Storlek Cannondale

Tegen

Ny medlem
Storlek Cannondale
Hej!, har ställt frågan tidigare men försöker igen. Är intresserad av en Cannondale F29, är ca 2 meter lång och är osäker kring huruvida xl räcker till mig eller om jag får välja ett annat märke. Finns det någon som sitter på en nyare F29 i Skåne som man kan få provsitta?. Finns det någon som har en i denna storlek som kan ge lite input?. Mina ben är nog inte jättelånga för min längd varför jag tror att det kan finnas hopp..
Min lokala handlare har ingen i XL, bara large. Har försökt höra mig för via andra handlare, men de återkommer aldrig trots löften om att så skall ske. Ville köpa en Ultimate men ingen verkar vara sugen på att sälja en så jag försöker ta tag i det själv istället.

Tacksam för all hjälp jag kan få..
Med vänlig hälsning/Tegen

Storlek Cannondale
Eftersom jag är nästan lika lång(198) så förstår jag ditt problem.

Efter en googling kom jag fram till att du vill köpa en hardtail i carbon 2013. Stämmer det?

Den har sadelrör som är 52,5cm (min scott spark XL är lite över 54cm)
Den har en sadelstolpe som är ovanligt lång med 420mm. Jag har 400mm o det finns 1-2cm kvar men jag har alltid suttit lite för lågt tror jag. Tycker rundtrampet funkar bättre då.

Så det är på håret om det funkar för dig. Det kan funka. Du måste mäta på din gamla hoj.
Jag brukar lägga tumstocken i pedalen där klossen hamnar o mäter till överkanten av sadeln i linje med sadelstolpen så får du en ganska bra mätning. Pedalen ska vara ingefära kl 7 så den har samma vinkel/linje som sadelröret. Förstår du mig?
Jag har grenmått 97cm (mätt hemma) och mått pedal-sadel 101cm

Jag hade samma huvudbry som dig i höstas då jag handlade.

Sen beror det ju på längden på hojen med. Stolpen har seatback så du sitter på rätt ställe.
Styrstam går ju att byta. Jag mäter även framkant sadel fram till styret.

Ut o mät!

Senast ändrad:
Storlek Cannondale
Tack för era svar!. Har redan mätt en del gentemot min nuvarande hoj och kommer hur jag än vänder och vrider på det fram till att det nog är på det berömda håret.
Frågan är då om man bör lägga dom pengarna på en cykel som kanske inte är optimal just för mig..troligtvis inte helt rationellt. Å andra sidan har jag både sett och provsuttit exempelvis Specializeds 23 tums ram för stumpjumpern och den tyckte jag var för stor, helt sjukt stor var den..
Kommer kunna provsitta en Scott Scale i XL kommande vecka här i stan så får vi se sen.

Tack än en gång/Tegen

Storlek Cannondale
Ja testa en scott. För testa är nödvändigt när det är på håret.

Tro det kommer funka.

De är nog ganska lika Spark i XL. (Kolla geo på webben) Jag har bytt styrstam med lite mera vinkel uppåt.
Lätt fixat om styret är för lågt.

Tillbaka
Topp