Stulen dirthoj sedd på Opaltorget (gbg)

Bladin skrev:

> Jag tror Dewil fick med vad jag menade ovan.
> Varför skulle det vara mer hemskt att en muslimsk
> kvinna blev kallad "påskkärring" än en svensk
> kristen kvinna?

Säg att du trollar nu. Känner du många svenska kvinnor som har huvudduk av religiösa skäl eller?

Edit: Tappade en bokstav.

Senast redigerad av en moderator:
Mathias, vet du att så var fallet när din granne kommenterade, eller är du bara fördomsfull? :-)

Hehe... Han förklarade tyvärr väldigt tydligt eftersom jag faktiskt missförstod honom först. Men enligt flera här så var det ju nästan kärleksfullt menat så jag måste nog omvärdera min granne...

Det här är ju tamigfasen helt osannolikt!

Hur kan en tråd om en stulen cykel, plötsligt bli nån typ av antirasismmanifestation? Jag tycker du Mattias ska använda dina åsikter och din energi till att göra något produktivt istället för att gagga på Dewil som bara försökte vara hjälpsam. Att du orkar!!!

Att kalla en "svensk" kvinna för "påskkärring"(om det nu skulle hända att nån gjorde det) skulle aldrig föregås av "jag är inte rasist, men..."

1.jpg

Jag är faktiskt den förste att hålla med om att den här tråden är rätt mycket för lång. Jag hade tänkt mig max ett par inlägg och trodde saken skulle dö ut men icke.

Varför? Ja, alltså så här är det. Jag har spenderat hur mycket tid som helst på Happy, jag har lagt ner något hundratal timmar på att bygga upp websajten tillsammans med Jomper och alla andra som hjälpt till. Jag trivs på Happy när det är den spontana, sjuka, glada stämning det brukar vara. Jag vill att alla ska känna sig välkomna på Happy oavsett kön, ras, religion eller sexuell läggning. Om det till äventyrs finns någon invandrarkille med MTB därute som lyckats hitta hit så vill jag inte att han ska mötas av fördomsfulla gliringar. Happy ska vara till för alla helt enkelt. Att då och då bemöta idiotiska inlägg tycker jag är nödvändigt för om alla samtycker så håller man med, så enkelt är det.

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Bladin skrev:
>
> > Jag tror Dewil fick med vad jag menade ovan.
> > Varför skulle det vara mer hemskt att en
> muslimsk
> > kvinna blev kallad "påskkärring" än en
> svensk
> > kristen kvinna?
>
> Säg att du trollar nu. Känner du många svenska
> kvinnor som har huvudduk av religiösa skäl
> eller?
>
> Edit: Tappade en bokstav.

Vad spelar det för roll? Vilken kvinna som helst som ser annorlunda ut kan väl bli kallad häxa eller påskkärring eller liknande. Förstår inte varför det är värre när en muslim eller invandrare blir kallad för skällsord än någon annan. Du skulle nog få det väldigt jobbigt som lärare i en mellanstadieklass, åtminstone om du inte bara skulle uppmärksamma skällsord mot muslimska barn.
Skulle du reagera lika starkt om en svensk kristen kvinna blev kallad påskkärring då?

Mathias skrev:
> Om det till äventyrs
> finns någon invandrarkille med MTB därute som
> lyckats hitta hit så vill jag inte att han ska
> mötas av fördomsfulla gliringar. Happy ska vara
> till för alla helt enkelt. Att då och då
> bemöta idiotiska inlägg tycker jag är
> nödvändigt för om alla samtycker så håller
> man med, så enkelt är det.

Jag håller med, idiotiska och meningslösa inlägg med rasistiska anspelningar ska bemötas. Trådskaparens inlägg var dock allt annat än idiotiskt och som bäst tveksamt vad gäller den rasistiska biten.

På samma sätt som invandrare (varför diskriminera med avseende på kön nu?) ska uppmuntras att delta på forumet bör insatser som Dewils uppmuntras. I den här tråden tycker jag att fokus har hamnat på helt fel grej, men det kan väl vara en poäng i det också.

Crossmax skrev:
> I den här tråden tycker jag
> att fokus har hamnat på helt fel grej, men det
> kan väl vara en poäng i det också.

Ja, vi får hoppas att inga fler trådar på happy i slutändan handlar om något helt annat än det som var trådens ursprungliga topic ;)

Mårten skrev:
> Jag är inte rasist, men Gudrun Schyman ser ut som
> en påskkärring för jämnan. Vare sig hon har
> huvudduk eller inte.

Usch Mårten, det där är inte en korrekt användning av "vare sig". Och du som skall bli jurist å allt.

Fast skilj på trådar som spårar ur för att topicen är värdelös alternativt att tråden tjänat sitt syfte och därefter spårar ur, och som i detta fall där en vettig tråd inte hinner etablera sig innan någon/några ger sig på inläggets struktur.

Mathias skrev:
> Hehe... Han förklarade tyvärr väldigt tydligt
> eftersom jag faktiskt missförstod honom först.
> Men enligt flera här så var det ju nästan
> kärleksfullt menat så jag måste nog omvärdera
> min granne...

Jag menade det där med att kvinnan var muslimsk, var det dina fördomar som gjorde att du antog det, eller känner du henne?

jomper skrev:

> Jag menade det där med att kvinnan var muslimsk,
> var det dina fördomar som gjorde att du antog
> det, eller känner du henne?

Eftersom du frågar så gällde det en anekdot som han (grannen) berättade om när han fick hjälpa en "påskkärring, alltså en sådan där du vet från mellanöstern med <visar en huvudduk med händerna>" att parkera för att hon kommit för nära en bil. Sedan fortsatte han att berätta att de från Turiket inte kan köra bil för att de tagit körkort där nere och sen kommer inte hit och kan köra.
Jag kontrade med att min syrra råkat ut för samma sak i ett garage.

om man bortser från den goda nyheten att en stulen cykel verkar ha blivit återfunnen så är den här tråden riktigt nedslående, tack för att du orkar argumentera Mathias.

Oskar skrev:
> Mårten, tänk på att du är en förebild för
> många.

Jösses vad tragiskt om det verkligen var så.

Det här e kul!

Först:

"Senast kallade min granne några hus bort en invandrartjej för påskkärring utan att ens reflektera över att det kanske kunde vara en smula, ehm, rasistiskt"

sen:

Dewil:
"Förklara gärna hur den där påskkärrings-kommentaren från din granne var rasistisk."

Mathias:
"Nuff said."

sen:

Mathias:
"Trådskaparen hävdade sen att påskkärring inte är ett nedsättande uttryck om muslimska kvinnor."

sen:
Bladin skrev:

> Jag tror Dewil fick med vad jag menade ovan.
> Varför skulle det vara mer hemskt att en muslimsk
> kvinna blev kallad "påskkärring" än en svensk
> kristen kvinna?

Mathias:

"Säg att du trollar nu. Känner du många svenska kvinnor som har huvudduk av religiösa skäl eller?"

För att avsluta med:

Mathias
"Hehe... Han förklarade tyvärr väldigt tydligt eftersom jag faktiskt missförstod honom först."

Så efter att du drygat dig i tre sidor om hur uppenbart rasistiskt och fördomsfullt det var att kalla en invandrartjej för påskkärring, kommer det fram att du själv, till en början, inte ens förstod vad din granne menade.

(påskkärring)
muslim.JPG ht=461

Ja. Han inledde diskussionen med "Jag hjälpte en påsklärring en gång." -"Jaha, vad kul!" sade jag. Det var då förklaringen kom om att han egentligen menade muslimska kvinnor.

Du tycker tydligen det är okej, jag gör det inte. EOD.

Att påskkärringar har höckle härstammar från den tiden då vi hade slöjtvång även i Sverige. Det är inte så himla länge sedan faktiskt.

Mathias skrev:
> Eftersom du frågar så gällde det en anekdot som
> han (grannen) berättade om när han fick hjälpa
> en "påskkärring, alltså en sådan där du vet
> från mellanöstern med " att parkera för att hon
> kommit för nära en bil. Sedan fortsatte han att
> berätta att de från Turiket inte kan köra bil
> för att de tagit körkort där nere och sen
> kommer inte hit och kan köra.
> Jag kontrade med att min syrra råkat ut för
> samma sak i ett garage.

Vad är problemet? Han hjälpte henne, och konstaterade att hon var kass på att köra bil. Någon som var en'riktig' racist eller hade allvarliga fördomar hade han väl knappast hjälpt henne?

Jag beskyller mina italienska kompisar för att vara kass på att köra bil, vilket de också är, som många andra italienare. Har jag fördomar mot italienare?

Bra jobbat av Dewil btw!

Dewil, tokmycket cred till dig för att du reagerade på det du såg och imponerande att du spottade både hojen och att den var custombyggd och att det inte matchade, och att du vågade lita på din magkänsla och postade här på forumet.

Det svåra är att kvantifiera magkänslan, jag anar en "urskuldande" ton i ditt första inlägg för att du inte lyckas formulera exakt varför killen, platsen, beteendet och cykeln inte passar ihop.

Påhoppen är löjliga. Det är ju solklart att du sett rätt, det är huvudsaken. Var stolt och håll tummarna att cykeln kommer tillrätta.

Kristoffer R skrev:
> Dewil, tokmycket cred till dig för att du
> reagerade på det du såg och imponerande att du
> spottade både hojen och att den var custombyggd
> och att det inte matchade, och att du vågade lita
> på din magkänsla och postade här på forumet.
>
> Det svåra är att kvantifiera magkänslan, jag
> anar en "urskuldande" ton i ditt första inlägg
> för att du inte lyckas formulera exakt varför
> killen, platsen, beteendet och cykeln inte passar
> ihop.
>
> Påhoppen är löjliga. Det är ju solklart att du
> sett rätt, det är huvudsaken. Var stolt och
> håll tummarna att cykeln kommer tillrätta.

+1

Jag fattar inte hur man orkar uppenbart missrikta sin energi så mycket som Mathias, som säkert har goda avsikter, men skjuter mot fel mål här imho.

Brad skrev:
> Vad är problemet? Han hjälpte henne, och
> konstaterade att hon var kass på att köra bil.

Problemet var att hon kallades "påskkärring", vilket av kontexten att döma gjordes i uppenbart nedsättande syfte. Sluta nu låtsas att ni inte begriper varför det var nedsättande. För jag vägrar att tro att ni faktiskt är SÅ korkade.

Crazy Chester skrev:
> Problemet var att hon kallades "påskkärring",
> vilket av kontexten att döma gjordes i uppenbart
> nedsättande syfte. Sluta nu låtsas att ni inte
> begriper varför det var nedsättande. För jag
> vägrar att tro att ni faktiskt är SÅ korkade.

Kontexten var väl att hon var muslim, vilket borde inte spela någon roll?

Det låter ungefär lika illa som att kalla någon en tomte. Värre saker har hänt...

Brad: Jo du förstår att Chester och Mathias tycker att det är värre att göra sig rolig på en muslims bekostnad än någon annans bekostnad. :)

Tror inte du och jag någonsin kommer att förstå deras argument för skillnad på personer och religioner faktiskt.

Jag kommer nog aldrig att våga lämna ett vittnesmål någon fler gång. Tänk om det blir fel? Hur beskriva, utan att det inte pekar ut någon? Bryter på någon primitiv sydländsk dialekt - En skåning?
Med flottigt bakåtkammat hår - en brat? Illa sunkigt klädd - En nyrik som inte vill bli igenkänd?

Och allting kommer att tolkas som nedsättande rasism ändå, för det är dit jag vill komma egentligen? För jag är en insnöad norrlänning, motsvarigheten till en inavlad redneck.. just lämplig att stjälpa vindkraftverk och atomsopor på.

Brakastruten skrev:
> Jag kommer nog aldrig att våga lämna ett
> vittnesmål någon fler gång. Tänk om det blir
> fel? Hur beskriva, utan att det inte pekar ut
> någon? Bryter på någon primitiv sydländsk
> dialekt - En skåning?
> Med flottigt bakåtkammat hår - en brat? Illa
> sunkigt klädd - En nyrik som inte vill bli
> igenkänd?
>
> Och allting kommer att tolkas som nedsättande
> rasism ändå, för det är dit jag vill komma
> egentligen? För jag är en insnöad norrlänning,
> motsvarigheten till en inavlad redneck.. just
> lämplig att stjälpa vindkraftverk och atomsopor
> på.

+1

Crazy Chester skrev:
> Mathias skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan någon förklara för Brad?
>
> Nä, det är tyvärr omöjligt.

Har du fördomar? Brad är en vettig kille, har du träffat honom?

Mathias skrev:
> Det är lugnt, kalla dem bara för påskkärringar
> eller negrer så fattar alla vad du menar.

Men herregud : det är ju uppenbarligen ingen mer än du (och möjligen Chester) som förstår att påskkärring skulle betyda något annat än just påskkäring. Och det förstod ju inte ens du innan du fick det förklarat för dig? Inte lätt att gå i ett minfält man inte visste om ens fanns.. tror du behöver tagga ner lite.

Mathias skrev:
> Det är lugnt, kalla dem bara för påskkärringar
> eller negrer så fattar alla vad du menar.

+1

eller sammanfatta alla som inte passar din norm med "kulturberikare" så blir det färre uppsåtliga missförstånd.

Men för .... Hur är det möjligt att inte förstå vad jag skriver.

Låt oss ta det från början.
Jag pikade initialt Dewil för jag tyckte han hade en raljerande ton. Senare i diskussionen tog jag upp ett exempel med min granne där han mycket tydligt beskrev en muslimsk kvinna som en påskkärring. Jag förstod först inte vad han menade för jag hade inte väntat mig en sådan uppenbart plötslig rasistisk kommentar. Efter lite närmare förklaring var det helt glasklart.
Dewil, Brad och flera andra verkar inte tycka att det är ett rasistiskt tillmäle alls och det är egentligen det vi diskuterar nu och inte det sätt som Dewil beskrev de personer som uppenbarligen hade snott en cykel. OK? Diskussionen nu handlar alltså inte om Dewils initiala inlägg utan att han med flera ändå har ett annat synsätt på vad som är fel att kalla folk och inte.
Jag känner egentligen inte att jag ska behöva förklara närmare varför det är rasistiskt att kalla någon med sjalett om huvudet för påskkärring men jag lackar ur lite när så många tydligen tycker att det är helt ok.

Edit: Lite tydligare formulerat hoppas jag efter bara 4 edits.

Mathias skrev:
> Men för .... Hur är det möjligt att inte
> förstå vad jag skriver.

Jag för min del (kan bara tala för mig själv) kommenterar endast att jag tycker att ni missar målet här. Vilket du också verkar tycka enligt

> det är egentligen det vi diskuterar nu och inte det braiga att Dewil spottade en stulen cykel.

Mathias, gör dig sälv en tjänst och bocka av "jag är inte rasist men" folket från din diskussionslista. Antingen fattar man eller inte och att få någon att förstå på internet är, well, rätt svårt :)

Jag redigerade mitt inlägg efter du började ditt Westman.

Som det redan kontaterats i början av diskussionen: Jag tycker det var bra att Dewil spottade en stulen hoj. Jag tycker det var dåligt hur han beskrev dem. Sedan har det varit väldigt svårt att enas verkar det som om originalinlägget var fördomsfullt eller inte. Eftersom Dewil mfl. kommenterar mitt exempel om "Påskkärringar" som helt normalt har jag min åsikt klar.

Atlas: Check.

Atlas skrev:
> Mathias, gör dig sälv en tjänst och bocka av
> "jag är inte rasist men" folket från din
> diskussionslista. Antingen fattar man eller inte
> och att få någon att förstå på internet är,
> well, rätt svårt :)

Det är väl rätt rabiat/fördomsfullt att helt sonika vägra läsa någon annans inlägg baserat på en fördom man har kring ett visst uttalande. Jag tror att ni i båda läger väljer att missförstå varandra här.

Jag förespråkar följande devis :

"I hate your opinions, but I would die defending your right to have them"
-François-Marie Arouet de Voltaire

Nu ska jag knipa igen. ;)

Tillbaka
Topp