Största kassetten 10-delat?

matte70

Medlem
Vilken är den största kassetten som går att få tag på till 10-delat Shimano/SRAM? Har för mig att jag har 11-25 på den ena kassetten och 11-26 på min andra. Finns det större? Skulle gärna haft en lättare växel att tillgå utan att behöva använda framväxeln i branta backar.

Vi snackar alltså till en landsvägshoj.

Senast ändrad:
Ja, till Shimano. Sitter en Ultegra kassett på för tillfället på min ena cykel, och en SRAM på min andra cykel. Känner dock att det är för tungt i de brantaste backarna att ligga på 25.

Senast ändrad:
Var inne på Cykelkraft och de hade rätt manga, exempelvis en SRAM PG-1070 11-32. Frågan är om man måste fixa bakväxeln till "long cage" för att det skall fungera? Skulle tippa att jag har medium cage idag.

Vad har du för klingor då? Beroende på vilken typ av cykling du ägnar dig åt så kan en mindre storklinga vara ett utmärkt alternativ.
Inom långdistanscykingen börjar det smyga sig in ganska många 48T, även bland snabba cyklister.

Har för mig att det är 50/34 på mitt Ultegra vevparti, och mitt FSA 52/36.
Känns ju bättre att byta kassett istället för framklinga. Då går man inte miste om något. Kör ofta på tyngsta växeln, rätt eller fel.

matte70 sa:
Var inne på Cykelkraft och de hade rätt manga, exempelvis en SRAM PG-1070 11-32. Frågan är om man måste fixa bakväxeln till "long cage" för att det skall fungera? Skulle tippa att jag har medium cage idag.
En medium borde klara 11-32. Har för mig att short cage klarar upp till 28 eller t.o.m. 30, så 32 borde gå med en medium. Men då ska du nog vara säker på att du har medium.

matte70 sa:
Har för mig att det är 50/34 på mitt Ultegra vevparti, och mitt FSA 52/36.
Känns ju bättre att byta kassett istället för framklinga. Då går man inte miste om något. Kör ofta på tyngsta växeln, rätt eller fel.

Definitions fråga det där, de som gillar att ligga inom ett rätt snävt kadensområde vill ha täta kassetter. Däremot kanske det inte är lika viktigt med kadensen när man snurrar vilt på benen i en nedförsbacke för att ge klungan bakom möjlighet att slippa bromsa

Brukar ha en snittkadens på ca 80 över några mils körning (gissar att cykeldatorn även tar med när man inte trampar som drar ned kadensen). Försöker dock ligga på 90 när jag trampar.

Har två landsvägscyklar (är ca 190 cm lång, kommer dock inte ihåg mitt grenmått).
En av cyklarna har ramstorlek 59 med kassett 11-26 och FSA vevparti 52-39 med 175 långa vevarmar.
Den andra har en ramstorlek 56 med kassett 11-25 och Ultegra 50/34 med 175 långa vevarmar.
Nu har jag inte gjort någon bikefit, utan anpassat styrstammar och sadel höjd och position av sadel så att det känns skönt.

Gissar att man kan laborera med alla parametrar för att få ut det mesta. Svårt att få till det optimalt när man har olika ramstorlekar och olika storlekar på vevpartier.

Senast ändrad:
Begränsningen sitter i vad din nuvarande bakväxel klarar, inte alla 10-delade landsvägsbakväxlar är kompatibla med större än 28T som störst. Men åas så ger dig ett byte från 25T till 28T som största ~9% lättare lägstautväxling, det kanske är gott nog ?

För att leka lite med siffrorna rekommenderas - http://ritzelrechner.de/

NLC sa:
Begränsningen sitter i vad din nuvarande bakväxel klarar, inte alla 10-delade landsvägsbakväxlar är kompatibla med större än 28T som störst. Men åas så ger dig ett byte från 25T till 28T som största ~9% lättare lägstautväxling, det kanske är gott nog ?

För att leka lite med siffrorna rekommenderas - http://ritzelrechner.de/

Skall kolla om det är 26 eller 28 jag har på det ena setet hjul, I så fall är det 25 på ena kassetten och 28 på den andra. Dock är det ju rätt platt I Malmötrakten där jag cyklar, och endast några längre backar på ca 7-8% där det är aktuellt att växla ned till lättaste växeln.

Om du målet är att slippa vill växla ner till lilla klingan fram är det nog listigt att även kika på en mindre storklinga.

Tillbaka
Topp