Styrlager pajat

Lead Pantani

Ny medlem
Styrlager pajat
Jag drog just sönder styrlagret på ni nya cyklocrosshoj... tragiskt. Tyckte inte jag tog i speciellt mycket när jag drog till bulten, men något lossade och nu "slirar" bulten bara utan att få nat fäste. 2 Frågor. Hur fixar jag detta? Kan jag använda cykeln trots det, känns som allting fortfarande sitter fast?

Styrlager pajat
Om du har rätt lagerspänning kan du köra hojen. Om lagret glappar eller går trögt kan du inte köra hojen.

Jag skulle se till att få dit en ny starnut och skruv.

Styrlager pajat
Men är det inte bara stjärnmuttern som du dragit sönder? Styrlagret pajar man väl inte så lätt, och din beskrivning av symtomen låter inte heller som om det är problemet.

Styrlager pajat
Låter precis som om du dragit loss starnuten. Testa att slå i den lite längre och i framtiden(om du inte redan gör så): Lossa skruvarna på stammen som klämmer runt gaffelröret innan du försöker ställa in lagerspänningen, annars drar du helt enkelt bara upp starnuten.

Styrlager pajat
Klar att det slirar om det är en bult, den har ju inga gängor. Försök med en skruv istället.

Hehehe.

/evil

Styrlager pajat
Hela infästningen gick tydligen av, bara att köpa nytt pa måndag, känns som den är tillverkad av plast?.

Frågan är dock, eftersom jag är så oerhört sugen på att prova hojen, om jag ta den på en ordentlig provtur? allt känns bra när jag provar cykla utan hela insatsen pa bilden,vad har den egenligen för funktion? finjustera spänningen i styrlagret? vad är det västa som kan hända om jag kör utan hela grejen? har dragit,slitigt, ruskat o skakat cykeln, och allt verkar helt normalt...

Bilagor

• IMG_4206.JPG
    IMG_4206.JPG
    38.2 KB · Besök: 18
Styrlager pajat
om du inte har glapp i styrlagret så har du inte det, känns ju genom att låsa frambromsen och rucka cykeln fram och tillbaka.

Det värsta som kan hända om man cyklar med glappigt styrlager är att ovalisera ramen där styrlagret sitter fast.

Styrlager pajat
Inget händer om lagret är lagom spänt. Egentligen skulle man kunna ha en expander som hela Happy får dela på. Man skickar runt till nästa man när man dragit åt lagret så att det räcker. Om du har lossat skruvarna till styrtappen kan det ha blivit glapp i lagret och då bör du nog vänta med att cykla tills du fått tag på en ny expander. Om du inte rört dom så är det bara att trampa på.

Tillbaka
Topp