Storlek Jeffsy AL Comp2?

Dave1979

Aktiv medlem
Storlek Jeffsy AL Comp2?
Tänkte nyttja det lägre priset som nu gäller för Jeffsy MTB. Tänkte införskaffa en AL Comp 2 men behöver höra om någon på Happy kan dela med sig kring sina erfarenheter gällande vilken storlek jag bör ha?

Jeffsys storleksguide på hemsidan går bara på hur lång man är. L anges upp till 188cm och XL +189cm. Jag är 188cm.

Jag har tittat på geometrin och jämfört med min nuvarande Cresent Freke och insett att den jämförelsen inte är så lätt, två olika cyklar helt klart. Jag kör XL på den nuvarande och har dessutom sadeln höjd 13cm. Reach skiljer en del mellan cyklarna.

Något mer att tänka på när det gäller att försöka hitta rätt storlek? Vill inte beställa en L som blir för liten och XL är slut.

Svårt att testa på Jeffsyn då de inte säljs i butik. Tacksam för all hjälp från expertisen på Happy?

Storlek Jeffsy AL Comp2?
Jag är 178 cm, dvs mitt emellan M och L. Jag har relativt korta ben och lång överkropp. Valde en M för att vars säker på att 150 mm dropper post skulle få plats. Det visade sig vara rätt beslut eftersom jag har 25 mm utstick på Reverben och skillnad i sadelrör mot en L är 40 mm. Däremot hade jag nog föredragit en L på längden.

Så har du långa ben, satsa på en XL, annars kör du på en L.

Storlek Jeffsy AL Comp2?
Annars går det att byta dropper till en kortare också om man vill ha en längre och större cykel...det kanske kostar lite extra men det lär nog vara värt de hundralapparna!

Storlek Jeffsy AL Comp2?
BjornR sa:
Om du har >89cm ben så skulle jag köra på XL.

Tack för alla svar. 80cm ben för min del så en L är kanske inte fel. Tänkte inte heller på att dropperposten som den kommer med kräver sin plats, funderade faktiskt tvärt om att det blev mycket sadelrör med en L.

Vad säger ni om reachen? På min nuvarande cykel är den kortare än Jeffsyn. Beror det på skillnaden mellan stigcykel och XC cykel som jag har nu?
Betraktar ni Jeffsyn som en ren stigcykel eller något som kan användas vid vissa XC lopp också?

Storlek Jeffsy AL Comp2?
Slant med de tjocka fingrarna på tangenterna. 87cm ska det vara.

Svårt detta. På befintliga cykeln är sesttube length 53cm plus sadeln höjd 13cm totalt 66cm

På Jeffsyn stl L är seat tube length 48cm plus 15cm dropperpost totalt 63cm.
Men det är två olika typer av cyklar och Freken är mer comfort style.

Storlek Jeffsy AL Comp2?
Låter som att Large blir max för dig om du ska köra 150mm hisspinne.

Räknar att jag klarar max 450mm sadelrör om jag ska köra 150mm hisspinne med plattisar och har 82cm ben. Kör jag bindningar så ökar jag sadelhöjden med 1-1,5cm. edit: Detta är egentligen helt individuellt, YMMV.

Större ram är just för att göra tekniska och/eller branta klättringar lättare då reachen krymper i samma takt som det blir brant. Stå och bryta i en brant klättring så börjar knäna att ta i styret. Det är då en större cykel blir smidigare för att det finns mer utrymme att röra sig i. Samma sak när man flyttar sig framåt på sadeln och sätter sig mer på nosen, cykeln blir mycket kortare då. Står man ut med att putta så spelar det inte så stor roll.

Senast ändrad:
Storlek Jeffsy AL Comp2?
Tackar för alla svar. Finns det någon Jeffsy AL Comp i stl L ägare i södra/västra Skåne som kan tänka sig att visa sin cykel för en syn IRL?

Tillbaka
Topp