Superklassiker av en som började träna för 3 år sedan

Sämme skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur tror Happy trollen att det går? Är det
> möjligt?
>
> erlman.se
> #intebarasnack

Startade VR för typ en halvtimme sen.

Jag skulle nog vilja säga att det beror på hur duktig du är på att åka längdskidor....

Superklassikern är ju att klara alla lopp med en totaltid på under 20 timmar vilket innebär mellan tummen och pekfingret att du ska klara Vansbrosimmet på 1 timme, lidingöloppet på 3 timmar, Vasaloppet på 6 timmar och Vätternrudan på 10 timmar.

Jag har precis avslutat min första klassiker med en totaltid på ca 22 timmar....och satsar på superklassikern. Att simma på ca 1 timme är inte så svårt (blir tuffare imorgon eftersom de har halverat sträckan och kommer ta tiden X 2. Vanligtvis har man ju ca 2km medströms.... nu blir det ca 700m medströms och 800 motströms).

Att springa Lidingöloppet på 3 timmar är inte heller jätteutmanande om man har sprungit lite.

Cyklar man ca 200 mil på våren lite organiserat så ska inte Vätternrundan på 10 timmar vara ouppnåeligt....

Men i mina ögon är Vasaloppet på ca 6 timmar riktigt tufft...men jag är ingen skidåkare och det hänger ju en hel del på snötillgång och väder under själva loppet....

tr1cky skrev:
> Jag skulle nog vilja säga att det beror på hur
> duktig du är på att åka längdskidor....
>
> Superklassikern är ju att klara alla lopp med en
> totaltid på under 20 timmar vilket innebär
> mellan tummen och pekfingret att du ska klara
> Vansbrosimmet på 1 timme, lidingöloppet på 3
> timmar, Vasaloppet på 6 timmar och Vätternrudan
> på 10 timmar.
>
> Jag har precis avslutat min första klassiker med
> en totaltid på ca 22 timmar....och satsar på
> superklassikern. Att simma på ca 1 timme är inte
> så svårt (blir tuffare imorgon eftersom de har
> halverat sträckan och kommer ta tiden X 2.
> Vanligtvis har man ju ca 2km medströms.... nu
> blir det ca 700m medströms och 800 motströms).
>
> Att springa Lidingöloppet på 3 timmar är inte
> heller jätteutmanande om man har sprungit lite.
>
> Cyklar man ca 200 mil på våren lite organiserat
> så ska inte Vätternrundan på 10 timmar vara
> ouppnåeligt....
>
> Men i mina ögon är Vasaloppet på ca 6 timmar
> riktigt tufft...men jag är ingen skidåkare och
> det hänger ju en hel del på snötillgång och
> väder under själva loppet....

Får väl hoppas att snön inte ligger kvar inatt, för då blir det halt under rullskidorna.

Kanske ska förtydliga att Lars är ute just nu för att genoföra den under 24 timmar. Som Fyrbråk sa så staratde han med Vättern kl 12:00 och precis paserat Ödehög

Det mest imponerande med det här är ändå hans driftighet att styra upp detta med sponsorer, föreläsningar, träning etc. Oavsett om han går i hamn så är det banne mig imponerande. Big up!

Rullskidor går typiskt snabbare än vanliga skidor (i alla fall såvida du inte har svintröga hjul).

MRobson skrev:
> Här var det jag tänkte på, sub20 inkl.
> transport 2010. Rullskidor verkar gå snabbt
> http://www.svt.se/sport/superklassikern-under-20-t
> immar

Det är förstås väldigt bra men så var han proffscyklist vid tidpunkten. Lars var inte proffscyklist när han startade projketet utan med ca 30kg övervikt och vissa alkoholproblem så tycker jag det är rätt imponerande om han ror detta i hamn.

"– Det har varit en häftig resa att komma hit och nu väntar också en häftig resa som avslutningen på lång tid av förberedelser. Det är många som gjort det här tidigare och jag siktar inte på att slå några rekord eller så, jag vill bara bevisa för mig själv att det går att göra förändringar, att alla kan klara av det. Kan jag göra detta kan vem som helst göra något åt sin egen situation, om man vill och om man lägger manken till."

+1000!!

Tillbaka
Topp