Stulna cyklar hittade i lastbil i Falun + ANNAT (vi har ju passerat sid 3...)

Fältprästen sa:
Bort med bidraget, bostadspriserna går ned och skatten (som betalar ränteavdragen) tas bort.
Fortfarande minst lika mycket pengar att spendera.
Ta bort en massa andra bidrag också när man ändå håller på.

Att ingen tänkt på det förut! Låt sjuka betala vårdräkningarna själva också. Skippa pensionerna när vi ändå håller på. Fram för snabba, enkla och genomtänkta förslag! Hur svårt kan det vara?!

(Varning! Inlägget kan innehålla spår av ironi och sarkasm.)

Bostadspriserna och därmed belåningen har nått ohälsosamma nivåer. Vi har väl haft typ 15-procentiga prisökningar per år i ganska många år. Detta måste få ett stopp. Man pratar ofta om att olika åtgärder, som amorteringskrav, ökade kontantinsatser etc, skapar hinder för att kliva in på bostadsmarknaden men det största hindret är ju ändå prisnivån.

Jag tror att man måste våga göra ganska radikala förändringar och ta ett helhetsgrepp för att motverka prisstegring och överbelåning samt öka rörligheten på bostadsmarknaden.

- Återinför fastighetsskatten. Trist för de med hus men typ all forskning visar att det är en av de "bästa" skatter man kan ha. I kombination med:
- Minska reavinstskatten. Gör det dyrt att bo i onödigt stora hus men straffa inte dem som vill flytta.
- Återinför arvs- och gåvoskatt. De döda lär inte sörja och det är bättre för samhället om pengarna spenderas under personens livstid. Att ha en gåvoskatt på gåvor över ett visst belopp är ett nödvändigt ont för att inte skapa kryphål förbi arvsskatten.
- Sänk skatt på inkomst för att balansera andra höjda skatter.
- Trappa ner ränteavdraget. Det ska kosta att ta lån och det är inget staten ska bidra till. Statens pengar bör gå till bättre saker.
- Sätt begränsningar i hur stora lån man får ta, tex i relation till inkomst.

Det är möjligt att dessa förändringar kommer få vissa vinnare och förlorare men om inget görs kommer förlorarna vara så många fler eftersom de enda som har råd att kliva in på bostadsmarknaden är de som är svinrika eller ärver sig in.

Senast ändrad:
H. sa:
- Återinför fastighetsskatten. Trist för de med hus men typ all forskning visar att det är en av de "bästa" skatter man kan ha. I kombination med:

Fast mig veterligen så har aldrig fastighetsskatten avskaffats som vissa lovade i sitt vallöfte för ett gäng år sedan, utan dom döpte bara om den till fastighetsavgift i stället för fastighetsskatt, och jag betalar då mer nu när skatten "inte finns" än på den tiden när den fanns. Och min enkla åsikt är att man ska inte straffas med en hög skatt för att man äger sitt boende, utan det räcker gott om man får skatta lite på den ev vinst man gör vid en försäljning av bostaden, eller om man har ett bostadshus som man hyr ut och har en inkomst på så skulle det kunna vara legitimt med en fastighetsskatt på den inkomstbringande fastigheten.

Belse sa:
H. sa:

Fast mig veterligen så har aldrig fastighetsskatten avskaffats som vissa lovade i sitt vallöfte för ett gäng år sedan, utan dom döpte bara om den till fastighetsavgift i stället för fastighetsskatt, och jag betalar då mer nu när skatten "inte finns" än på den tiden när den fanns. Och min enkla åsikt är att man ska inte straffas med en hög skatt för att man äger sitt boende, utan det räcker gott om man får skatta lite på den ev vinst man gör vid en försäljning av bostaden, eller om man har ett bostadshus som man hyr ut och har en inkomst på så skulle det kunna vara legitimt med en fastighetsskatt på den inkomstbringande fastigheten.

Bilagor

• tumblr_m3n34vtQIV1qeweuno1_400.gif
    tumblr_m3n34vtQIV1qeweuno1_400.gif
    155.7 KB · Besök: 77
Som H säger, nationalekonomiskt är fastighetsskatt den optimala skatten. Fastigheter är den enda tillgång som inte kan lämna landet, och därmed perfekt att beskatta. Allt annat (kapital, produktion, försäljning, arbetskraft, kunskap, etc) kan lämna landet, och bör därför beskattas lågt eller inte alls.
Således, återinför fastighetsskatten och sänk andra skatter, t.ex. reavinstskatten som stryper rörligheten på bostadsmarknaden.
Mycket bra inlägg av H!

ooms sa:
Oskar, hur tycker du att vi ska komma tillrätta med den alldeles för stora privata skuldsättningen i Sverige då?
Att man gjort fel tidigare (dvs vant folket att detta bidrag fr staten finns, eller som du uttrycker det "det är inprisat i bostadspriserna sedan decennier") är väl inget argument för att bara låta det vara och titta på när galenskapen fortsätter?

F.ö. är det ju inte staten som "prisat in det i bostadspriserna", det är ju köparna som tagit med det i sina kalkyler och därmed drivit upp priserna. Därmed är det ju rimligt att det även är dessa köpare som får ta smällen när priserna, som du korrekt säger, faller om/när bidraget tas bort. Men problemet är ju att det får en påverkan på samhällsekonomin i stort, dvs även de som inte medverkat till galenskapen drabbas.

Jag kan inte uttala mig om huruvida den privata skuldsättningen är "alldeles för" stor. Man ska komma ihåg att det inte är storleken på skuldsättningen som avgör hur mycket belåning ett hushåll klarar av, utan hur höga räntebetalningarna är i förhållande till dess inkomster. Och i Sverige har vi idag väldigt låga räntor (Riksbankens minusränta t.ex.). Låga räntor ger regelmässigt hög privat skuldsättning. Hög privat skuldsättning kan låta läskigt, men är ur ett internationellt perspektiv ett tecken på politisk och ekonomisk stabilitet samt väl fungerande finansmarknader. Men kan bli problematiskt om räntenivåerna helt plötsligt skulle få för sig att drastiskt öka.

Att bostadspriserna har ökat utav bara helvete under de senaste två decennierna har ju i första hand att göra med att marknadsräntorna har sjunkit under hela perioden - ränteavdraget som det har blivit så populärt att gnälla om saknar i stort sett betydelse i sammanhanget (det har ju som sagt varit konstant sedan 1991 typ). Det stora problemet är ju snarare att vi har en Riksbank som slaviskt följer ett inflationsmål istället för att ha en mer komplex syn på penningpolitiken. Vi har för tillfället en brinnande högkonjunktur samtidigt som Riksbanken satt räntan till historiskt låga nivåer. Det här är ett makroekonomiskt kardinalfel som varken tramsiga amorteringskrav eller avskaffandet av nåt gammalt ränteavdrag kan råda bot på.

Men. För. Bövelen!!!!!!!!!!!!!
VAD har detta med stulna cyklar att göra? Skärp er. Eller nåt!

Det brukar vara internationella organisationer och experter som oroar sig över den höga privata skuldsättningen i Sverige. Jag väljer att lyssna på dem. Sedan är det väl storleken på räntebetalningarna plus amorteringarna i förhållande till inkomsten som avgör hur stort lån man klarar av (kassaflödesmässigt). Jag tror nog att amorteringsfriheten också kraftigt bidragit till att driva upp priserna, så att amorteringskrav skulle vara trams håller jag inte med om. I övrigt är vi nog överens.

Men här har vi nog en av de värsta trådkapningarna i happys historia.
Men jag tycker att ämnet är intressesant och inläggen håller en just nivå. Ts, du kan ju byta rubrik om du vill ;)

"Stulna cyklar hittade i lastbil i Falun + ANNAT (vi har ju passerat sid 4...)"?

Borde det inte stå .."Stulna cyklar hittade i lastbil i Falun + ANNAT (vi är på sid 4...)",
eller kanske..."Stulna cyklar hittade i lastbil i Falun + ANNAT (vi har ju passerat sid 3...)

Just sayin'....Trevlig helg!

För dom som blivit "tvingade" att köpa en för dyr bostad, tagit med ränteavdraget i sin kalkyl. Skall dessa då bara sälja till stor förlust när bostadspriserna faller. Stå där med restskuld utan säkerhet. Skuldsanering. Misstänker att vi skattebetalare får hjälpa till med detta oxå. 1-2 % om året så klarar alla det utan problem (om man vill).

Senast ändrad:
Någon nämde arvs o gåvoskatt som något bra...absolut beskatta redan skattade pengar en gång till.
Vinstskatt på husförsäljning? Mitt hus har stigit massor, men det har alla andra oxå så jag har inte råd att byta ner mej pga vinstskatten.

1888 sa:
För dom som blivit "tvingade" att köpa en för dyr bostad, tagit med ränteavdraget i sin kalkyl. Skall dessa då bara sälja till stor förlust när bostadspriserna faller. Stå där med restskuld utan säkerhet. Skuldsanering. Misstänker att vi skattebetalare får hjälpa till med detta oxå. 1-2 % om året så klarar alla det utan problem (om man vill).
Ingen tvingas till nåt i Sverige, man gör alltid ett aktivt val själv, åtminstone på de lagliga marknaderna. Har man gjort den affär du beskriver, ja då har man i allra högsta drag bidragit till att driva upp priserna, och då är det inte mer än rätt att man får ta smällen när fallet kommer. Många verkar tro att marknaden är nåt ont väsen som "tvingar" folk till saker, och förstår inte att det är vi, du och jag, som utgör marknaden. Tycker man att det är för dyrt, låt bli att köpa eller lägga bud då så bidrar du inte till prisökningen. Skuldsanering är för övrigt nåt som borde tas bort snarast.

Jag vet inget om dej ooms, var du bor eller dyligt, eller hur gammal du är.
Hur "kul" är det att flytta ihop med sin tjej (eller kille) om detta sker hos någons föräldrar?
I de någtlunda stora städerna är det bostadsbrist för dom som inte har speciella behov.

Jag är absolut inte för bidrag.
Men jag hatar snabba ändringar av vilkor som man räknat
med i sina kalkyler.

Bort med alla bidrag gillar jag, men gör det med sans o balans.

1888 sa:
Jag vet inget om dej ooms, var du bor eller dyligt, eller hur gammal du är.
Hur "kul" är det att flytta ihop med sin tjej (eller kille) om detta sker hos någons föräldrar?
I de någtlunda stora städerna är det bostadsbrist för dom som inte har speciella behov.

med i sina kalkyler.

Bort med alla bidrag gillar jag, men gör det med sans o balans.
Jag bor i en av Sveriges fem största städer, så ja, jag vet vad bostadsbrist är.
Självklart är det inte kul att kunna bo hur och var man vill, men har man inte råd så har man inte råd. Då får man bosätta sig mindre eller där det är billigare. Självklart är det inte heller bra när villkor förändras, men ser man till att ha marginaler i sina kalkyler kan man hantera det.
Sedan får vi ju inte glömma att en stor anledning till problemen på bostadsmarknaden i Sverige i en internationell jämförelse är att vi har en icke-fungerande hyresmarknad, vilket gör att i princip inga hyresrätter byggs och de som finns omsätts inte. Istället för att hyresvärdarna får ta ut hyror som kan investeras i nya bostäder, så sitter folk och cashar in andrahandshyror samtidigt som de bor nån helt annanstans... Det är nog ett större problem för unga paret som vill flytta ihop.

1888 sa:
Någon nämde arvs o gåvoskatt som något bra...absolut beskatta redan skattade pengar en gång till.
Vinstskatt på husförsäljning? Mitt hus har stigit massor, men det har alla andra oxå så jag har inte råd att byta ner mej pga vinstskatten.

+1
Köpte hus för drygt 7 år sedan. Ligger hyggligt centralt och jag har 6 minuter cykling till jobbet.
Skulle vi sälja och köpa ett likvärdigt hus idag skulle vi behöva leta i områden med nästan en timmes väg bort. Med bil.
Inlåsningseffekten brukar det kallas och är ett långt mycket större problem än belåningsgraden. Inlåsningseffekten påverkar nämligen motviljan att sälja och då finns bara ökat pris som motivator.
Men i populismens Sverige stirras det enögt mot belåningsgrad men inget sägs om varken betalningsförmåga eller risk.
De med högst belåning arbetar statistiskt sett inom områden med låg risk att bli arbetslös och då utgör naturligtvis dessa lån en lägre risk än andra, lägre bolån.
Men detta vill ingen diskutera. Några har försökt, men det verkar inte göra sig bra i media.
Eller så är det Nya Folkhemmets fel och det intelligensvacuum som växer sig allt starkare? Självcensuren i PK-Sverige har stängt av många kreativa hjärnceller...

Edit: VIKTIGT! Ingen i tråden skall känna sig träffad av det där med intelligens! Det var bara lite galla som behövde spys upp.

Senast ändrad:
En betydligt enklare lösning än att slopa ränteavdragen rakt av är att modifiera skattesatserna och hur man räknar av förluster och vinster.

Inför platt skatt på inkomst från arbete och kapital, inför en rullande rätt att dra av förluster mot framtida vinster. Det skulle också minska behovet av att bilda bolag för alla små tjänste-enmansföretag med minskat krångel som följd.

Det skulle ha hjälpt mängder med människor som hamnade i livslånga skuldsituationen när bostadsbubblan brast senast (90-talet). De hade bara chans att dra av förlusterna mot eventuella vinster det år de blev tvingade att sälja sitt boende med förlust (säg -93) och många sitter fortfarande idag med stora skulder.

Hade de istället kunnat kvitta förlusterna löpande allt eftersom vinster uppstog hade de både haft incitament att arbeta på och en lättare börda att bära mentalt.

Företag har den rätten, så varför inte privatpersoner?

1888 sa:

med i sina kalkyler.
Bostadsbrist är inte bara något storstadsfenomen, den finns på landsbygden också.

Om man tar med t.ex. räntebidraget i sin kalkyl och sedan inte tål att det tas bort har man gjort en fullständigt fel kalkyl från början.
Då lär man inte tåla en ränteuppgång heller.

plumse sa:
1888 sa:

Köpte hus för drygt 7 år sedan. Ligger hyggligt centralt och jag har 6 minuter cykling till jobbet.
Skulle vi sälja och köpa ett likvärdigt hus idag skulle vi behöva leta i områden med nästan en timmes väg bort. Med bil.
Varför skulle du köpa ett likvärdigt hus om du redan har ett?

Fältprästen sa:
1888 sa:

med i sina kalkyler.
Bostadsbrist är inte bara något storstadsfenomen, den finns på landsbygden också.

Om man tar med t.ex. räntebidraget i sin kalkyl och sedan inte tål att det tas bort har man gjort en fullständigt fel kalkyl från början.
+1
Som jag sade tidigare, det man tjänar på avdraget idag (och därmed "förlorar" om det tas bort) är mycket mindre än vad den ökade kostnaden blir vid en ränteuppgång på bara ett par procent vilket kan gå snabbt när räntorna väl börjar höjas.
Vi har idag en brinnande högkonjunktur och samtidigt extremt låga räntor. Ett bättre tillfälle att "rycka plåstret" kommer inte. Förhållandevis liten ökad kostnad for den enskilde, och den minskade konsumtionen i samhället det innebär kan vara en nyttig avkylning av konjunkturen. Alternativet är en långsam utfasning som kostar skattebetalarna pengar under många år, så det är väl vad det blir i slutändan. Om det blir nåt öht.

Frankenstein's Bike sa:
Det skulle ha hjälpt mängder med människor som hamnade i livslånga skuldsituationen när bostadsbubblan brast senast (90-talet). De hade bara chans att dra av förlusterna mot eventuella vinster det år de blev tvingade att sälja sitt boende med förlust (säg -93) och många sitter fortfarande idag med stora skulder.

Hade de istället kunnat kvitta förlusterna löpande allt eftersom vinster uppstog hade de både haft incitament att arbeta på och en lättare börda att bära mentalt.

Företag har den rätten, så varför inte privatpersoner?
Varför blev de tvingade att sälja sitt boende? Det var väl knappast så att boendet blev dyrare?

Jag kan köpa upplägget med en avbetalning av reavinstskatten.
Eller så slopar man den helt. Det borde då rimligtvis gälla all reavinstskatt på bostäder/aktier mm.

Jag kan också tänka mig att man slopar skatten om man samtidigt köper en liknade bostad i samma område/region.
Dvs man skall inte ha gjort någon uppenbar vinst på att ha flyttat.
Skatten kommer då senare, när man flyttar till en billigare bostad.

Fastighetsskatt är ett jävla sätt att bestraffa dem som tar ansvar för att lösa sitt eget boende och därmed avlasta resten av bostadsmarknaden. Att bo i storstadsområde innebär automatiskt att en timme enkel resa till jobbet är fullt acceptabelt och ganska bra jämfört med vad många verkligen har i tidsåtgång för pendling.

Hasse#7 sa:
Fastighetsskatt är ett jävla sätt att bestraffa dem som tar ansvar för att lösa sitt eget boende och därmed avlasta resten av bostadsmarknaden. Att bo i storstadsområde innebär automatiskt att en timme enkel resa till jobbet är fullt acceptabelt och ganska bra jämfört med vad många verkligen har i tidsåtgång för pendling.
Hur menar du nu? Det är ju inte så att flerbostadshus var/är befriade fr fastighetsskatt (eller fastighetsavgift som det heter numera)...

ooms sa:
Hasse#7 sa:
Hur menar du nu? Det är ju inte så att flerbostadshus var/är befriade fr fastighetsskatt (eller fastighetsavgift som det heter numera)...

Baserar det på gamla systemet, det som vissa verkar vilja ha tillbaka eftersom fastigheter är svåra att flytta utomlands. Systemet som straffade ihjäl människor som inte gjort annat än slitit hela livet för att sedan inte kunna bo kvar. Som det är nu är det humanare men ändå ganska konstigt överlag kan jag tycka. Man betalar ju för alla varor och tjänster man behöver.

Hasse#7 sa:
ooms sa:
Hasse#7 sa:

Baserar det på gamla systemet, det som vissa verkar vilja ha tillbaka eftersom fastigheter är svåra att flytta utomlands. Systemet som straffade ihjäl människor som inte gjort annat än slitit hela livet för att sedan inte kunna bo kvar. Som det är nu är det humanare men ändå ganska konstigt överlag kan jag tycka. Man betalar ju för alla varor och tjänster man behöver.
Det var ju inte fastighetsskatten i sig, det var ju utformningen av den som tvingade äldre människor att flytta.
Men visst, jag skulle också vilja slippa orättvisa skatter, t.ex. den progressiva inkomstskatten som straffar de som lagt manken till, studerat hårt och länge, tagit ansvar och skaffat sig välbetalda jobb. Varför ska de betala >60% av en löneökning i skatt, medan de som slappade sig igenom skolan bara behöver betala ca 30-35% av en löneökning i skatt?
Men staten har ju enorma utgifter, och behöver därmed pengar...

Fältprästen sa:
1888 sa:

med i sina kalkyler.

Du resonerar som att man bara räknar med att en eländig sak i taget kan hända. Det har inte jag som bor i ett rätt dyrt hus råd med. Jag räknar med att klara en ränteuppgång. Jag räknar med att klara andra och mer oförutsedda saker som kan hända med ett hus. (Som nu när kommunen fick för sig att bygga nya radhus i andra ändan av vägen jag bor på och därför kräver mig på 320 000 kr för att jag ska stå för min solidariska del av vägförbättringen jag inte har nytta av.) Jag är beredd på att saker kan förändras vad gäller räntelagar och liknande, men inte att det ska ske över natt. Så visst klarar jag av att räntebidraget försvinner, men om det gör det alltför snabbt och räntan och annat också förändras samtidigt kommer jag få problem.

Visst, kan man se det som att det är mitt ansvar och att jag borde se till att ha reserver för allt som kan tänkas hända, men hur skulle det funka i praktiken? Hur många skulle kunna/våga köpa ett hus alls då, oavsett pris? Lite som att tycka att jag borde ha med mig tre slangar, ett lagningskit, en punkaspray och ett par extra däck med på varje runda. "Har du inte förberett dig för att allt skit kan hända samtidigt kan du gott sitta där i skogen och gråta!"

Hep sa:
Visst, kan man se det som att det är mitt ansvar och att jag borde se till att ha reserver för allt som kan tänkas hända, men hur skulle det funka i praktiken? Hur många skulle kunna/våga köpa ett hus alls då, oavsett pris? Lite som att tycka att jag borde ha med mig tre slangar, ett lagningskit, en punkaspray och ett par extra däck med på varje runda. "Har du inte förberett dig för att allt skit kan hända samtidigt kan du gott sitta där i skogen och gråta!"
Om alla tog det ansvaret, skulle vi ha lägre bostadspriser, lägre privat skuldsättning, och lägre finansiella risker i landet.

Hep sa:
Fältprästen sa:
1888 sa:

med i sina kalkyler.

Du resonerar som att man bara räknar med att en eländig sak i taget kan hända. Det har inte jag som bor i ett rätt dyrt hus råd med. Jag räknar med att klara en ränteuppgång. Jag räknar med att klara andra och mer oförutsedda saker som kan hända med ett hus. (Som nu när kommunen fick för sig att bygga nya radhus i andra ändan av vägen jag bor på och därför kräver mig på 320 000 kr för att jag ska stå för min solidariska del av vägförbättringen jag inte har nytta av.) Jag är beredd på att saker kan förändras vad gäller räntelagar och liknande, men inte att det ska ske över natt. Så visst klarar jag av att räntebidraget försvinner, men om det gör det alltför snabbt och räntan och annat också förändras samtidigt kommer jag få problem.

320000kr...... Jag tror jag dog en smula för din skull.

Hasse#7 sa:
ooms sa:
Hasse#7 sa:

Fast vad är mest humant för samhället - att äldre ska kunna bo gratis i enorma hus de inte längre har behov av samtidigt som unga som är på väg att bilda familj inte har råd att ens kliva in på fastighetsmarknaden? Eller att det kostar för pensionärerna att bo kvar, men vill de sälja kan de göra det (med rejäl vinst) utan massa skatt på vinsten och istället flytta till ett billigare boende med lägre skatt.

Vi har hamnat i en extrem generationsklyfta där unga belånar sig över öronen för att ha råd att kliva in på fastighetsmarknaden samtidigt som den äldre generationen sitter i princip utan lån i villor värda 5-6 miljoner. Vem har då råd att köpa hus i framtiden? Jo, de som får ärva sina föräldrars obelånade hus.

Och så fortsätter det.

Vi borde ha ett skattesystem som belönar de som är flitiga idag och som erbjuder möjlighet till klassresor. Dvs låga skatter på inkomster och istället skatter på fast egendom, arv och gåvor.

H. sa:
Fast vad är mest humant för samhället - att äldre ska kunna bo gratis i enorma hus de inte längre har behov av samtidigt som unga som är på väg att bilda familj inte har råd att ens kliva in på fastighetsmarknaden? Eller att det kostar för pensionärerna att bo kvar, men vill de sälja kan de göra det (med rejäl vinst) utan massa skatt på vinsten och istället flytta till ett billigare boende med lägre skatt.

Vi har hamnat i en extrem generationsklyfta där unga belånar sig över öronen för att ha råd att kliva in på fastighetsmarknaden samtidigt som den äldre generationen sitter i princip utan lån i villor värda 5-6 miljoner. Vem har då råd att köpa hus i framtiden? Jo, de som får ärva sina föräldrars obelånade hus.

Och så fortsätter det.

Vi borde ha ett skattesystem som belönar de som är flitiga idag och som erbjuder möjlighet till klassresor. Dvs låga skatter på inkomster och istället skatter på fast egendom, arv och gåvor.

Var placerar du dem som skaffat ett hus med långa resor till jobbet. Levt som eremiter med barn för att få det att gå ihop. Successivt fått det ganska bra genom sund ekonomi och hårt arbete. Som nu har stora barn som inte har nånstans att bo. Är de husägarna skurkar eller hjältar? Bättre se till att arbete finns lite längre bort och tomtmark så att man kan expandera tätorten med nybyggen istället för att bygga på varenda millimeter centralt med höjt kvadratmeterpris som följd. Stockholm skulle behöva expanderas med nya områden där man kan bygga litet och billigt samt ta ett lite svettigare resande för att få det att fungera. Ungefär som ett småa-koncept fast helst ännu enklare.

H. sa:

Och så fortsätter det.

Jag håller med om det där sista, men undrar var dessa billigare bostäder som de äldre skall flytta till skall komma ifrån egentligen?

Hasse#7 sa:
H. sa:

Och så fortsätter det.

Var placerar du dem som skaffat ett hus med långa resor till jobbet. Levt som eremiter med barn för att få det att gå ihop. Successivt fått det ganska bra genom sund ekonomi och hårt arbete. Som nu har stora barn som inte har nånstans att bo. Är de husägarna skurkar eller hjältar? Bättre se till att arbete finns lite längre bort och tomtmark så att man kan expandera tätorten med nybyggen istället för att bygga på varenda millimeter centralt med höjt kvadratmeterpris som följd. Stockholm skulle behöva expanderas med nya områden där man kan bygga litet och billigt samt ta ett lite svettigare resande för att få det att fungera. Ungefär som ett småa-koncept fast helst ännu enklare.

Det du beskriver har väl inte mycket med det jag skriver att göra. Rimligen lär fastighetsskatten vara betydligt lägre på det boendet du beskriver jämfört med ett mer centralt. Vidare skulle mitt förslag innebära att personen får behålla mer i plånboken av sin lön. Valet att bo en bit utanför och pendla skulle därmed löna sig i dubbel bemärkelse. Ja, förutom att det är dyrt att pendla. Men det är det ju idag också.

Fältprästen sa:
plumse sa:
1888 sa:

Varför skulle du köpa ett likvärdigt hus om du redan har ett?

Haha!
Sant. Som hypotetiskt exempel var väl tanken egentligen.

Snuten sa:
H. sa:

Och så fortsätter det.

Jag håller med om det där sista, men undrar var dessa billigare bostäder som de äldre skall flytta till skall komma ifrån egentligen?
De skattefria 5-6 miljoner som de får när den obelånade villan säljs borde väl räcka till en lägenhet för 3-4 miljoner? T.ex. den lägenhet som trångbodda familjen som köpte villan flyttar ifrån.

Senast ändrad:
H. sa:
Det du beskriver har väl inte mycket med det jag skriver att göra. Rimligen lär fastighetsskatten vara betydligt lägre på det boendet du beskriver jämfört med ett mer centralt. Vidare skulle mitt förslag innebära att personen får behålla mer i plånboken av sin lön. Valet att bo en bit utanför och pendla skulle därmed löna sig i dubbel bemärkelse. Ja, förutom att det är dyrt att pendla. Men det är det ju idag också.

Det blir ju lite svartvitt beskrivet, jag antar att det inte är så här du menar. Det lät som du tyckte att man skulle straffa bort folk från sina boenden för att andra som vill bo just där skall kunna ta över. Då tycker jag att det vore bättre om man erbjöd mark för bygge till äldre lite längre bort men inte jättelångt bort så att de som inte längre jobbar kan bo i enplanshus nära naturen och inte ha arbetspendling att fundera över. Det sker ju redan idag men då att man säljer det man har dyrt för att kunna köpa något längre ut och klara sig utan att jobba. Troligen finansierar de sina barns boende samtidigt, här blir det lite deprimerande att de unga inte kan starta en egen framtid utan hjälp. Kanske skulle det vara bättre om man utlokaliserade en massa kontor och liknande från stadskärnan för att göra plats för mer boende. Men helst skulle man satsa på ny smarta miljövänliga områden där folk skulle vilja bygga en framtid och ta en del resor för att få sitt eget boende.

Det finns ju de som menar att det inte finns någon bostadsbrst. Däremot finns en efterfrågan på billiga bostäder som inte finns. Kunderna efterfrågar något som marknaden inte kan leverera.

Ungefär som att jag inte har råd att köpa en Tesla trots att den på ett komfortabelt och miljövänligt (nåja) sätt skulle tillgodose mina behov. Alltså köper jag det jag har råd med istället.

Det jag menar är att problemet är att alltför många tjänar alltför lite eller inga pengar alls och detta märks naturligtvis när bostadsfrågan skall lösas för den enskilde. Vi har bara swttbörjan på detta problem. De billiga "gamla" hyresrätterna måste renoveras och / eller ombildas till bostadsrätter, och det blir ännu svårare för många av oss att komma in. Problemet är bara i sin linda ännu.

ooms sa:
Hep sa:
Om alla tog det ansvaret, skulle vi ha lägre bostadspriser, lägre privat skuldsättning, och lägre finansiella risker i landet.

...lägre ekonomisk aktivitet, lägre tillväxt, lägre BNP o.s.v ;-)

Tillbaka
Topp