Större klinga till XX1

RazDuv

Medlem
Större klinga till XX1
Jag har blivit med ny cykel som är utrustad med XX1-prylar. Allt funkar ruggigt bra, ett riktigt lyft från XX. Men jag skulle dock behöva en större klinga fram, den största jag har nu är 38t, vilket jag upplever gott skulle kunna vara 40-42t.

Någon som sett en klinga större än SRAMS 38:a som kan tänkas passa?

Jag upplever inga problem att ta mig uppför tunga backar, typ HBB, med marginal på någon eller några växlar samtidigt som jag upplever att jag trampar ur vid 45 km/h.

Större klinga till XX1
örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ofta cyklar du i 45 km/h med en mtb och var?

Jag har iaf betydligt högre toppfart än så på många långloppstävlingar som jag ställt upp i. Det finns ofta transportpartier och nedförslöpor som det rullar det på bra snabbt i.

Större klinga till XX1
Lejon skrev:
> Om du vill sälja din 38-klinga är jag spekulant!

Tyvärr inte till salu, jag kommer alla gånger att behålla den, precis som jag har klingorna mellan 32 och 38 också. Ibland behövs det mindre och ibland större.

Större klinga till XX1
vad har du för kadens när du tycker att du trampar ur?

har du 38/11 som tyngsta så gör du ju 43km/h med 100kadens. byter du till 42 så blir det 47km/h..

Större klinga till XX1
mattel skrev:
> vad har du för kadens när du tycker att du
> trampar ur?
>
> har du 38/11 som tyngsta så gör du ju 43km/h med
> 100kadens. byter du till 42 så blir det 47km/h..

Det låter nog rimligt, att man hamnar över 100 ganska lätt. Jag ser på min senaste runda att toppfarten är 44,6 km/h. Jag hade iaf gärna haft en växel till.

Får leta lite.

Större klinga till XX1
mattel skrev:
> vad har du för kadens när du tycker att du
> trampar ur?
>
> har du 38/11 som tyngsta så gör du ju 43km/h med
> 100kadens. byter du till 42 så blir det 47km/h..

XX1 är 38/10...så då är det typ lika som 42/11

Funkade det med XX så skall det nog funka med XX1...

Större klinga till XX1
Ville skrev:
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vad har du för kadens när du tycker att du
> > trampar ur?
> >
> > har du 38/11 som tyngsta så gör du ju 43km/h
> med
> > 100kadens. byter du till 42 så blir det
> 47km/h..
>
>
> XX1 är 38/10...så då är det typ lika som
> 42/11
>
>
> Funkade det med XX så skall det nog funka med
> XX1...

Gott, bara jag som är svag. Får träna mer eller fuska på nåt annat sätt. :)

Senast ändrad:
Större klinga till XX1
Det beror ju lite på hur man vill trampa med. Att hålla 100RPM kan nog alla klara sen om de blir lika effektiva och kan hantera det under längre tid är nog en annan fråga.

Det vara teoretiskt sämre verkningsgrad på 38/10 mot 42/11. Om skillnaden är märkbar vet jag inte.

Man får ju rätt mycket annat bra på en XX1 lina så jag tror det är da shit alla dagar i veckan ändå:-)

Större klinga till XX1
Nu är Cykelvasan nära och jag har fortfarande ingen lust att veva luft. Nån som vet om det finns några alternativa större klingor till XX1 ännu? Att trampa ur vid 45 duger ju inte när man vill upp i 70.

Större klinga till XX1
Med en 38-klinga, 10/42-kassett och 100 i kadens på en 26:a blir hastigheten ca 47km/h, med en 42-klinga blir hastigheten ca 52km/h. Du ska kanske inte förvänta dig några större mirakel med andra ord.

Större klinga till XX1
RazDuv skrev:
> Nu är Cykelvasan nära och jag har fortfarande
> ingen lust att veva luft.

Det är väldigt enkelt. Byt drivlina till 2*10.

Större klinga till XX1
Lingon skrev:
> RazDuv skrev:
> > Nu är Cykelvasan nära och jag har fortfarande
> > ingen lust att veva luft.
>
> Det är väldigt enkelt. Byt drivlina till 2*10.

Vad skulle det lösa?

Större klinga till XX1
fredrikw skrev:
>
> Vad skulle det lösa?

Vad tror du?

Om han tänkt cykla i 70 behver han en stor klinga. 56T tex. Det finns inr till xx1.

Större klinga till XX1
Lingon skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> >
> > Vad skulle det lösa?
>
> Vad tror du?
>
> Om han tänkt cykla i 70 behver han en stor
> klinga. 56T tex. Det finns inr till xx1.
Om man tänkt cykla i 70 varaktigt så måste man ner i aeroposition och det finns bara trigger/gripshift till XX1.
Frågan är om det är vettigt att tillföra kraft i farter över vad spinner ut en XX1 med största klingan i med hänsyn till att luftmotståndet ökar och en 29er knappast är det mest aerodynamiska. Om man gör det kan man fundera över om man verkligen cyklar MTB, eller om det är CX?

Större klinga till XX1
Ok, i give up. Jag har nog ställt frågan fel.
@stuvstaix: Vet inte om du kört CV själv, det är ett snabbt lopp, inget snack. Jag låg långa sträckor över 60 och toppade på 68. MTB eller CX på vasan är ju en poppis fråga, iaf för många som inte kört CV ännu.

Jag vet att jag inte är ensam om att sakna en 40-42 klinga till XX1 för just flacka långlopp så jag är lite förvånad att det inte verkar finnas.

Större klinga till XX1
Om du håller över 60km/H långa sträckor kan det ju inte vara så speciellt tekniskt så då borde väl en CX med landsvägsutväxling vara att föredra. Då får du dina trögare växlar.

Större klinga till XX1
RazDuv skrev:
> Ok, i give up. Jag har nog ställt frågan fel.
> @stuvstaix: Vet inte om du kört CV själv, det
> är ett snabbt lopp, inget snack. Jag låg långa
> sträckor över 60 och toppade på 68. MTB eller
> CX på vasan är ju en poppis fråga, iaf för
> många som inte kört CV ännu.
>
> Jag vet att jag inte är ensam om att sakna en
> 40-42 klinga till XX1 för just flacka långlopp
> så jag är lite förvånad att det inte verkar
> finnas.

Vad gjorde du för tid på CV?

Större klinga till XX1
Låter som att du bör ha 2*10 med det bekymret för att klara både stökig terräng och hastigheter upp mot 60km/h.

Har du 26" eller 29" ?

MEd 26" kan jag förstå att 38t känns litet, men då är det 2*10 som är lösningen. Med 29" så borde 38t och en 10:a bak räcka till, även om du planerar att vinna CV.

Större klinga till XX1
RazDuv skrev:
>
> finnas.

Ahhh, det är rätt CV-specifikt. Jag förstår.

Om det funkar med vanliga klingor, och det inte finns större än 38t fr SRAM, skulle jag kollat på Q-Rings alt oSymetric för en rejsig klinga (kör Q-rings själv men på CX). Saknar det lite på min XX1-hoj. Hoppas det kommer en XX1-anpassad variant, å andra sidan är oSymetric och Q-ring (Rotor) inriktade på elitmotionärer/tävlande precis som XX1, så det finns potential (så vida det inte är patent å annant inblandat).

Om det visar sig att XX1-kedjan är smalare så funkar ju klingorna för SRAM Red 22 - men då får man ju inte den extra höjden på kuggarna.

Större klinga till XX1
RazDuv skrev:
> finnas.

Med tanke på att singelklingan sitter längre in än vad storklingan gör på ett 2- eller 3-delat vevparti kan det vara så att det inte får plats en större klinga på de flesta ramar, vet du ens att det går att få plats med en större klinga på din ram? Jag vet åtminstone en ram där en 36-klinga är max om de använder ett XX1-vevparti (Grand Canyon CF SLX 29).

Men om du verkligen vill kunna höja din maxhastighet måste du nog gå upp mer än till en 42-klinga, som jag skrev tidigare så motsvarar den ökningen bara runt 5 km/h för en given kadens, men du vill ju kunna trampa på i 70 och då är det en helt annan utväxling som krävs.

Större klinga till XX1
Du måste ha en enormt bra tid på vasan om du håller dessa hastigheter. Tittar man på strava och ser vad de som ligger på tider runt 2:45 så maxar de runt 55km/h och är bara över 50 några minuter på hela loppet så du borde ju inte trampa ur mer än kanske 1min av 160min om du nu kör runt dessa tider. Är det så att du är långsam uppför och trampar allt var du har utför för att komma ikapp utför?

Större klinga till XX1
Nej det verkar inte som sram gör större än 38. Var och frågade på den lokal verkstaden och budet därifrån är, nej det finns inte större. Srams hemsida listar också 38 som störst.
Sedan kan man kanske hitta någon klinga som passar som är större men då får man ju inte de fina tänderna på XX1 klingan.

Om man sedan behöver större än 38 är ju en diskussion som redan förs fint här ;)

Senast ändrad:
Större klinga till XX1
Jag kommer också köra CV med ett XX1-vevparti med 38T. Tyvärr har jag inte full XX1, utan kör en 11-38 kassett bak. Jag kommer helt klart trampa ur så jag förstår RazDuv =)

Förra året körde jag tredelat fram med 44-11 som högsta, jag tror jag maxade 57 km/h. Då förstod jag inte varför så många frihjulade i de långa fina nerförsbackarna men idag förstår jag...

För mig handlar det inte om att vinna CV, det handlar mer om att jag skulle ha ett bättre register eftersom min kombination 38-38 kommer jag i princip aldrig använda på CV, precis som jag antar att RazDuv inte kommer rulla en meter på CV med kedjan på sitt 42 drev där bak. Med större framklinga kan man utnyttja bredden i kassetten fullt ut.

För egen del så är jag tveksam om ett 42 fram skulle hjälpa mig, det skulle nog ta i ramen =( Ett 40t skulle kanske funka... fast jag tror jag slänger på ett deoreparti jag har liggande med en eftermarknads 44T (XX1-style) till CV 2014.

Större klinga till XX1
AlphaTango skrev:
> Jag kommer också köra CV med ett XX1-vevparti
> med 38T. Tyvärr har jag inte full XX1, utan kör
> en 11-38 kassett bak. Jag kommer helt klart trampa
> ur så jag förstår RazDuv =)
>

Fast 38/11 motsvarar ju 34,5/10, så RazDuv kommer definitivt kunna trampa förbi dig i backarna ;)

RazDuv:
Vad hade du som största klinga på din XX-grupp?

Större klinga till XX1
theBrand skrev:
> Fast 38/11 motsvarar ju 34,5/10, så RazDuv kommer definitivt
> kunna trampa förbi dig i backarna ;)
Absolut, men enligt Happy är det ju bara han som kommer kunna göra det eftersom det bara är jag och RazDuv som orkar trampa ur i nerförsbackarna på CV =)

selstam skrev:
> Vad kör ni på för tider, ni som känner att ni
> trampar ur i nerförsbackarna?

Inte för att jag inser det men tydligen har det relevans för tråden eftersom frågeställningen har förekommit tidigare, dock obesvarat.

Jag körde på 4.45, men det jag är mer intresserad av är vilka tider ni kör på ni som INTE trampar ur 38-10, 42-11 eller motsvarande på CV....?

Större klinga till XX1
Jag körde på 3h40 förra året med 32/11 som högsta växel. Tappade storklingan innan Evertsberg och hade den på armen resten av vägen. :)

Större klinga till XX1
selstam skrev:
> Jag körde på 3h40 förra året med 32/11 som
> högsta växel. Tappade storklingan innan
> Evertsberg och hade den på armen resten av
> vägen. :)

Men 32-11 trampade du väl ur i alla fall? =)

Större klinga till XX1
AlphaTango skrev:
> selstam skrev:
> -----
> > Jag körde på 3h40 förra året med 32/11 som
> > högsta växel. Tappade storklingan innan
> > Evertsberg och hade den på armen resten av
> > vägen. :)
>
> Men 32-11 trampade du väl ur i alla fall? =)

Svar ja! :) Men jag tog de flesta i uppförsbackarna sedan!

Jag tycker man bör kunna trampa med 120 i kadens när det går fort, kan man inte det så tycker jag man skall träna på det istället för att skaffa större klinga fram - man kommer ha nytta av det betydligt oftare än den större klingan.

Vill man tjäna tid så är det lättare att ordna i uppförsbackarna än nerför!

Större klinga till XX1
Jag kör 38-klinga i alla lägen, även de vanliga långloppen, där passar den ganska bra. Mycket sällan man behöver lägsta växeln eller högsta växeln om det inte är riktigt brant eller om man har bonkat. Långa lugnet hade någon backe som lättaste växeln kanske behövdes, minns inte riktigt.

Det var värst vad diskussionen blev huruvida man behöver större klinga eller ej, istf om det finns större klingor. Jag kör CV på Sub3 och en snabb titt på Strava så ser jag att de som åker ikapp mig hade en toppfart på 62-65. Men jag ser också att det är få som lagt upp sin CV på Strava, som jag åker jämnt med.

Klart som korvspad att man trampar ur emellanåt, frågan är hur ofta och hur länge. Det handlar inte om att trampa långa partier i 70 knyck men det är fasen bittert att bli fråntrampad så fort det lutar lite nedför. Jag kommer kanske bara att använda de 4-5-6 tyngsta växlarna på CV, eftersom det är så platt, och ser därför möjlighet till en större klinga.
Fast det verkar inte riktigt vara Happy-korrekt.

Ni som inte trampar ur innan Oxberg, ni har nog en del tid att tjäna här. Jag hade gärna haft en något större klinga för att kunna trycka på mer lite längre i backen innan man trampar ur. Vilket man gör förr eller senare på CV.

Större klinga till XX1
Jag körde på 3:03 med 42-11 som högsta utväxling förra året. Saknade inte högre växel och gick aldrig ned på mindre klinga fram. Toppade runt 60km/h tror jag.

Ligger man i en klunga har du ingen nytta av att dra ifrån några meter i nedförsbackarna, ett otroligt slöseri med energi dår man ändå blir ikappjagad såfort det planar ut. Ligg på rulle och trampa så länge man kan, det går faktiskt att cykla med mer än 100 i kadens, nedförsbackarna är inte SÅ långa.

En högst personlig gissning är att man tjänar mer (i fart) på att gå ner i en aerodynamisk position där man kanske inte kan trampa fullt ut än att ligga och trampa med hög utväxling när man närmar sig 50 km/h i nedförsbackarna.

Blir 42-11 som högsta i år igen, med en förhoppning på topp hundra.

Edit: 26" både då och nu.

Senast ändrad:
Större klinga till XX1
RazDuv skrev:
> Det var värst vad diskussionen blev huruvida man
> behöver större klinga eller ej, istf om det
> finns större klingor. Jag kör CV på Sub3 och en
> snabb titt på Strava så ser jag att de som åker
> ikapp mig hade en toppfart på 62-65. Men jag ser
> också att det är få som lagt upp sin CV på
> Strava, som jag åker jämnt med.

Inte för att vara sådan, men när körde du då? Verkar inte finnas några SUB3'or som heter Rasmus 2010-2012 varken i tävling eller motionsklass ... Eller är det amibitionen för 2013?

Själv var målet 3h15 (med en hel hoj) för 2013 men de planerna omkullkastades efter Vätternrundan när mitt knä pajjade ... igen. :-/

Större klinga till XX1
Lulle skrev:
> Jag körde på 3:03 med 42-11 som högsta
> utväxling förra året. Saknade inte högre
> växel och gick aldrig ned på mindre klinga fram.
> Toppade runt 60km/h tror jag.

Bra där. Hade min framklinga suttit fast hela loppet hade jag också kunnat köra 42/11 hela vägen. :)

Och att ligga på rulle är A och O i nedförsbackar - man behöver inte trampa alls nästan - under förutsättning att man är ett hyfsat gäng.

Större klinga till XX1
AlphaTango skrev:

> Inte för att jag inser det men tydligen har det
> relevans för tråden eftersom frågeställningen
> har förekommit tidigare, dock obesvarat.
>
> Jag körde på 4.45, men det jag är mer
> intresserad av är vilka tider ni kör på ni som
> INTE trampar ur 38-10, 42-11 eller motsvarande på
> CV....?

Det är inte din utväxling som begränsar dig. 4.45 är ingen höjdartid.

Större klinga till XX1
selstam skrev:

>
> Och att ligga på rulle är A och O i
> nedförsbackar - man behöver inte trampa alls
> nästan - under förutsättning att man är ett
> hyfsat gäng.

ja fast någon måste ju ligga först också, för alla kan ju inte åka snålskjuss...

Större klinga till XX1
RazDuv skrev:
>
> finnas.

Som redan nämnts så tar en större klinga förmodligen i kedjestaget. Men om du har kvar din XX-vev så tror jag det finns 40-tands XX1-style klinga att köpa och sätta på ytterplatsen.

Större klinga till XX1
jofahjalm skrev:
> Det är inte din utväxling som begränsar dig.
> 4.45 är ingen höjdartid.

Jag har varken påstått att det är min utväxling som begränsar mig eller att 4.45 är en höjdartid. För mig handlar det om att om jag har kapacitet att trampa i nedförsbackarna så vill jag kunna göra det, jag vill inte bara ligga på rulle för att ni andra gillar det. Dessutom, på de tider jag kör så är det ingen etablerad klungkörning i rätt tempo, så jag är inte begränsad av att jag måste ligga bakom någon annan som trampar i "rätt" tempo.

Vad körde du själv på för tid?

Tillbaka
Topp