När jag kom in i förvaringsrummet och såg cykeln visste jag direkt att det var byggd av Ventana. Dekalerna hade tagits bort från ramen, men det stod "Moots" på både styrstammen och sadelstolpen så någon antog att ramen också var från Moots.
Först trodde jag att det var en El Saltamontes, men ramen saknades en headbadge och både gaffeln och BB höjden var lite för högt för att vara en vanligt 4"-5" El Salt.
Det enda dekalen som var kvar på ramen bekräftade att ramen hade byggts av Ventana, men sådana dekaler är inte standard på ramar som jag får därifrån. När jag kollade lite närmare på komponentvalet blev det klar för mig att cyklen var en Dreamride Fully som hade byggts av Lee Bridgers i Moab, Utah.
1) Dreamride säljer både Ventana och Moots.
2) Dreamride specficerar egen geometri för cyklar som byggs av Ventana men som kallas för "Dreamride Fully".
3) Dreamride bygger oftast med CK headsets och nav, Marzocchi gafflar och Mavic fälg.
4) Lee tycker att WTB MotoRaptor 2.4 däck är bland de bästa för Moab.
När jag fick tillgång till internet jag kollade på Dreamride.com och hittade vad jag trodde kunde vara cykeln ifråga. Vad tycks?
Idag:
Nybyggd:
Idag:
Nybyggd:
Jag skrev till Lee och förklarade situationen. Det visar sig att cykeln är en av bara 3 i världen med denna färgkombinationen, så Lee tog kontakt med den han hade sålt den till (som bodde då i UK). Ägaren bor numera i Stockholm och cykeln hade stulits från hans lägenhet för några veckor sedan. Han trodde aldrig att han skulle se den igen.
Gissa om han blev glad när jag ringde honom!
Nu återstår det bara att informera försäkringsbolaget och polisen. Håll tummarna, det här är inte över ännu, men det har alla förutsättningar att sluta bra.