu har 19 mm innerbredd. Upp till 25-26 mm samt även enstaka fälgar/hjul kan vara intressant. Det är främst för ett bakhjul med 9-delad kassett.

Problemet jag har nu verkar vara att jag får däckdeformation (bakhjulet känns sladdrigt i tvära kurvor på asfalt) då jag kör med t.ex. 52 mm breda vikbara däck (typ Hutchinson Python 52-559) med lågt däcktryck (25 PSI och däromkring).

Visa bilaga 796086
Jag har köpt fälgar nya. Men även köpt kompletta hjul från nån dirt jumper/freeride. 21mm tror jag satt standard på en del cyklar, om man nöjer sig med det. Har nåt 21mm hjul i alla fall.

Jag har köpt fälgar nya. Men även köpt kompletta hjul från nån dirt jumper/freeride. 21mm tror jag satt standard på en del cyklar, om man nöjer sig med det. Har nåt 21mm hjul i alla fall.
Tack för erbjudandet! Nu verkar det dock ha löst sig rätt bra ändå i och med att jag pumpade i 30 istället för 25 PSI. Jag får iaf. inte däckdeformation längre. Jag tror inte längre det är värt besväret att hålla på att konstra eller kosta på cykeln någon annan fälg/hjul. Möjligen skulle det vara kul att testa skillnaden med en bra mycket bredare fälg, typ uppemot 25 mm innerbredd. Om jag hade haft enkel access till ett färdigt hjul att testa med.

Tillbaka
Topp