Större drev GRX?

JockeS

Aktiv medlem
Större drev GRX?
Hej Bullen…

Jag kör idag med GRX FC-RX600-10 46x30T på min gravel.
Men skulle vilja köra 1x10 istället och då också med en tyngre/större drev fram.
Kollat runt men hittar inget som är 50T eller mer.
Dom som finns är inte för GRX, dvs saknar offset.

Någon som har tips på drev alt lösning som inte betyder en komplett ny drivlina?

Vevparti kan jag gå med på att byta så länge jag får ett drev som är 50T eller 52T. Gärna oval.

Större drev GRX?
Jäklar vilka ben!
Känner du ofta att 65-70 km/h är för lite?
Jag snittar 75-80 kadens och kör en större kassett för klättring bak.
Men ska köra VR 2022 och kommer därför behöva ha tyngre utväxling än vad 46T kan ge mig.
Idag använder jag 46T / 11-13-15-17-19 till 90% av tiden när jag cyklar.
21 - 34T är knappt använda på kassetten

Större drev GRX?
Klarar ramen en 50- eller 52-klinga?
För VR skulle iallafall jag köra tvådelat och en tätare kassett.
Ja den klarar upp till 52 utan problem.
Har provmonterat ett Tiagra vevparti och där var det inga problem med att det skulle ta i.
Däremot så lirar det inte med framväxeln och kedjelinjen bakåt då iaf detta vevpartiet har mindre offset

Större drev GRX?
11-34 är ingen bra kassett för vare sig grus eller asfaltcykling, enl mig
Varför inte börja med att byta kassetten till 11-25 det är en bra tätstegad (lvg-)kassett
Du kommer väl inte att cykla helt ensam? Och med (mer eller mindre) samma steg på kassetten som de andra i den klunga du cyklar i blir det enklare för dig att hålla jämn fart i klungan, uppskattas inte minst av din ben de sista milen (eller tidigare!) och bland de bakom dig direkt från starten.
Samtidigt bör du även träna upp din kadens, att bekvämt kunna hålla 85-95, helst >90, ger flera fördelar. En av dem är ökad uthållighet, även det kommer dina ben att tacka dig för, åtminstone förr eller senare.
Men för många är det en träningssak, så börja så snart som möjligt.
De du skall cykla VR med; har ni gemensamma träningar? Om inte så är det bra, särskilt om det är flera i gruppen som inte är vana vid vare sig lvg eller klungcykling.

Större drev GRX?
Varför inte börja med att byta kassetten till 11-25 det är en bra tätstegad (lvg-)kassett
Du kommer väl inte att cykla helt ensam? Och med (mer eller mindre) samma steg på kassetten som de andra i den klunga du cyklar i blir det enklare för dig att hålla jämn fart i klungan, uppskattas inte minst av din ben de sista milen (eller tidigare!) och bland de bakom dig direkt från starten.
Samtidigt bör du även träna upp din kadens, att bekvämt kunna hålla 85-95, helst >90, ger flera fördelar. En av dem är ökad uthållighet, även det kommer dina ben att tacka dig för, åtminstone förr eller senare.
De du skall cykla VR med; har ni gemensamma träningar? Om inte så är det bra, särskilt om det är flera i gruppen som inte är vana vid vare sig lvg eller klungcykling.
Klarar GRX-bakväxeln en 105 kassett t ex?

Ja vi kommer ha gemensamma träningar innan Vr

Större drev GRX?
Klarar GRX-bakväxeln en 105 kassett t ex?
Kassetter mindre än 11-34 kräver en lvg-body (1,85(?)mm längre) för att få plats
Shimano brukar vara konservativa i sina rekommendationer av vad deras prylar klarar av,
men åtminstone 11-28 borde funka bra om inte 11-32 gör det (men inga garantier)
Ja vi kommer ha gemensamma träningar innan Vr
+1

Större drev GRX?
Jag har ett GRX 810-1 vevparti med 42 kugg. Vill byta till 46 och hittat dylikt hos Garbaruk och Alugear. Kan se att de kör med olika offsets, Garbaruk har 4 mm och Alugear 2 mm. Kan bli tight om plats med för mycket offset, vet någon vad orginaldrevet har för offset? Kan inte hitta det någonstans.

Större drev GRX?
HåkanC Varför anser du att 11-34 tänder 11-delat inte är bra på asfalt eller grus? Jag har själv den kassetten och är förvånad över hur lite dåligt jag upplever det. :)

Större drev GRX?
HåkanC Varför anser du att 11-34 tänder 11-delat inte är bra på asfalt eller grus?
Den är för gles på toppen (tunga vxl) och för tät i botten (lätta vxl)
Däremot har inte 12-delade kassetten från Shimano samma bristfälliga utvxl,
den är tvärtom riktigt bra
Kolla här
Utvx_jmf_2x46-30_11_11-34_vs_12_11-34.jpg

Bild från
Klicka på länken ovan så kan du själv prova hur olika utvxl skulle kunna fungera för din cykling

Större drev GRX?
Jag håller inte med. Eller, alltså jag kan också läsa utväxlningstabellen, men för cykling på grus, traktorvägar och stigar upplever jag att en MTB-lik kassett (som HG800 11-34 är) funkar bättre än en traditionell LVG-kassett. Vad är poängen med att ha täta 1T-steg mellan 11-15 när man rimligen harvar runt i sub 30 kph ?

För en gravel som går på asfalt / allroad racer är det förstås annorlunda men där skulle jag personligen byta hela drivlinan till 50/34 + 11-28.

Större drev GRX?
Jag håller inte med. Eller, alltså jag kan också läsa utväxlningstabellen, men för cykling på grus, traktorvägar och stigar upplever jag att en MTB-lik kassett (som HG800 11-34 är) funkar bättre än en traditionell LVG-kassett. Vad är poängen med att ha täta 1T-steg mellan 11-15 när man rimligen harvar runt i sub 30 kph ?

För en gravel som går på asfalt / allroad racer är det förstås annorlunda men där skulle jag personligen byta hela drivlinan till 50/34 + 11-28.
Jo, det är ju en viss skillnad mellan asfalt/grus och grus/traktorväg/stig. Det ställer lite olika krav.

Större drev GRX?
Trådstarten handlande lite mer om 1x vs 2x.. men jag sitter här med dilemmat att jag använder min budget gravel till asfaltspendling med grx400. Nu har jag ett par ggr upplevt att jag skulle vilja ha ännu högre växel. Vad skulle det billigaste alternativet vara föra åstadkomma det?

Större drev GRX?
Trådstarten handlande lite mer om 1x vs 2x.. men jag sitter här med dilemmat att jag använder min budget gravel till asfaltspendling med grx400. Nu har jag ett par ggr upplevt att jag skulle vilja ha ännu högre växel. Vad skulle det billigaste alternativet vara föra åstadkomma det?
Har du framväxel eller inte (formulerat annorlunda, har du en eller två klingor fram) idag?

Större drev GRX?
Byta kassett till en något större.

Större drev GRX?
Har du framväxel eller inte (formulerat annorlunda, har du en eller två klingor fram) idag?

Yes standard oförändrad GRX400 uppsättning med 2x10.
Jag gissar att @Toptre vill ha tyngre växlar, men det kanske är bäst att det reds ut först. Vad säger @Toptre ?

Precis och hade det inte funnits något att ta hänsyn till så hade min tanke varit att gå up storlek på framdrev. Men känner att det är så mycket att ta hänsyn till att jag inte ens vet vart man ska börja. Sen kan jag tillägga att cyklar aldrig i stökig terräng och använder sällan lilla drevet fram.

Större drev GRX?
Det är inte jättelätt att göra stor skillnad. Byter du vevparti så kan du ha en större framklinga, men du riskerar att tappa möjligheten att ha framväxel (fästet för denna kanske inte tillåter så mycket större framklinga). Och byter du till säg 50T istället för de 46T du har idag så är det bara motsvarande 1 växel till bak, för att få två behöver du gå upp mot 55T. Här kan du även få problem med att klingan då går emot kedjestaget (ramen).

Alternativt tränar upp kadensen du är bekväm med, och/eller lever med att du förlorar vad som ändå måste max vara sekunder i nedförsbackarna och lägger den energin i uppförsbackarna istället. 🙂 (Men det är en diskussion vi har ofta här, med många åsikter. Att lära/vänja/träna om kadensen är inte för alla.)

Större drev GRX?
Yes standard oförändrad GRX400 uppsättning med 2x10.

Precis och hade det inte funnits något att ta hänsyn till så hade min tanke varit att gå up storlek på framdrev. Men känner att det är så mycket att ta hänsyn till att jag inte ens vet vart man ska börja. Sen kan jag tillägga att cyklar aldrig i stökig terräng och använder sällan lilla drevet fram.
det kan hända att du får modifiera eller ordna ett nytt fäste för framväxeln. men större drev än vad shimano tillhandahåller finns hos gebhardt.cz. deras övre gräns är75t...
.

Större drev GRX?
Det finns väl många tillverkare av klingor som passar.
såklart, men mitt tips gällde om man önskade större framklinga än standard.

toptre verkar möjligen nöta på sina minsta kassettdrev, värt att undvika om det är möjligt.

en inblick i hur ogynnsamt det är kan man få i den här videon, som egentligen handlar om något annat.

spolier; det är mycket värre köra på 11t med ren drivlina än med en smutsig kedja på vettigt stora drev. och kedjelinjen har även den mindre betydelse i sammanhanget.
.

Tillbaka
Topp