Större fram, mindre bak - en skivbromsfråga?

Vinterbo

Ny medlem
Vi sitter och tittar på nya cyklar, vi noterar att man har en större skivbroms fram mot bak, tex. 200mm mot 185mm - men varför? Öhhh ... någon som har en förklaring på varför? Bromsar man inte 30-70? Så det borde vara 185 fram mot 200 bak?

/Vinterboarna

Nu är vi helt förvirrade, vi har lärt oss att använda 30 fram och 70 bak, eller så lite frambroms som möjligt - dags att lära sig cykla igen? För med 70 fram i nedförsbackarna i Hellas blir det då inte flip-over?

/??Vinterboarna??

Du har mest bromskraft fram. Dessutom får du mer grepp ju mer du bromsar. Bromsar du bak får du mindre grepp på det hjulet och börjar sladda.

Slår över gör du inte om du har lite känsla i bettet i bromsarna och greppet. Frambromsen reglerar farten och bakbromsen styr skulle man kunna säga.

I extremt branta backar bromsar man kanske mer bak liksom i svängar. Tja, i svängar bör man ju helst inte bromsa alls... :)

den mesta kraften när man bromsar hamnar ju på framhjulet, bakhjulet har ju en tendens till att tappa greppet när man bromsar hårt, så därför är det väl lite onödigt kanske att ha en stor skiva bak..

nån annan kommer nog förklara bättre

Bra förklaring, tack! Dags att fundera om kring bromsandet - innan och efter, men inte över hindret samt 70 fram - 30 bak... Enkelt.

/Vinterboarna

Rent teoretiskt så ska man ha större skiva fram och mindre bak, eftersom det är lättare att låsa upp bakhjulet än framhjulet. I praktiken spelar det ingen större roll, har kört med både 160/160 180/160 180/180 203/203 fram/bak och jag sliter ändå ut de bakre bromsklossarna först oavsett skivstorlek. Större skivor kyls bättre och kräver mindre bromskraft i handtaget för att stanna hojen - jämfört med mindre skivor alltså.

Välj helt enkelt det som du personligen tycker, i praktiken spelar det ingen större roll som sagt.

Hur man bromsar beror helt på terrängen och situationen. Är det blött, snorhala klippor/stenar och lerigt så använder jag frambromsen försiktigt för att inte tappa greppet med framhjulet och då används bakbromsen minst lika mycket eller mer.

/Leo

Jag har märkt att jag i paniksituationer där det går jävligt fort i stök och jag känner att jag håller på att tappa kontrollen, släpper av på frambromsen och nyper ordentligt med bak. Har man tur så letar sig bakhjulet fram genom stöket och man slipper en over-the-bars. Ska tillägga att jag ofta brukar luta mig litet extra bakåt för att verkligen ta bort all vikt från framhjulet om det skulle träffa en litet större sten. Inte direkt vardagskörning när det blir så, men om man kommer för fort in i ett område man inte är beredd på så har det hänt att jag gjort så som sagt...

Jag försöker att ha så små skivor som möjligt, eftersom stora skivor lättare skramlar i oken (Hayes) och är lättare att slå i och skada. I bak räcker en liten skiva (160) för att ge all kraft jag behöver t.o.m. vid alphojning. I fram blir det så mycket mer kraft att jag vill ha en större för att orka med när det kniper.

Fördelen med att istället ha samma storlek är att man kan ha med sig en reservskiva som duger till både fram och bak, om man ändå råkar ha en sådan i skrotlådan.

Här i Uppsala där det ju knappt finns backar, använder i alla fall jag nästan bara bakbromsen. Har därför en större skiva bak än fram. Är nog inte en bra i alperna.

Jag har testat 6"/6", 8"/6" och 8"/8". För skogsåka spelar det ingen roll hur man gör. Där är det enda som spelar roll vad man själv föredrar. Har du noll-nada-zip finmotorik i fingrarna så skall du nog undvika 8"-skivor dock. Det är ju 30% mer bromskraft i en 8"-skiva och risken är stor att man bromsar omkull sig om man är oförsiktig. Själv föredrar jag 8"/6" för skogsåka och 8"/8" för DH. (Pendlarhojen har 6" fram och v-broms bak. Jättenöjd med det också. Broms efter körstil alltså) Egentligen behövs inte 8" bak för DH men är det gegga på bromsklossarna kan det vara gött med lite extra kraft innan geggan bromsats bort. Å så blir den inte lika varm för det är nästan dubbelt så mycket massa att värma upp.

Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> Bättre känsla i en 180 än i en 200.

Håller inte med:)..Modulationen i en 203:a tycker jag är klart bättre. Även mattematiskt..=D

Själv kör jag 160.

Det där med 70/30 kommer av att om du bromsar lika mycket med båda hjulen så kommer 70% av stoppkraften genom framhjulet.

Det betyder bara att frambromsen är mest effektiv på att stoppa ekipaget, inget annat.

Detta är ganska logiskt då framhjulet får mycket högre marktryck än bakhjulet vid inbromsning, man tenderar att gå över styret om man är oförsiktig. Att hänga lågt och bak vid akut inbromsning är därför nödvändig. Testa att stanna fort på asfalt där färre variabler är inblandade, du går troligen bak och lågt helt automatiskt.

Jag har lika stora skivor fram som bak (då jag köpte bromsarna i paket) och sliter ned klossarna ungefär lika fort. Har i varje fall inte märkt någon skillnad.

När jag fegar släpar jag bakbromsen och när jag bromsar på riktigt använder jag bägge...

Värt att tänka på är att bromsning gör cykeln svårare att hantera (ändrade vinklar och stelnade dämpare), så håller det på att gå åt helvete kan det i de flesta fall vara bra att låta bli bromsarna. Inte helt lätt i praktiken men väldigt skönt när man kan. :)

jag sliter ut mina belägg fram snabbare än bak.. jag kör med 8" bak o 7" fram för att de var det enda som fanns i butiken när jag köpte dem. inte orkat skaffa adaptrar och det funkar ändå. jag är dock jävligt sugen på en 230mm red raven skiva fram för bättre modulation o kraft.

större skivor ger högre periferihastighet vilket gör att modulationen blir bättre. dock låser skivorna lättare.

Jag håller båda med ErikH och inte vad gäller skivstorleken. Det hänger mycket på oken också. Mina Julie tappade all effekt efter 5 minuters tokbromsande i Österrike och det är 180 fram och 160 bak.

Mathias skrev:
> Jag håller båda med ErikH och inte vad gäller
> skivstorleken. Det hänger mycket på oken också.
> Mina Julie tappade all effekt efter 5 minuters
> tokbromsande i Österrike och det är 180 fram och
> 160 bak.

Men du ger i princip alla OK ett mycket lättare arbeta att utföra med en större skiva. Men jag är precis som erik och kör gärna små skivor för att skydda dem.

Det är bara bromsar med taskig modulation från början som mår dåligt av stora skivor. Har du tillräckligt bra modulation är det omöjligt att ha en broms som tar för bra.

Ville skrev:
> Det är bara bromsar med taskig modulation från
> början som mår dåligt av stora skivor. Har du
> tillräckligt bra modulation är det omöjligt att
> ha en broms som tar för bra.

Det här var nog det bästa du skrivit nånsin på happy!

mytomspunnen skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är bara bromsar med taskig modulation
> från
> > början som mår dåligt av stora skivor. Har
> du
> > tillräckligt bra modulation är det omöjligt
> att
> > ha en broms som tar för bra.
>
> Det här var nog det bästa du skrivit nånsin på
> happy!

Tja, har jag övat 7735 ggr så skall den väll sitta förr eller senare..=D

Ville skrev:
> Tja, har jag övat 7735 ggr så skall den väll sitta förr eller senare..=D

mytis skrev aldrig att det var bra, bara att det var det bästa. :P

(f.ö. skrev jag myris först, stämmer rätt bra - små lemmar men stark ändå ;)

the_TnT skrev:
> (f.ö. skrev jag myris först, stämmer rätt bra
> - små lemmar men stark ändå ;)

Ha ha, kanske skall be om en användarnamnsändring...;-)

Vore det inte för känslan i bromsarna (som jag ju vill ha lika/neutrala) så skulle jag kunna ha en rätt billig V-broms bak - men helst en FET 200 mm skiva fram?

det har som vanligt ingenting med bromsteknik att göra.. absolut ingenting. endast prylarna som räknas.

70 fram och 30 bak är helt korrekt. Det lärde man sig när man körde mc. Det har bla med att den levande kraften flyttas framåt när man bromsar. Ett tips som jag lärde mig av en mc-polis. När du börjar bromsa så dutta till med bakbromsen (då flyttar du ekipagets tyngdpunkt framåt) för att en tiondels sekund senare nypa i med frambromsen. Effekten av detta blir en betydligt bättre bromsvekan och att stötdämparna inte sätter sig allt för mycket. Bromsa helst alltid med båda bromsarna samtidigt, bättre bromsverkan.

/steen
"roadracers goes in deep and comes out hard..."

mattel skrev:
> det har som vanligt ingenting med bromsteknik att
> göra.. absolut ingenting.

Helt riktigt. Bromsen i sig blir varken bättre eller sämre oberoende på hur bra du är. Materialet är alltid konstant.

endast prylarna som
> räknas.

Helt fel. Cyklisten kan faktiskt påverka hur kontrolerat cykeln retarderar.

Ville skrev:
> Steen. hur kan du flytta fram tyngdpunkten när du
> "duttar" till med bakbromsen?

Jag tror han tror att alla cyklar är singlepivot-heldämpade utan sådan där brakejackreducerare...

mattel skrev:
> det har som vanligt ingenting med bromsteknik att
> göra.. absolut ingenting. endast prylarna som räknas.

Vad har du för bromsar och betyder det att de är bättre eller sämre än mina när du är snabbare utför?

mytomspunnen skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Steen. hur kan du flytta fram tyngdpunkten när
> du
> > "duttar" till med bakbromsen?
>
> Jag tror han tror att alla cyklar är
> singlepivot-heldämpade utan sådan där
> brakejackreducerare...

Ahhh, men även om så är fallet så tycker jag att det är ett dumt förslag som MC-polisen lärde ut. Det är troligen bra mycket mer effektivare att flytta tyngdpunkten framåt med hjälp av frambromsen:)

Ville skrev:
> Det är troligen bra mycket mer
> effektivare att flytta tyngdpunkten framåt med
> hjälp av frambromsen:)

Ja, men har du redan satt krafterna i rörelse med bakbromsen så blir det ju än effektivare att flyga över styret och slå ut tänderna... :)

the_TnT skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Det är troligen bra mycket mer
> > effektivare att flytta tyngdpunkten framåt med
> > hjälp av frambromsen:)
>
> Ja, men har du redan satt krafterna i rörelse med
> bakbromsen så blir det ju än effektivare att
> flyga över styret och slå ut tänderna... :)

Men du sätter ju kraften i rörelse precis lika snabbt med frambrosmen..eller missar jag något:)

Sorry, var ett tag sedan jag hade fysik!! Tyngdpunkten ligger där den ligger, he-he! Långt fram på mig!
Ska inte veckla in mig för mycket. Faktum är att när man duttar till bakbromsen som jag beskrev tidigare så uppstår det fenomenet att man faktikst får bättre bromsverkan på frambromsen. Villkoret är att man använder båda bromsarna samtidigt. Sen vad som egentligen händer kan vi lämna därhän. Det är lika mysko som att man ska vrida styret lite år vänster i en högerböj (och tvärtom) med mc;n om man vill lägga ner den lite till.

/steen

steen skrev:
> Sorry, var ett tag sedan jag hade fysik!!
> Tyngdpunkten ligger där den ligger, he-he! Långt
> fram på mig!
> Ska inte veckla in mig för mycket. Faktum är att
> när man duttar till bakbromsen som jag beskrev
> tidigare så uppstår det fenomenet att man
> faktikst får bättre bromsverkan på frambromsen.
> Villkoret är att man använder båda bromsarna
> samtidigt. Sen vad som egentligen händer kan vi
> lämna därhän. Det är lika mysko som att man
> ska vrida styret lite år vänster i en högerböj
> (och tvärtom) med mc;n om man vill lägga ner den
> lite till.
>
> /steen

Näää, tyngdpunkten ligger inte på samma ställe. Eller du kan ivf flytta den mellan hjulen. Och jag tror säkert att det finns någon teori om varför man flyttar fram vikten när man nyper till med bakbromsen. Men det går tvärt emot vad jag hört och lärt mig så därför är jag nyfiken.

Ingen annan som vet?

Edit: Sorry mattel. skall sätta dit en smily nästa gång så skal du nog se att den kommer fram bättre...:P

Senast redigerad av en moderator:
steen skrev:
> Villkoret är att man använder båda bromsarna
> samtidigt. Sen vad som egentligen händer kan vi
> lämna därhän.

Det som händer på mc (eller många single-pivot gunghäst) är lite granna det motsatta mot det du skrev i första inlägget. När du duttar till på bakbromsen sjunker bakdämparn ihop och det kommer att krävas mer broms på frambromsen innan bakhjulet går upp i luften. Alltså kan du bromsa hårdare där fram innan du förlorat kontrollen/ går upp på framhjulet. Denna teknik går alltså inte att applicera på en hårdsvans.

mattel skrev:
> herrejävlar vad ironi går fram dåligt idag..

Jag förstog, men det verkar segare i Dalarna. =D

Om man ser till fyrhjuliga fordon som inte har separat farm och bakbroms (varför har dom inte det?!) så kan man ju ställa bromsbalansen för att få bilen att gå rätt in i kurvan. Och där är det ju enkelt. Ju mer frambroms, ju mer tyngd på framhjulen och ju lättare överstyr bilen.

Det borde väll vara ganska lika mot mc?

bigmollo skrev:
> mattel skrev:
> > herrejävlar vad ironi går fram dåligt idag..
>
> Jag förstog, men det verkar segare i Dalarna. =D

Jag hävdar att det är i Stockholm den kommer fram dåligt... :P

Om nu inte ni båda var ironiska tillbaka på min ironiska följdfråga på mattels ironiska påstående. Äh!

va.. bakdämparen går ju ihop när man gasar.. varför skulle den göra det när man bromsar? ...även jag är lite nyfiken... men om så nu vore fallet borde inte framdämparen gå upp lite då? och iså fall skulle det ju funka.. men...

!!OBS!! - Jag fattade ironin.,.. men är fortfarande nyfiken...

//Oskar

OskarB skrev:
> va.. bakdämparen går ju ihop när man gasar..
> varför skulle den göra det när man bromsar?
> ...även jag är lite nyfiken... men om så nu
> vore fallet borde inte framdämparen gå upp lite
> då? och iså fall skulle det ju funka.. men...
>
>
> //Oskar

Det beror på svingens placering osv. Det var en tråd upp förra veckan där kona visade sin bakbroms som skulle ta bort detta.

OskarB skrev:
> va.. bakdämparen går ju ihop när man gasar..

Ja, för att du åker bakåt och framhjulet lyfts från marken = mer tyngd på bakdämparen.

> varför skulle den göra det när man bromsar?

För att energin i hjulets rotation överförs till dämparlänkagen via bromsoket, man får en vridningskraft i svingen vilken verkar mot komprimerad dämpare. Lite beroende på länkagetyp etc..

Tillbaka
Topp