[Super-On] Vart är alla cykelvasatrådar?

Foss

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, är det inte hög tid att starta en massa cykelvasatrådar? Vid en uppdatering av förstasidan ser jag enbart EN tråd som rör cykelvasan (två med min då). Inte en enda om vare sig däckval, klädval, tryckval eller väder? Har folk blivit så erfarna att man slutat noja eller har man infört förbud mot dom här trådarna och börjat moderera Happy stenhårt?

Cykelvasan är helt enkelt inte inne hos oss internetcyklister längre. Nu körs den av folk som ägnar sig åt att cykla istället för att trolla.

Foss skrev:
-------------------------------------------------------
> Som rubriken lyder, är det inte hög tid att
> starta en massa cykelvasatrådar? Vid en
> uppdatering av förstasidan ser jag enbart EN
> tråd som rör cykelvasan (två med min då). Inte
> en enda om vare sig däckval, klädval, tryckval
> eller väder? Har folk blivit så erfarna att man
> slutat noja eller har man infört förbud mot dom
> här trådarna och börjat moderera Happy
> stenhårt?

däckval - det som sitter på, slanglösa Conti RS
klädval - beroende på väder
tryckval - beroende på väder
väder - klädval

Nja, där måste jag säga emot dig. Det är trots allt väldigt många MTB som rullar mellan Sälen och Mora så nog är det MTB-relaterat.

Tror han menar att man har mer ett lvglopp på grusväg med en mtb än faktiskt stigåka typ lida loop,om man ska jämföra med ett annat lopp.
Men jag kör väl RaRa/RoRo 1.7-2.0bar slanglöst
lycra ställ med lvg krukan, armvärmare om det finns risk för regn.

Cykelvasanhypen är över. Inte så många som vill betala en halv förmögenhet i startaavgift och köra 100 mil för att cykla 9 mil dålig grusväg. Det är ett ok förstagångslopp men har man gjort det en gång så... Gav inte så mycket mersmak för min del iaf.

Äsch, strunta i de som aldrig tycker något är bra.

Det ska bli kalas! Laddad!

Kör med HT, strax under 10kg, Thunder Burt 2.1 tl, 2.1 bar fram o 2.5 bak
ev armvärmare (ska bli runt 11-13 grader, torrt enligt prognos)
Camelbak m 2l Vitargo, 3-4 Enervit med koffein, kanske en Swebar kokos..

Tar det lugnt i första backen för att få igång kroppen men sedan blir det järnet ;-)
Hoppas straffa min tid från förra året med drygt en halvtimme.

Startar rel tidigt i år, återstår att se om detta är en fördel. En fördel är dock att mer av cykelfesten är kvar i Mora väl framme.

Hypen finns nog kvar eftersom de även får till ett "öppet spår".

Alla frågor om däckval och tryck har ju redan avhandlats så långa gånger att de som är osäkra redan fått sina (motsägelsefulla) svar.

Jenny, du gnäller nu men när de ändrar seedingen för damernas tävlingled kommer du köra igen ;-)

Jag kör i år igen, trots att det är den tråkigaste banan av årets lopp.
Det är för stämningen och allt runt omkring man kör CV. Möjligen för att det, för mig, är en utmaning att lyckas disponera loppet så snabbt som möjligt utan att trampa sista milen med kramp i benen (om ni ser någon på en gammal SuperV med ett väldigt ryckigt rundtramp i de sista backarna så vet ni att jag misslyckats ;-)

Det är inte heller många trådar kring långloppscupen MTB heller, trots väldigt många startande. För några år sedan var det mycket snack om mängden lera och däcksval.

Visst är både långloppen och cykelvasan MTB-lopp, trots att det alltid gnälls över att det är för snälla banor. Många bygger sitt ego på att kunna braka fram över sten och rotmattor med svindyra cyklar ;). Väldigt få har på riktigt kört ett långlopp på bockstyrecykel - dom som har gjort det säger ju alltid att en MTB passar bättre.

Jag tänker i alla fall inte köra cykelvasan, lite långt att köra 60mil enkel resa till en tävling. Såå roligt ser det inte ut att vara att köra ensam...

Ha kul i spåren! Jag är lite avundsjuk trots allt :)

/Andreas

Jag vet inte jag...min känsla efter premiär på mtb-lopp på Finnmarksturen, är att många verkar bara träna grusväg, och tappar koncepten helt när det blir en lite smalare stig med rötter och stenar. Parkeringsböter utfärdades.

Så CV låter som den är perfekt för merparten? ;)

Det är en folkfest som de andra loppen inte är i närheten av, eftersom det är en tiopotens till i antalet startade. Banan i sig innehåller inga tekniska svårigheter alls utan utmaningen består i att hålla hög fart i 94 km och att hålla koll på sig själv och sina medcyklister hela vägen fram emot målportalen.

För mig har CV sin plats i kalendern. Jag har gamla studentpolare och kollegor runt om i landet som kör ett par lopp i respektive närområde, precis som jag, och sen sammanstrålar vi i Sälen och ljuger ihop och därfefter följer debriefing i Mora. Firar våra framgångar och slickar våra sår med samma medicin, ett par väl kylda pilsner. I år har jag hamnat i samma led som en av mina fd kollegor, i led 10, och jag vet inte om det är bra eller dåligt. Kan bli hetsigt i början...

Kul ska det bli!

KungJulian skrev:
> Det är en folkfest som de andra loppen inte är i
> närheten av, eftersom det är en tiopotens till i
> antalet startade. Banan i sig innehåller inga
> tekniska svårigheter alls utan utmaningen består
> i att hålla hög fart i 94 km och att hålla koll
> på sig själv och sina medcyklister hela vägen
> fram emot målportalen.
>
> För mig har CV sin plats i kalendern. Jag har
> gamla studentpolare och kollegor runt om i landet
> som kör ett par lopp i respektive närområde,
> precis som jag, och sen sammanstrålar vi i Sälen
> och ljuger ihop och därfefter följer debriefing
> i Mora. Firar våra framgångar och slickar våra
> sår med samma medicin, ett par väl kylda
> pilsner. I år har jag hamnat i samma led som en
> av mina fd kollegor, i led 10, och jag vet inte om
> det är bra eller dåligt. Kan bli hetsigt i
> början...
>
> Kul ska det bli!

+1

Jag spontankör öppet spår på fredag. Köpte plats igår. Cyklar inte så mycket men det har blivit några pass på 4-5 mil här på semestern och är nyfiken om jag kan köra på fyra timmar. Har inte så mycket saker med så det får bli biltemas plattisar och vanliga jumpadojjor, kanske köper en cykeltröja i tältet. Är lite rädd att det är trögare före än jag kört på nu under semestern och har ingen större vana av att cykla i grupp. Står och velar mellan flaskor eller camelback. Får lite ont i axeln av camelback men ser fördrlar i att det är lättare att dricka.

Foss skrev:
> Jag spontankör öppet spår på fredag. Köpte
> plats igår. Cyklar inte så mycket men det har
> blivit några pass på 4-5 mil här på semestern
> och är nyfiken om jag kan köra på fyra timmar.
> Har inte så mycket saker med så det får bli
> biltemas plattisar och vanliga jumpadojjor, kanske
> köper en cykeltröja i tältet. Är lite rädd
> att det är trögare före än jag kört på nu
> under semestern och har ingen större vana av att
> cykla i grupp. Står och velar mellan flaskor
> eller camelback. Får lite ont i axeln av
> camelback men ser fördrlar i att det är lättare
> att dricka.

Om du ser en lång smal sak på en enorm vit Marin med pyttesmå 26" hjul, saken ser förmodligen förvirrad ut innan och utsliten ut efter, ja då har du nog happyspottat mig. Jag skall också spontancykla på fredag via en skänkt (kommer ersättas) startplats med fel namn. Lycka till Foss!

Vågar du köra i fel namn? Jag tänker på försäkringsdelen om det blir något strul. Jag köpte begagnad plats (i bra skick) och la till 200:- för namnbyte. Vilken tid startar du? Jag skarvade lite när jag angav beräknad måltid för att få köra i en hyffsad grupp och fick starta 12.05

Husabuse skrev:
> Jag vet inte jag...min känsla efter premiär på
> mtb-lopp på Finnmarksturen, är att många verkar
> bara träna grusväg, och tappar koncepten helt
> när det blir en lite smalare stig med rötter och
> stenar. Parkeringsböter utfärdades.
>
> Så CV låter som den är perfekt för merparten?
> ;)

Jag börjar mer och mer tycka att det är rätt skönt när det är otekniskt på långloppen. Jag gillar teknisk cykling även på lopp när det är mindre startfält, men att köa och vänta på folk (gäller även en bit ner i tävlingsklass) på stigar ser jag inte tjusningen med. Det blir också väldigt utslagsgivande att hamna i en bra position i fållan, och det är ju inte det jag vill tävla i. Så länge jag inte genom magi får så bra flås att jag kan hävda mig längre fram i startfältet ser jag hellre att det är skapligt lättcyklat, det finns ju andra discipliner än XCM för teknisk cykling.

Själv har jag tappas suget för långloppen-cupen och cykelvasan delvis p.g.a det blivit för dyrt om man vill köra flera lopp.
Men nu kör jag cykelvasan i år i alla fall. Fick genomslags punka förra gången. Så kände mig tvungen att förbättra min tid. Siktar på sub 3,5h. Däck Racing Ralf 2,0. Ökar lufttrycket från 2,5 bar till 3 i år.

Efter mål brukar jag ligga i skogsdungen innan den sista bron mot mål och dricka lite öl om ni vill komma och snacka lite.

Upptäckte i går att jag har stort glapp i vevlagret, kan vicka med vevarmarna ordentligt upp/ner. Men orkar inte mecka med press fit lagerna så här tätt inpå så hoppas det håller.

Foss skrev:
> Vågar du köra i fel namn? Jag tänker på
> försäkringsdelen om det blir något strul. Jag
> köpte begagnad plats (i bra skick) och la till
> 200:- för namnbyte. Vilken tid startar du? Jag
> skarvade lite när jag angav beräknad måltid
> för att få köra i en hyffsad grupp och fick
> starta 12.05

Jag har faktiskt inte funderat så mycket på varken det ena eller det andra. Men 200:- kan jag väl lägga för namnbyte. De uppgifter jag fick av min kompis visar visst inte när jag startar och jag tror jag saknar lite inloggningsuppgifter. Har bara ett för och efternamn samt en beteckning som börjar med bokstav och sex siffror. Känns genomtänkt och bra det här. :)

12.05? Hyffsad? Typ 3:e från slutet... bered dig på att det kommer att gå långsamt - det gjorde det för mig förra året i den startgruppen.
Foss skrev:
> Jag
> skarvade lite när jag angav beräknad måltid
> för att få köra i en hyffsad grupp och fick
> starta 12.05

julgus skrev:
> 12.05? Hyffsad? Typ 3:e från slutet... bered dig
> på att det kommer att gå långsamt - det gjorde
> det för mig förra året i den startgruppen.
> Foss skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag
> > skarvade lite när jag angav beräknad måltid
> > för att få köra i en hyffsad grupp och fick
> > starta 12.05

Jag tror inte ni pratar om samma dag nu.

Vi pratar inte om samma dag. ÖS Startar första start 12 men det är säkert som på skidorna att det är nå sponsor/veteraner/militärer som får gräddfil före...

Nu börjar jag noja lite över däcktryck. Jag kanske har underskattat terrängen. Jag kör strax under två bar på grusvägarna här kring Gävle och även lite i skogen och har inte haft några problem med genomslag trots en hel del potthål. Hur får man grnomslagspunka på vasan? Är det stenigt eller potthål eller vad?

Jag startade sist i tävlingsklass på både FMT Kolmården, det gick bra. Blev lite kö på stigarna men där fick jag andas lite. Utför var det väl helt OK, lite trist broms och man fick hålla koll så det inte blev tvärnit som vid elljusspåret på FMT där bron gick över.

Foss skrev:
> Nu börjar jag noja lite över däcktryck. Jag
> kanske har underskattat terrängen. Jag kör strax
> under två bar på grusvägarna här kring Gävle
> och även lite i skogen och har inte haft några
> problem med genomslag trots en hel del potthål.
> Hur får man grnomslagspunka på vasan? Är det
> stenigt eller potthål eller vad?

Finns inget att noja över, kör ditt vanliga däcktryck. Det ska mycket till för att få genomslag med strax under två bar om du inte får det annars. Den största risken för punktering gissar jag är veka sidoväggar + sprängsten.

Jag ska ha i extra luft i mina TB tl, 2.5 bar fram o 3 bak. Tar med en innerslang + pump om det skulle jävlas.

Sitter just o bävar... ett helvetes intervallpass väntar nu.. sista riktiga träningspasset innan CV, imorgon blir det slutligen ett lugn recoverypass.

"Kommer vänster!" ;-)

wobblie skrev:
> RaceKing RS har jag framgångsrikt punkterat med
> hjälp av sprängsten på CV, iallafall.

Mina RK RS överlevde fyra CV. I år blir det Protection (av helt andra anledningar än CV).

"Cykelservice med enklare reparationer" så står det på deras hemsida. Om detta omfattar att de har däck/slang betvivlar jag. Men jag kan ha fel...

Foss skrev:
> Dom lär väl ha däck i depåerna om det skiter
> sig ordentligt?

julgus skrev:
> "Cykelservice med enklare reparationer" så står
> det på deras hemsida. Om detta omfattar att de
> har däck/slang betvivlar jag. Men jag kan ha
> fel...
>
> Foss skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dom lär väl ha däck i depåerna om det
> skiter
> > sig ordentligt?

Får ta med extra då, kan man klämma på en cykelkorg månne?

Jenny W skrev:
> Cykelvasanhypen är över. Inte så många som
> vill betala en halv förmögenhet i startaavgift
> och köra 100 mil för att cykla 9 mil dålig
> grusväg. Det är ett ok förstagångslopp men har
> man gjort det en gång så... Gav inte så mycket
> mersmak för min del iaf.

Håller med!
Det är dyrt, svinlångt att åka, ett jädra meck att ta sig dit, åka buss från parkering till start eller tvärtom, boende osv.
En rolig kommentar jag hörde efter målgång var: "Guuud vad duktiga en del är på de tekniska partierna, de bara flyger fram". Mjo jättetekniskt.... :)

Senast ändrad:
Nu är jag anmäld som mig själv och har betalat 200 kr. Men jag vet fortfarande inte startnummer och grupp. Antingen kollar jag det med honom som jag fick platsen ifrån eller så dyker det väl upp kompletterande info inom kort. Har hunnit med 20 km mtb i för mig rasande tempo nyss. Det var härligt. Häcken har återhämtat sig ganska bra nu från Mälaren Runt. Jag kör för Happymtb såklart.

pme skrev:
> Jenny, du gnäller nu men när de ändrar
> seedingen för damernas tävlingled kommer du
> köra igen ;-)
>

Möjligt. Fram till dess är det bojkott från min sida.

Jag har plats i bilen till detta ökända lopp. Automobilen avgår från Sundbyberg vid 14.30 på fredag. Åter mot Stockholm vid 18 tiden från Mora.
Skicka ett PM om ni vill åka med.

Häzzz skrev:
> Jag har plats i bilen till detta ökända lopp.
> Automobilen avgår från Sundbyberg vid 14.30 på
> fredag. Åter mot Stockholm vid 18 tiden från
> Mora.
> Skicka ett PM om ni vill åka med.

Trevligt initiativ!

Tillbaka
Topp