stulen Kona i lund

stulen Kona i lund
plumse: Sen har man äran att få träffa gärningsmannen och hans vänner en lördagkväll när dom festar loss på rhypnol och starkdrycker.

Vet man inget om gärningsmannen så ska man ta det försiktigt.

stulen Kona i lund
Vet han inte va du har i fickan kan han ta det försiktigt själv;)

Bilagor

• dechrome4.jpg
    dechrome4.jpg
    51.5 KB · Besök: 33
stulen Kona i lund
PeaceDog skrev:
-------------------------------------------------------
> plumse: Sen har man äran att få träffa
> gärningsmannen och hans vänner en lördagkväll
> när dom festar loss på rhypnol och starkdrycker.
>
>
> Vet man inget om gärningsmannen så ska man ta
> det försiktigt.

Sant! Men erkänn att hinken med krabbor hade varit skoj =)

stulen Kona i lund
Aj aj, har du inte ramnummer eller nåt annat bra id på hojen så är det nog bäst att inte försöka dra in rättsapparaten. Bästa förslaget är nog att helt enkelt åka och ta hojen utan att betala. En tjuv ringer inte polisen, däremot kan det vara bra att ha MYCKET backup samt vara väldigt försiktig. Och skulle det bli bråk så är det bäst att inte vara alltför våldsam. Har du hojen så är det kanske lättast att cykla därifrån helt enkelt.

stulen Kona i lund
Här is thlm fick en privatperson tillbaka sin stulna barnvagn som de hittade på blocket. De ringde polisen och gillrade en fälla tillsamans. De identifierade barnvagnen mha en kräksfläck, vilket räckte för polisen.

Den där konan är väl minst sagt unik så det borde inte vara några problem att få med polisne på spåret.

stulen Kona i lund
Tänk bara att tjuven kan vara en mycket feg person o be tex en kompis att sälja cykeln åt honom. Man vill ju inte skada en oskyldig människa ifall ni ska börja slå livet ur honom.

stulen Kona i lund
Jag stöldanmälde både cykel och stulet hjul (sic!) förra veckan och polisen tog glatt emot båda utan att fråga efter varken kvitto eller ramnummer. Eller jo, förresten, de frågade efter ramnummer och jag sa att jag tyvärr inte hade det, men kunde beskriva andra detaljer som gjorde cykeln (och hjulet) unik.

En annan gång när jag faktiskt hittade min stulna cykel (med cyklist/tjyv) på cykeln så ringde jag polisen (efter att jag konfronterat cyklist/tjyv som hysteriskt skrek "god tro, god tro") och de frågade lite lojt om cykelt stod fastlåst så de skulle ta med sig skärbrännare eller inte.

Det här är ju så olidligt spännande, se till att ringa till den där annonsören så inte cykeln försvinner.

stulen Kona i lund
Håller med Abbesnabb. Se till att agera PRONTO! (Dvs nu, i detta ögonblick. Ring polisen. Kontakta, dvs ring, säljaren och visa intresse bums, men inte för mycket intresse så att han blir misstänksam.) En Explosif med AM3-gaffel och LX-komponenter för 3.500:- lär knappast förbli osåld särskilt länge. Visserligen tror jag väl att de flesta som hänger här på happy skulle bli misstänksamma bara av annonsen i sig, det är ju tydligt att den är skriven av någon med noll koll på vad det egentligen är som säljs, eller vilket pris som är rimligt. "Öh, den har skön fjädring, svarta fälgar och fina däck." (Johoja... Precis den info man letar efter.) Men den som inte har koll kanske nappar. Å andra sidan kan man hoppas på att de som inte har koll bläddrar förbi annonsen, cykeln ser ju inte så "häftig" ut för ett otränat öga, inga växlar, ingen fjädring i bak, inga skrikiga färger, osv.

stulen Kona i lund
Glöm inte din bild på cyklen. Polisen borde finna den som bevis nog och du har ju även tråden till din hjälp. Denna tråd skapades innan blocketannonsen. Polisen kommer att fista honom-.

stulen Kona i lund
jag ringde mongot nu
hade hoppats på att det skulle vara en ung snorunge men givetvis verkade INTE så trevlig att ha att göra med.
cykeln var kvar men en skulle precis dit för att kolla på den.

förundersökningsledaren på polisen sa att de inte kunde göra nåt, men om jag själv åkte och kollade på den och köpte den så kunde de ta honom sen.
dvs jag får själv leka polis och stå där framför honom och försöka hålla masken och låtsas som ingenting. jag hade inte ens kunna fått fram ett ljud, ilska nervositet etc. så om han har nån slags hjärna fattar han misstanke direkt.

dessutom vet jag ju inte vad det är för typ, han vet var han tog cykeln och om han vet hur jag ser ut är det väl bara att vänta i trapphuset nån dag när han känner för att hämnas om han får för sig för det. det är ju inte så att han får 10 års fängelse.

stulen Kona i lund
Ligg på polisen... hota med att dra in media...
Tipsa lokaltidning och lokalradio... om fallet...

de är ju horribelt att de ska få gå till på detta viset...

stulen Kona i lund
Jag blev så förbannad på Polisen så jag ringde precis Sydsvenskans tipstelefon och bad dem ta kontakt med Polisen och undra varför de inte vill göra något.
[edit]: Jag hänvisade hit som källa för övrigt

Senast redigerad av en moderator:
stulen Kona i lund
I lund stjäls säkert flera hundra cyklar _dagligen_. Givetvis är inte alla lika speciella som min, men det gör det nog inte mer intressant för media eller för icke insatta.
Dessutom får inte polisen göra nåt, ingen husrannsakan och de får inte ägna sig åt brottsprovokation dvs försöka få någon att sälja stöldgods.

Det är rätt kört att få polisen att göra någonting.
Allt är upp till mig och som jag tidigare förklarat är jag inte inställd på att gå igenom den processen.

stulen Kona i lund
Köp den av honom då. Blir inte det billigare än att köpa en ny cykel?
Känns väl för jävligt att behöva göra så, men du kan ju dra ett bollträ i skallen på honom någon annan gång om du har lust.

stulen Kona i lund
Kontakta försäkringsbolaget...

De vill ju helst inte betala ut några pengar de är nog mer intresserade av att du får tillbaka din cykel, och de kan nog pressa polisen mer att åka dit och hämta den, de behövs ju inte alls någon husransakan eller att de vill luras, utan man kan ringa dit och säga att de vill se cykeln.

stulen Kona i lund
cuboid skrev:

> Det är rätt kört att få polisen att göra
> någonting.

Fan, vad förbannad jag skulle bli!

Det som borde få polisen att då och då hoppa på såna här uppenbara fall är att såna här personer har ofta annat skumt i bagaget, och inte bara en stulen cykel. Det ena leder ofta till det andra. Blotta synen av polisen kan faktiskt orsaka att en hel del småkriminellt patrask får skälvan och börjar göra bort sig...

Lätt att sitta här och knattra på tangentbordet och vara karsk, men:
Samla lite "bevis", denna tråden, ditt foto etc. ta sedan med dig ett par kompisar och åk och titta på hojen. Tala där och då helt enkelt om för säljaren hur läget är och att denne kan lösa det på det "enkla sättet" eller det "svåra sättet" vilket innebär inblandande av myndigheter m.m.
Dra sen helt enkelt en rövare att du har talat med polisen och att de bad dig kontakta dem om det inte gick att lösa på det "enkla sättet". Att dra liknande rövare kan väldigt ofta gå hem.
Sen avslutar du med att du nu också vet var han bor och att han har flera ögon på sig framöver...

stulen Kona i lund
ja jag sitter å retar upp mig så inot hvete... på detta...
fy fan att man ska behöva betala skatt för sådant, något som hade varit så enkelt för polisen, de hade kunnat samla + poäng och visat sig duktiga och ta en cykeltjuv ist så blundar de bara...

Vad ger de här för signaler till samhället ? att de är helt ok att stjäla cyklar värderade 5-10000:-
utan att behöva vara rädd för att åka dit...

stulen Kona i lund
"jag ringde mongot nu
hade hoppats på att det skulle vara en ung snorunge men givetvis verkade INTE så trevlig att ha att göra med. "

Du har helt rätt, om de e en luttrad tjyv så kan de mycke väl tänkas att han får ett horn i sidan till dig om du sätter dit honom, osså "tar han dig sen". Svårt o veta va man ska göra egentligen.

stulen Kona i lund
TigerMale det är precis så jag tänker.
Jag vägrar gå runt och vara orolig över det. Att slippa den oron är värt de pengarna cykeln var värd.
Har jag riktig tur kan jag få från försäkringsbolaget, men det är inte säkert eftersom jag inte har kvitton på något. Får hoppas att orderbekräftelse från crc + foton räcker.

Den enda anledningen att polisanmäla något verkar ju vara för att försäkringsbolagen kräver det.
Jag hade inte trott att polisen skulle bry sig om min anmälan när jag lämnade den, det sa telefonisten också rakt ut "det här är inte nåt vi bryr oss om".

Men när annonsen på blocket kom upp hade jag nog hoppats på att de åtminstonde skulle kontakta blocket>få ip>kolla vem som hade ip-numret när annonsen lades in och se om det kunde ge ledtrådar.
Iofs är det väl hur lätt som helst att köra runt med en bil och leta efter öppna trådlösa nätverk, men ändå.

Oavsett är det ju ändå tragiskt att man måste sköta allt själv, jag har ju inte kompetens eller förutsättningar för att hålla och å leka detektiv på fritiden.
Dessutom, jag skulle vilja se den polis som efter att han sätter dit tjuvarna ger dem visitkort med med sitt namn och adress...

Nåväl, något de borde göra är att bygga cykelställ med nån form av bygel som går vid sidan av cykeln så att man kan låsa fast hela cykeln i den bygeln. Har sett sådana saker på studentområden.
Alla vanliga cyklister kan låsa sina cyklar säkrare och vid de få fall man måste parkera sin dyra cykel utomhus blir det lite mindre stöldrisk.

stulen Kona i lund
Jamenvafan. Det är så jävla fel alltihop.

Den här killen kutar ju omkring och snor prylar för jämnan det kan jag ge mig fan på. Det första han stal var en mobiltelefon. Sen så stal han pengar och köpte ett kontantkort. I den stulna telefonen svarar han "Jonas" när det ringer, för då är det någon som har hittat hans stöldgods på blocket. Han heter säkert Benny eller Conny eller nåt annat jävla krim-namn egentligen.

Åker man och tittar på grejjerna så är det inte ens säkert att det är "Jonas" som är den man träffar.

Vad skall man göra? Kan ju vara vettigt att skita i att agera, men jag hade inte kunnat leva med mig själv tror jag.

Cuboid: Hur farligt kan det vara att åka dit och "provcykla" hem den. Han lär ju inte kunna spåra dig. Be en kompis om du inte vill själv. Du kan förresten få låna en polare av mig, jag har flera som skulle kunna ställa upp... men de är inte i Lund.

Lycka till oavsett. Men jag gråter lite när jag ser specen och förstår arbetet bakom hojen. Svarta fälgar - fy fan.

//Erik

stulen Kona i lund
Jag blir ockås jävligt förbannad, resursbrist hos polisen etc. Men fan den jävlen som stjäl, kommer ju fortsätta tills han lär sig en läxa.

Att det skulle vara en riktigt tjackpundare, visst den chansen finns, men fan bästa alternativet är ju att låta någon annan än dig dra dit och kolla på hojen och bara dra iväg på en testtur och pysa för gott.

Dessutom tror jag få tjuvar av denna kaliber, som har tillräckligt bra koll för att lägga ut en annons på blocket bara nån dag efter, är särskilt farliga. Åker man dit två-tre personer och kollar på den, skit i att nämna polisen, får du tebax hojen och han inte känner att snuten är efter han så skiter han nog i några tusenlappar.

Jag bor fortfarande i Lund och skulle gärna hänga på, vill fan se sånt här löst!

stulen Kona i lund
Förfan, sitt inte här o posta. Gå och ta tillbaka cykeln!!! Men det priset på cykeln så borde någon annan hinna köpa den. Ta tillbaka cykeln innan han säljer den ffs....

stulen Kona i lund
Kan man inte organisera sig i Lund och åka dit ett gäng. Stämm möte på en plats och tidpunkt som en hel hög happy folk "råkar" befinna sig där. Man behöver inte säga vem som är vem. Alla jiddrar ner honom och tar cykeln? Inte orkar tjyv Conny leta upp alla för att hämnas inte.

Bor tyvärr i sthlm annars hade jag varit där, självklart för en likasinnad cykel frände!

Kom igen nu! Annars försvinner hojen för gott....

Dags att gå man ur huse!

stulen Kona i lund
Till alla som sitter på händerna i Lund. Nästa gång är det din hoj!

Fans skit min Nissan micra är framme i morgon i Lund.....

stulen Kona i lund
tyvärr har säkert tjyven oxå kompisar, o dom e väl a samma skrot o korn som han om inte värre, o dom kommer när man e ensam såklart. Förr, när ja va singel o inte hade barn då brann ja oxå snabbt som fan ,o de skulle dras fram baseball-trän o järnrör o fan o hans moster, o visst, en eventuell hämnd på de hade bara drabbat mig, men nu resonerar ajg som så att ingen materiell egendom e mer värd än mitt eller min familjs liv, alltså, om ja får välja så behåller ja livet o ger bort telefonen/cykeln eller va de nu är. Men de e surt som satan såklart.

stulen Kona i lund
jomper skrev:
> Jag är helt på Jilsters linje.

Jag var inne på den linjen också. Och det verkar fler från Lundatrakten vara. Tråkigt nog verkar cuboid(cykelns ägare) inte vara inne på samma linje. Det krävs att han är med annars är det lönlöst.
Vi kan ju inte ta cykeln från någon om cykelns ägare inte är med:-(

lycka till !

/J

stulen Kona i lund
ALLA!!! Håll ögonen öppna i lund trakten och sätt ett fet lås om ni ser den och medela sen polisen att ni sett en stulen cyckel!!

Men säg inte att det är ni som satt dit låset1!!

stulen Kona i lund
Jag skulle gärna ställa upp med bil och hämta hojen. Nån som är med? Vi ringer och säger att vi vill prova den helt enkelt. Klart man är lite nervös, men jag vill inte släppa detta! Som nån sa, nästa gång är den min cykel.
Och jag tror inte tjuven skulle ringa polisen om vi bara tog hojen och stack. Om inte annat så kan man ju kolla var han har den opch sen åka dit med bultsax/motsvarande och knycka tillbaka den.

edit: Sen kan man ju vara ganska säker på att även om polisen inte prioriterar en cykelstöld, så lär dom säkert vara på plats ganska fort om man ringer och säger att det är slagsmål en vardagskväll i Lund. Sen att det kanske inte blir nåt slagsmål är en annan femma...

stulen Kona i lund
Jag börjar se mobben ta form...
Sen värmer ni upp Avid-skivan tills den blir glödhet och så sätter ni ett fint litet Avid-skivmönster i pannan på Jonas (a.k.a. Benny/Sonny/Ronny/...). Istälet för Fantomens dödskallering så kommer alla vi Happyiter framöver att brännmärka cykeltjyvarna med Avid-skivan.
En Happyit är hård mot de hårda ; )

stulen Kona i lund
Jag har full förståelse för att ägaren inte vill gå till botten med detta iofs. Det finns en del obehagliga typer där ute.

stulen Kona i lund
Efter att last traden ar jag ocksa heltagagd pa att aka dit och spoa upp tjyven!!

Sag att annonsen var borta, sa jag antar nagon kopt den. Men det e fanimej daligt att polisen inte gor nagot nar det ar sa uppenbart att det ar din cykel! Men den maste ju ga att fa tillbaka. Lagg ut en annons att din cykel sokes. Har du tur kontaktar koparen dig.

stulen Kona i lund
Jag letar efter min första MTB och fastnade för annonsen, ringde och bestämde träff. Jag frågade efter ramstorlek men det visste inte "säljaren" vad det var. Nåväl, det låg nära så jag cyklade dit och träffade honom på Klostergården. Hojjen såg fin ut men var ju oväxlad. Det sade säljaren inget om, skumt tyckte jag. Jag avböjde köp och cyklade hem på min gamla hoj. Detta var vid 13:00 idag. När jag kom till jobbet fick jag veta av en happymtb-läsare att han precis läst denna tråden.

Jag träffade säljaren nedanför gamla klostergården vid garagen till de nybyggda tvåvåningshusen, på vägen mot Sankt Lars. Han bor nog där. Han är närmare 1,90 lång, svensk (ungefär malmödialekt), troligtvis blond, hade stickad mössa och sade inte så mycket. Jag är ganska säker på att han bor där eftersom han var torr och det regnade rejält minuterna innan vi träffades. Eftersom du själv bor på klostergården kan du kanske känna igen honom. Lycka till med att få tillbaka cykeln och sätta dit den skiten.

stulen Kona i lund
Nu sätter ni Lundare dit den j-eln. Idag: en SS-Kona. Imorgon: din bil. I övermorgon är han inne i ditt vardagsrum och snor din DVD etc...

stulen Kona i lund
Men jävlar också, hur dum kan snubben vara som säljer sin hoj nån minut från platsen den är stulen.

Även om annonsen är borta på blocket så betyder det ju inte att den är såld, men om den är såld så är väl risken rätt stor att den är såld till nån här i stan, eftersom det har gått så kort tid.

Mina ögon kommer vara överallt, får ta en tur på hojen och glida och kolla lite kanske. Men som sagt jag och benjamin står till din tjänst om du vill ha lite mer folk med dig. Bollen ligger hos dig cuboid.

stulen Kona i lund
Jag blir så frustrerad! Varför o varför kan man inte få polisen att hjälpa stöldoffer? Det är ju inte så att de behöver tillsätta någon större kommission direkt. Allt hade varit utklarat vid det här laget om Polisen hade agerat åtminstone lite, lite, litegrann från början. OK, killen hade säkert inte fått nått straff men han hade iaf inte kunnat tjäna pengar på just det här brottet och cykeln hade enkelt återbördats till ägaren.

Jag blir så jävla förbannad på att man måste bli kriminell för att få rättvisa!

Tillbaka
Topp