Större Lillklinga?

Örjan

Ny medlem
Större Lillklinga?
Har en fundering om det är lämpligt att byta till en större lillklinga, för att finna något mer användningsområde för den än att använda när kedjan trillar av innåt.....

Har idag 22T på lillklingan, 32T på mellanklingan och 44 på storan i min LX-rigg från -02.
Klingorna börjar bli nerslitna, så jag funderar på byte.

Om jag kör med 26 tänder (istället för 22) på lillklingan och behåller 32 på mellanklingan - kommer då den ökade storleken på lillklingan göra att kedjan inte får plats när jag växlar ner? - Jag menar att jag ser en risk i att mellanrummet till mellanklingan blir för litet.

Jag har lusläst tidigare foruminlägg med mektips, men inte lyckats få rätsida på frågorna.

//Örjan

Större Lillklinga?
Mitt förslag är åt andra hållet. Ta bort minsta klingan och köp ett smalare vevlager (sistnämda är ej nödvändigt). Eftersom du aldrig använder den kommer du inte sakna den. Jag kör numer 16-växlat och har en backe hemikring då jag ibland skulle vilja ha en lägre utväxling, fast då hade det i alla fall gått snabbare att gå sista biten...

Större Lillklinga?
Har funderat på det oxå,
men efterson jag inte är en gramjägare, utan mer ute efter funktion, kan jag se poängen i att ha kvar lillen. Jag tror dessutom att "en riktigt stor lillklinga" skulle bli användbar. Om jag skulle gå ner på endast två klingor skulle jag vilja gå ner i storlek på mellanklingan som då blir den minsta, kanske till 30taggat. Jag har för mig att Ritcheys 2-dels system har ett mindre drev i ungefär den storleken.

Jag ringde Ewalds för att beställa/fråga. Tommy trodde t.o.m. att det är svårt att få tag på en passande 26;a till min årsmodell av LX, beroende på infästningen.

Är det någon som vet var man kan få tag i en 26 eller 28-taggare till lillklinga för LX-2002?

//Örjan

Större Lillklinga?
Cykelcity eller motsvarande har säkert klingor BBB (märke som förs av cykelcity) brukar ha stort utbud till rimligt pris. SOm referens kör jag rnbart med 34/44 fram och 11-28 bak. Har ännu inte saknat fler växlar.

Större Lillklinga?
Var cyklar ni om ni aldrig har behov av lillklingan? Undviker ni systematiskt tekniskt terräng och dryga uppförsbackar (klippor o dylikt) när ni hojjar eller? Är det flacka snabba stigar och grusvägar som gäller tro? =)

Större Lillklinga?
Jag kör sedan ett par år tillbaka med bara två klingor (44/32) och 11-34 bak och saknar aldrig den minsta. Jag kör mest långlopp men åxå en del "vanlig" banrace utan problem. De gånger jag inte klarar mig på mellanklingan är lätt räknade och går alltid fortare att passera till fots.

Större Lillklinga?
Ja, snabba och torra stigar som är svängiga och tekniska e toppen!
sen gäller det att ha lite krut i låren oxå, typ Ullrich........

Jag har tidigare tävlat aktivt, och använde mycket sällan lillen, och de få gångerna gick det sällan bra - bättre med lite driv. Det är vad jag förstått lite individuellt vilken kadens man vill köra med. Vissa gillar lägre kadens i uppförsbranterna och ställer sig då upp tidigare. Sen upplever jag att balansen är bättre när man har lite tyngre växel uppför. Som jag uppfattar det kräver denna teknik mer styrka, och man riskerar att gå i väggen, men det är som jag ser det en fråga om personlighet.

Men, jag säger ju att en stor lillklinga på 26-28 vore bra. Börjar få behov av den tredje klingan nu när benen inte ser ut som Ullrich.....

//örjan

Större Lillklinga?
Köe en hel del teknisk terräng men fokus kommer att vara/har varit långlopp (mellanperiod p.g.a att jag blev pappa i våras). Håller med Örjan om att man tappar balans och slösar kraft de gånger man går ner på lilla klingan, men det är nog väldigt individuellt.

Större Lillklinga?
Jag hade dylika funderingar för ett par år sedan men nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att ta bort "lillen"!!
Visst på långloppen behöver man väl aldrig eller extremt sällan använda lillklingan (inte gjorde jag det i år på mörksuggan i varje fall trots att jag var iklickad från start till mål..) men det finns verkligen gått om ställen där jag har svärt att tänka mig att ni kommer upp på lillen åtminstonde skulle jag aldrig göra det...

Jag håller delvis med i ert argument om fördelen med att gå på tunga växlar i uppförsbackar men detta beror helt och hållet på underlaget. OM det är riktigt lerigt eller halt i vald brant uppförsbacke så spinner man loss och tappar fästet med bakhjulet betydligt lättare med en tyngre än med en lättare växel!!
Behöver man aldrig använda lillklingan så utnyttjar man inte cykelns fulla potential och har missat en stor och mycket rolig del av mtb-cyklingen.
Min förslag blir således att ut och leta ställen där ni inte tar er fram på mellanklingan och ni kommer upptäcka en helt ny värld och kanske den mest smilgropsretande delen av cyklingen:)

OBS!! Detta inlägg skall inte läsas som att jag tycker att ni har fel och att jag har rätt. Nej jag vill endast uppmana till en väldigt väldigt rolig del av cyklingen.

Senast redigerad av en moderator:
Större Lillklinga?
På platta stökiga partier så tycker jag att 32 - 32 är tillräckligt lågt,behöver man lägre utväxling än så så går det defintivt fortare att springa igenom. Tekniska klättringar däremot,då kan det ju vara bra att ha den minsta, iaf då det är torrt och det finns fäste för att cykla upp istället för att springa.

/ M

Större Lillklinga?
har man ingen lillklinga får man ha lite mer krut i benen helt enkelt. själv har jag inte använt lillklingan hittils i år på tävling, så idag åker den bort.

Större Lillklinga?
Mytomspunnen har en poäng. Jag har ett antal tekniska spår i mina hemmatrakter (sthlm) där det är på gränsen om det är lerigt att man tar sig fram. Jag kanske har dålig teknik men även när jag körde med tre klingor gick det inte lättare för det. Alla gör vad som passar dem bäst. Efter att aldrig använt lillklingan på över ett år tog jag mitt beslut...

Större Lillklinga?
"OM det är riktigt lerigt eller halt i vald brant uppförsbacke så spinner man loss och tappar fästet med bakhjulet betydligt lättare med en tyngre än med en lättare växel!! "

Skall bara meddela att det är precis tvärtom.

Och sen så ovan nämda kombination (med 34-tänderskasett samt borttagen lillklinga) så förlorar man bara de tre lägsta växlarna mot "normala" 22-32-44 och 11-32-kasett.

Stalle

Större Lillklinga?
För övrigt Mytomspunnen, vare inte du som tycket man skulle köra Fornstigen utan storklinga (med bachguard istället). Fan utan storklinga på den rundan så har man ju knappt styrfart ;-)

Kom igen nu Myten... släng lillklingan och öka farten! ;-)

Stalle

Större Lillklinga?
Stalle skrev:
>Skall bara meddela att det är precis tvärtom.

Håller inte med dig. Om du tänker bil håller jag med dig men inte om vi tänker cykel. Det är lättare att hitta greppsbalansen (om ni förstår vad jag menar) med en lättare växel än med en tung.
Har du en tung växel "måste" du trampa ett lägsta rpm för att inte tappa momentet men med en lätt växel kan du när du känner att det börjar slira trampa lite lugnare...

Har bråttom iväg nu kan motivera längre vid ett senare tillfälle om någon inte förstår vad jag menar...

Större Lillklinga?
C-dales tvåklingssystem hade 29-44 om jag inte minns helt fel (proffsen körde på 31-46). Vilket gör en förlust på de två minsta växlarna jämför med det "normala" alternativet (se ovan).

"34/44 fram och 11-28 bak" Shit pomm fritt!!! Är du hur stark som helst eller??? Imponerande...

Stalle

Större Lillklinga?
Jag kan hålla med dig om att du lättare hittar "greppbalansen" (vem sa att svenskan var tråkig?) på lättare växlar. Men... dammar du i några tyngre växlar så behöver du inte bry dig. Dina ben orkar inte "riva loss" utan du får ett jämnare tryck. Grundkurs 1A i "hur du besegrar backarna", de flesta "how to" rekomenderar ett par tyngre växlar om man får "rivstarter" i backarna.

Stalle

Större Lillklinga?
Jag tycker ju då att en del av tekniken vid klättring på hala underlag är att kunna dosera kraften och ta sig upp i stället för att trycka till för fullt och slira loss :P Man kan ju inte gå för fullt i en klättring om inte friktionen tilllåter det.Mao känner man det börjar släppa så minskar man lite tills däcket får fäste igen. Jag tycker dessutom det är mycket enklare att hålla ett bra rundtramp och jämnare tryck på pedalerna om jag väljer lite högre kadens.

/ M

Edit: stavar som jag vet inte vad :P

Senast redigerad av en moderator:
Större Lillklinga?
Håller med mytomspunnen, med lägre växlar är det lättare att känna av hur mycket grepp man har i backen. Kör man med höga växlar uppför en hal bergskulle går det bra fram tills man för en liten sekund tappar grepp i bakdäcket, och då kommer råkraften från den höga växeln och orsakar hjulspinn. Däremot när man kör i en backe med mycket lösgrus kan man med fördel använda sig av tyngre växlar, för då upplever jag att det är enklare att slira på lättare växlar.

Större Lillklinga?
Hej igen...

Jag önskar att jag hade tekniken att kunna välja vilken av de två nämnda teknikerna man använder i olika backar. Tyvärr blir det oftast att vålda sig upp på mellanklingan och stora bak - dålig ovana sedan jag tävlade, eftersom upplevelsen är att det är snabbast (kan vara endast upplevelsen...).

Min fundering är om inte en 26-28 taggare kan vara bra i en lååååång brant stigning där mjölksyran bara pumpar.

Är det någom som kör med 26 eller 28 taggar på lillen?

//Örjan

Större Lillklinga?
Skulle inte heller plocka bort lillen. Funderade också själv på det ett tag då jag tyckte att det funkade rätt bra med mellanklingan fram och största bak men huj vad jag har använt lillen nu sedan jag börjat tänka på det. Bra kontroll och bättre klättring är min erfarenhet. Berg tar man nog inte så mycket på styrka som på teknik och kontroll. (Det är för övrig ganska kul att träna teknik och kontroll.)

Låt lillen vara kvar, ge dig ut i någon lerig uppförsbacke och njut.

;~}

Större Lillklinga?
Hej Örjan!

Vad kör du med för kassett bak? Det är inte så att du kan byta den istället och få ett större drev bak därmed få en lägre ratio.
Antagligen har du 11-32 kassett så ett byte till 11-34 ger ju inte så mycket.

//Ola

Större Lillklinga?
Dessutom så slits dreven jämnare om du använder tre klingor istället för två. Jag brukar medvetet växla ner till "lillen" så fort jag kommer till en brantare backe istället för att växla på kassetten.

Större Lillklinga?
men kedjan slits mer då........ ökad friktion = mer slitage = lägre fart.

kanske därför det är bättre ur effektsynpunkt att köra stort fram.

Större Lillklinga?
jo, om det inte vore för den petitessen att den mer slitna kedjan sliter mer på dreven.......så jag säger det rakt ut, din teknik sliter mer på allt i drivlinan, är sämre rent effeköverföringsmässigt osv osv........men det fungerar nog bra för dig.

Större Lillklinga?
Använde aldrig "lillklingan" förut. Inte ens när jag klättrade brant som bara fan. För ett tag sen provade jag på lillen och fan, helt plöttsligt kom man upp mycket lättare. Med en bra fungerande framväxel så behöver du inte ta bort den lilla klingan, och därmed slipper du också alla problem.

När man ändå har 24/27 växlar, varför göra det jobbit och bara använda 2/3 av växlarna och tillråga på allt de lätta.

Större Lillklinga?
Kul att höra att McOla är med i matchen igen efter praktvurpan.
Hoppas du är redo för en tur tillsammans med mig igen, om du vågar.....

Verkar som att det inte är någon som har erfarenhet av lill-klingor med 26-28 taggar?

//Örjan

Större Lillklinga?
Slopade ena klingan på nya cykeln nu. Det får räcka med två; 22 och 32 taggar :-D

Springa är ett fult ord och inget cyklister ska ägna sig åt - även om det skulle gå fortare ;)

När jag är ute och cyklar gör jag det för att cykla över terrängen, inte för att springa/krypa/gå/cykla så fort som möjligt från punkt A till B med en cykel.

Större Lillklinga?
Om man bara är ute efter att ta sig fram på snabbast möjliga vis har man ju förlorat mycket av det som är kul med mtb-cyklingen. Att springa upp för en backe är ju ingen konst, det kan vem som helst göra. Men att cykla upp för samma branta backe med finess är en helt annan grej och tusen gånger roligare. Tekniska stigar forceras ju, precis som mytomspunnen påpekar, bäst med så lätt växel som möjligt. Är det halt så är det mycket lättare att få känsla och maximalt grepp med lätt växel än att stånka sig fram med låg kadens och hård kraft på pedalerna, då släpper det lätt pga. den höga kraft mot pedalen som krävs för att ens ta sig upp. Ni som aldrig har provat att forcera tekniska stigar med den tekniken borde verkligen testa på det. Där har ni missat en rolig del av cyklingen. Allt handlar ju faktiskt inte bara om att ta sig fram på snabbast möjliga vis!

Större Lillklinga?
cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man bara är ute efter att ta sig fram på
> snabbast möjliga vis har man ju förlorat mycket av
> det som är kul med mtb-cyklingen. Att springa upp
> för en backe är ju ingen konst, det kan vem som
> helst göra. Men att cykla upp för samma branta
> backe med finess är en helt annan grej och tusen
> gånger roligare. Tekniska stigar forceras ju,
> precis som mytomspunnen påpekar, bäst med så lätt
> växel som möjligt. Är det halt så är det mycket
> lättare att få känsla och maximalt grepp med lätt
> växel än att stånka sig fram med låg kadens och
> hård kraft på pedalerna, då släpper det lätt pga.
> den höga kraft mot pedalen som krävs för att ens
> ta sig upp. Ni som aldrig har provat att forcera
> tekniska stigar med den tekniken borde verkligen
> testa på det. Där har ni missat en rolig del av
> cyklingen. Allt handlar ju faktiskt inte bara om
> att ta sig fram på snabbast möjliga vis!

Håller med! Släng upp cykeln på ryggen och spring upp för backen, visst, men då förlorar du lite av vad XC och FR är, du kan ju lika gärna köra DH om du inte gillar att klättra. Annars så är cal inne på samma sak som jag konstaterat (och redan skrivit en gång) att man har bättre känsla vad gäller grepp när man använder lätta växlar.

Större Lillklinga?
ething Skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykelcity eller motsvarande har säkert klingor BBB
> (märke som förs av cykelcity) brukar ha stort
> utbud till rimligt pris. SOm referens kör jag
> rnbart med 34/44 fram och 11-28 bak. Har ännu inte
> saknat fler växlar.

Det har dom. Inte 28 men väl 26, både i 4-armat och 5-armat (mitt vevparti är från -97). Även jag har funderat på en 26:a. Jag införskaffade först en 32:a mellan för att den gamla var sliten. Den var så lätt och så osannolikt läcker att jag idag sprang in och köpte en 44:a stor. Även den är osannolikt lätt och läcker. Tyvärr är det ju dyrt att köpa lösa klingor till det gamla vevpartiet men man kan bara inte låta bli när det är så in i he-es skön kvalitet på grejerna! Det känns som om mitt vevparti har minskat ett halvt kilo på bytet.

Kvalitén vet jag dock inte så mycket om, måste avvakta tills jag testat lite längre.

Tillbaka
Topp