Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har man då rätt att ta bort hinder och underhålla stigar hur man vill när man inte själv äger skogen?
Om det verkligen är illegalt, en markägare som lägger en stock över en stig för att hindra som han tycker buskörning är nog inte det som exempel. Jag vet inte om saken prövats rättsligt faktiskt, gående har ju inga problem att passera utan det är cyklar och mopeder som hindras.Nej, man får inte underhalla stigar. Men att återställa stigen medan att tar bort hinder som än människa, illegalt, har konstruerat är väl bra.
Om det verkligen är illegalt, en markägare som lägger en stock över en stig för att hindra som han tycker buskörning är nog inte det som exempel. Jag vet inte om saken prövats rättsligt faktiskt, gående har ju inga problem att passera utan det är cyklar och mopeder som hindras.
Om det är kommunen som äger och någon privatperson som försöker hindra är det såklart en annan sak, då ser jag inga problem att bort hindret, tvärtom :)Ah, tänkte inte på ägaren. In min fall är det kommunen.
Det finns tack och lov inte detaljreglerat hur stora pinnar du får flytta på, men du får inte t ex såga vindfällen som markägaren kan vilja ta tillvara på. Markägare är dock skyldiga (”bör” i alla fall enligt Skogsstyrelsen) att återställa stigar efter avverkning, och man får plocka döda kvistar från marken. Det sunda förnuftet säger att om ingen skadas och det är en etablerad stig så får du flytta på pinnar och grenar. Om nån kört dit stora stenblock och stockar för att hindra typ motocross, så kan man ju anta att det är markägaren och då får man ju respektera även det.Har man då rätt att ta bort hinder och underhålla stigar hur man vill när man inte själv äger skogen? Om det gäller fällor, typ en spänd tråd och liknande är en polisanmälan klart befogad men om det är enbart hinder faller det inte under brottsbalken, det är länsstyrelsen i så fall som skall titta på det och de kan besluta om vite om inte hindret avlägsnas.
Precis så brukar jag göra, har några fina hopp som också fått vara kvar flera år. Möjligen är det så att det är naturligt fallna träd. Det finns ett ställe där det är frekvent upplagda och underhållna hinder och där det nu bildats stigar runt. Får för mig att det är hästägare som gjort hinderbana i skogen…Man skulle kunna bygga på hindret och göra något kul av det! Härska tillbaka liksom ?