Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan väl tillägga att jag gymmar lika gärna
> som jag cyklar. Båda ger lika mängd SPH.
Bygga nämnvärt med muskler och verkligen förändra sin kroppskomposition tar ju väldigt lång tid för de flesta, även när man sköter allt "rätt" eller fokuserar enbart på byggning. Enda jag vill ha sagt med det är var beredd på det, ha skoj och kör hårt!
Ett tips är att variera lite mer för att chocka kroppen. Var inte så strikt inriktad på antal set/rep utan ha det bara som en grundmall och kör på känsla utifrån det. Hade du tänkt köra 12 men om du ger dig fan på det klarar 16, kör 16. Träna alltid HÅRT oavsett om du kör tung basövning eller pumpar nån mindre muskel. Var heller absolut inte rädd för att öka just volymen och köra vissa övningar/set eller ibland hela pass på uppemot 20rep, köra på pump och kontakt liksom.
Exempelvis, känner du att du har lite extra tryck ett bröstpass så kanske du kör 6 set bänk (ej inkluderat uppvärmningsset) där du kanske pyramidar (börjar lätt, höjer vikten och går sen neråt igen) eller kör ett lite lättare, tre tunga med lägre rep och pumpar ur två lättare set med högre rep sen. Och sen fortfarande köra 2-3 övningar till. 9 set för en muskelgrupp är helt klart i lägre änden av skalan så som sagt, var inte rädd att köra lite längre pass när du kan!
Likaså att som sagt ibland köra en eller flera övningar/set mer med fokus på pump och kontakt, eller jävlas lite med sig själv och köra exempelvis väldigt långsam negativ rörelse eller pausa i botten på rörelsen.
Testa även att köra axlar efter bröst och ha en dag med bara armar.
Det där med att man kommer se tunn ut när man skalar bort fett beror ju på lite hur man ser det. Klart man kan se tunn ut när man har lösa/vanliga kläder men de flesta (förutsatt att de har lite muskelmassa) ser ju definitivt bättre och ibland även större/mer vältränade ut nerdeffade, särskilt när man börjar ligga en bit under 10% kroppsfett. Med smalare midja ser axlarna bredare ut och benen större, plus att alla konturer blir mycket skarpare.
Det tar nån månad och är inte jättekul direkt men testa nån gång, helt klart kul att se! Plus att det är win inför cyklingen att bli av med några kilo fett.