Storlek på gravelbike?

Olof_M

Medlem
Storlek på gravelbike?
Nu säger AI en sak och aliexpress en annan, suck. Jag vill ha en seaboard cx01 ram, jag vet att den inte är bäst men jag har bestämt mig. Ska man ha 53 eller 56? Jag bifogar mina och cykelns mått.
1000002037.webp
1000002040.webp

Storlek på gravelbike?
Tillverkaren säger att 53cm passar folk mellan 180-185cm och 56cm passar folk mellan 185-195. Det är viktigt att detta blir rätt då jag planerar att cykla mycket, långt och ofta på den. Jag planerar att sitta ganska upprätt. Varför tänker jag 56cm? För AI sa det. Och jag trivs på min 58cm hybridcykel

Storlek på gravelbike?
Du kommer kunna ha båda. 56an blir något längre men har högre stack så vill du sitta upprätt och trivs på en 58 hybrid hade jag satsat på 56an med kortare styrstam. Har själv liknande mått som du och brukar landa på 56, de gånger jag testat 58or har de alltid kännts direkt för stora (ja jag vet hur mycket det kan skilja mellan ramar / märken)

Storlek på gravelbike?
Sökte upp denna ramen på ali, menar dom att den kan köras både med rakt styre och bockstyre? Antar du tänker köra bockstyre?

Jag har samma mått som dig, har en cykel idag med mått som stl 56 och skulle suttit bättre på en storlek mindre.

Men det är klart att om man vill sitta upprätt och accepterar kortare stam är den större storleken bättre.

Ser också att växelörat sitter ihop med ramen men det kanske inte är ett problem på en stålram?

Storlek på gravelbike?
Hjulen är i centrum för estetiken när det gäller cyklar. Vem är lycklig med en cykel som fysiskt passar om den ser förjävlig ut när cykelns funktion, handen på hjärtat, mest är att tillfredsställa en estetisk längtan.

Storlek på gravelbike?
Grail stlk M eller S
177,5 cm innerben 85 cm
Canyon säger S men jag siktar på M
Vad är korrekt
Är väl en fråga om tycke och smak. Jag är 181 med innerben 86cm, jag skulle gått på S förutsatt att drop mellan sadel och styre inte blir för stort. Men då vill jag ha ungefär samma storlek som på lvg. Vill du har mer mtb-lik geo som kanske är stabilare på stökigare stil är det rimligt att ta en storlek större.

Tillbaka
Topp