Storlek på MTB: hur väljer man?

rotmys

Medlem
Ska köpa cykel på nätet. Hur vet jag vilken storlek jag ska ha? 43, 48 eller 53? Är 182 cm och har en Scott Genius idag i storlek Large. Någon som kan?

Large borde motsvara ca: 50cm ungefär, men det är mycket annat som kan skilja i geometri mm.

Det sättet att mäta ramstorlek var relevant för 25 år sen eller så när alla cyklar hade horisontella topprör.
Har du några andra mått?

Jag har aldrig köpt utan att testa förut så om någon kan det här med storlekar vore jag tacksam för svar.

Bilagor

• size.jpg
    size.jpg
    44.4 KB · Besök: 643
Tack för svar Lingon. Ja, jag velar mellan 43 och 48. På min Genius är det måttet 61 cm (se bild - mått C). Att jämföra med 63 cm på den nya. Två cm extra. Å andra sidan är det två helt olika ramar. Oj, oj, oj vilka I-landsproblem man har ;) Men kan man inte reglera det måttet med länden på styrstammen?

Bilagor

• size_scottgenius50.jpg
    size_scottgenius50.jpg
    70.3 KB · Besök: 64
JimGUS skrev:
-------------------------------------------------------
> Men kan man inte reglera det måttet med
> länden på styrstammen?

Jo, styrstammen och setback på sadeln. Pegan har flackare sittrör än scotten vilket gör att sadeln hamnar längre bak i förhållande till vevlagret automatiskt.

Då hänger jag med. Tack för förklaringen. Men jag fattar ändå inte vilken storlek jag bör köpa. Hur mycket påverkar mått A (=mått F på Scotttabellen)? På storlek 43 är det måttet just 43. Det är nästan 5 cm mindre än på min nuvarnade genius.

Rent generellt kan man säga att en 18" cykel t.ex. passar upp till 182-182 cm ungefär . 18" är ju runt 46 cm och ovanför där är det ju 19" eller 20" storlek beroende på vilka storlekar en tillverkare har som stämmer från då ca 183-typ till runt 190 cm.

De flesta tillverkare har ju 16-18-20-20" medan en del har 15-17-19-21". Kona t.ex.har varje tumstorlek på många modeller och där kan det ju vara ännu smidigare att hitta "rätt".

Dock är det ju längden som styr cykeln's storlek men ramstorleken ger ju en anpassad längd på respektive storlek och har man inte en speciellt lång överkropp eller kanske långa armar så stämmer ju ramens storlek i tum/cm för att ge rätt längd på överröret. Skillnader anpassas ju med styrstammen i slutändan.

Ja rimligen bör en sådan storlek stämma bra. Är 43 cm Small , 48 cm Medium och 53 Large i Puegeot tabellen så är det ju Medium / 48 som stämmer men däremot angivna 63 cm är ju långt på en sådan ramstorlek jämfört med många andra märken.

630 mm låter väldigt långt. Jag har kört mellan 630 och 642 mm på mina ramar och är 193 cm.

Om man tittar strikt på bilden så har de mätt fram till framkanten av styrröret, vilket ju inte är så man normalt mäter. Om de verkligen har gjort det så förklarar det varför de får så långa mått.

Ja exakt! Det är det måttet som gör mig så osäker. Det är två cm längre än på min Genius som är Large. Känns ju mer som att storlekarna är M, L och XL.

Men tillverkaren har iaf tänkt cykeln till din längd, för 19" på XC hardtail är ju standard för precis din längd. Och att det är så beror på att man bestämt att sadelstolpar för mtb är 350 mm. Därför kan du hur som helst inte ta den mindre storleken.

Antingen har de mätt lite underligt som ritningen visar eller så kanske cykeln har kortare styrstam och därav det längre toppröret, det kanske är ett 29"'s trick för inte få toeoverlap. Den har ganska brant styrvinkel också. Den måste vara tänkt att köra väldigt fort med i kurvorna. :-)

Återuppväcker tråden. Har just börjat med MTB. Startat med en Canyon AL SLX 9.9 2013 i strl M o är 183 cm lång. Funderar ganska mycket på om den är för liten eller precis lagom. Den känns smidig i skogen
men lite kort på väg. Jag är iofs van vid racer Kan jag få ngn Feedback på hur jag ser ut på cykeln enligt bild.

Mvh T

Bilagor

• image.jpeg.png
    image.jpeg.png
    194 KB · Besök: 58
almgren.t sa:
Återuppväcker tråden. Har just börjat med MTB. Startat med en Canyon AL SLX 9.9 2013 i strl M o är 183 cm lång. Funderar ganska mycket på om den är för liten eller precis lagom. Den känns smidig i skogen
men lite kort på väg. Jag är iofs van vid racer Kan jag få ngn Feedback på hur jag ser ut på cykeln enligt bild.

Mvh T

För liten. Du skulle nog kunna gå upp till XL utan problem.

almgren.t sa:
Tack för snabbt svar. XL tror du? Är som sagt 183 cm lång. Polare som är 194 kör Canyon XL.

En vanesak, men just att många har insett att en större cykel är smidigare än en mindre när det blir tekniskt och/eller brant(upp och ner). Om det fungerar nu så skulle jag inte tänkt på det mer. Det är väl när du börjar känna dig instängd och att du inte kan röra dig så fritt som du vill som det är dags att börja tänka om.

470-500mm reach skulle jag sikta på för din längd och 35-50mm styrstam på det. Ska du köra hisspinne så kan sadelröret bli lite långt för en 150mm om du går upp i storlek på cykeln.

BjornR sa:
almgren.t sa:

Mvh T

För liten. Du skulle nog kunna gå upp till XL utan problem.

På en XC hoj är det kanske en parentes, men en XL tenderar att ha för långt sadelrör för en person med ben under 95 cm cirka och det är ett helvete att hitta en dropper som passar. Men ja, den ser lite liten ut även om det är en smaksak. Är själv ganska precis lika lång och har en Canyon Nerve storlek L. Jag tycker att man får styret lite väl mycket i knät på en mindre hoj när man klättrar, annars finns det många fördelar med en liten smidig hoj också. Droppet till styret ser inte för stort ut på bilden, och det är ju ofta en begränsande faktor.

Trenden går mot flackare gaffelvinklar och längre reach som är viktigare än ramens storlek.
Har själv en M Canyon HT CF med Reach 415mm och en FS M Scott spark 900 422mm båda går 80mm styrstam.

Smaksak vad man gillar men ju snabbare och stökigare det är desto mer uppskattar jag den trögare geometrin

Längre hjulbas ger stabilare cykel i brötig terräng men inte lika lättsvängd.
Samtidigt med längre Reach (avståndet vevparti-styrhuvud) får man mer utrymme när man står och kör tycker jag.
Jag vill kunna driva på över rötter och stenar utan att få den där OTB känslan :)
Andra tycker mer upprätt sittställning och kortare kedjestat ger mer kontroll.

längre cykel ger i teorin en stabilare cykel. det blir trögare att lyfta framhjulet över hinder, den känns förhållandevis tyngre för samma vikt.

men det här motverkas av en annan parameter, jag tänker på styrstammens längd. bara ett par cm där gör tydlig skillnad i hur hojen känns. en kort styrstam ger kvickare och lättare styrning. man klarar sig med smalare styre vilket ökar framkomligheten. en kort styrstam minskar också risken för otb.

det intressanta måttet är egentligen inte b resp c i skisserna ovan, utan måttet från vevlagret och framåt i horisontal riktning. så lutar sadelstolpen mer bakåt kan det uppgivna måttet tillåtas vara längre. man kan ändå lätt justera sadeln dit man önskar.

vilket man väljer är väl smak och behag. men personligen föredrar jag kort styrstam, och skulle som ursprungliga frågeställaren gjorde välja den större modellen.

och troligen byta till en kortare styrstam.

Tillbaka
Topp