Storlek på racer

knappen

Ny medlem
Storlek på racer
Funderar på att köpa en racer, men hur vet jag vilken storlek jag skall ha, har fyllt i uppgifter på competitivecyclist.com.

Är dock lite osäker vilka mått det är som är viktiga.

Är fullt medveten om att möjligheten att gå till lokala affären men nu finns det ingen lokal affär och närmsta cykelhandlare säljer inte den cykel jag funderar på..
Så vilka mått är det som man skall fokusera på? Mycket går att justera med placering sadel och längd styrstam men inte allt.

Measurements
-------------------------------------------
Inseam: 87
Trunk: 68
Forearm: 37
Arm: 68
Thigh: 61
Lower Leg: 57
Sternal Notch: 150
Total Body Height: 184

The Competitive Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 56.4 - 56.9
Seat tube range c-t: 58.1 - 58.6
Top tube length: 57.2 - 57.6
Stem Length: 11.9 - 12.5
BB-Saddle Position: 79.6 - 81.6
Saddle-Handlebar: 56.5 - 57.1
Saddle Setback: 5.4 - 5.8

trek.png

Storlek på racer
Jag har samma längd och inseam som du och sitter bra på en ram motsvarande 58an i din tabell. Den har samma överrörslängd och samma sadelrörsvinkel. Sedan är det förstås inte säkert att den passar ändå, eftersom vi alla är olika rörliga och har olika preferenser vad gäller komfort vs aero.

Storlek på racer
58an verkar bäst. Kolla bara att styrröret på 19cm funkar för dig. Är det integrerat styrlager är det ju inte så galet långt men är det vanligt lager kan det bli för lite drop beroende på vad du gillar. Men eftersom du valt "competetive fit" är det nog värt att kolla upp iaf. Kan ju vara så att ramen inte har så mkt bb drop heller och då är de där 19 kanske inte så farligt långt.

Storlek på racer
båtbensbudet skrev:
-------------------------------------------------------
> 58an verkar bäst. Kolla bara att styrröret på
> 19cm funkar för dig.

Det verkar vara så på alla Trek Madone 3/4/5. Det är väl mer motionärs-/komfortgeometri på dem än på 6-serien.

Storlek på racer
Stumpy skrev:
> båtbensbudet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 58an verkar bäst. Kolla bara att styrröret
> på
> > 19cm funkar för dig.
>
> Det verkar vara så på alla Trek Madone 3/4/5.
> Det är väl mer motionärs-/komfortgeometri på
> dem än på 6-serien.

Jo många tillverkare har ju förstått att motionärer inte har samma styrka i bål som ett proffs lr seriös cyklist. E ju helt klart en vettig utveckling tycker jag. Bara man är medveten om vad man köper så är det ju lugnt.

Storlek på racer
Faema skrev:
> 60 eller 58 blir bra, och 175 vevar.Viken cykel
> är detta?
> Salve

Är en Trek Madone som är aktuell.

Står och velar hurvida jag skall ha en 56 eller 58. Vill ju inte ha en för "klumpig" cykel och inte en som är för liten heller. Svårt.

Tillbaka
Topp