Stulen cykel- Surly Longhaul Trucker

Naturligtvis hade en polisanmälan kunnat vara motiverad.
Men jag har svårt att tro att en tjuv ligger på stöldgods i tre år och tre månader. Cykeln har använts under tiden, den är klart sliten och den här killen var så stor att han omöjligt kunnat cykla bekvämt på den här hojen.
Jag väljer i det här fallet att gå på säljarens version.

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressantare är ju om familjebostäder har
> kollar ramnummrena mot polisen innan de säljer
> väg "övergivna" cyklar.

Jag tycker det är märkligt att familjebostäder agerar på det här sättet. Var riktigt upprörd på vägen hem. Enligt säljaren hade han köpt cykeln av familjebostäder för tre år sen. Det innebär att cykeln bara varit försvunnen några månader när FB valde att betrakta den som sin egendom.

Fantastisk historia med lyckligt slut. Är det inte så att "din" Surley fortfarande räknas som stulen? Eftersom du har fått pengar av försäkringsbolaget borde de vara ägare till cykeln. Bara så du inte råkar ut för något.

Om han kommer ihåg rätt ja... Det är inte lätt med minnet. Som du kanske minns så gick ju jag omkring och trodde att hojen blivit tjoxad 2010 tills du påminde mig om att tråden var från 2009.

Pape: Jag kommer naturligtvis att kontakta Trygg Hansa.

Edit: För övrigt, vad gäller mig så är den här tråden utagerad. Ett mycket mycket stort tack till alla som engagerade sig. Det här är vad som gör HappyMTB så jävla bra. Även om jag inte deltar i forumet längre så blir jag glad att se att det är precis samma känsla som när det startade.
Jag ber att få återkomma när jag återställt cykeln, för den där sadeln.... yeechhh!!! Och min Salsa Shaft-stolpe är borta...Och den skitiga styrlindan och cheapo-däcken... den taskiga lagningen av stänkskärmstagen... dom uselt inställda bromsarna (Avid Cantilevers är annars kanon)... alla rostfria insexskruvar som är borta, flaskställen...
Och Brooks-sadeln...

Jag har en annan LHT nu och trivs jättebra med den, men den är färdigkittad från fabrik med bockstyre och jag gick då också upp en ramstorlek på grund av att styret ger en annan position. Men ändå har jag alltid saknat den här och tänkt att "en dag kommer jag att se den" eller "en dag kommer någon att se den och skriva på Happy, och då jävlar blir det judgement day". Den här hojen är vad jag vet den första i Sverige och första batchen från Surly, militärgrön, och eftersom den är byggd från naken ram blev det med min egen spec efter vad jag gillar. Varenda komponent på den här hojen har en historia, och det är också en historia om vänskap. Styrlagret (som jag köpte till min MTB inför 08XC 2002 men sen bytte ut då oxr skulle göra ett styrlagertest för HappyMTB) sitter där, bromswirehållarna i form av Peacemärken som oxr köpte en hel hink av på cykelutförsäljninglagret i Solna är där, Jompers Avid-bromsar, Phil´s handbyggda hjul, Jonas Larssons wiredragning, Rikard, Erik, Rippa och Oscars montering, Johan A´s 105-reglage, On-Ones första Mungo-styre...
Vi är ganska många som är delaktiga i den här cykeln. Det är inte jag som fick tillbaka en cykel, det är Happy MTB som tog tillbaka en cykel.

Senast ändrad:
underscore skrev:
> Hade du polisanmält honom så att polisen kunde
> gå igenom övriga cyklar så kanske fler personer
> hade fått en trevlig helg.. Helt klart hade han
> ju stöldgods hemma. Och antagligen inte bara din
> cykel.

En gul mountainbike och en damcykel. Kan ju vara värt att berätta för farbror blå.

"Det är inte jag som fick tillbaka en cykel, det är Happy MTB som tog tillbaka en cykel."

Inte ett öga torrt, en guldstjärna till forat!

bjorre skrev:
> Inga bilder på Oxr när har brottar ner och
> sitter på säljaren?!

+1

keith skrev:
> Tycker det låter högst osannolikt att
> familjebostäder skulle hålla på med
> försäljning av övergivna cyklar...

Under förutsättning att säljarens story stämmer:
Vad skulle de annars göra med cyklar som står och dräller utan ägare?

Alla fastighetsägare behöver ibland rensa i cykelställ eller förråd och de cyklar som ingen hävdar äganderätt på måste ju bort. Nyligen tipsades det här på Happy om cyklar som skulle säljas (skänkas?) efter att en Brf hade rensat på sin innergård.
Min bror orkade inte gå och hämta tillbaka sin 25 år gamla Crescent när hans hyresvärd gjorde en rensning för några år sedan så den är också såld på liknande sätt.

Ponera att cykeln blev stulen av någon som ville fyllecykla en bit och sedan lämnade den i ett valfritt cykelställ. Eller att en (annan) cykeltjuv ställdes den i ett cykelförråd precis före en utrensning (och kanske inte vågade hävda ägande på ett för stort antal cyklar). Då är det möjligt att säljarens story stämmer. Även om det låter otroligt ;-)

pme skrev:
> keith skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker det låter högst osannolikt att
> > familjebostäder skulle hålla på med
> > försäljning av övergivna cyklar...
>
> Under förutsättning att säljarens story
> stämmer:
> Vad skulle de annars göra med cyklar som står
> och dräller utan ägare?
>
> Alla fastighetsägare behöver ibland rensa i
> cykelställ eller förråd och de cyklar som ingen
> hävdar äganderätt på måste ju bort.

Brukar inte sånt kallas hittegods?

Hmm, rimligtvis bör ju familjebostäder få göra rensningar då och då eftersom det lämnas en hel del cyklar vad jag har förstått av vänner som berättat om "rensningar"/försäljningar.

Dock borde de kolla upp om grejerna är stulna innan kan ju tyckas. Finns ett rättsfall där en köpare av en båt inte kollade upp om den var stulen och torskade på häleriförseelse då båten var billig och rätten resonerade att han borde undersökt att den inte var stulen. Visst, blir ju att jämföra äpplen och päron men...
Annars lägger familjebostäder vantarna på gods som rättmätigen tillhör ett brottsoffer och därefter säljer grejerna för egen vinning.
Tror inte att det är någon verksamhet som familjebostäder vill kopplas samman med.

Aja, skit samma. Som tidigare skrivet så kan det ju bli fel på vägen. Kul att cykeln är åter.
När allt är kirrat med försäkringsbolaget behöver jag en pendlare; budar 1500 för den!

oxr skrev:
> pme skrev:
> -----
> > keith skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tycker det låter högst osannolikt att
> > > familjebostäder skulle hålla på med
> > > försäljning av övergivna cyklar...
> >
> > Under förutsättning att säljarens story
> > stämmer:
> > Vad skulle de annars göra med cyklar som står
> > och dräller utan ägare?
> >
> > Alla fastighetsägare behöver ibland rensa i
> > cykelställ eller förråd och de cyklar som
> ingen
> > hävdar äganderätt på måste ju bort.
>
> Brukar inte sånt kallas hittegods?

Jo, man kan tycka det ;-)

Lars Vilks skrev:
> har jag förstått saken korrekt?

nej, det är inte mycket som du har förstått.

fredrikw skrev:
> Lars Vilks skrev:
> -----
> > har jag förstått saken korrekt?
>
> nej, det är inte mycket som du har förstått.
>
Upplys mig då.

Lars Vilks skrev:
> Öhhhh...
>
> Du har alltså medvetet köpt stöldgods och sen
> skrivit om bedriften på ett öppet forum, har jag
> förstått saken korrekt?

Hade det varit din cykel hade du givetvis låtit någon annan köpa den och aldrig mer hitta den igen, korrekt?

Lars Vilks skrev:
> Öhhhh...
>
> Du har alltså medvetet köpt stöldgods och sen
> skrivit om bedriften på ett öppet forum, har jag
> förstått saken korrekt?

Vad gaggar du om nu, har du läst tråden?!

Senast ändrad:
Jag är ändå rätt förvånad över att den uppenbarligen rullat här i trakten i många år och ändå har ingen sett den. Vi är ju rätt många som tittat efter den..

Vad gäller alla funderingar om Familjebostäders rätt att sälja annans egendom eller inte, så finns det en liten specialare för alla fastighetsägare som innebär att saker i gemensamhetsutrymmen tillfaller fastighetsägaren 6 månader efter att fastighetsägaren aviserat om rensning och tagit hand om sakerna. Det vill säga, det är helt i sin ordning att sälja i väg sakerna... (Utan att lämna in till polisen innan)

Frågan är om de inte måste kolla med polisen, specialaren gäller nämligen efter det att man har gjort erforderliga ansträngningar för att underrätta ägaren. Det har man om man underlättat de boende om att det kommer ske och märkt prylarna i fråga. OM ägaren är boende alltså, annars har man ju inte underlättat ägaren på något sätt.

Så smartast gör man genom att be de boende märka sina prylar, omärkta prylar märker man för försäljning och tar tex ramnummer på De prylar som eventuellt ger träff hos polisen skulle ju kunna tas hand om på rätt sätt i så fall.

Men det kan vara så att polis och försäkringsbolag har bestämt sig för att inte bry sig då cyklar (som det oftast rör sig om) inte är särskilt dyra jämförelsevis.

Atlas skrev:
> Frågan är om de inte måste kolla med polisen,
> specialaren gäller nämligen efter det att man
> har gjort erforderliga ansträngningar för att
> underrätta ägaren. Det har man om man
> underlättat de boende om att det kommer ske och
> märkt prylarna i fråga. OM ägaren är boende
> alltså, annars har man ju inte underlättat
> ägaren på något sätt.
>
> Så smartast gör man genom att be de boende
> märka sina prylar, omärkta prylar märker man
> för försäljning och tar tex ramnummer på De
> prylar som eventuellt ger träff hos polisen
> skulle ju kunna tas hand om på rätt sätt i så
> fall.
>
> Men det kan vara så att polis och
> försäkringsbolag har bestämt sig för att inte
> bry sig då cyklar (som det oftast rör sig om)
> inte är särskilt dyra jämförelsevis.

Avisering i gemensamt utrymme räknas som erforderlig ansträngning enligt rättspraxis.

Problemet med stöldgods är ju att ägaren inte har tillgång till det gemensamma utrymmet och därför inte kan vara underrättad tänker jag. Annars köper jag det till fullo.

Tillbaka
Topp