superior vs merida

Markus21

Medlem
superior vs merida
hallå allihop!

ny på att skriva på forumet, har använt det till och från för info om olika grejer och känner att är det någonstans jag ska fråga är det här.

kollar på ny cykel, har en specialized camber comp -15 idag som jag är nöjd med. gillar att köra ganska knölig stig men det blir väldigt blandat också. det har cambern varit kanon på, jag känner mig aldrig begränsad :)

nu då har jag börjat kolla på nytt, det började med att jag fastnade för sup xf999tr.
https://www.cykelkraft.se/superior-xf-999-tr-matt-svart-svart

verkar vara en grym hoj för bra pris och jag vill egentligen inte lägga mer. hur som helst har jag en kompis med cykelaffär som säljer merida, han kunde fixa en merida för lite över 30 till mig
https://shop.merida.com.au/products/MEBI20D530?escape=false

och en lite under 30

https://www.cykelkraft.se/merida-one-twenty-6000-29-vit-svart

jag har aldrig gillat merida men denna serien är ju snygg verkligen...
det jag kan tycka är att merida är tyngre, saknar lockout på styret som jag har idag och gillar väldigt mycket. det är skönt att kunna trycka på reglaget och få mer effektivitet i en kort backe på stig utan att behöva släppa styret. det som verkar bra är ju geometrin då att den har lite flackare gaffel. den röda färgen på meridan är jag inte jätteförtjust i, den vita är bättre. sedan hittade jag en svart som jag gillade men har inte någon vidare koll på komponenter osv, vad som är bra och inte.
här är länk till den https://www.merida.se/merida-one-twenty-9-3000-31856

supen väger mindre, tilltalar mig mer estestiskt och har lockouten på styret.

skulle behöva lite tips tror jag :)

superior vs merida
Inte 2018/2019 Superior XF TR! Den är sjukt omodern (ram/mått/vinklar/geometri). Det kommer en helt ny och något mindre omodern Superior XF som 2020 års modell.

Merida One-Twenty har en ny och modern ram från 2019 års modell, extremt mycket bättre cykel än gamla Sup XF, även bättre än 2020 Sup XF TR.

En ny och fin cykel för 2019 var Cube Stereo 120 TM 29. Till 2020 kommer den med CF ram. Modern, fin och prisvärd.
2020 TM https://www.cube.eu/uk/2020/bikes/m...o/cube-stereo-120-hpc-tm-29-greynorange-2020/
2020 SLT https://www.cube.eu/uk/2020/bikes/m...o/cube-stereo-120-hpc-slt-29-carbonnred-2020/
Här köper man 2020/2019 cyklarna https://www.bike-discount.de/en/search?q=cube+stereo+120

Cube Stereo 120 my 2018 och tidigare sög.

superior vs merida
Glöm 2019 SUP XF TR. Bara glöm! Så slipper du få ångest när du fattar hur omodern och usel den är. För långa sadelrör, i förhållande till reach (L och XL), på tok för brant HTA och därmed för kort hjulbas, omodern non-metric Monarch dämpare etc. På en "stigcykel" med 130/130 mm slaglängd. Det är inte ok.

Bilagor

• 19_SUP_XF_TR.jpg
    19_SUP_XF_TR.jpg
    59.5 KB · Besök: 216
superior vs merida
Besv sa:
Fel i geon, den har 69,3 grader även om jag inte tror det få Sixten att ändra sig haha.
Geotabellen nedan från Sup's hemsida, där cykeln tippat bakåt och tappat reach och sadelrörsvinkel. Ramen är fail. För brant fram och för flack bak, för kort och för hög. Det går inte att göra något åt. Det är en omodern 5 år gammal XC race ram som fått längre gaffel. Cykeln suger som stigcykel, på alla sätt som en cykel kan suga. 44 cm reach till 53 cm sadelrör på på XL? Cykeln är 5 cm för kort. Därför levereras stl. XL med 90 mm styrstam. 90 mm? På en stigcykel? År 2019? Jo tjena :) det känns fräscht...
19_SUP_XF_TR2.png

Senast ändrad:
superior vs merida
haha okej xD

när det kommer till merida då, var i segmentet hamnar den där 800? är det från lågt nummer till högt eller hur rangordnar dom sina modeller?

superior vs merida
Tresiffrigt är alu och 800 är en bra instegsnivå, 600 är billigare och lite för snålt utrustad.
Fyrsiffrigt brukar vara CF-ramar. Högre nr = dyrare
Den 2020 9.7000 du länkat och kan köpa för drygt 30 K är kanon!
Även 2019 9.6000 är fin, jag hade hellre valt den framför 2020 9.3000 som har sämre bromsar/drivlina.

superior vs merida
800 funkar riktigt bra. Är bra upp och ner. Mycket skön cykel. Kolla senaste nr av Allt om mtb. Den är med som ett alternativ mot Trek samt Crescent och Specialized..

superior vs merida
Merida one twenty är riktigt styva i ramen med det nya länkaget Float Link som de införde 2019. José Hermida vann Cape Epic 2019 med RC versionen av One-Twenty

Ställ in dämpare med rätt lufttryck och prova om du inte har gjort det. Du kommer märka att den håller sig styv i dämpningen även om den är öppen

superior vs merida
superior vs merida
Kuulram sa:

Jag har både en Bossnut Evo och en Superior RC Elite. Dvs modern vs äldre geo, nöjd med båda men tycker bäst om att cykla på Superiorn kanske för den är nyast men men☺️

Kickstyrd, lätt och rapp med lock out. Fungerar väldigt bra på stig,grusväg och xc cykling. Som lätt kolfiber hoj med fart ambitioner är det svårt att få mer bang for the bucks bortsett från geo. Men med ett styrlager med offert kan man få samma gaffel vinkel som ex nya Epic så för 500 kr kan man ändra lite på den och göra den lite mer "modern". Och jag personligen föredrar som sagt Superior känslan framför bossnuten, men jag bombar sällan utför riktigt branta saker längre perioder utan mer normal kuperad stig.

Jag hade en beställning inne på en likadan dock och fick efter 10 dagar veta att jag inte kommer få ngn cykel av telefonisten på cykelkraft så jag fick avbeställa, köpte sedan en beg nästan ny Elite. Så om du beställer en sådan så kolla med cykelkraft innan el va beredd på att vänta vilket då kanske kan vara lika bra att hålla ut lite till och ex kolla vad Canyon el ex Superiorn nya kommer kosta. Men personligen jag nöjd med cykeln och geon stör mig absolut inte, dock så fick jag inget förtroende för cykelkraft men kanske ca en vikarie under semestern där vem vet.

superior vs merida
calmbay sa:
Sixten Fors sa:
Sup verkar inte klara av att göra stigcyklar helt enkelt.
De kan nog. Superiors ägare vill nog inte konkurrera med sig själva bara, deras märke för trail/allmountain heter ju rock machine.
https://bikefunint.com/en/bfi-history
Nej, de kan inte. Eller snarare vill inte, eller skiter i vilket, eller så vet inte vänsterarmen vad högerarmen gör. Oavsett vilket så har jag väldigt lågt förtroende för deras information. De marknadsför och säljer en stigcykel, som även 2020 verkar ha samma ram som xc-cyklarna? De kallar de nya (ramen?) ramarna Race Pro SU-01 resp Trail SU-01 men det är rätt många saker som inte stämmer. De säger att Race Pro har 68° HTA och knappt 75° STA vilket stämmer när jag lägger vinkelskivan på bilden. Bra! De säger vidare att Trail har 2° flackare HTA vilket också stämmer, då gaffeln vuxit från 100 till 140 mm. Men när de säger att Trail har ½° flackare STA blir jag väldigt tveksam, när jag lägger en 2° flackare linje så stämmer det mycket bättre. Alltså: Är det samma ram som xc-cykeln, men tippad 2° bakåt? Precis som man gjorde med utgående modellen?

sup_fail_1.png

Vidare. Geotabellen säger att Trail har 15 mm längre reach än Race Pro, trots exakt samma hjulbas, flackare HTA och längre A2C-mått. Det är en helt omöjlig ekvation. Rimliga förklaringar? Jag vet inte vad man skall tro. Antingen så hittar de bara på godtyckliga siffror som låter och säljer bra? Har de plåtat katalogbilderna med fel ram på stigcyklarna, för att Trail-ramen fortfarande är på en båt på väg från Kina? Etc. Min slutsats är att XC-cykeln är bra, medan stigcykeln är ett marketing-hopkok som man bör undvika till dess Sup har bevisat motsatsen och kan presentera rimliga bilder, mått och vinklar på cykeln de försöker sälja. Innan dess blir får den betyget Fail! av mig.

sup_fail.png

superior vs merida
Roligt med alla tankar kring detta men just nu lutar det åt någon Merida. Köpt allt om MTB och läst lite och även sökt runt lite på Google.

Jag skulle säkert inte bli missnöjd med en sup men som ni säger så verkar det vara gammal design.
Då kan jag lika gärna ta en Merida som jag får kanonpris på också...
Det jag tror att jag kommer sakna är lockouten på styret tyvärr.

Gillar verkligen din ärlighet Sixten mot allt och alla xD verkligen guld värt att få sånt här förklarat :)

Bra att höra från Besv också som har en hur den känns. Men det beror också på hur anpassningsbar man är som cyklist med. Jag tror jag är väldigt anpassningsbar och inte alls petig i mått hit och dit. Men det skadar inte att få det så bra som möjligt :)

Imorgon ska ja in till cykelhandlarn o snacka lite Merida :)

superior vs merida
Du kommer INTE sakna lock-out på styret! Det sitter aldrig remote lock-out på stigcyklar, för att det inte behövs och för att stigcyklister absolut inte vill ha ett extra reglage på styret. På vänster sida har man dropper-reglaget. Inget växelreglage och inget lock-out-reglage. Vill du låsa gaffeln sitter det en spak på ovansida höger gaffelben. Flytta högerhanden 10-15 cm och vrid på spaken. Plättlätt! Case closed.

Köp Merida One-Twenty! Kanonbra stigcykel, dessutom till rätt pris. Sup suger.

superior vs merida
Kanske inte stigcyklister i största allmänhet. Men jag gillar att kunna låsa min dämpare snabbt och lätt när det blir en uppförsbacke och jag står upp och pumpar.
Egentligen är det en bra allroundhoj jag söker ju. Jag kommer ha mer lättrullade däck på Merida om det blir en sådan. Just för att jag cyklar det mesta men vill inte känna mig begränsad när det blir knölig stig och 60 cm höga träd över stigen man matar sig fram på :)

Ska bli kul att se var detta slutar.

superior vs merida
Såhär blev det till slut :) one-twenty 9.7000 med Maxxis ikon däck :)

Har väl rullat 10 mil på dem och gillar den verkligen :)

Bilagor

• IMG_20190826_173416.jpg
    IMG_20190826_173416.jpg
    608.5 KB · Besök: 226
  • IMG_20190826_173427.jpg
    IMG_20190826_173427.jpg
    516.9 KB · Besök: 206
superior vs merida
Tack :) ja jag med, cykeln ser så lätt och go ut med ljusa sidor.

Bockstensturen 75 motion avklarad i helgen , 4.20 gick det på. Får vara nöjd men fan va jobbigt det var!

superior vs merida
Får du plats med en flaska i det flaskstället? I så fall vilket ställ och flaska? Anledningen till att jag frågar är att jag också precis hoppat på Merida One Twenty-tåget, men det blev alu-varianten istället, också strl M. Inte en chans jag får in en flaska där. Nu hade jag visserligen ingen mindre flaska än 600ml hemma men även utan ställ så får man inte in en flaska utan att kila den mellan dämparen och toppröret, dvs den blockerar ju effektivt lockout-vredet och dämparens rörelse. Har en 500ml flaska på väg hem så vi får se. Sen kan det såklart skilja lite i rören på alu och cf, men grundgeon är väl samma antar jag

superior vs merida
Det enda jag provat är en Nike flaska, vet inte hur stor den är ens. tanken var att ha energidryck i den under loppet men det blev inte så utan jag kollade bara att den fick plats och det fick den.
Ska kolla om Merida har någon som passar bra. Annars hade jag en flaska som hette tune tror jag, tror det finns någon tråd här där dom testar olika flaskor där den är med. Sån vill jag ha igen för den va riktigt go... Och ganska liten så den funkar gaeanterat :)

superior vs merida
Tack. Ja jag har beställt en liten 500ml flaska som skall vara låg, rätt osäker ändå. Vad är det för flaskställ du har? Också tune?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp