Stretching - råd och rön?

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Skivan är repad...
>
> Som vanligt så käftar Ville emot men ingen av
> "stretcharna" bryr sig för dom är:
> 1. övertygade om att dom har rätt
> 2. har aldrig testat att låta bli mer än en
> vecka eller så, så de har aldrig låtit kroppen
> vänja sig vid att inte stretcha
>
> Ungefär så... och återigen så är vunnen
> argumentation på ett webbforum som att vinna
> paraolympics...
>
> Stalle

Jag vet att man inte vinner så mycket på att diskutera saken och jag vet ju att man inte vinner så mycket på det egentligen. Var och en gör ju som de vill. Men om jag ska svara på dina frågor så

1. jag TROR att jag har rätt, men eftersom Ville tycks brinna så för detta så vill jag ge honom en seriös chans att övertyga mig. Därav mitt förra inlägg. Jag har ett öppet sinne så om han lägger fram vettiga bevis mot stretchning så får jag väl det på allvar. Läs mitt inlägg ovan.

2. Jag har i långa perioder av mitt "idrottande" liv inte stretchat och som jag tidigare nämnde så har jag inte fallit ihop av det. Dock, som jag nämnde, mår kroppen bättre när jag tar mig tid att stretcha. Jag har märkt att vid cykling så klarar sig benen ok, men jag får lättare kramper och små skavanker i musklerna. Vid löpning och skrotlyftning i gym så vore det totalt otänkbart att inte stretcha för mig om jag vill kunna röra mig dagen efter och hållas skadefri.

Ville skrev:
> Jag trodde alla här redan hört sig trötta på
> mina idér och tankar så jag tänkte lämna
> dessa. Jag var mest nyfiken på lite frågor för
> jag tycker dte är ett intresant ämne. Men nu
> när du frågar så tar jag gänra en diskution.
> Det är lite lungt här ivf..:)
>

:)
>
> > Stretchar du eller har du slutat för att du
> > blivit snabbare cyklist av det.
>
> Jag stretchar aldrig, jag har dock gjort det. Helt
> ärligt så märker jag ingen större skillnad.
> Mer än att det är skönt att slippa. Jag har
> dock haft skador som jag inte blivigt av med när
> jag stretchade. Om det förvärrade elelr avr helt
> verknigslöst vet jag inte men nu när jag slutar
> har jag dem ivf inte längre.

Ok, men en sak jag vill ta med från det du säger är att du också själv verkar vara inne på spåret att man ska lyssna på sin kropp?
>
> > Jag vet att du
> > helst förlitar dig på empiriska resultat, men
> > dina åsikter skulle intressera mig ännu mera
> om
> > du hade yrkesbakgrund som berör området,
>
> Jag kan skippa mina emperiska resultat då tråden
> blir så lång då..Du verkar vara mer intreserad
> av de andra. Jag vet flera sjukgymnaster som
> tycker det är otyg att stretcha. Det finns flera
> tester som visar på att stretchning faktistk gör
> dig långsammare som cyklist, långdistanslöpare
> med mycket annat. Många har varit uppe här på
> forumet flera gånger. Jag vet även folk som
> fått rekomendationer av sjukgymnaster att sluta
> stretcha vilket har resulterat i att dom blir
> friska. Stalle här i tråden är en av dem.

Det är också bra, men det är ju inte heller empiriska resulta, eller hur? (avser den senare delen, de första delen om långsammare cyklist utgår jag ifrån att är empirisk och vetenskapligt bevisad?)
>
> > eller
> > om du kunde berätta om din träningsbakgrund
> > (vore ju intressant om du vore marathonlöpare
> som
> > aldrig stretchat osv)
>
> Jag har aldrigt sprungit ett maratonlopp, men jag
> har flera gånger som yngre sprungit distansen.
> PÅ senare år så är det väll halvmaran och
> lidingöloppet som sprungits. Men allt ganska
> oseriöst och allt självklart utan stretching.
> Som bakrund i övrigt så har jag cyklat en hel
> del.
>
> > samt visa lite
> > undersökningar som visar att stretchning inte
> har
> > någon positiv effekt. Så berätta mer om dig
> > själv och de undersökningar som du baserar
> dina
> > åsikter på så kan vi fortsätta diskussionen
> > därifrån.
>
> Den som söker den finner. se tidigare
> stretchtrådar så hittar du länkar. Jag orkar
> inte söka upp dem igen.
>

Ok, ska göra det. Om jag orkar.
>
> > Självfallet borde jag göra samma, och min
> > bakgrund visar att jag inte heller med all
> > säkerhet kan säga att stretchning funkar. Jag
> > är lärare, så på det sättet vet jag
> ingenting
> > om saken. Jag har cyklat i ca 15 år på en
> nivå
> > som kan beskrivas som ivrig motionärsnivå.
> > Kunskapen jag har om stretchning är främst
> > hämtad från träningslitteratur, vänner och
> > bekanta som är fysioterapeuter och massörer
> samt
> > från egna erfarenheter och genom att se på
> vad
> > de stora pojkarna gör.
>
> Mitt tipps är att du prövar utan ett år och ser
> vad som händer. Då vet du vad du missar och vad
> du inte missar.

Egentligen kan man säga att jag gjort det. Jag har stretchat mycket dåligt senaste året (detta pga tidsbrist som gjort att jag tränat mindre än normalt osv). Mina slutsatser? Så längre jag tränar endast cykel och lite=ca 3 ggr i veckan så gör det varken till eller från med stretchningen. Med varannandagscykling så känner jag att musklerna återhämtar sig hyggligt mellan passen. Med så lite cykling blir ju intensiteten och mängden så liten att det inte ställs några större krav på att sköta sin kropp i övrigt. Dock har jag definitivt märkt att när det handlar om 5-7 pass i veckan (endast cykling) så måste jag stretcha. Får alla möjliga problem annars. Cykling är ändå en så pass "mjuk" sport att om man håller det på en låg träningsnivå så påverkas inte själva cyklingsprestationen av huruvida man stretchar eller ej. Men. Cyklingen ställer andra krav på kroppen (speciell ställning för benen, rygg, statiskt arbete för axlar, skuldror osv) som man kan få problem med i dagliga livet om man inte stretchar. Om jag inte stretchar hela axelpartiet så får jag ibland problem med huvudvärk, domningar i armar och händer osv.

Detta alltså mina egna erfarenheter som du efterlyste angående vad jag missar/inte missar.

Vad gäller cross-training så känner jag att jag MÅSTE träna. Eftersom en del muskler i benen blir korta av mycket cyklande så får man ofta problem när man slår över till löpning (olika för olika individer, men det här är ett stort problem för mig) med småskador, sträckningar osv. Jag har ibland pga slarv lämnat bort stretchningen efter gym- och löppass och det går bara inte.
>
> > Jag försöker absolut inte totalsåga dina
> > åsikter, för vem vet, jag kanske kan lära
> mig
> > något nytt?
>
> jag med..:)
Så vad lärde vi oss? Ingenting antar jag.

Men en sak är i alla fall klar: du säger att du tror på studier och vetenskap, men också du verkar gå mycket på känslan (se mina ovanstående små inflik) och det gör jag också. Känslan är ofta underskattad när man talar träning. Och enligt vissa överskattad när det kommer till bedömning av hjuls snabbhet.

castrello, Om jag förstår rätt så är det alltså i skadesynpunkt som du strechar? Inget för att bli rörligare eller tycker även du att du saknar rörlighet?

Lite nyfiken oxå vad du får problem med löpning och gym utan att stretcha. På vilket sätt visar sig dessa problem.

Jag behöver maximal rörlighet när jag cyklar toktekniska partier i skogen. Det märks direkt om jag är stel och inte kan röra mig fritt i förhållande til cykeln.

s skrev:
> Jag behöver maximal rörlighet när jag cyklar
> toktekniska partier i skogen. Det märks direkt om
> jag är stel och inte kan röra mig fritt i
> förhållande til cykeln.

Utan att ha träffa dig är jag ganska övertygad om att din kropp inte uppnåt maximal rörlighet. Men dethär var ivf lite intresant. Vilka muskler är det som tar i och i vilka rörelser på cykeln? Tror aldrig jag kännt någon begränsning på det sättet så det är intresant att höra hur det är för andra.

s skrev:
> Jag behöver maximal rörlighet när jag cyklar
> toktekniska partier i skogen. Det märks direkt om
> jag är stel och inte kan röra mig fritt i
> förhållande til cykeln.

Hur sitter du på cykeln egentligen? Enda tillfället jag ens kan komma på då jag möjligtvis begränsas av min rörlighet är när jag kliver av och på och ska lyfta benet över sadeln. Och jag är inte särskilt rörlig. På cykeln, nej, då kan jag inte hitta någon position där jag är begränsad av min rörlighet.

Bara för att illustrera.

Ostretchad Mårten:
normal_daunhill1.jpg

Stretchad Mårten:
Öh. Har aldrig hänt.

Mina empiriska reslutat talar för att jag inte behöver stretcha för att klara vardagen iaf. Men så kan jag inte slå frivolter heller.

Problem jag upplever vid cykling när jag inte stretchar:

-haft knäproblem vilket sjukgymnasten sa berodde på att jag stretchat lårmusklerna för dåligt. Hon kan ju ha fel förstås, men det hjälpte.
-har ofta problem med att jag får kramper i fötterna. Kramperna blir inte bättre med regelbunder magnesiumintag, men däremot om jag stretchar regelbundet. Kan givetvis vara annat som gör det bättre, men stretchning är enda som tycks funka.
-blir styv i axelpartiet ibland och detta blir bättre av att jag skärper mig med stretchningen.

Problem vid löpning/gym:

-jag vet/tror att en del av problemen jag har är gammal, hederlig träningsvärk som ger orsak till att jag får styva och orörliga muskler (och du har ju en poäng, troligen skulle träningsvärken dels bli bättre om jag väntade ett par dar itll eller fram för allt om jag fortsatte träna under några veckor så kroppen fick vänja sig), men jag har också märkt att jag upplever mindre värk och får mindre sträckningar i musklerna när jag stretchar.

Men detta är som sagt bara mina personliga erfarenheter och reflektioner.

En sak som jag tycker dock är intressant är att folk som börjar bli lite till åren (redan sådana som är över 35) ofta säger att de stretchade aldrig när de var yngre, men numera så skulle det vara en omöjlighet för dem eftersom de upplever att de får så stela muskler efter träning. Detta också givetvis ovetenskapligt, men hur förhåller du dig till det?

Mårten skrev:
> Bara för att illustrera.
>
> Ostretchad Mårten:
> http://www.happypics.zapto.org/albums/userpics/100
> 36/normal_daunhill1.jpg
>
> Stretchad Mårten:
> Öh. Har aldrig hänt.
>
> Mina empiriska reslutat talar för att jag inte
> behöver stretcha för att klara vardagen iaf. Men
> så kan jag inte slå frivolter heller.

Kallar du det där frysbox? Sådär mjuk är inte jag på långa vägar.

JT skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag behöver maximal rörlighet när jag cyklar
> > toktekniska partier i skogen. Det märks direkt
> om
> > jag är stel och inte kan röra mig fritt i
> > förhållande til cykeln.
>
> Hur sitter du på cykeln egentligen? Enda
> tillfället jag ens kan komma på då jag
> möjligtvis begränsas av min rörlighet är när
> jag kliver av och på och ska lyfta benet över
> sadeln. Och jag är inte särskilt rörlig. På
> cykeln, nej, då kan jag inte hitta någon
> position där jag är begränsad av min
> rörlighet.
Ok, först och främst så tycker jag att det här om rörlighet inte är det intressantaste i diskussionen. Begreppet rörlighet får bara stretchmotståndarna att tro att ví som förespråkar stretchning tror att man blir rörlig i lederna som ett spädbarn av stretchning. Men jag ser mest stretchningen som en lösning för att få "mjukare" muskler för att på detta sätt klara av att göra en del saker inom idrottens värld och undvika skador.

Ok. Jag kan hitta många postioner där jag är begränsad av min rörlighet.

1. Med ett ostretchat axelparti har jag svårt att se bakåt när jag cyklar landsväg, dvs svänga på huvud+övre delen av överkroppen.
2. Med dåligt stretchad rygg och framför allt rumpa, baklår, vader har jag svårt att cykla i bocken på landsvägshojen som har ca 11 cm drop från sadel till övre delen av styret.

Så svårt var det alltså inte att hitta positioner i normal cykelåkning där dålig rörlighet begränsar mig.

BFS skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > Bara för att illustrera.
> >
> > Ostretchad Mårten:
> >
> http://www.happypics.zapto.org/albums/userpics/100
>
> > 36/normal_daunhill1.jpg
> >
> > Stretchad Mårten:
> > Öh. Har aldrig hänt.
> >
> > Mina empiriska reslutat talar för att jag inte
> > behöver stretcha för att klara vardagen iaf.
> Men
> > så kan jag inte slå frivolter heller.
>
> Kallar du det där frysbox? Sådär mjuk är inte
> jag på långa vägar.

Nej, och så är han heller inte många dagar över 20. Frysboxen brukar komma sen när man blir hur gammal helst, typ 33.

Ville skrev:
> s skrev:
> -----
> > Jag behöver maximal rörlighet när jag cyklar
> > toktekniska partier i skogen. Det märks direkt
> om
> > jag är stel och inte kan röra mig fritt i
> > förhållande til cykeln.
>
>
>
> Utan att ha träffa dig är jag ganska övertygad
> om att din kropp inte uppnåt maximal rörlighet.
> Men dethär var ivf lite intresant. Vilka muskler
> är det som tar i och i vilka rörelser på
> cykeln? Tror aldrig jag kännt någon begränsning
> på det sättet så det är intresant att höra
> hur det är för andra.

Typ hela kroppen tar emot. Den position som Mårten visar har jag problem med om jag inte har stretchat. Maximal rörlighet kanske jag inte behöver, men jag vill inte att kroppen skall kärva i mellanläget heller.

Mårten: Det kanske har att göra med hur nära släkt man är med schimpanserna =)

JT skrev:
...
> Hur sitter du på cykeln egentligen?
Äää, jo alltså, sitta på sadeln kan jag utan att ha strechat. Men där befinner jag mig inte säskillt ofta när det börjar likna trialåkning i skogen.

s: Hmm...
Chimpanzee_thinking_poster.jpg

Castrello: Det har säkerligen en hel del med saken att göra. Jao. Men det är jäkligt många i min ålder som klagar på taskig rörlighet och hävdar att stretchning är ett måste för att inte bli sängliggande i dagar efter träning.

Jag hävdar motsatsen. Om man aldrig har stretchat men lever hyfsat aktivt och inte låter sig begränsas av rörligheten tror jag behovet av stretchning är ganska litet. Hur många djur stretchar?

Sitter man däremot stilla på ett kontor hela dagarna och sedan chockar kroppen genom att plötsligt svinga runt en massa vikter eller liknande kanske behovet uppstår. Jag tror nog att stretchning i sig inte är nödvändigt, snarare att man rör sig så som människan är tänkt att röra sig. Problemet ligger isf. inte i utebliven stretchning utan i ett taskigt levnadssätt som människokroppen inte är konstruerad för.

castrello: jag var nog en frysbox redan i 20-årsåldern. :) Känner verkligen igen mig när jag försöker komma ner i bocken. Inte är det direkt avslappnat.

s: behöver inte heller maximal rörlighet. Skulle vara överlycklig med normal rörlighet.

Om man inte kommer ner i den possition som Mårten håller och skyller det på stretching så skall man nog ta sig en rejäl tankeställare.

OCh BFS, du stretchar väll...varför har du inte normal rörlighet då?

Mårten: "inte låter sig begränsas av rörligheten" Det där låter ju väldigt bra. Men hur funkar det i verkligheten? Hur länge ska man vara sängliggande/sjukskriven innan det härliga stretchfria livet inträder? Det är sant att djur sällan stretchar (katter sträcker iofs på sig nån gång då och då efter att ha gått från från fönsterbrädan till matskålen) men de har inte heller några taskiga jobb.

> Castrello: Det har säkerligen en hel del med
> saken att göra. Jao. Men det är jäkligt många
> i min ålder som klagar på taskig rörlighet och
> hävdar att stretchning är ett måste för att
> inte bli sängliggande i dagar efter träning.
>
> Jag hävdar motsatsen. Om man aldrig har stretchat
> men lever hyfsat aktivt och inte låter sig
> begränsas av rörligheten tror jag behovet av
> stretchning är ganska litet. Hur många djur
> stretchar?

Katter, hundar osv. Sett att de stretchar när de vaknar? :)

> Om man aldrig har stretchat
> men lever hyfsat aktivt och inte låter sig
> begränsas av rörligheten tror jag behovet av
> stretchning är ganska litet.

Självklart har du rätt i det där sista du säger, för det sista du säger betyder ju i princip ingenting. Du säger ju helt enkelt att om rör på sig ibland och inte tycker att man begränsas av sin rörlighet så behöver man inte stretcha. Ok, men hur är det då i sådana fall där man är begränsad av sin rörlighet då? Då är det väl kanske inte en så dum idé att stretcha ibland om man på detta sätt verkligen, riktigt på riktigt, upplever en klar förbättring och på detta sätt uppnår en bättre rörlighet?

>
> Sitter man däremot stilla på ett kontor hela
> dagarna och sedan chockar kroppen genom att
> plötsligt svinga runt en massa vikter eller
> liknande kanske behovet uppstår. Jag tror nog att
> stretchning i sig inte är nödvändigt, snarare
> att man rör sig så som människan är tänkt att
> röra sig. Problemet ligger isf. inte i utebliven
> stretchning utan i ett taskigt levnadssätt som
> människokroppen inte är konstruerad för.

Kan jag hålla med om. Vi är konstruerade för att röra på oss mera än vad många gör. Men samtidigt så måste man ju inse att det nu inte är så väl att vi alla har sådana jobb som ger lagom mycket fysiska utmaningar. Så vad gör man då? Jo, man rör på sig på sin fritid och lägger in träningen när man inte jobbar? Och vad händer? Jo, man känner att det kanske vore bra idé att stretcha?

Sen är inte hela problematiken så enkel. Jag tror faktiskt att också människor som har fysiska arbeten bör stretcha eftersom också sådana jobb har en tendens att bli monotona och innebära statiska rörelser.

Ville: jo, jag stretchar. Och jag vet inte varför jag inte har normal rörlighet. Arv och miljö? Du kanske har nån teori där? Jag tar tacksamt emot allt som skulle kunna leda till att jag slapp stretcha. Dock vet jag att alternativet, att inte stretcha och bli sjukskriven, är sämre än att stretcha.

castrello skrev:
> Ok, först och främst så tycker jag att det här
> om rörlighet inte är det intressantaste i
> diskussionen. Begreppet rörlighet får bara
> stretchmotståndarna att tro att ví som
> förespråkar stretchning tror att man blir
> rörlig i lederna som ett spädbarn av
> stretchning. Men jag ser mest stretchningen som en
> lösning för att få "mjukare" muskler för att
> på detta sätt klara av att göra en del saker
> inom idrottens värld och undvika skador.
>
> Ok. Jag kan hitta många postioner där jag är
> begränsad av min rörlighet.
>
> 1. Med ett ostretchat axelparti har jag svårt att
> se bakåt när jag cyklar landsväg, dvs svänga
> på huvud+övre delen av överkroppen.
> 2. Med dåligt stretchad rygg och framför allt
> rumpa, baklår, vader har jag svårt att cykla i
> bocken på landsvägshojen som har ca 11 cm drop
> från sadel till övre delen av styret.
>
> Så svårt var det alltså inte att hitta
> positioner i normal cykelåkning där dålig
> rörlighet begränsar mig.

Allt det du nämner tycker jag handlar om uppvärmning, inte om stretchning. Men det är klart om du stretchar när du värmer upp så kanske du får samma effekt. Själv känner jag igen mig ffa i rumpan på lvg-hojen, men det är en ren uppvärmningsgrej iaf för mig. Jag stretchar aldrig under eller i samband med uppvärmning. Däremot stretchar jag ibland efter träningspass, men mest som en nedvarvningsrutin. Jag är lite tveksam till om det har någon fysisk funktion, men jag tycker det är lite skönt ibland (ja, sån är jag).

castrello skrev:
> Jag tror faktiskt att också människor som har
> fysiska arbeten bör stretcha eftersom också
> sådana jobb har en tendens att bli monotona och
> innebära statiska rörelser.

Oj, den kan jag bara inte släppa. Snälla, förklara vad en statisk rörelse är!

BFS skrev:
> Ville: jo, jag stretchar. Och jag vet inte varför
> jag inte har normal rörlighet. Arv och miljö? Du
> kanske har nån teori där? Jag tar tacksamt emot
> allt som skulle kunna leda till att jag slapp
> stretcha. Dock vet jag att alternativet, att inte
> stretcha och bli sjukskriven, är sämre än att
> stretcha.

Jag vet inte hur din vardag ser ut. Men om det är dina alternativ så skulle jag gärna vilja veta.

Kan du stå upp och nå dina egna fötter? Alltså med böjda knän. ungefär vilken vinkel får du på knäna om du vill att det skall kännas hyffsat bekvämt?

Du har en poäng JT, det handlar givetvis också om uppvärmning. Och jag vill givetvis påpeka att jag ofta slarvar med stretchning och jag bara ser stretchning som en del av en större helhet för att kunna njuta av cykling. Trots all energi jag lagt på det här (och jag lägger ner nu, är tröttpå att skriva ordet stretchning och tror jag får ut mera av att google en timme på ämnet) så finns det många saker som jag ser som minst lika viktiga

-rätt position på cykeln
-rätt klädsel
-lämplig teknik (och här under denna lilla, lilla del kommer uppvärming, trampteknik, stretchning och mycket annat)
-lämplig kost
-osv osv.

Så när man sätter saken i persektiv så är det inte en så stor grej sist och slutligen.

Var roligt att diskutera saken, ska på Villes inrådan söka lite info om saken.

P.s. Även om djur inte stretchar så betyder det ju inte att vi människor inte ska göra det. Vi människor har ju trots allt lärt oss att göra många saker som djur inte kan; bloddopning, operationer osv osv. Sen får man ju kanske se djuren som överlägsna oss eftersom de förstår att slappa och sen njuta av vår kunskap. Men det får bli en annan diskussion. D.s.

JT skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > Jag tror faktiskt att också människor som har
> > fysiska arbeten bör stretcha eftersom också
> > sådana jobb har en tendens att bli monotona
> och
> > innebära statiska rörelser.
>
> Oj, den kan jag bara inte släppa. Snälla,
> förklara vad en statisk rörelse är!

Haha!!! Den var bra. Så där går det när man skriver snabbare än man tänker. "Aktivt stillasittande" skulle det förstås stå! :)

castrello: Dom (djuren alltså) stretchar knappast så som vi pratar om stretchning här. Jag har hitills inte sett en katt stå och luta sig mot en väg med ena benet böjt uppåt bakåt i 90 sekunder. Att sträcka lite på sig när man reser sig på morgonen räknar inte jag som stretchning. Inte heller när man reser sig ur stolen.

Ville: Att nå fötterna är jag rätt "bra" på (kan ju ha och göra med långa armar och rörlig rygg...). Det gör jag nästan med raka ben. Stå med en fot i backen och andra på sadeln (inte trialen) och räta på benet är däremot svårare.

Den här var intressant (och jag lovade att jag inte skulle diskutera saken mera), men ett par saker är jag lite intresserad av

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&dopt=Citation&list_uids=15199225

-nu sätter han ju stretchning vs active recovery (trampa lätt). Hur skulle resultatet se ut om man använde båda? Jag använder definitivt båda.

-i detta test så fick man cykla max i en stund och sen antingen trampa lätt eller stretcha. Inte så konstigt att den som trampade lätt, dvs active recovery, presterade bättre? Frågan är ju hur jämförbart detta resultat är med verkligheten där man cyklar längre tid och sen har ett längre uppehåll mellan passen (här var det ju bara fem mintuter som skulle fyllas med någon aktivitet. Resultatet att det är bra med active recovery är ju ingen nyhet för de flesta cyklister. Det märker man ju själv att det funkar bäst när man kör intervaller eller när manvill trampa ur benen efter en tävling (trampa lätt för att benen ska må bättre följande dag). Konstigt att man på basen av denna artikel säger att stretchning är dåligt, active recovery är bra. Varför inte båda?

detta ska inte ses som för eller emot något, men resultatet och genomförandet i sig är intressant tycker jag.

Den här är dock intressant, och motbevisar en del av det jag sagt:

http://www-rohan.sdsu.edu/dept/coachsci/csa/vol44/lally.htm

HUR dessa marathonlöpare stretchat är ju dock oklart - man kan ju vara säker på att det finns en del som stretchar fel osv?

Men samtidigt... det här är vetenskap och bara en del av historien. Googletimmen gav också många resultat som visade på positiva aspekter med stretchning.

BFS skrev:
> Ville: Att nå fötterna är jag rätt "bra" på
> (kan ju ha och göra med långa armar och rörlig
> rygg...). Det gör jag nästan med raka ben. Stå
> med en fot i backen och andra på sadeln (inte
> trialen) och räta på benet är däremot
> svårare.

Då låter det som i mina öron att du utan problem skulle klara en sådan manöver som Mårten gör på bilden..har du någonsin testat...du ser att det är en BMX han kör på.

Man kan alltid lära sig nytt. Vid cykling kommer jag sluta stretcha benen, men satsa mera på cool-downs och rena recovery-pass. Överkroppen kommer jag dock fortsätta stretcha och vid gymträning kommer jag fortsätta stretcha, men också satsa på cool-down (trampa lätt när jag är klar t.ex).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/e...med.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/e...med.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus

fram för allt detta är intressant:

Sports involving bouncing and jumping activities with a high intensity of stretch-shortening cycles (SSCs) [e.g. soccer and football] require a muscle-tendon unit that is compliant enough to store and release the high amount of elastic energy that benefits performance in such sports. If the participants of these sports have an insufficient compliant muscle-tendon unit, the demands in energy absorption and release may rapidly exceed the capacity of the muscle-tendon unit. This may lead to an increased risk for injury of this structure. Consequently, the rationale for injury prevention in these sports is to increase the compliance of the muscle-tendon unit. Recent studies have shown that stretching programmes can significantly influence the viscosity of the tendon and make it significantly more compliant, and when a sport demands SSCs of high intensity, stretching may be important for injury prevention. This conjecture is in agreement with the available scientific clinical evidence from these types of sports activities. In contrast, when the type of sports activity contains low-intensity, or limited SSCs (e.g. jogging, cycling and swimming) there is no need for a very compliant muscle-tendon unit since most of its power generation is a consequence of active (contractile) muscle work that needs to be directly transferred (by the tendon) to the articular system to generate motion. Therefore, stretching (and thus making the tendon more compliant) may not be advantageous.

Men man måste ju komma ihåg också att man trots att man är cyklist också ibland gör andra saker än cyklar. Så om man någonsin skulle vilja sparka lite korpfotboll, gå ut och dansa med frun etc så kan ju stretchning vara en bra sak.

NU ska jag sluta för nu har jag fått de svar jag sökt. Konstigt att jag fick det från medicinska publikationer och inte från tyckare på Happy... :)

...och folk ska ju inte sluta stretcha om det funkar för dem. De två senaste undersökningarna var ju bara litteraturstudier av området och som Villes länkar visade så finns det en del man kan ifrågasätta med vissa undersökningar på området. Men så är det ju alltid med vetenskap.

Om jag inte stretchar efter löpning eller cykling så blir jag stel i vader och baksida lår. Det sitter i någon dag och ytttrar sig i att det helt enkelt drar när jag går i trappor eller i en brant backe. Men sen går det som sagt över.

Men anledningen till att man stretchar är ju att man vill undvika skador, ex muskelbristningar. Vaddå bristningar? När sker det till vardags? Risken är säkert liten. Men om jag till exempel klättrar ibland, åker slalom ibland. När man åker skidor KAN man faktiskt ramla. Har man då långa och mjuka muskler så är det klar att chansen att undvika en bristning är mindre.

I övrigt kan jag känna av nacke/axlar nån gång om jag slarvar med att stretcha.

> Men anledningen till att man stretchar är ju att
> man vill undvika skador, ex muskelbristningar.
> Vaddå bristningar? När sker det till vardags?
> Risken är säkert liten. Men om jag till exempel
> klättrar ibland, åker slalom ibland. När man
> åker skidor KAN man faktiskt ramla. Har man då
> långa och mjuka muskler så är det klar att
> chansen att undvika en bristning är mindre.
>

OCh vad är det som istället tar stryk om musklerna inte gör det? Ell kan du bar för att du har stretchat böja dig hur mycket som helst utan att något någosin tar emot?

Just av denna anledning finns det många kampsortare som vägra stretcha..de går sönder om de gör det.

Mårten skrev:
> Så du visste från början vilka svar du ville
> ha? :P
>
> "...nu har jag fått de svar jag sökt." :D

De svar jag sökte var övertygande svar. Och de fick jag nog nästan från litteraturen. Att jag fick just de svaren som jag fick överraskade mig, men jag är nöjd över att de kändes övertygande.

K/ enligt litteraturen jag läst (finnas förstås massor mer än jag länkat till) så har Ville en poäng i en av sina länkar där det påstås att uppvärmning och "nedvärmning" kan ge bättre effekt än stretchning. Så kanske - och det här tar emot att säga, för Ville har ju därmed nästan rätt - du inte värmer upp ordentligt plus att du kunde avsluta passet med 5-10 minuter riktigt lätt joggning?

Men givetvis - funkar stretchningen så fortsätt! Men prova också med upp/nedvärmning. Det kommer jag att bli noggrannare med i alla fall.

Ville skrev:
> BFS skrev:
> -----
> > Ville: Att nå fötterna är jag rätt "bra"
> på
> > (kan ju ha och göra med långa armar och
> rörlig
> > rygg...). Det gör jag nästan med raka ben.
> Stå
> > med en fot i backen och andra på sadeln (inte
> > trialen) och räta på benet är däremot
> > svårare.
>
>
> Då låter det som i mina öron att du utan
> problem skulle klara en sådan manöver som
> Mårten gör på bilden..har du någonsin
> testat...du ser att det är en BMX han kör på.

Man skulle kunna tro det, men jag "torrbröt" på cykeln innan jag skrev inlägget för att vara säker. Visserligen på en 26", men jag lär ju knappast komma lägre ner bara för att det är en BMX. Kanske därför mina manuals suger?

Tillbaka
Topp