Storlekshjälp gällande flickväns-CX/Pendlare

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Letar CX/pendlare till tjejen som är total nybörjare på cykel. Hon är 179 cm lång med grenlängd 85,5 cm.

Kollade igår på en Cannondale Caadx 105 och blev rekommenderade stl 54 som hon också fick provsitta.

Nu har jag hittat en Merida Cyclocross 500 som verkar bra men storleken förbryllar mig. Enligt Meridas kalylator ska hon ha stl 56. Men tittar man i geometritabellen så är även stl 54 störren än cannondalen (marginellt, men ändå större).

Cyklen kommer mest användas för pendling, lite grusväg och landsvägskörning. Snälla Bullen, hjälp mig!

Nybörjare brukar sällan vilja ha det aggressivare, speciellt inte för pendling. Men det bästa är väl att försöka prova även Meridan.

michaelk sa:

Ok, här är resultatet från competitivecyclist. Kan ju inte säga att det underlättade direkt... Tror inte hon är särskilt aggressivt lagd, det är nog Eddy fit som är mest troligt. Notera att jag hade misstagit mig på hennes längd, 176 cm är hon.

Bikefit_M.JPG

cal. sa:
52-53 cm TT. Längre stam om hon har långa armar eller vill sitta mer utsträckt.

Jo, det är ju vad kalkylatorn säger, men enligt geometrilistan för cykeln så ger top tube 53 cm stl 50-51, medan seattube på 56,6-57,1 ger stl 56. Är det 54 som blir bäst avvägning?

Lutar åt att det blir en stl 56. Samma reach på 54 och 56 men lite högre stack på 56 (579 vs 593). Top tube skiljer bara någon cm så det borde man kunna fixa med kortare stam. Fokus är mer på komfort än aero. Vad tror ni?

Jag är ju bara 12cm längre och har en lvg i storlek 56 med "slammad" stam. Den skulle jag nog inte vilja pendla/nöjescykla med.

Men en cx är väl generellt lite högre i fronten?

evirob sa:
Jag är ju bara 12cm längre och har en lvg i storlek 56 med "slammad" stam. Den skulle jag nog inte vilja pendla/nöjescykla med.
Men en cx är väl generellt lite högre i fronten?
En smula högre är dom nog (gaffeln är ju längre). Men säga generellt är nog lika svårt som att säga hur stor en 56.a är...

Mycketvillhamer sa:
Lutar åt att det blir en stl 56. Samma reach på 54 och 56 men lite högre stack på 56 (579 vs 593). Top tube skiljer bara någon cm så det borde man kunna fixa med kortare stam. Fokus är mer på komfort än aero. Vad tror ni?

Jag är 176cm med 88cm inseam.
Jag har långa ben men kortare armar. Jag cyklar på en 56 Trek Domaine.

Att jag gick upp på en 56 berodde på att med mina långa ben så skulle droppet sadel-styre bli för långt med en mindre storlek (med lägre stack). Jag kör med en kortare styrstam för att den större storleken inte ska bli för lång, jag köpte också en ram med kort reach pga detta. Utprovat med bikefit på veloposition.

Längd är inte allt...
Jag tror att 54 eller 56 kan bli bra.

Det jag är rätt för är att det på en liten ram blir för stort drop till styret. Längden är ju lättare att ändra med en kortare styrstam, men visst, med för kort stam kanske cykeln känns orolig. Det är rättt stor skillnad mellan olika märken, det är i stort sett samma överrörslängd på Cannondale stl 51, Cube stl 53 och Rose stl 55. Rose är den som stämmer bäst överens med värdena från competitivecyclist.

Jag gillar små ramar. Då går det att sitta bra även med ett tilltaget drop till styret. Jag tycker det är oskönt att behöva sträcka mig och för korta styrstammar + framskjuten sadel skapar andra problem. Är det en CX/pendlare gissar jag att det inte är randonnélopp som ska köras på den? Med en lite mindre ram är det skönt att ligga i bocken i motvinden. Ett par distanser går ofta bra att ha kvar under styrstammen.

Så kör jag min Cannondale Super6 -54 trots att jag är 181 med 89 cm innerben.
Jag undrar om inte CX-pendlaren, en Genesis Croix de Fer -56 borde ha varit ett nummer mindre. Där har jag skjutit fram sadeln och kör med 80 mm stam.

Egentligen är enda anledningen att det är en cx att det ska kunna köras lite grusväg och att man ska kunna ha skärmar på den. Rätt säker på att den, om någonsin, kommer komma ut på stigar eller stå på startlinjen i ett cx-lopp. En framtida vätternrunda är betydligt mer troligt.

Tillbaka
Topp