Storleksråd shimano-mw80

Storleksråd shimano-mw80
Med normalt 43 som passande storlek på vanliga skor vilken strl borde jag ta på Northwave Arctic resp shimano MW81? Ska jag våga sträcka mig upp till 45 inte bara på MW81 utan även på NW-skorna eller är de mer "normalt funtade". Kommer säkert köra med dubbla strumpor. Är lite rädd att det blir för glappt med skoskav + ANNAT. Kör iofs med 44 på både lvg (Time) och sommar-(Shimano)skorna.

Storleksråd shimano-mw80
Tänkte cykla i något annat än mina lite för tighta mtb-skor denna vintern och kanske därmed slippa ligga i fosterställning på golvet när tårna skall tina upp igen.

Vad är skillnad mellan Shimanos MW80 och MW81? Möjligheten att skruva i dubb fram på MW81!?
Något "plastigare" utseende på 81 jämfört med 80!? Andra förbättringar, för 81 är väl en nyare modell?

Räcker det att gå upp en storlek mot vad man vanligtvis har i Shimano, mina knän klarar inte av om fötterna simmar runt i skorna allt för mycket? Har inte problem med att ha ett par skoskydd över som extra isolation.

Storleksråd shimano-mw80
Egentligen är väl svaret att skor, kläder och hjälm köper man bäst i butik och betalar de extra hundralappar den tjänsten kostar.

Vill föra till protokollet att inte alla har +2 storlekar på vinterskorna, det skulle kunna bli helt fel för vissa. Jag har Shimano-sommarskor i 42 (som ett ålaskinn) och 43 (baggy), och MW80 i 43. MW80 går fint i -10 med supertjocka skidstrumpor utan blodstopp eller frys, samtidigt som jag kan köra dem i mellansäsong med vanliga strumpor tack vare sansad storlek.

Storleksråd shimano-mw80
Schreddan skrev:

> Mina gamla Shimano MW-02 sprack i sömmen på
> insidan som gneds mot vevarmen. De gick sönder
> inom ett år efter inköp och då användes de ju
> bara höst/vinter. Försökte få det på garantin
> men det nobbades av just anledningen att de nötts
> mot vevarmen.

Samma hände mina mw-80 efter ett år. upptäckte att sömmen nötts bort på insidan så jag har lagat med kontaktlim och liquid sole utanpå!

Får se idag hur det håller!

Storleksråd shimano-mw80
Köpte ett par MW81 i storlek 44, använder 43 vanligtvis i mina Shimanodojjor...blev helt perfekt!
Styvare sula än väntat så det var positivt. :)
Får kanske inte plats med dubbla strumpor men en hyffsat tjock går bra. Går även att spänna åt den så pass att de går att ha när det inte är minus ute också. 45 hade blivit alldeles för stort och 43 för tight, iaf med lite tjockare strumpa.
Nu ska det bara bli lite skitväder också så man får nytta av dom!

Storleksråd shimano-mw80
Gillar mina nya MW81, har inte så mycket att jämföra med i och för sig!
Tyvärr blir det ju aldrig kallt så de har inte fått bekänna färg riktigt ännu...
Men sitter skönt och känns stabila när man behöver trycka på lite.

Köpte från Erlan, grymt snabb leverans som vanligt! Kom nog nästa dag har jag för mig.

EDIT: var lite sugen på Northwave:n för att de verkar varmare, men -35 grader är jag ganska skeptisk till att de hade pallat. Iaf om man skall nått längre än butiken och handla...
Mina storstor för alpina vinterklätterturer hade fått jobba i den kylan och de ser betydligt större och varmare ut! :p Därmed inte sagt att de inte är bra.

Senast ändrad:
Storleksråd shimano-mw80
Jag har 2 storlekar större. Får plats med dubbla sockar och en sula. Skulle inte fungerat med bara en storlek större. Har 38 i sommarskorna och 40 i vinterskorna.
:)

Storleksråd shimano-mw80
Jag kapar tråden lite.

Jag har fått mina MW81:or idag, och behöver hjälp från någon annan ägare som sitter på rätt info som jag söker.

Under klossen där det är hål upp i skon, är det hålet öppet så att jag borde riva upp den limmade sulan och tejpa igen med silvertejp?

Storleksråd shimano-mw80
STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kapar tråden lite.
>
> Jag har fått mina MW81:or idag, och behöver
> hjälp från någon annan ägare som sitter på
> rätt info som jag söker.
>
> Under klossen där det är hål upp i skon, är
> det hålet öppet så att jag borde riva upp den
> limmade sulan och tejpa igen med silvertejp?
-----------------------------------------
Jag använde silikon runt klossen i stället... :-) T

Storleksråd shimano-mw80
STIZZE skrev:
> Jag kapar tråden lite.
>
> Jag har fått mina MW81:or idag, och behöver
> hjälp från någon annan ägare som sitter på
> rätt info som jag söker.
>
> Under klossen där det är hål upp i skon, är
> det hålet öppet så att jag borde riva upp den
> limmade sulan och tejpa igen med silvertejp?

Stoppa ner skon in lite vatten och se om det tränger upp nått i skon från hålen!?

Storleksråd shimano-mw80
Rock skrev:
> nej Stizze, membranet täcker även det hålet

Tack!

Tillbaka
Topp