Stretching , behöver råd.

Mini_me

Aktiv medlem
Är sjukt ovig , vill ändra på det.

Kan i dagsläget inte nudda golvet med händerna samtidigt som benen är raka.

Hur gör man för att bli mjukare?

Är det bara nöta dag ut och dag in med det jag vill förbättra? Hur länge ska man vara i "Max" läget och kan man vara kall (dvs inte värmt upp) ?

Har undvikit detta för det är tråkigt men inser att jag måste ta tag i detta.

Vad vill jag göra då? Alltså varför vill jag bli smidigare?

1: Knäböj mm. Är för stel för att göra fina djupa.

2: Vill ha slammad styrstam och vara mer "aero".

3: Kunna göra tuffa övningar som kräver mer flex ?

Så...hur gör man?

För o bli mjuk, häll i dig en redig jävla whisky;)

Stretching ngt jag gör efter varje hårt träningspass, övertygad om att återhämtningen blir mkt bättre.

Bara börja nöta och öka successivt med tiden!

Jag inbillar mig att man måste kunna nåt för att gå på Yoga.

Jag kör gym mm på Actic och dom har Yoga..kanske ska testa.

Whiskey är icke kompatibelt med mig...för att uttrycka mig milt.

Men om jag ska stretcha efter tex löpning , då man är varm mm , hur länge ska man köra? Jag lägger idag kanske Max 1 minut på detta ( och då anser jag att jag varit duktig...)

Lägg lika mycket tid till då? Då har du ju varit superduktig?

Jag har nött å nött mina ändlägen lite gungande och blivit rörligare. Förut nådde jag precis ner med fingerspetsarna efter ett tag hade jag handflatan i marken, sen började jag gymma och fuska med stretchningen och nu är jag tebax på fingerspetsarna typ?

1 min är inget.
Jag kör iaf runt 10 min, tycker det är lagom för mig. När kroppen är varm är såklart bäst. Övningar finns massor på nätet.

Jag kan starkt rekommendera boken Cyklistens anatomi utgiven av Tukan förlag, skriven av Jennifer Laurita.
Där finns nog allt och lite vad det gäller träning och stretching som är guld värd som cyklist.

Passa på när du ändå eftersvettas. Slå på TVn och lägg ut mattan. Kolla på Girot samtidigt som du gör dina övningar. Då bränner du lätt av 20 minuter stretching.

Check på styrkelabbet (bra podcast oxå)

Har börjar köra deras program , hela 5 dagar. Men kanske måste ha tålamod..

Fan jag har allt , måste alltså bara faktiskt anstränga sig. Lite oväntat...

Senast ändrad:
Mini_me sa:
Check på styrkelabbet (bra podcast oxå)

Har börjar köra deras program , hela 5 dagar. Men kanske måste ha tålamod..

Fan jag har allt , måste alltså bara faktiskt anstränga sig. Lite oväntat...

Det du behöver är nån som gör det åt dig! ;)
Näedå men rörlighetsprogrammet var bra, dels det han gör innan böjpassen, men även det längre programmet han gör utöver. Ge det 2 veckor i alla fall så märker du nog skillnad på dina benböj.

Jag har exakt samma problem och frågor som trådstartaren. Så det är alltså Styrkelabbets program som gäller? Nån som har nåt mer bra förslag på program eller sidor kring detta.

Kika särskilt på yinyoga. Det är typ stretch-yoga, man ska vara kvar länge i varje position.
Jag är också fruktat ovig och försöker precis som du börja hitta vägar för ökad rörlighet.
Fick denna bok, och man blir lite knäckt av hur ovig man kan vara... men det finns många exempel i boken hur folk har förbättrats.
https://www.adlibris.com/se/bok/vila-dig-i-form-med-yinyoga-9789197954037
Nu har jag gått på 2 pass och planerar några till också, tänkte försöka lära mig basen och sen gneta på själv.
Vi kylskåp får kämpa!

Den boken hade ju stans bästa titel!

Ja , man får ge det några veckor och se vad som händer.

Men kan nån svara på hur länge man ska vara i strech.

Exempel: jag står upp , jag fäller ner överkroppen mot marken och sträcker ut armar och händer. Det börjar dra nåt för djävligt i baksida lår/knävecket.

Hur länge ska man vara där? Gunga? 1min 2 min?

Jag brukar göra det i duschen med massa varmt vatten direkt på problem området (dvs överallt). Men blir osäker på hur länge man ska "anstränga" kroppen.

Vad jag vet så finns det ingen evidens för att den här typen av stretching som äldre människor tvingades göra på gymnastiken i grundskolan, har någon positiv effekt på rörlighet. Det finns en del data som tyder på att det kan tillfälligt minska koordinationen och öka risken för skador vid maxansträngning om det utförs just innan maxansträngningen.

Vill du t.ex. kunna göra djupa knäböj tror jag du kommer långt med att bara börja knäböja och försöka gå djupare och djupare varje gång.

jofahjalm sa:
Vad jag vet så finns det ingen evidens för att den här typen av stretching som äldre människor tvingades göra på gymnastiken i grundskolan, har någon positiv effekt på rörlighet. Det finns en del data som tyder på att det kan tillfälligt minska koordinationen och öka risken för skador vid maxansträngning om det utförs just innan maxansträngningen.

Vill du t.ex. kunna göra djupa knäböj tror jag du kommer långt med att bara börja knäböja och försöka gå djupare och djupare varje gång.
Senaste jag hörde var att stretching i sig inte har någon större effekt på något. Dålig rörlighet däremot ökar risken för skador. Vill man förebygga skador är det rörlighetsövningar och övningar som tränar upp styrkan i rörelsernas ändlägen som gäller, så att kroppen inte blir lika överraskad om man väl råkar belasta något längst ut i ändläget av misstag.

Med reservation för missuppfattningar såklart.

Själv är jag inte ens i närheten av att nå golvet. Har jag nog aldrig gjort vad jag minns :)

Stelhet i knäböj löses med en bräda under hälarna alt lyftarskor. Du kommer att komma ner med röven garanterat då. Alla är skapta olika med längd på över och underben osv.

Det kan vara minst lika osunt att vara överrörlig.

+1 på lyftarskor, men det skadar ändå inte att träna rörligheten i höft/fotleder för det.
Tänk också på att inte överträna fram eller baksida av underkroppen. Man vill ju inte att ena sidan drar i tex bäckenet

Skaderisken är enligt rådande konsensus (vad jag läst mig till) störst hos de minst rörliga och de med störst rörlighet.

Samt att stretching inte har någon påverkan på rörlighet utan mest känns gött, gåt att läsa massa om det, och då menar jag inte Aftonbladet hälsobilaga eller random självbetitlad crossfit-tränare på Youtube.

Tant_Trek sa:
Kika särskilt på yinyoga. Det är typ stretch-yoga, man ska vara kvar länge i varje position.
Vi kylskåp får kämpa!

+1 på Yinyoga.
Men andningen är också viktig, dvs du skall befinna dig i resp övning med kontrollerad andning. Svårt i början, men ju mer du tränar desto djupare kommer du i resp övning med kontrollerad andning.

Tycker du att det är läskigt och pinsamt att gå till Sats/Actic whatever så kan du göra det hemma med https://yogobe.com/se/.
Kan vara bra att ha en erforderlig matta samt kuddar, yogablock och ett bälte.

landen sa:
Skaderisken är enligt rådande konsensus (vad jag läst mig till) störst hos de minst rörliga och de med störst rörlighet.

Samt att stretching inte har någon påverkan på rörlighet utan mest känns gött, gåt att läsa massa om det, och då menar jag inte Aftonbladet hälsobilaga eller random självbetitlad crossfit-tränare på Youtube.

Kan vara instämma!
Rörlighetsträning är bra om man är övrig, men att stretcha om man är överrörlig är direkt farligt! En belastning i maxläge kommer då belasta leder istället för muskler och kan ge tråkiga skador...

Det här idén att stretching inte påverkar rörlighet, det låter lite konstigt. Hur kommer det sig att brottare, gymnaster och balettdansare har så stor rörlighet?

Det känns lite olyckligt att vissa här dissar råd med hänvisning till att de är olämpliga för överrörliga personer. Vi som ber om råd är ett gäng orörliga kylskåp...

Det måste väl finnas någon studie där en orörlig grupp får ett övningsprogram att göra under ett antal månader och en kontrollgrupp som inte gör övningarna?Vissa här påstår alltså att det inte går att öka rörligheten och att det tvärtom skulle vara skadligt att försöka? Jag känner mig inte övertygad.

trib sa:
Det känns lite olyckligt att vissa här dissar råd med hänvisning till att de är olämpliga för överrörliga personer. Vi som ber om råd är ett gäng orörliga kylskåp...

Det måste väl finnas någon studie där en orörlig grupp får ett övningsprogram att göra under ett antal månader och en kontrollgrupp som inte gör övningarna?Vissa här påstår alltså att det inte går att öka rörligheten och att det tvärtom skulle vara skadligt att försöka? Jag känner mig inte övertygad.

Jag säger inte att man inte kan träna upp rörligheten. Det jag säger är att det är inte alltid det som behövs. Visst, har man 15cm kvar att nå golvet när man står med raka ben bör man tänja men jag som når ned med knogarna behöver nog inte det.

Trots min rörlighet så kan inte jag som TS gå ner i djupa knäböj. Jag måste ha en bräda under hälen.

Konkret sa:
Jag säger inte att man inte kan träna upp rörligheten. Det jag säger är att det är inte alltid det som behövs. Visst, har man 15cm kvar att nå golvet när man står med raka ben bör man tänja men jag som når ned med knogarna behöver nog inte det.

15 cm kvar mellan fingrarna och golvet - check! :)

Jag har tränat en del kampsport och stött på alla typer av människor. Och alla blir mjukare av stretching. Vissa fortare än andra. På träningarna körde vi 1,5h träning ca 20 min uppvärmning 40-50min träning och sist 20-30 min stretch. Så kvantitet ger resultat. Sen lever jag rätt gott idag på att jag var rejält mjuk då.

Just när det gäller knäböj (utan vikt tom) så är det rörlighet i fotled som hindrar mig från att ens nå ett läge med låren parallellt mot golvet.
Jag tycker stretch/rörlighetsövningar är fruktansvärt tråkigt, men när jag iaf gav just rörligheten i fotleden en chans med övningar så tog det 2v från att inte få fram knät mer än i linje med stortån till att få fram knät iaf 5cm framför tån. Normal rörlighet sägs vara 10cm tror jag.
För att bibehålla den rörligheten måste jag underhålla den (vilket jag inte gjort).
Av någon anledning så spänner jag ofrivilligt muskler på underbenet framsida vilket hindrar rörligheten. När jag gör övningar och medvetet försöker slappna av i dom musklerna så går det lite bättre.

trib sa:

Ja det finns en hel del...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16476913
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9201636
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21735398
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2489863
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15495679

Tillbaka
Topp