Styr- och vevlagerproblem på Long John

TiTeX

Aktiv medlem
Väääääldigt längesen jag var inne här men nu var det dags igen.
Råkade köpa en sk Long John, förmodligen dansk i helgen, och där är lite småfix som behövs. Största problemen är ett glapp vevlager, och ett glapp styrlager och jag hade även hade velat byta styre, förstår mig dock inte på allt och vet inte om jag gör fel eller om det är fastrostat.

LongJohn.jpg

Styret ser ut som på bilden, så som jag tolkat det sitter styre och "styrstem" ihop och går ner i styrlagret, det är här jag inte är helt med på hur det hela funkar. Hittar ingen "expander" i röret, men kanske sitter den så långt ner så jag inte kan känna den, vilket leder till nästa fråga, huuuur ska jag komma åt en skruv som sitter 3dm ner i ett rör, om där nu överhuvudtaget är något där?
Styre.jpg

Samma med styrlagret, det jag är van vid är att det är är ett rör instucket i gaffeln, i styrlagerhöjd, tycker inte riktigt det ser ut som så här. Har kört med WD40 ett gäng gånger under ett par dagar (trasan på bild är mitt försök att hålla kvar det) men muttern sitter som berget. Styrlagret ska bort/bytas men riskerar jag att ha sönder något?
Styrlager1.jpg

Vevarna sitter också som berget, med kilbult, men det får nog lösa sig på något sätt.

Tänker jag rätt att allt har rostat fast? Någon som har en ide på plan framåt?

10 år sen senaste inlägget och med från start, kul att se dig igen! Här är allt som vanligt! :)

Hoppas någon kan hjälpa dig.

Var det bara i helgen den var dansk?
Nå, vevlagret måste vara gängat BSA så det är inget problem. Kilbultarna smörjar du med rostlösning- 5-56, krypolja ed - lossar muttern ett varv eller lite till (ta inte bort den, då förstör du garanterat bulten!) och klappar till den ordentligt med en klubba. Och med ett underlag av en plankbit så du inte krossar ett evt fungerande lager.
Om styret har jag ingen aning.

Edit, styret måste sitta med en kilmutter (”quill”). Gissar att nån spänt för hårt så att den långa bulten ner till kilen helt enkelt gått av. Inte helt enkelt att få bort. Såga av styret strax ovanför övre lager kanske så du kommer åt den garanterat fastrostade kilen?

Edit 2, jag är ganska säker på att long john tillverkades av SCO (Schmidt &Co Odense). Om du googlar på SCO Long John kommer det upp en hel del. Detvar ju en populär budcykel när det begav sig så det finns gott om dom i DK.

Edit 3, ser jag rätt att du försöker vedeförtia styrröret på utsidan? Har du även fylld på genom bulthålet uppifrån? Med rejäl blötläggning och en lång dorn - bult, gängstång - kan du kanske slå ner kilen?

Senast ändrad:
Var igång lite igen och testade.
Borrade upp hålet upptill på styret så jag kunde sticka ner något, kände en bra bit ner men får inget stopp förrän jag är nere i botten på gaffeln, kan möjligen vara att det jag kände med var för smalt så den gick genom eventuellt hål i kilmuttern, men tvivlar på det.
Försökte wd40a styrröret utanpå ja, har även sprutat ner i hålet i styret, men som ovan, tvivlar lite på att där är nån kilmutter.
Detta får mig att tänka att låsningen till styrlagret är tokrostad, tillsammans med röret till den ner i "gaffeln", vilket känns lite jobbigt. Kan även vara att jag tänker helt fel och behöver läsa på lite mer om hur just styrningen funkar på denna variant av cykel, iom det inte direkt är någon direkt vanlig gaffel styrningen sitter fast i.

Du har nog rätt att allt rostat ihop till en homogen massa. Har styre och lager målats ihop eller är det WD40 som glänser? Gör det något om styrlagret tar stryk eller går i bitar om du tar i med någonting onämnbart ?
Bottnar en sökpinne mot gaffelkronan finns säkert inte kilen kvar men jag skulle bli förvånad om SCO använd annat än standardkomponenter i bygget. Skulle va en svets då men då förstår jag inte hur man skulle fått ihop det.

Var igång lite igen och testade.
Borrade upp hålet upptill på styret så jag kunde sticka ner något, kände en bra bit ner men får inget stopp förrän jag är nere i botten på gaffeln, kan möjligen vara att det jag kände med var för smalt så den gick genom eventuellt hål i kilmuttern, men tvivlar på det.
Försökte wd40a styrröret utanpå ja, har även sprutat ner i hålet i styret, men som ovan, tvivlar lite på att där är nån kilmutter.
Detta får mig att tänka att låsningen till styrlagret är tokrostad, tillsammans med röret till den ner i "gaffeln", vilket känns lite jobbigt. Kan även vara att jag tänker helt fel och behöver läsa på lite mer om hur just styrningen funkar på denna variant av cykel, iom det inte direkt är någon direkt vanlig gaffel styrningen sitter fast i.
Kan vara en konstruktion där "styrstammen" går ända ned och alltså är ett med gaffelröret. Kolla hur det ser ut undertill, allra längst ned.

Du har nog rätt att allt rostat ihop till en homogen massa. Har styre och lager målats ihop eller är det WD40 som glänser? Gör det något om styrlagret tar stryk eller går i bitar om du tar i med någonting onämnbart ?
Bottnar en sökpinne mot gaffelkronan finns säkert inte kilen kvar men jag skulle bli förvånad om SCO använd annat än standardkomponenter i bygget. Skulle va en svets då men då förstår jag inte hur man skulle fått ihop det.
Nej, det var lite så jag tänkte med, förstår inte riktigt hur det skulle vara ihopsatt på annat sätt än standard med låsring för gaffel och kil ner i gaffelröret. Jag tror det är wd40 som glänser, men ska ta och skrapa lite runt kanten och se om det ger något, om inte annat kanske wd40n penetrerar bättre..

Kan vara en konstruktion där "styrstammen" går ända ned och alltså är ett med gaffelröret. Kolla hur det ser ut undertill, allra längst ned.
undertill är det bara en platta för styrarmen. Eller ja, det är styrlager och sen kommer plattan, istället för ett par gaffelben helt enkelt, och där är inget hål.

Vad kan det tänkas vara för vevlagergängning på en sådan här cykel fö? Hade ju gärna bytt ut vevarna till fyrkantsaxel eller liknande, för det borde jag ha gammalt skrot liggande för.

Tillbaka
Topp