Surly presenterar en Fatter Bike...

Tobias/Frost

Aktiv medlem
...nämligen Moonlander: http://www.surlybikes.com/blog/

Efter en massa rykten i fatbike världen om Moonlander så har nu Surly släppt info och bilder på härligheten med sina 4.7 tums däck.

6077012877_bf97f4d53f_b.jpg

Tjena!

OMFG!! Harri måste uppdatera.. Bullarna i fälgen är otroligt snygga, kanske borde ha nått fetare fälgband....

edit.. Ha.. Däcken passar ju på en Pugsleu.. Harri MÅSTE uppdatera!!

Senast ändrad:
Hur funkar det egentligen med frigången/bredden för vevpartiet och kedjan förbi bakhjulet? Måste man vara Zeb Macahan/John Wayne för att kunna cykla på den?

Howdy you mean pardner?

Men allvarligt talat, fatbikes är bredare i vevlagret men jag har personligen aldrig haft problem av ett sådant, dock inte på en fatbike...

Hmm, vad skiljer mot puggslyn? Är det fetare däck på denna?

Borrade trialfälgar borde de ha haft redan på puggen. Jag tänkte ju bygga min på trialfälgar:)

Tobias/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Howdy you mean pardner?
>
> Men allvarligt talat, fatbikes är bredare i
> vevlagret men jag har personligen aldrig haft
> problem av ett sådant, dock inte på en
> fatbike...

Jag menade bara att det borde bli så brett mellan pedalerna att det känns konstigt brett. Men jag har aldrig provat en Pugsley så jag har ingen egen uppfattning. Kunde dock ha utformat min fråga lite seriösare.

Det var inte meningen att svaret skulle vara drygt, saknades visst en ;)

Jag har bara provtrampat en Pugsly en kort stund men reagerade inte alls på att det var bredare mellan pedalerna. Men jag har även haft en hoj för några år sedan som var betydligt bredare mellan pedalerna än vanligt och det körde jag på i några år utan att uppleva som om det påverkade något alls.

De har tydligen fimpat storklingan och flyttat ut de andra två, plus ett ännu bredare vevlager än Pugsley.

"Big big tires mean more problems with chains rubbing on tires. Using the existing Mr. Whirly crank arms, we've devised a system where the space previously occupied by your middle ring, now houses a granny ring. The outside position will now accommodate a middle ring. These are rings of our design and will not work with other things in the universe. Options are 20/32 and 22/36.

Essentially, the granny ring mounts right up to the Whirly's spider mounting holes and then the middle ring attaches to the granny. You should see it. Really.

MWOD will also use a longer spindle than the current Pugsley spec spindle."

Tobias/Frost skrev:
> Det var inte meningen att svaret skulle vara
> drygt, saknades visst en ;)
>
Ingen fara! Det var jag som onödigt sänkte nivån i tråden. Hursomhelst verkar det krävas ganska mycket av konstruktörerna för att få plats med allt och samtidigt behålla cykelkomforten.

Hojen verkar grym och har man djupdykt i Yetis olika RR så förstår man att det här är något alldeles extra för extrema förhållanden.

helt plötsligt kan man med gott samvete sluta bry sig om vikt på ramen och komponentgruppen ;) Cheeses, vad väger de där hjulen körklara egentligen!?

Går det att få in ett par 29:er hjul i en sån där? Det skulle ju göra ramen lite mångsidigare den snöfria delen av året.

Är det inte 4,5 moonlandern skulle ha? Lägg sedan till surlys nya 100mm fälgar. De har åxå några nya vevar på gång så att det ska bli lite frigång åxå. Händer sjukt mycket på den här fronten nu. Salsa släpper två nya varianter, on-one har en på gång och det ryktas om att kona släpper en åxå, ev med egna däck. Kan vara värt å vänta till efter interbike med att trycka på köpknappen

Kolla in bloggen Peter, 4.7 it is. Ja och dessutom släpper Moots en liten serie Snoots nu också, ca 12-15 st för de som har lite slantar. OnOnes ser ju kalas ut också, hoppas att de får ut den till i vår. Kona var en nyhet, bara att hålla tummarna...

Jo Aron, det funkar utmärkt med 29:or i fatbikes, dock är ju Surlys offset i bakhjul så man måste bygga ett nytt bakhjul för att det ska vara centrerat.

Jag tycker inte om det här.
Ytterligare en cykel som resulterar i sömnlösa nätter och ångest-habegär.
Det betyder att jag har en cykel för veckans alla nätter.

Fast å andra sidan ersätter den måhända Pugsley-nätterna. Vet inte. Får se. Kanske jag vill ha båda av någon extremt resonabel orsak.

Edit. Svenska

Senast ändrad:
rback skrev:
> Jag tycker inte om det här.
> Ytterligare en cykel som resulterar i sömnlösa
> nätter och ångest-habegär.
> Det betyder att jag har en cykel för veckans alla
> nätter.
>
> Fast å andra sidan ersätter den måhända
> Pugsley-nätterna. Vet inte. Får se. Kanske jag
> vill ha båda av någon extremt resonabel orsak.
>
>
> Edit. Svenska
Åttadagarsvecka kanske är en lösning?

Eller så får du börja gilla billigare cyklar (ändå fina). Börja häng stadigt på Retro Bikes forum istället så kanske det löser sig. Lite positive reinforcement.

rback skrev:
> Jag tycker inte om det här.

Nibbe skrev:
> Bild på On-Ones fethoj?

Det är väl "bara" en ram än så länge - säger jag på basen av vad jag googlat fram.

tarkovskij skrev:
> Eller så får du börja gilla billigare cyklar
> (ändå fina). Börja häng stadigt på Retro
> Bikes forum istället så kanske det löser sig.
> Lite positive reinforcement.
>

Haha. Yeah sure. Det hjälper säkert.

Slutar bara med att det är 20 cyklar jag bara måste ha och då hjälper det föga att hälften av dem är lite billigare.

underbart av surly att visa var skåpet skall stå nu när alla andra hakat på trenden.

enda nackdelen är att de inte hakat på de andra med 170mm baknav.

Det där med att ha en extra uppsättning hjul för sommaren tror jag inte på. Vill man absolut göra det kan man ju bygga ett par 29:or med 170nav. Lika dyrt å mycket jobb som att bygga ett par offsettade 29:or. Fattar inte poängen med att cykla med smala däck på en så bred hoj

Peter E skrev:

> Det där med att ha en extra uppsättning hjul
> för sommaren tror jag inte på.

Där är det:

- Moonlander för vinterhalvåret.

- Pugsley med Black Floyd http://farm7.static.flickr.com/6079/6077013969_f01483a39e_b.jpg
...samt pugsleys andra nya däckalternativ för sommaren.

Man måste ha båda.
Andra alternativ finns inte.
Har inte tid med fler inlägg nu.
Måste skaffa trisslotter...

Edit. ...Nej. De heter Ässälotter i det här finlandet.

Senast ändrad:
Cykla upp och skida ner under vårens toppturer?
Korta vägen till och från jobbet genom att cykla tvärs över sjön även sommartid?
Ha en anledning att gnälla på alla smala cykelställ?
Näe, vet inte vad jag ska ha den till men ändå..
Hur extrema ska förhållanden vara för att den där ska vara bra? Fjällturer utanför stigarna eller vintertid kanske.

Tobias/Frost skrev:
> ...nämligen Moonlander:
> http://www.surlybikes.com/blog/
>
> Efter en massa rykten i fatbike världen om
> Moonlander så har nu Surly släppt info och
> bilder på härligheten med sina 4.7 tums däck.
>
> http://farm7.static.flickr.com/6089/6077012877_bf9
> 7f4d53f_b.jpg

Och? Vad ska man med med en sån mongocykel till? Cykla på vattnet? Öva sig på att pumpa traktordäck?

Svar på lämpligt användningsområde:

IMG_0933-2.jpg

Detta är de optimala vintercyklarna för oss som stannar i skogen året om.

StinkySupreme skrev:
> Men vilka smala däck ni har! ;)

Jag vet, det är därför vi framåt höstkanten när febervåta drömmar om traktorer.

Sannolikheten är nog stor att det blir en månlandare för min del om ett år eller så. De bredare däcken bör ge lite flera möjligheter på skare och halvmjukt underlag än min nuvarande Pugsley, även om den också fungerar utmärkt. Utflykter på vårskare och skoterspår i Lappland lockar...

Gläden eder alla jordens folk! Big Fat Larry ryms i en vanlig Pugsley med 80 mm breda fälgar. Bildbevis finns på Mtbr.

Min lokala cykelhandlare fick redan en beställning på nya däck.

Tillbaka
Topp