Storlek Grand Canyon

dodi

Ny medlem
Storlek Grand Canyon
Hej, nu behöver jag verkligen er hjälp. Jag ska köpa min första mtb, en Grand Canyon AL SLX 8.9.

Jag kommer att cykla stig, grusväg, asfalt. (det är vad jag tror, är som sagt nybörjare)

Jag har läst varenda tråd vad det gäller storlek på ramen och fyllt i Canyons storleksguide samt varit i kontakt med supporten.

Jag ligger på gränsen mellan M & L.

Mina mått: Längd 183.5cm, Gren 88cm, Torso 68cm, Axelbredd 44cm, Arm 68cm

Enligt Canyons storleksguide så ska jag ha en Large men korta jag ned grenmåttet 1 cm så säger den Medium.

Supporten säger Large för min längd och att jag verkar vara "normalbyggd" som motivering.

Efter 2 dagars forumläsning så verkar detta vara en smaksak om jag ska köra på Medium eller Large.

Det lutar åt att jag beställer en Large, gör jag rätt??

Tacksam för svar och motivering!

Storlek Grand Canyon
Jag är ingen Canyon expert men jag kan tänka mig att storlekarna överlappar varandra en aning så jag gissar att du kan ta vilken som dvs M eller L. Men säkrast är nog att vänta tills någon Canyon åkare hör av sig med sina erfarenheter.

Själv köpte jag en en Scott Sportster S30 racercykel som var en storlek för liten pga att jag fick bra rabatt och det var den sista dom hade (jag vet jag är snål :D).

Men lbs försäljaren lyckades bygga om den till en storlek större genom att byta till en längre styrstam och sätta på en sadelstolpe där sadeln gick att flytta bakåt lite längre än originalstolpen så nu passar den riktigt bra.

Storlek Grand Canyon
Jag är själv 183 cm lång med just 88 i grenlängd och har haft 6 olika Canyon MTB-cyklar. För min del har det funkat väldigt bra med att få till en bra sittställning på både medium och large-cyklar. Båda går att anpassa så att de passar genom bland annat styrstamslängd.
Det handlar i slutänden mest om preferenser, vad man själv uppfattar som bäst. Det går inte att ge förslag på. Om jag däremot ska förklara hur jag uppfattat det så har cyklar i large känts "för stora" då man får längre hjulbas och därmed en lite klumpigare hoj som inte är lika smidig. Large är pga hjulbasen å andra sidan mer trygg över stök och uppför. Så det finns både för och nackdelar med båda val. Själv har jag landat i att jag föredrar medium med något längre styrstam än de som sitter på original, använder 110 mm.

Storlek Grand Canyon
Jag köpte m, är 1,82. Köpte sadelstolpe med setback då jag tyckte ramen är för kort med 80mm styrstam. Testade med längre styrstam och bytte tillbaks direkt. Idag hade jag valt en L och 60mm styrstam.

Storlek Grand Canyon
Är själv 184cm lång å har 89cm i ben! Har visserligen en Grand Canyon CF SLX i stl Large men med rätt mkt utstick på sadelstolpen!
Jag tror en Large blir helt perfekt för dig!

Bilagor

• Bild 603.jpg
    Bild 603.jpg
    157.3 KB · Besök: 89
Storlek Grand Canyon
Jag är 189 med 89 i grenmått och kör en large, som stuvarn har även jag en hel del stolpe ute, skulle inte våga mig på medium

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    141.9 KB · Besök: 79
Storlek Grand Canyon
Stuvarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Är själv 184cm lång å har 89cm i ben! Har
> visserligen en Grand Canyon CF SLX i stl Large men
> med rätt mkt utstick på sadelstolpen!
> Jag tror en Large blir helt perfekt för dig!

Med sådär mycket utstick på sadelstolpen ser det ut som du skulle ha en xl istället speciellt om du väger några kilo, momentet runt sadelröret måste bli enormt :jaws_dropped_smiley:.

Storlek Grand Canyon
Scale60 skrev:
---------------------------
> Med sådär mycket utstick på sadelstolpen ser
> det ut som du skulle ha en xl istället speciellt
> om du väger några kilo, momentet runt
> sadelröret måste bli enormt
> :jaws_dropped_smiley:.

Kan hålla med dig lite där just därför rådde jag TS att gå på Large istället för Medium!
Ps Har dock kvar 4,5cm stolpe i sadelröret innan jag når max utstick (har alltså 14,5cm stolpe i sadelröret)
Väger 85kg å hoppas verkligen cykeln ska hålla för jag är jäkligt nöjd med den :)

Senast ändrad:
Storlek Grand Canyon
Tackar så mycket för att ni delade med er av era åsikter och fina bilder!

Det blev en beställning ikväll, blev en Large. Skönt att slippa vela mer nu =)
Återkommer om hur vidare storleken passade. Godkväll!

Storlek Grand Canyon
Återkoppla gärna när du fått den. Jag är i samma situation som du. Har fastnat för Canyon och väljer mellan Cran Canyon CF SL 6.9 och Gran Canyon AL SLX 9.0 (båda i 29 tum), men jag har fastnat på storleken. Är 181 lång, 87-88 i grenmått, armar 63 cm med Canyons sätt att mäta. Har en mindre ram i dagsläget med lång styrstam men tycker styrningen blir stel och indirekt. Provade tjejens 29-tummare i stl 17,5 tum och tyckte den var urkul, om än något upprätt ställning. Hon är ca 10 cm kortare. Ska köra ngt långlopp och kör en hel del blandad stig och grusväg i normala fall. Supporten rekommenderade en M men enbart från min längd och grenmått, PPP gav storlek L för 88 i grenmått men M för 87. Supporten frågade inte om hur jag vill sitta på cykeln, vad jag ska använda den till o s v.

Ska jag ta M eller L tycker ni? Och kolfiber med något sämre gaffel och hjul eller aluminium med bättre gaffel (Fox FIT Terralogic) och hjul? Har aldrig testat kolfiber. Hmmm många val... ;-)Visar väl på svårigheten att handla på nätet.

Storlek Grand Canyon
Ok, då kanske den är värd att offra kolfiberramen för! :-) har du behövt komplettera med längre styrstam? Känner att jag vill kunna sträcka ut emellanåt när man köttar grusväg.

Storlek Grand Canyon
Fritzon skrev:
> Ok, då kanske den är värd att offra
> kolfiberramen för! :-) har du behövt komplettera
> med längre styrstam? Känner att jag vill kunna
> sträcka ut emellanåt när man köttar grusväg.

Bara älskar min kolfiberram :) Fotot från idag när jag tidigt imorse drog runt i Skatåsområdet körde 2 varv på min 24km slinga! Snittfart 27km/h!
Absolut den bästa cykel jag nånsin haft!

(Det är alltså en Large å är själv 185cm lång med 89-90cm i ben)

Bilagor

• Bild 606.jpg
    Bild 606.jpg
    211.8 KB · Besök: 74
Storlek Grand Canyon
Large

Gränsen mellan Large och Xlarge är runt 185cm.

Så du är närmare XL än medium. En lvg åkare skulle köpa en XL för de är ju vana att ha stor ram med lite uppstick av stople.

Så ta en Large! En för kort ram är jobbig att göra längre.

Storlek Grand Canyon
Är 183 med långa ben. Valde AL SLX 7.9 med Medium ram. Känns inte för liten, men L hade säkert också funkat. Är nog mest en smaksak vad man väljer när man ligger mellan storlekar. Inbillar mig att en mindre ram är mer följsam när det blir tekniskt.

Storlek Grand Canyon
Jag undrar också lite om storleken på en grand canyon cf slx som jag är sugen på. Jag är 173 cm med ett grenmått på 79 cm. Har längre armar i förhållande till ben. I canyons guide får jag Small. Kör medium 26er nu.

Vad kör ni som är ungefär lika stora som mig på?

Hur är canyons ramar i storleken jämfört med andra märken?

Storlek Grand Canyon
Riktigt fin!!! Men den sadelstolpen skjuter ut rätt mycket? Jag har en sadelhöjd på 77 cm och är lite orolig att M med en sadelrörslängd på 44 cm blir för riskabelt. Eller ska det inte vara något problem?

Storlek Grand Canyon
Rickard.v skrev:
> Large
>
> Gränsen mellan Large och Xlarge är runt 185cm.
>
> Så du är närmare XL än medium. En lvg åkare
> skulle köpa en XL för de är ju vana att ha stor
> ram med lite uppstick av stople.
>
> Så ta en Large! En för kort ram är jobbig att
> göra längre.

Men borde inte innerbenslängd och längd på arm också påverka?

Storlek Grand Canyon
Fritzon skrev:
> Riktigt fin!!! Men den sadelstolpen skjuter ut
> rätt mycket? Jag har en sadelhöjd på 77 cm och
> är lite orolig att M med en sadelrörslängd på
> 44 cm blir för riskabelt. Eller ska det inte vara
> något problem?

Jag sitter oxå på 78 cm på en medium. Inga problem alls. Har även standard styrstam mm

Storlek Grand Canyon
DRQ96 skrev:
> Fritzon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Riktigt fin!!! Men den sadelstolpen skjuter ut
> > rätt mycket? Jag har en sadelhöjd på 77 cm
> och
> > är lite orolig att M med en sadelrörslängd
> på
> > 44 cm blir för riskabelt. Eller ska det inte
> vara
> > något problem?
>
>
> Jag sitter oxå på 78 cm på en medium. Inga
> problem alls. Har även standard styrstam mm

Ok, vad är det för längd på styrstammen? På min nuvarande 26-tummare har jag 110 cm styrstam men jag skulle vilja ha kortare om det funkar på medium.

Storlek Grand Canyon
Stuvarn skrev:
> Fritzon skrev:
> -----
> > Ok, då kanske den är värd att offra
> > kolfiberramen för! :-) har du behövt
> komplettera
> > med längre styrstam? Känner att jag vill
> kunna
> > sträcka ut emellanåt när man köttar
> grusväg.
>
> Bara älskar min kolfiberram :) Fotot från idag
> när jag tidigt imorse drog runt i Skatåsområdet
> körde 2 varv på min 24km slinga! Snittfart
> 27km/h!
> Absolut den bästa cykel jag nånsin haft!
>
> (Det är alltså en Large å är själv 185cm
> lång med 89-90cm i ben)

Jäklar vad snabbt :D själv har jag lyckats snitta 23.3 km/h över en 24 km sträcka (dock lite motvind) men ska jag snitta 27 km/h över 48 km kommer det behövas mycket mer träning för min del :D.

Storlek Grand Canyon
Supersonic skrev:
> Jag är själv 183 cm lång med just 88 i
> grenlängd och har haft 6 olika Canyon MTB-cyklar.
> För min del har det funkat väldigt bra med att
> få till en bra sittställning på både medium
> och large-cyklar. Båda går att anpassa så att
> de passar genom bland annat styrstamslängd.
> Det handlar i slutänden mest om preferenser, vad
> man själv uppfattar som bäst. Det går inte att
> ge förslag på. Om jag däremot ska förklara hur
> jag uppfattat det så har cyklar i large känts
> "för stora" då man får längre hjulbas och
> därmed en lite klumpigare hoj som inte är lika
> smidig. Large är pga hjulbasen å andra sidan mer
> trygg över stök och uppför. Så det finns både
> för och nackdelar med båda val. Själv har jag
> landat i att jag föredrar medium med något
> längre styrstam än de som sitter på original,
> använder 110 mm.

Jag kör med 110 mm rätt mycket uppåtvinklad styrstam på min 18-tums stål MTB idag. Var inne och pratade med Cykloteket och killen skakade på huvudet som om jag inte var riktigt klok. Han menade att geometrin på dagens 29:ers oftast gör att man inte bör ha längre styrstam än ca 80 mm.

Senast ändrad:
Storlek Grand Canyon
Fritzon skrev:
> Supersonic skrev:
> -----
> > Jag är själv 183 cm lång med just 88 i
> > grenlängd och har haft 6 olika Canyon
> MTB-cyklar.
> > För min del har det funkat väldigt bra med
> att
> > få till en bra sittställning på både medium
> > och large-cyklar. Båda går att anpassa så
> att
> > de passar genom bland annat styrstamslängd.
> > Det handlar i slutänden mest om preferenser,
> vad
> > man själv uppfattar som bäst. Det går inte
> att
> > ge förslag på. Om jag däremot ska förklara
> hur
> > jag uppfattat det så har cyklar i large känts
> > "för stora" då man får längre hjulbas och
> > därmed en lite klumpigare hoj som inte är
> lika
> > smidig. Large är pga hjulbasen å andra sidan
> mer
> > trygg över stök och uppför. Så det finns
> både
> > för och nackdelar med båda val. Själv har
> jag
> > landat i att jag föredrar medium med något
> > längre styrstam än de som sitter på
> original,
> > använder 110 mm.
>
> Jag kör med 110 mm rätt mycket uppåtvinklad
> styrstam på min 18-tums stål MTB idag. Var inne
> och pratade med Cykloteket och killen skakade på
> huvudet som om jag inte var riktigt klok. Han
> menade att geometrin på dagens 29:ers oftast gör
> att man inte bör ha längre styrstam än ca 80
> mm.

Och dessutom att M (generellt) blir alldeles för litet för mig då jag skulle bli för hopklämd och inte kunna sträcka ut på flacken. Hur ser det ut för er som är kring 1.80 och kör M. Upplever ni att ni inte är lika snabba på flacken?

Storlek Grand Canyon
Kudos skrev:
> Är 191 med 93 i benlängd. Blir en L för liten?

Tycker du ska gå på en XL.

Storlek Grand Canyon
Stuvarn skrev:
> Kudos skrev:
> -----
> > Är 191 med 93 i benlängd. Blir en L för
> liten?
>
> Tycker du ska gå på en XL.

Ändrar jag till 92 i benlängd rekommenderar PPS en Large.

Storlek Grand Canyon
Det verkar vara återkommande oavsett vilket mått man har att rekommendationen ändras om innerbenmåttet minskas ett hack. Verkar som om PPS:en väger innerbenslängd väl tungt i resultatet.

Storlek Grand Canyon
Kudos skrev:
> Är 191 med 93 i benlängd. Blir en L för liten?

Jag har en GC AL 29 från 2012 och har XL. Är 194 cm och benlängd 94. Det kan även gå med L, men då blir sadelstolpen längre. Se nedanstående bild på min cykel/stolpe... där originalstolpen är utbytt till en i kolfiber.

20120708b-003.jpg

Har bland annat kört 3 CV med den, 2012 (4:11), 2013 (4:07) och 2014 (3:37).

Senast ändrad:
Storlek Grand Canyon
Kan nog bli bra med L då du har några cm kortare ben. Tycker någon enstaka gång i bröt att min känns stor och hög, men inget jag lider speciellt mycket av.

Storlek Grand Canyon
Jag är också 191 cm lång med innerbensmått på 91 cm, axelbredd 46 cm, överkropp 67 cm, armlängd 69 cm och väger ca 93 kg. Blev lite nyfiken på hur det har gått med era köp.

Jag har beställt en CF SL 7,9 i storlek Large då det var vad PPS:en rekommenderade. Företaget hörde sedan av sig och sa att XL troligen är lämpligare för mig. Dock hann jag inte justera beställningen innan den skickades och nu vet jag inte om jag ska behålla cykeln eller skicka tillbaka den. Har ju möjlighet att prova den i 30 dagar men det verkar lite "riskfyllt" och omständigt.

Storlek Grand Canyon
Hoppas man kan få svar i denna gamla tråd...

Ska beställa en Canyon AL 6.9 29 2015

Blir min första riktiga MTB och är alltså nybörjare.

Jag är 196 cm lång och har benlängd 94 cm och överkropp 68 cm. Enligt hemsidan är det 22" XL jag ska ha.

Finns det ngn risk att den blir för stor för mig pga att jag är nybörjare, och att en L egentligen hade funkat bättre för mig!? Eller är det bara att köra på XL med tanke på min längd?

Några fler långskånkar som har erfarenhet av Canyon L/XL?

Storlek Grand Canyon
Jag beställde först L av modell CF SL men skickade tillbaka och bytte till en XL. Jag är kortare än dig så du ska definitivt ha en xl annars kommer cykeln lämnar trång. Måste få plats med benen. Jag har min Canyon till grusväg men har också en annan cykel av AM modell men den är lite mindre.

Storlek Grand Canyon
Henke84 skrev:
> ska precis beställa en canyon cf 8.9 jag är 1.74
> lång med grenmått 76cm ska jag ha small eller
> medium?

Hej

Jag har en Grand Canyon i strl M. Jag är 176 lång och innerbenlängd på ca 76cm (= lång rygg). Benen skulle antagligen tycka om en small men inte ryggen, jag tror att jag skulle ha svårt att "få plats" på en small, den skulle bli för kort.

ha'de
Tony

Storlek Grand Canyon
Dammar av denna tråd. Jag har just bytt från en AL SLX 9.9 (2014 års modell) strl M till en strl L av samma modell och år. Det som slog mig var att skillnaden var så liten, det är t.o.m. samma hjulbas. L är ngt högre än M, men annars väldigt samma. Ngn annan som kört både M och L av denna modell som har ngn feedback?

/T

Storlek Grand Canyon
Provar skaka liv i tråden igen.
Tänkte skaffa en Grand canyon al 4.9.
188 och typ 88 i benmått. (Garderar med 87-89) strl 56 på lvg.

Grusväg och transportcyling i första hand, kanske någon sväng i skogen. Funderar om jag ska gå på L eller XL.. åsikter ?

Storlek Grand Canyon
Robinlu sa:
Provar skaka liv i tråden igen.
Tänkte skaffa en Grand canyon al 4.9.
188 och typ 88 i benmått. (Garderar med 87-89) strl 56 på lvg.

Grusväg och transportcyling i första hand, kanske någon sväng i skogen. Funderar om jag ska gå på L eller XL.. åsikter ?

Jag är 193cm lång med 92cm ben. Kör L men den är i minsta laget, för dig är den nog spot on!

Storlek Grand Canyon
Okej! Tack för svaren!
Får nog bli en L då. Va väl inne på de men lite rädd att den skulle bli liten. Men många andra med liknande mått verkar ju köra L.

Ska sätta mig på farsans billiga scott och känna o mäta den innan så man får någon referens också :)

Storlek Grand Canyon
Bra att mäta på någon annan cykel, vilken som helst. Väljer du XL får du en längre hjulbas (2 cm) och stabilare cykel. Cyklarna har 10 resp 11 cm långa styrstammar, jag skulle vara lockad att välja den längre cykeln men byta till en korta stam (6-9 cm) med 5-6 graders vinkel så att man även kan reglera styrhöjd genom att vända stammen upp-å-ner. Kortare stam gör att vikten inte hamnar lika långt fram över den branta (70 grader) framgaffeln. Bra när det går utför.
Stam kostar ca 250-300 kr. Exempel https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=29848
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=29328

Senast ändrad:
Storlek Grand Canyon
Håller med Sixten här! Jag har ägt en Grand canyon i strl XL, är 189cm och monterade en 1cm kortare stam (canyon byter stammen utan kostnad).

Min sittställning på den cykeln var magiskt bra. Den gick som ett tåg och jag ångrar att jag sålde den.

Storlek Grand Canyon
Haha man kan vela fram och tillbaka hur mycket som helst.
Ska Som sagt ta och mäta när jag kommer hem imorgon!

Benlängd på K ? :)

tack för tankar och synpunkter!

Tillbaka
Topp