Strategier för bekämpning av stigsabotage

Det är ju inte en hel facebookgrupp som gör sånt där. Är det illa får man väl sätta sig på en sten tills sabotören kommer tillbaka. Det är ju alltid någon knäpp person som går där dagligen med sin hund. Sen får man förklara läget och se till att personen hittar en vettigare sysselsättning.

Man skulle kunna ha på sig en sån här "kostym" och sätta sig på pass och invänta en konfrontation.
Edit: Alltså på ett trevligt sätt, bjuda på en kopp termoskaffe och snacka lite allemansrätt och väder och vind. :giggle:

3c8ace77-4fd2-4758-8209-e6be2c467b7e1.jpg

Senast ändrad:
Har man då rätt att ta bort hinder och underhålla stigar hur man vill när man inte själv äger skogen? Om det gäller fällor, typ en spänd tråd och liknande är en polisanmälan klart befogad men om det är enbart hinder faller det inte under brottsbalken, det är länsstyrelsen i så fall som skall titta på det och de kan besluta om vite om inte hindret avlägsnas.

På min hemmastig fanns det på våren ofta en jättetyng 1,5 meter lång bit av en stam tvär över mtb-stigen. Man kunde dock köra om om man gick in på stigen. Konstigt för att man kunde köra om, också lite konstigt för att det var en mtb-stig i en område där det är förbjuden att köra på andra stigar (det finns folk som gör det ändå, ingen aning varför, mtb-stigen är riktigt bra). Endå effekt skulle kunna vara att cyklister kör på vandrarstig isf mtb-stigen. Jag rullade alltid direkt bort hindern, i linjen med punkt 1.

Ser inte nyttan av en konfrontation. Tror inte man kan övertyga folk som har ireela förväntningar. Dom blir kanske också argare av en konfrontation. Om hinder är farliga är det en helt annan sak.

Nej, man får inte underhalla stigar. Men att återställa stigen medan att tar bort hinder som än människa, illegalt, har konstruerat är väl bra.
Om det verkligen är illegalt, en markägare som lägger en stock över en stig för att hindra som han tycker buskörning är nog inte det som exempel. Jag vet inte om saken prövats rättsligt faktiskt, gående har ju inga problem att passera utan det är cyklar och mopeder som hindras.

Om det verkligen är illegalt, en markägare som lägger en stock över en stig för att hindra som han tycker buskörning är nog inte det som exempel. Jag vet inte om saken prövats rättsligt faktiskt, gående har ju inga problem att passera utan det är cyklar och mopeder som hindras.

Ah, tänkte inte på ägaren. In min fall är det kommunen.

Har man då rätt att ta bort hinder och underhålla stigar hur man vill när man inte själv äger skogen? Om det gäller fällor, typ en spänd tråd och liknande är en polisanmälan klart befogad men om det är enbart hinder faller det inte under brottsbalken, det är länsstyrelsen i så fall som skall titta på det och de kan besluta om vite om inte hindret avlägsnas.
Det finns tack och lov inte detaljreglerat hur stora pinnar du får flytta på, men du får inte t ex såga vindfällen som markägaren kan vilja ta tillvara på. Markägare är dock skyldiga (”bör” i alla fall enligt Skogsstyrelsen) att återställa stigar efter avverkning, och man får plocka döda kvistar från marken. Det sunda förnuftet säger att om ingen skadas och det är en etablerad stig så får du flytta på pinnar och grenar. Om nån kört dit stora stenblock och stockar för att hindra typ motocross, så kan man ju anta att det är markägaren och då får man ju respektera även det.

Man skulle kunna bygga på hindret och göra något kul av det! Härska tillbaka liksom ?
Precis så brukar jag göra, har några fina hopp som också fått vara kvar flera år. Möjligen är det så att det är naturligt fallna träd. Det finns ett ställe där det är frekvent upplagda och underhållna hinder och där det nu bildats stigar runt. Får för mig att det är hästägare som gjort hinderbana i skogen…

Tillbaka
Topp