Stulen dirthoj sedd på Opaltorget (gbg)

Dewil

Medlem
Nu ska jag ju inte diskriminera men nysvensken som cyklade omkring på opaltorget hade nog inget med införskaffningen av cykeln att göra.

Silvrig Cannondale (?) dirthoj
singlespeed
avid mekaniska bromsar, stoora skivor
Svart gaffel med guldiga innerben
brun sadel
cane creek-styrlager

Tog ett muppigt smygfoto när han pratade tyst om hojen med två andra snubbar. lägger upp den sen.

Vill inte verka fördomsfull men den hojen och den killen hörde inte ihop! Killarna han pratade med verkade ev intresserade av köp och verkade bo i närheten då de hälsade på förbipasserande.

Sedd på Opaltorget, västra frölunda (bara det gör ju att man kan anta att den e stulen)
kl 20:20
Söndag 26/4

soderblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykeln som stals förra veckan i VF?
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1388595

Verkar ju stämma ganska bra!
Det muppiga smygfotot ser man hur personen ser ut? om man gör det så borde väl polisen vara intresserad. Eller skiter polisen helt i Cykelstölder, fast nu var det ju även frågan om inbrott.

Mycket bra Dewil, beskrivningen verkar ju stämma in perfekt på en av hojarna som finns i soderbloms länk.

Tycker ni andra som bara kommer med massa fördomstjavs kan dra åt...

Alltså - det är mycket troligt att han har rätt, att den är stulen. Det hör trots allt till ovanligheterna att man ser fina hojar hos de som generellt sätt har det sämre ställt. Jag blir bara så trött när folk i samma mening säger att att de inte är fördomsfulla och sedan använder det nedsättande ordet Nysvensk. Stå för att du är fördomsfullt lagd eller rasistisk men låtsas inte som om du inte är det.

Mathias, vad hade varit rätt beskrivande ord för killen? Invandrare, mörkhårig person etc? Bara undrar så att man inte trampar på tår i framtiden, det skulle vara hemskt.

Grymt, verkar stämma på den stulna chasen. Hoppas att det leder till att hojarna kommer tillbaka.

Har det slagit dig att inte alla lägger samma värderingar i olika ord? Jag reagerade inte alls på ordet nysvensk, tycker att invandrare är värre i det avseendet. Jag undrar också vad du menar skulle vara ett bättre ordval.

Mathias skrev:
> Kalla honom vad du vill. Men stå för fasen
> också för det och kom inte och hymla sen.

+1.

"Jag reagerade inte alls på ordet nysvensk, tycker att invandrare är värre i det avseendet."

Du ser ingen som helst negativ värdering i meningen : "Nysvensken som cyklade omkring..." ?
Invandrarna är värre i vilket avseende då? Och vad har det med det här att göra?

Jag reagerar på det typiska att säga "Jag är inte rasist... jag är inte fördomsfull." osv. för att sen komma med en hel harang med nedsättande omdömen till höger och vänster. Eller "Många av mina bästa vänner är invandrare MEN..." osv.

Återigen - hojen var säkert stulen. Killen var inte svensk. OK, det är noterat. Bara genom att skriva "Vill inte verka fördomsfull" - så har man avslöjat att man är just det.

Var gärna fördomsfulla men snälla ha åtminstone lite stake och erkänn att ni är det.

Vad jag hade skrivit? Det kan du ju fundera på.

Min sambo skulle man kunna kalla nysvensk, jag ser inte heller problemet med det ordet? Kanske är det geografiskt, annan innebörd beroende på var man bor. Intressant.

Mathias skrev:

>
> Vad jag hade skrivit?

Kan inte du tala om det som är så korrekt och duktig och icke fördomsfull?

örgelgörgel skrev:
> Mathias skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Vad jag hade skrivit?
>
> Kan inte du tala om det som är så korrekt och
> duktig och icke fördomsfull?

+1
Jag jobbar en del med svartskallar, turkar, syrianer och alla möjliga "osvenska" personer... dom tycker bara det är jobbigt när svenskar slår knut på tungan varje gång dom skall formulera ursprung/osvenskhet eller liknande... just det, kanske bäst att nämna att svartskalle, det kallar dom ofta sig själva, utan någon som helst negativ ton eller fördom.

+1 på uppmärksamhet kring ev stulna hojar

Senast redigerad av en moderator:
thomalin skrev:
> örgelgörgel skrev:
> -----
> > Mathias skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >
> > > Vad jag hade skrivit?
> >
> > Kan inte du tala om det som är så korrekt och
> > duktig och icke fördomsfull?
>
> +1
>
> Jag jobbar en del med svartskallar, turkar,
> syraianer och alla möjliga "osvenska" personer...
> dom tycker bara det är jobbigt när svenskar
> slår knut på tungan varje gång dom skall
> formulera ursprung/osvenskhet eller liknande...
> just det, kanske bäst att nämna att svartskalle,
> det kallar dom ofta sig själva, utan någon som
> helst negativ ton eller fördom.

Jag tror inte det är en fråga om ord så mycket som kontext. En underliggande negativ ton kan göra vilket ord som helst till skällsord.

Kalla en svart kille i Harlem Nigga "som de brukar kalla sig själva" så får du ser hur det tas emot.

Hoppas ni hittar hojen. Det är sjukt surt att få den stulen.

Mathias skrev:
> Du ser ingen som helst negativ värdering i
> meningen : "Nysvensken som cyklade omkring..." ?
> Invandrarna är värre i vilket avseende då? Och
> vad har det med det här att göra?

Nej, jag lägger uppenbarligen inte samma värdering i ordet nysvensk som du gör, och jag verkar inte vara ensam. Ordet invandrare har iaf jag oftare hört användas i nedvärderande sammanhang än nysvensk, så det svarar väl på din andra fråga. Och den sista frågan kan väl du svara på själv, det var bla du som drog igång hela moraldiskussionen i en tråd som handlar om en förmodligen stulen cykel som spottats.

> Jag reagerar på det typiska att säga "Jag är
> inte rasist... jag är inte fördomsfull." osv.
> för att sen komma med en hel harang med
> nedsättande omdömen till höger och vänster.
> Eller "Många av mina bästa vänner är
> invandrare MEN..." osv.

Återigen så ligger det där i betraktarens ögon. Du verkar vara mycket känslig vad gäller hur man formulerar sig, fundera på om andra gör samma kopplingar som du.

> Återigen - hojen var säkert stulen. Killen var
> inte svensk. OK, det är noterat. Bara genom att
> skriva "Vill inte verka fördomsfull" - så har
> man avslöjat att man är just det.

Det jag reagerar på är att Dewil gör en beundransvärd insats och försöker reda ut ett eventuellt brott, och det enda man hör från dig är massa skit kring hur han formulerade sig i vissa delar av sitt inlägg. Sådana kontraproduktiva svar gör inte mycket till att uppmuntra insatser som Dewils.

> Vad jag hade skrivit? Det kan du ju fundera på.

Ja, eller så berättar du bara.

Crazy Chester skrev:
>
> Jag tror inte det är en fråga om ord så mycket
> som kontext. En underliggande negativ ton kan
> göra vilket ord som helst till skällsord.

Sant, och jag tycker inte att Dewils kontext var direkt fördomsfull. Han flaggade ju dessutom för att tolkningen skulle bli just så som den blev.

Sen kan man ju tycka att det är fördomsfullt att tycka att just de som flaggar är fördomsfulla ;-).

Hade vi inte haft några förutfattade meningar hade livet blivit bra jävla jobbigt.

Tänk er att ta en helt ny ståndpunkt till precis allt. Baserad på precis det man upplevde från just den källan.

thomalin skrev:
> Crazy Chester skrev:
> -----
> >
> > Jag tror inte det är en fråga om ord så
> mycket
> > som kontext. En underliggande negativ ton kan
> > göra vilket ord som helst till skällsord.
>
> Sant, och jag tycker inte att Dewils kontext var
> direkt fördomsfull. Han flaggade ju dessutom för
> att tolkningen skulle bli just så som den blev.

OK, då läser vi inlägget på varsitt sätt (duh ;-) . Jag tycker att den raljerande tonen i inlägget är förhållandevis uppenbar.

tycker dewils insats är hedervärd o önskar fler vore lika uppmärksamma som han!! hoppas hans insats o snabbtänkthet leder till att hojjen kommer till sin rätta ägare igen

men nej man urartar i en hejvild diskussion ang va man ska kalla en person med icke svensk bakgrund..... tänk om man la ner lika mycke energi på uppmärksamhet på situationer som förefaller konstiga som man gör på viket ord man använder på en nysvensk... jävlar va polisen skulle ha fina vittnesmål o tips från allmänheten....

är rätt lustigt de där igentligen.... att om en svensk kallar en utlänning för blatte invandrare eller nysvensk så är man rasist fördomsfull o gud vet vad... men om en utlänning kallar en svensk för jävla svennehora ja då är de inte en kotte som höjer på ögonbrynen.......

Det som blev rätt i första inlägget var att trådskaparen troligtvis hittat en stulen cykel.
Det som blev fel var att trådskaparen blandade in etnicitet, vilket var helt irrelevant för diskussionen.

Darkforce. Du missar helt min poäng. Vad jag skriver är att om du i ett inlägg om en stulen cykel tänker passa på och vädra dina åsikter om olika samhällsgrupper så ha åtminstone ryggrad nog att inte gömma dig bakom argument som: "Jag är inte rasist MEN."

Får jag förvanska ditt citat lite och säga att - Om någon på Happy kallade någon för jävla svennehora ja då skulle det nog bli ett jävla liv om den killen inte var svensk.

Jag är bara en smula trött på all vardagsrasism som florerar. Senast kallade min granne några hus bort en invandrartjej för påskkärring utan att ens reflektera över att det kanske kunde vara en smula, ehm, rasistiskt.

Och fimpa argumentet vad DE kallar OSS. Snälla. Se citatet från min granne för vad VI kallar DEM.

Mathias skrev:
> Och fimpa argumentet vad DE kallar OSS. Snälla.
> Se citatet från min granne för vad VI kallar
> DEM.

Don't be too hot on the porridge, it´s light done to jump into a crazy barrel.

Ojojoj vilken fart det blev här!=)

Det verkar som att vissa missade "glimten i ögat" som jag försökte klämma in samtidigt som jag ville få postat inlägget så snabbt som möjligt.

Mathias:
Efter att ha rannsakat mig själv i flera tunga timmar har jag kommit fram till att jag faktiskt ÄR fördomsfull!
Ser jag någon som ser ut som en typisk 17-årig invandrar-gängbråkstake, som cyklar omkring och försöker wheela med hjälp av kompet från framgaffeln på en dyr singlespeed-cykel
med handplockade komponenter, så tycker jag faktiskt att det verkar lurt(!)

Jag hade vart precis lika fördomsfull om jag hade sett en pundare (förlåt... medicin- beroende medmänniska... ) cykla omkring på samma hoj eftersom jag helt enkelt inte tror att någon av dem suttit på olika nätshopar och plockat ihop delarna för att bygga en sån hoj.

Förklara gärna hur den där påskkärrings-kommentaren från din granne var rasistisk. Jag är uppenbarligen inte lika finstämd i hur man uttrycker sig politiskt korrekt.

Tillbaka till ämnet.
Cykeln jag såg är den stulna cykeln i Soderbloms länk, ingen tvekan. Jag har skickat meddelande till ägaren så han kan ringa mig om han har några frågor och länk till vår roliga tråd. Jag har inte polisanmält något eftersom jag inte visste om den var stulen utan bara anade det.

Den muppiga bilden kommer här och jag har valt att beskära ansikterna eftrsom etnicitet, utseende, kläder, längd,vikt, ålder osv är helt betydelselöst när man ska få tag på en gärningsman eller återfinna stöldgods. (sanningen är tyvärr att bilden inte blev bättre.. :/

stulenchase.JPG ht=365

geologen skrev:
> Det som blev fel var att trådskaparen blandade in
> etnicitet, vilket var helt irrelevant för
> diskussionen.
+1!
"vill inte verka fördomsfull" ?? Bra försök, verkligen...
Jag vill inte verka nedvärderande men fan vilken sopa! ;)

[OT] Vardagsrasismen verkar frodas här på happy på samma sätt som den gör i övriga samhället. "jag är inte rasist, men....." o.s.v.
Det tragiska är att många som står för sådana här åsikter själva tror att de är antirasister och t.ex. hatar sverigedemokraterna m.m. Dags för lite självreflektion.

On topic: Hoppas att ägaren får tillbaka sin cykel, att förövaren åker fast, och jag beundrar trådskaparens uppmärksamhet när han lyckades identifiera en stulen cykel på stan.

Oj då, det är ju MIN cykel (som jag byggt åt min son) på bilden, som blev stulen ur vårat garage förra helgen.

Dewil, det var inte dåligt att du såg detta och dessutom fick det på bild. Bra jobbat!!

Jag skall ge informationen till Polisen.

Dewil, om du läser detta, jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Jag har mobil 0761-302475 (eller v96oskar@hotmail.com).

Hoppet lever vidare att jag skall få tillbaka Cannondalen, och min fina On-One, samt mina cykelhjul o hope-bromsar.

Hur gör jag om jag själv ser cykeln? man kan ju inte bara gå fram o ta tillbaka den. Och jag gissar att de inte är snälla och lämnar tillbaka den. Vill ju veta var min On-One finns också. Jag tänkte jag skall spana lite på Opaltorget o se jag får syn på någon av cyklarna. Och om jag ser något får jag väl ringa polisen o hoppas de hinner dit.

Om ni ser något kan ni väl ringa polisen 11414. Cyklarna (+delarna) är anmälda o finns i polisens register.

Jag har specat cyklarna på tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/1388595/1394280#msg-1394280

Tusen tack för allt engagemang, fortsättning följer.....

/Oskar

Dewil skrev:
> Ser jag någon som ser ut som en typisk 17-årig
> invandrar-gängbråkstake, som cyklar omkring och
> försöker wheela med hjälp av kompet från
> framgaffeln på en dyr singlespeed-cykel
> med handplockade komponenter, så tycker jag
> faktiskt att det verkar lurt(!)

Det hade alltså inte räckt med en vanlig helsvensk gängbråkstake?

> Jag hade vart precis lika fördomsfull om jag hade
> sett en pundare (förlåt... medicin- beroende
> medmänniska... ) cykla omkring på samma hoj

Nej, det hade du inte varit.

> Förklara gärna hur den där
> påskkärrings-kommentaren från din granne var
> rasistisk.

Men nu är du ju bara fånig.

> Jag är uppenbarligen inte lika
> finstämd i hur man uttrycker sig politiskt
> korrekt.

Den som ironiskt använder epitetet "politisk korrekt" på ett sådant sätt har i de flesta fall fått slut på argument. Eller saknat dem från början.

Ha ha, vilken diskussion. Intressant är även hur det verkar utgås från att invandrare alltid är underdogs, de jag har i min närhet är vinnare på alla plan. Mer sociala än svenskar, verbala och med grym ambition. Sorgligt att inte kunna se bara människor helt enkelt, utan att hänga upp sig på ursprung.

Mathias, det låter som om du borde flytta om du har såna grannar, ingen kul kommentar precis.

Mathias skrev:
> "Förklara gärna hur den där
> påskkärrings-kommentaren från din granne var
> rasistisk."
>
> Nuff said.

Men det var ju påsk för en vecka sen eller?

Mathias skrev:
> Alltså - det är mycket troligt att han har
> rätt, att den är stulen. Det hör trots allt
> till ovanligheterna att man ser fina hojar hos de
> som generellt sätt har det sämre ställt. Jag
> blir bara så trött när folk i samma mening
> säger att att de inte är fördomsfulla och sedan
> använder det nedsättande ordet Nysvensk. Stå
> för att du är fördomsfullt lagd eller rasistisk
> men låtsas inte som om du inte är det.

+1
"Nysvensk" är ju helt galet! Det heter "Mångkulturell"

Nu får ni antirasister väl ändå ta och hejda er lite... Rasism är nått helt annat än att vara fördomsfull.

Kan man inte bara ange hår- och hudfärg och att det såg lite knepigt ut? Ibland "matchar" ju inte cyklist och cykel riktigt- på samma sätt som man skulle reagera om man såg snygg kostym tillsammans med vita tubsockar.

Jag har inga fördommar men...

Alla föraktar vi fördomar, men alla bär vi på dem.
-Herbert Spencer

Många människor tror att de tänker när de bara arrangerar om sina fördomar.
-William James

Den farligaste av våra fördomar: tron att vi inte har några.
-Veikko A. Koskenniemi

Tillbaka
Topp