Styrketräning

Styrketräning
Jag tränar bara för att ha kul oavsett om det gäller cykling, löpning, gym, vattenskidor etc. Allt jag gör räknas endbart i SPH. "Discogym" må vara upplägget nu, men det beror på att jag inte orkar köra ben när jag sprungit till jobbet. När jag fått upp löpningen lite så är tanken att få in ett benpass i veckan.

Styrketräning
drpepper82 skrev:
-------------------------------------------------------
> Min vinterträning består
> utav 2-3gympass i veckan med mycket basövningar
> som marklyft, chics, benböj, rodd och
> magövningar för att stärka bål och ben inför
> cykelsäsongen. Även lite bröst och triceps mest
> för att ändå behålla en jämnstark kropp.
> Annars så kör jag 4 konditionspass med
> längdskidor som bas under vintern. Sommar tid så
> cyklar jag kanske 4-5pass i veckan och försöker
> även köra 2 gympass för att underhålla bål
> och överkropp

Detta låter som det perfekta träningsupplägget som jag gärna skulle följa om jag hade tid och ork att träna så mycket!

Styrketräning
Kung_Gustaf skrev:
> Jag kan väl tillägga att jag gymmar lika gärna
> som jag cyklar. Båda ger lika mängd SPH.

Bygga nämnvärt med muskler och verkligen förändra sin kroppskomposition tar ju väldigt lång tid för de flesta, även när man sköter allt "rätt" eller fokuserar enbart på byggning. Enda jag vill ha sagt med det är var beredd på det, ha skoj och kör hårt!

Ett tips är att variera lite mer för att chocka kroppen. Var inte så strikt inriktad på antal set/rep utan ha det bara som en grundmall och kör på känsla utifrån det. Hade du tänkt köra 12 men om du ger dig fan på det klarar 16, kör 16. Träna alltid HÅRT oavsett om du kör tung basövning eller pumpar nån mindre muskel. Var heller absolut inte rädd för att öka just volymen och köra vissa övningar/set eller ibland hela pass på uppemot 20rep, köra på pump och kontakt liksom.

Exempelvis, känner du att du har lite extra tryck ett bröstpass så kanske du kör 6 set bänk (ej inkluderat uppvärmningsset) där du kanske pyramidar (börjar lätt, höjer vikten och går sen neråt igen) eller kör ett lite lättare, tre tunga med lägre rep och pumpar ur två lättare set med högre rep sen. Och sen fortfarande köra 2-3 övningar till. 9 set för en muskelgrupp är helt klart i lägre änden av skalan så som sagt, var inte rädd att köra lite längre pass när du kan!

Likaså att som sagt ibland köra en eller flera övningar/set mer med fokus på pump och kontakt, eller jävlas lite med sig själv och köra exempelvis väldigt långsam negativ rörelse eller pausa i botten på rörelsen.

Testa även att köra axlar efter bröst och ha en dag med bara armar.

Det där med att man kommer se tunn ut när man skalar bort fett beror ju på lite hur man ser det. Klart man kan se tunn ut när man har lösa/vanliga kläder men de flesta (förutsatt att de har lite muskelmassa) ser ju definitivt bättre och ibland även större/mer vältränade ut nerdeffade, särskilt när man börjar ligga en bit under 10% kroppsfett. Med smalare midja ser axlarna bredare ut och benen större, plus att alla konturer blir mycket skarpare.
Det tar nån månad och är inte jättekul direkt men testa nån gång, helt klart kul att se! Plus att det är win inför cyklingen att bli av med några kilo fett.

Styrketräning
Håller med cyklist i inlägget ovan. Vad man än gör så måste man se till att "reta kroppen". Det är lätt att fastna i mönster, speciellt när man gymmar. Mitt tips är att försök få med en kompis eller be nån på gymmet passa dig så du i vissa pass kan utmana kroppen å köra maxlyft eller i alla fall få reps på hög vikt. Allt för att kroppen inte före ska veta ungefär hur mycket den ska jobba.

Styrketräning
drpepper82 skrev:
> Håller med cyklist i inlägget ovan. Vad man än
> gör så måste man se till att "reta kroppen".
> Det är lätt att fastna i mönster, speciellt
> när man gymmar. Mitt tips är att försök få
> med en kompis eller be nån på gymmet passa dig
> så du i vissa pass kan utmana kroppen å köra
> maxlyft eller i alla fall få reps på hög vikt.
> Allt för att kroppen inte före ska veta ungefär
> hur mycket den ska jobba.

Du vet att skelettmuskeln inte är ett tänkande organ?

Styrketräning
Två grejer Kung gustav som jag spontant reagerar på när du beskriver hur du lägger upp träningen, du kör styrketräning innan frukost vilket innebär så tärda glykogendepåer det kan bli vilket ger sämre resultat och du presterar också sämre under passen. Och det andra är att du tränar 5-6 ggr i veckan styrka samt kondition. Du får ju för lite återhämtning helt klart.

Vill du bygga volym så föreslår jag 4-5 pass styrka i veckan. Ät rejält innan och efter passen och om du ska köra cardio så kör lågintensivt efter styrkepassen. Ju mer volym du ökar desto högre kommer din ämnesomsättning bli så problemet med fettet löser sig självt med bra diciplin. Att man som äldre tappar förmåga att bygga muskler är överdrivet, till och med pensionärer svarar bra på styrketräning. Proteintillskott är inte nödvändigt, en normalsvensk får i sig runt 1,5 protein/kg bara genom vanlig husmanskost. Om du då lägger till lite extra protein, tex mer kött, ägg osv så är du i hamn rent proteinmässigt.

Styrketräning
Kung_Gustaf skrev:
> eketjall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kung_Gustaf skrev:
> >
>
> > -----
> > "Alla" som tränar mycket styrka är ju lite
> > småfeta. Man kan ju undra om det har med
> själva
> > träningsupplägget eller alla shaker dom tror
> sig
> > behöva att göra.
>
> En proteinshejk efter gymmet som jag tar innan
> duschen för att sen följa upp med frukost är
> allt kosttillskott jag tar. Tränar i regel mellan
> 5-6:30 på mornarna. Så en shejk får mig att
> inte dunderdippa i blodsocker och säkrar lite
> protein om det är så att frukosten blir
> förskjuten 20-40min av jobbrelaterade orsaker.
> Brukar få i mig en frukt också om jag
> misstänker att frukosten blir lite förskjuten.

Jag kan inget om styrketräning, men om man måste ta en shake efter någon timme på gymmet för att klara av att vänta på frukost men en distanslöpare kan springa 3h utan att ta en shake före frukost så kan man ju räkna ut vem som har lättast att få en kula på magen.

Styrketräning
Proteinshejk

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    32.5 KB · Besök: 56
Styrketräning
olebole skrev:
> Du vet att skelettmuskeln inte är ett tänkande
> organ?

Formuleringen till trots är det ju inte så svårt att förstå hans poäng, att varierad träning tillsammans med upptrappad belastning med tiden är en nyckel till att få bra resultat. Gäller styrka/byggning likväl som att det är bra att köra olika typer av pass på cykeln.

eketjall skrev:
> Jag kan inget om styrketräning, men om man måste
> ta en shake efter någon timme på gymmet för att
> klara av att vänta på frukost men en
> distanslöpare kan springa 3h utan att ta en shake
> före frukost så kan man ju räkna ut vem som har
> lättast att få en kula på magen.

En vanlig proteinshake är sällan mer än 150kcal så det är knappast den som är anledningen till att många som tränar mycket styrka har lite mer hull än de kanske hade behövt. Beror desto oftare på att de är vanliga matglada svenssons/hobbylyftare som inte bryr sig eller vet bättre, blir för fokuserade på att siffran på vågen ska öka snabbt i tron att det är muskelökningar, helt enkelt bara vill lyfta tungt eller tusen andra anledningar.
Skaplig skillnad också på en som tränar just bara styrka eller en kroppsbyggare som deffar ner sig till 4-8% kroppsfett och sedan går upp till säg 12%. Det har noll att göra med jojobantning utan handlar om att det extremt sällan är fördelaktigt att ligga så lågt året runt om man vill kunna lägga på sig ännu mer muskler effektivt, även mindre skaderisk om man släpper upp procenten lite när man vill träna hårt/tungt.
Är ju en hel del glada cyklister som inte ser ut som Absalon direkt men det kanske handlar mer om att få sin motion och glädje så upp till var och en, bara kul att folk håller på oavsett nivå och sport är min tanke om sånt.

Styrketräning
Det är ganska vanligt i kretsar där man fokuserar på styrketräning att man anser att gemene cyklist (/uthållighetsidrottare) är småfet. Det skulle kunna vara så att småfeta motionärer är småfeta motionärer oavsett sport.

Styrketräning
Cyklist skrev:
> olebole skrev:
> -----
> > Du vet att skelettmuskeln inte är ett
> tänkande
> > organ?
>
> Formuleringen till trots är det ju inte så
> svårt att förstå hans poäng, att varierad
> träning tillsammans med upptrappad belastning med
> tiden är en nyckel till att få bra resultat.
> Gäller styrka/byggning likväl som att det är
> bra att köra olika typer av pass på cykeln.
>
> eketjall skrev:
> -----
> > Jag kan inget om styrketräning, men om man
> måste
> > ta en shake efter någon timme på gymmet för
> att
> > klara av att vänta på frukost men en
> > distanslöpare kan springa 3h utan att ta en
> shake
> > före frukost så kan man ju räkna ut vem som
> har
> > lättast att få en kula på magen.
>
> En vanlig proteinshake är sällan mer än 150kcal
> så det är knappast den som är anledningen till
> att många som tränar mycket styrka har lite mer
> hull än de kanske hade behövt. Beror desto
> oftare på att de är vanliga matglada
> svenssons/hobbylyftare som inte bryr sig eller vet
> bättre, blir för fokuserade på att siffran på
> vågen ska öka snabbt i tron att det är
> muskelökningar, helt enkelt bara vill lyfta tungt
> eller tusen andra anledningar.
> Skaplig skillnad också på en som tränar just
> bara styrka eller en kroppsbyggare som deffar ner
> sig till 4-8% kroppsfett och sedan går upp till
> säg 12%. Det har noll att göra med jojobantning
> utan handlar om att det extremt sällan är
> fördelaktigt att ligga så lågt året runt om
> man vill kunna lägga på sig ännu mer muskler
> effektivt, även mindre skaderisk om man släpper
> upp procenten lite när man vill träna
> hårt/tungt.
> Är ju en hel del glada cyklister som inte ser ut
> som Absalon direkt men det kanske handlar mer om
> att få sin motion och glädje så upp till var
> och en, bara kul att folk håller på oavsett
> nivå och sport är min tanke om sånt.

Nä shaken i sig är kanske inte problemet men det känns som att gymmotionärerna är så hårt drillade att tro att shaken är det viktiga som gör hela skillnaden, när det istället för många skulle vara fördelaktigt att dra ner på matintaget och skippa shaken helt. Iaf om det är för normal hälsa och utseende träningen är till för.

För konditionsmotionären är shaken istället ersatt med sportdryck/gel/snickers.

Gemensamt för båda är att det tydligen är viktigt att äta max 5min från att träningen upphörde för att viktminskningen ska ha störst effekt. (Nej, så är det ju inte men de flesta verkar tro att det är så det fungerar. Man läser artiklar om maximerad prestation och tror att man kan applicera det på sig själv som motionär med 10-20kg övervikt eller mer)

Styrketräning
eketjall skrev:
> Nä shaken i sig är kanske inte problemet men det
> känns som att gymmotionärerna är så hårt
> drillade att tro att shaken är det viktiga som
> gör hela skillnaden, när det istället för
> många skulle vara fördelaktigt att dra ner på
> matintaget och skippa shaken helt. Iaf om det är
> för normal hälsa och utseende träningen är
> till för.
>
> För konditionsmotionären är shaken istället
> ersatt med sportdryck/gel/snickers.
>
> Gemensamt för båda är att det tydligen är
> viktigt att äta max 5min från att träningen
> upphörde för att viktminskningen ska ha störst
> effekt. (Nej, så är det ju inte men de flesta
> verkar tro att det är så det fungerar. Man
> läser artiklar om maximerad prestation och tror
> att man kan applicera det på sig själv som
> motionär med 10-20kg övervikt eller mer)

Klart det är många motionärer som tror för mycket på kosttillskott, därmed inte sagt att en del av dem inte fyller någon funktion eller har ett användningsområde. Dels så är man ofta lättpåverkad som nybörjare utan erfarenhet och tror resultaten hänger på dem, dels så kan man inse att de har sin funktion (om än liten) när man är desto mer erfaren om vad som faktiskt har effekt och då särskilt utifrån ens egen kropp.
Jag kan tycka att det är lite märkligt att ändå basic och relativt beprövade saker som protein- och kolhydrattillskott får så mycket skit som de får. I bästa fall har de viss effekt, i värsta fall är de bara en dyrare källa av energi. Till både kondis och gym går det självklart att klara sig utan, men knappast konstigt att många vill optimera träningen/kosten även om det så bara skulle ge 1% eller ännu mindre skillnad. De är ju ändå just "tillskott", något att se som ett komplement till sin förhoppningsvis redan bra kost.
Tränar man sina pass hårt på gymmet, äter de där 4-5 "rena" matlådorna om dagen plus annat dag ut och dag in och lägger väldigt mycket tid och kraft på att få resultat så betyder ju ändå varje positiv detalj något. Det är ju ändå helt frivilligt att prova och se om något funkar, sen kan man strunta i det eller fortsätta om man känt av någon effekt.

Och det du lite skämtsamt skriver om att tajma måltider går ju faktiskt inte helt att skämta bort då sånt mer eller mindre har effekt oavsett om det handlar om återhämtning eller viktminskning. Det finns forskning/erfarenheter åt alla möjliga håll så samma sak där får man prova sig fram lite. Att till exempel äta någonting med snabba kolhydrater/protein snarast efter träning är ju inte direkt raketforskning utan går ju att snabbförklara med att det höjer insulinet som hjälper till att transportera näringen till musklerna för att de ska återhämta sig snabbare.

Inte helt förvånande kanske tycker jag även att man ska applicera vad man vill oavsett vilken nivå man ligger på. Oavsett om det är kost eller prylar, kan man och vill man så varför inte. Kanske gör den där ändringen i kosten att man kommer igång med att bli av med sina 10kg övervikt, eller så gör de där nya prylarna att man har lite roligare. Varför inte liksom, de flesta är nog ändå ganska realistiska i sina förväntningar och tycker mest det är roligt och intressant.

Styrketräning
Jag skulle säga precis tvärt om. Att dom flesta motionärer är helt orealistiska i sina förväntningar.
Dom börjar träna 1-2h i veckan för att bli av med 10-20kg,oftast kanske ännu mer, övervikt.
Men när dom gör det så ökar dom samtidigt energiintaget med något dom läst är så viktigt och sen undrar dom varför det är så svårt att gå ner i vikt.

Styrketräning
eketjall skrev:
> Jag skulle säga precis tvärt om. Att dom flesta
> motionärer är helt orealistiska i sina
> förväntningar.
> Dom börjar träna 1-2h i veckan för att bli av
> med 10-20kg,oftast kanske ännu mer, övervikt.
> Men när dom gör det så ökar dom samtidigt
> energiintaget med något dom läst är så viktigt
> och sen undrar dom varför det är så svårt att
> gå ner i vikt.

Ah menar du så håller jag med dig helt haha. Tyvärr inte så konstigt då det mesta i exempelvis kvällstidningar som tyvärr är det majoriteten läser går ut på att ha lockande rubriker och artiklar som försöker få det till att man inte behöver anstränga sig för att få resultat.

Jag hade de som redan tränar iaf lite mer än så i åtanke, som testar något för att maximera sin prestation. Finns ju som sagt många glada motionärer med lite hull som ändå lägger ner en hel del träningstimmar per vecka. Hjälper det bara lite så kan det ju ändå vara kul för den personen.

Styrketräning
Tycker det finns gott om motionärer som tränar mycket och har en vilja att bli bättre men egentligen inte gör ett skit för att skala av lite extrkilon.
Menar väl främst inom konditionsidrott.
Vet själv vad 2kg kan göra resultatmässigt.
Det är betydligt lättare att bli av med 2kg onödig vikt än att träna upp styrka/uthållighet för att släpa runt på samma 2kg.

Styrketräning
Jag som inte är så pigg på att äta kött, i synnerhet inte rött kött, tycker att proteinpulver är en vettig proteinkälla. Omräknat till rent kött, motsvarar 1 kg proteinpulver nästan 4 kg kött. För knappt 200 kr. 50 kr/kg för rent kött blir nog svårt att hitta. Visst finns det billigare proteinkällor, men enkelheten och smidigheten är också värt en del.

Jag äter inga större mängder. 30-50 g (7-10 kr) per dag kanske när jag är inne i en sån period. Det mesta av mitt proteinbehov fyller jag med mjölk.

Styrketräning
geologen skrev:
>
> Det mesta av mitt proteinbehov fyller jag med
> mjölk.

Det är troligen ett misstag. Mjölkprotein påskyndar åderförkalkning och därmed alla relaterade hjärt-kärl sjukdomar. Samma sak med mjölksocker relativt alla andra vanliga sockerarter. I en stor internationell studie över 41 länder förklarades 73% av dödligheten i prostatacancer av dessa två ämnen.
Källa: Maten och folksjukdomarna (2003), Staffan Lindeberg, docent i allmänmedicin i Lund.

Styrketräning
Hehe, ja, det finns så många idéer om saker och ting. Det är sällan vettigt att bara se till det negativa med en sak. Summan kan mycket väl vara positiv när allt är medräknat.

Man kan se det som att rött kött är förkastligt då eftersom man nu vet att ämnen i det ger starkt negativa hälsoeffekter.

Man får också väga olika saker mot varandra. Det är få proteinkällor jag tycker om att äta i vettiga mängder. I synnerhet om de ska vara hyfsat rena proteinkällor också. Visst går det att äta exempelvis baljväxter, men de kommer med en inbyggd balans mellan protein och kolhydrater som kanske inte är önskvärd. De kommer också med gasbildande egenskaper som inte heller är önskvärda.

Så det är inte så smart, och inte så enkelt, att så där svepande avfärda t ex mjölkprotein och mjölk.

Styrketräning
Supertramp skrev:
>
filename=downloadfile.gif

Ja, ni.. det känns som om vi missförstod varandra från början. Det är min kula på magen och kärlekshandtagen jag vill bli av med. Men om jag bantar så vill jag inte tappa den lilla volym jag har. Är less på att se och höra hur smal man är. Dessutom är det rätt bekvämt att stå stadigt på jorden. Så vikten får gärna ligga kvar på nuvarande kilo, volymen och styrkan. Men mindre fett vilket skulle innebära lite mer volym för att inte se smal ut.
edited_DSC_0000511.jpg

Styrketräning
Jag kör mark, frontböj och splitböj 3 ggr i veckan. Mellan passen går jag runt med båda armana i mitella för att få till dom där sköna trådsmala chris froome-armarna till våren.

Styrketräning
Lingon skrev:
> Jag kör mark, frontböj och splitböj 3 ggr i
> veckan. Mellan passen går jag runt med båda
> armana i mitella för att få till dom där sköna
> trådsmala chris froome-armarna till våren.

Äntligen lite sund träningsfilosofi i tråden!

Styrketräning
geologen skrev:
> Hehe, ja, det finns så många idéer om saker och
> ting. Det är sällan vettigt att bara se till det
> negativa med en sak. Summan kan mycket väl vara
> positiv när allt är medräknat.
>
Jovars, fast det ÄR ändå lite skillnad på såna här ideer som du får i din outgrundliga skalle som total lekman, och på doktorsavhandlingar eller på den refererade faktaboken, som i princip bara är en populärversion av hans avhandling från 1994, inkluderande 1300 referenser till andra publicerade vetenskapliga och faktagranskade studier i ämnet. Googla på namnet, det är inte vilken jävla tomte/lycksökare som helst.

Styrketräning
Cykelbonden skrev:
> du kör styrketräning innan frukost
> vilket innebär så tärda glykogendepåer det kan
> bli

Varför skulle glykogendepåerna vara "så tärda de kan bli" innan frukost? Detta måste ju ändå vara en av de största missuppfattningar som finns i ämnet. Sålänge man inte dragit ett hårt träningspass efter sista måltiden dagen innan så är glykogendepåerna på morgonen inte ens i närheten av att vara "tärda". Menar du att man på något sätt skulle sova slut på glykogenet?

Styrketräning
Du fattade inte vad jag menade. Visst kan det finnas negativa saker med en del typer av livsmedel, men det är aldrig rätt att isolerat titta på dem så, utan man måste också se till vad alternativen är, och vad den sammanlagda nyttan är utöver det. Då blir det inte lika enkelt längre, men det säljer inte lösnummer lika bra...

Styrketräning
JT skrev:
> Cykelbonden skrev:
> -----
> > du kör styrketräning innan frukost
> > vilket innebär så tärda glykogendepåer det
> kan
> > bli
>
> Varför skulle glykogendepåerna vara "så tärda
> de kan bli" innan frukost? Detta måste ju ändå
> vara en av de största missuppfattningar som finns
> i ämnet. Sålänge man inte dragit ett hårt
> träningspass efter sista måltiden dagen innan
> så är glykogendepåerna på morgonen inte ens i
> närheten av att vara "tärda". Menar du att man
> på något sätt skulle sova slut på glykogenet?

Självklart tar aldrig glykogen slut och visst är det så att kroppen använder procentuellt mindre andel kolhydrat under natten men ja jag hävdar att glykogendepåerna är tärda efter lång nattfasta. Han som tränar mycket bör ju förbruka en del under djupsömnen då kroppen återhämtar sig. Vart tror du kroppen tar sin energi om inte från sina lager under sömnen? Är teorin om morgonträning för att optimera fettförbrukning också bullshit? Säg det till alla bodybuilders som kämpar sig upp på morgonen ☺ om jag går till mig själv visst känner jag mig klenare under förmiddagen..

Styrketräning
Miss Lycka skrev:
> Vad har han tryckt i sig?

En massa testosteroner och tillväxthormoner, han har ett företag i USA som säljer detta (lagligt). Känns sjukt om du frågar mig. Många läkare som är skeptiska pga ökad risk för cancer och hjärtsjukdomar.

Då är jag mer imponerad av "Affe" (Alf Jegerfalk?) som var 73 år när vi tränade med Fredrlikshof för några år sedan. Han hängde med bra i snabbgruppen från Farsta, och vi körde verkligen hårt på träningarna. Han tog en massa SM-guld i H70-klassen vet jag men vet inte om han tävlar fortfarande, han måste vara ca 80 nu. Om han fortfarande lever och har hälsan dvs, hoppas verkligen det för han var en riktigt trevlig och inspirerande kille!

Senast ändrad:
Styrketräning
PiPPiW skrev:
> Jergefalk är det nog. Googlar man så verkar han
> fortfarande vara aktiv tävlande. 80 år nu.
> Inspirerande :)

Det stämmer, blev lite orolig där ett tag när jag fick så få Google-träffar.

Blev lite nyfiken när jag Googlade Alf och sprang på denna resultatlista:
https://www.google.se/url?sa=t&sour...7bUtief_nhQVx8GqQ&sig2=fy2jmI82XI_oUWTJnN8kPA

Är det nån som vet vad Alf blev diskad för? UCI TR 1.12.039 är tydligen om jag förstått det rätt nån regel tänkt att användas om man gjort något som inte täcks av övrigt regelverk men som skadar cykelsportens image.

Senast ändrad:
Styrketräning
lundatok skrev:
> Han kanske drog i någons tröja? Inte helt
> ovanligt tydligen.

Inte så troligt för det var ett tempolopp.
Han kanske moonade kommissarien?

Tillbaka
Topp