Stulen Cannondale Bad Boy

Polisen tycker att jag ska vara privatspanare och verifiera ramnummer innan de kan göra något, men jag är inte så sugen på att åka till någon skum hälare Huddinge och spela ovetande köpare...

Jag kommer att får ersättning från försäkringsbolaget som gör att jag blir nöjd och nästan kan skaffa en likvärdig.

Jag har pratat med försäkringsbolaget, de kan inte heller göra något. Måste åka dit själv eller skicka någon annan indrivare efter honom...

gör ett försök till du med polisen, att få med ngn eller två civilklädda poliser.

Hur länge sedan där det som cykeln stals?

har du ramNr, så du kan med 100% ID cykeln? har du papper, så du kan visa till 100% att den är din?

Det finns de poliser (och andra jurister/åklagare) som menar att det skulle vara ngn form av "brottsprovokation" elikn otillåtet från polis/åklagares sida att låtsas vara spekulanter; men det är bara rent nonsens!

Ja, jag har ramnr. bilder på utbytta delar som stämmer med den i annonsen.

Den stals den 14/4. Jag har haft bevakning på blocket sedan dess och nu dök den upp.

"Brottsprovokation" sa polisen också. Och det fick de inte fick göra...fast att det kanske är "hederligt polisarbete" som GW Persson skulle sagt.

polisen har fel!

be dem ringa en kunnig åklagare, eller prata med kunnigt stationsbefäl. Stå på dig!. Är ju synd missa en chans att ta fast ev en hälare/stjälare. - kanske finns en hälericentral där.

Lustigt polisen säger de inte får göra vad de påstår är brottsprovokation, men - om jag förstår dig rätt - mer eller mindre uppmanar en privatperson göra det istället...

Fattar inte riktigt.

Det är väl bara för polisen att åka dit och be att få titta på cykeln och om ramnumret stämmer så tar dom den med sig.

Hävdar killen att den är såld får dom väl ta med sig honom istället då han gjort sig skyldig till häleri.

Och så undrar de varför polisen löser så få brott. Jag undrar hur det kan var brottsprovokation när den redan ligger ute för försäljning, men så är jag ju inte jurist heller. Vilket ytterligare brott skulle de uppmana till genom att åka och titta på den, tro?

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Gör som Markus F.
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1106627/page=2

+1

Fråga: Hur vet du från bilden att just denna BB är din stulna? Bortsett från pedaler, sadel(vinkel) och kedjespänning är den ju rätt fri från utstickande detaljer. Om du kan motivera på ett övertygande sätt för herr ordningsmakt att du är säker på att just det här objektet är ditt så kanske det blir ett annat ljud i skällan?

(i all välmening alltså, lider med dig för att du blivit av med din hoj)

Senast ändrad:
- Plocka ut försäkringspengarna
- Köp cykeln av hälaren
- Cykla och njut

Det är ju uppenbarligen så här som polis och försäkringsbolag vill ha det.

Polisen visar ännu en gång hur kassa de är, chansen finns att få fast en eventuell hälare som har fler grejer på lager.. Tar de chansen, näää det är ju brottsprovokation! Dra dit och däng nåt i skallen på han istället det verkar enklare.

Sätt dig i bilen och på vägen dit ringer du polisen och säger att du är beväpnad och inte vet vad som kommer hända om du inte får tillbaka cykeln...borde få dom att släppa munkarna! ;)

Ring eller maila Olof och fråga vad det är för ramnummer. Vägrar han svara så säger du att du länkar annonsen till Polisen som får utreda saken närmare.

Om du inte vill ta konfrontationen köper du ett kontantkort och ringer från det olistat och säger att du vill köpa cykeln. Sedan kommer du och vill provcykla, varpå du provcyklar hem.

Någon (jag vet ej hur man gör) kanske kan ta en skärmdump av annonsen och lägga upp här, som eventuellt bevis framöver om Olof raderar annonsen plötsligt! Bara en tanke. :-)

oxr skrev:
> - Plocka ut försäkringspengarna
> - Köp cykeln av hälaren
> - Cykla och njut

Precis. Att njuta är ju något alla borde göra..

Här är annonserna förevigade.

Bilagor

• Cannondale Badboy Olof.gif
    Cannondale Badboy Olof.gif
    211.7 KB · Besök: 104
  • Cannondale F8 CAAD Olof.gif
    Cannondale F8 CAAD Olof.gif
    187.4 KB · Besök: 117
Förbannad .
Försäkringsbolaget har missat chansen och polisen bryr sig inte , vad ska man göra egentligen ?

Edit : Finns inget bra råd att ge , bara dåliga alternativ.

Ville jag ha tillbaka den skulle jag köpt den omedelbart , prutat lite , blir minst problem så.

Senast ändrad:
Kan man inte bara be honom att faxa en kopia av sitt pass till polisen och att han skriver dit "Förlåt, det var jag som stal cykeln"?

jofahjalm skrev:
> Om du inte vill ta konfrontationen köper du ett
> kontantkort och ringer från det olistat och
> säger att du vill köpa cykeln. Sedan kommer du
> och vill provcykla, varpå du provcyklar hem.

+

Jag kan inte ta mig dit, men kom överens med någon härifrån happy att åka och kika på cykeln, fota ramnummer och smsa till dig.

Stämmer ramnummret så ring polisen och be dom följa med igen..

/poxisen

hunken21345 skrev:
> stå på dig, tjata på polisen tills du får
> prata med rätt person, precis som med allt annat.

Så är det

gandhi skrev:
> Ring en journalist?
>
> Lite dålig publicitet kan få mer än ett befäl
> att få kaffet i vrångstrupen...

DN har väl någon pågående beef med polisen angående att de reder ut så få brott, kan ju kanske vara något...?

Fin cykel, 2500:- känns som ett pris i underkant. Är det inte helt otroligt att folk ägnar sig åt att kränga stulna cyklar på blocket, å i samma län dessutom. Tycker att även relativt korkade tjyvar och hälare borde fatta att den som blivit av med hojen kollar blocket. Iofs verkar det ju som om det är helt ofarligt med tanke på polisens agerande.

Hur svårt kan det vara att åka dit och titta på hojen och samtidigt skriva ner ramnumret?

Att polisen inte agerar innan de vet att ramnumret stämmer är väl inte så konstigt. Att någon "känner igen" sin cykel räcker inte (det kvittar hur säker man är på sin sak). Jag antar att polisen likställer ramnummer på cykeln med reg-plåtarna på en bil och därmed inte tycker det är värt att offra några resurser på ärendet innan mer bevis finns i form av ramnummer.

Jag förstår att försäkringsbolaget inte vill satsa några resurser på det här ärendet då det är så pass lite pengar inblandat och att det inte finns några bevis. Tänk på vad arbetstiden för handläggaren på försäkringsbolaget kostar i timmen och hur många timmar det krävs för att utreda en misstänkt men inte bekräftad stöld/häleri.

Fixa ramnumret så kommer nog både polisen och försäkringsbolaget att agera.

Tillbaka
Topp