Surly slutar med Troll, Long Haul Trucker, Pack Rat och Pugsley

Yonna

Aktiv medlem
Surly slutar med Troll, LHT och även med Pugsley. :cry: Var en svart dag när jag hörde det. Sorg, oro, förtvivlan, övergivenhet, koncentrationssvårighet, sömnproblem, dåligt matlust .. Hur ska det gå? Och hur fan kan dem göra? De är ju legendariska cyklar, framförallt Troll och LHT. Och Pugsley är förstås den urfatbike, finns ju ingen bättre fatbeast i världen. Vad om min Pugs går med pension, eller värre, om han slutar andas? Den dagen väntar jag med bävan.

jofahjalm

Aktiv medlem
Vad är det som Pugsley har som man inte får i Wednesday? LTH är väl den cykeln som kommer vara saknad.

Bikzz

Aktiv medlem
Alltid supertrist och lite nostalgiskt när gamla prylar & favoriter lägger ned & försvinner .... ??? Har inte hänt med cyklar & prylar för mig, har alltid hittad nyare alternativ. Men saknar en del gamla Vandrarhem och Hotel där jag bodde väldigt mkt förut, som stängt nu och inte finns mer....

Yonna

Aktiv medlem
Tråkigt att de avslutar modellerna men förhoppningsvis kommer det nya :)
Hoppas också men tror inte att det kommer en liknande Pugsley. Kanske Surly ska också sikta sig på elcyklar (det skulle ju vara dum att inte göra) och slutar därför med deras legendariska cyklar?

Jag kunde (eller kan för det gäller fortfarande) byta min Pugsley till en annan fatbike. Det finns en cykelaffär (som också säljer/uthyr kamputrustning såsom tält, cykelväskor mm och gör kurser i t.ex bikepacking, cykla-världen-runt etc) som gärna vill ha fatbiken som reklammöbel i butiken. Alltså med väskor och allt skit den vanligtvis bär. Trodde först att den var ett skämt och frågade om de vill också ha Happyraften, men dem sa ja. Får betalt och dessutom rabatt på en annan fatbike. Helt idiot men okej.
Nu vill jag inte att fatbiken förvandlas till en reklammöbel, vill inte heller se mina bilder där hänga och framförallt inte en bild av migsjälv med texten 'yonna på äventyr' som betyder 'köp här din cykel, tält och allt du behöver, för jag rekommendera och jag är så cooool'. 🤮

Dessutom finns det ingen fatbike som kan samma som en Pugsley. Stål, enkelt och som kan ha två bakhjul samtidigt i ramen, vanliga 26" hjul till 29+ och fat, och som kan bära allt skit man behöver på långa offroad/snö-äventyr. Jag tittade på Moonlander, ICT, Wednesday och några Salsa men nej. Frågade @Yeti (som är min fatbike-hjält) men han sa att kanske bara ICT kan vara bättre när man är hardcore-vinterfatbiker men jag cyklar hela året runt så tyvärr.
Så hoppas min Pugs lever några år till innan den når pensionsålder.

GoranS

Aktiv medlem
Nu vill jag inte att fatbiken förvandlas till en reklammöbel, vill inte heller se mina bilder där hänga och framförallt inte en bild av migsjälv med texten 'yonna på äventyr' som betyder 'köp här din cykel, tält och allt du behöver, för jag rekommendera och jag är så cooool'. 🤮
Akta så du inte får happydrevet mot dig. Gissar att det är ganska många, inklusive jag, som tycker att du är rätt cooool som drar iväg på långa eskapader ute i ödemarkerna helt solo. :sneaky:

Yonna

Aktiv medlem
Vad är det som Pugsley har som man inte får i Wednesday? LTH är väl den cykeln som kommer vara saknad.
Den kan inte ha två bakhjul samtidigt i ramen. Så det går inte att swappa hjul när man vill eller behövs t.ex när frihjulet är trasigt/frusen. Finns en tråd på Happy om detta: https://happyride.se/forum/threads/pugsley-med-utbytbara-fram-och-bakhjul.3388568/

Jag har t.ex ett 2speed fixie-bakhjul som framhjul, med 17/21. Och har därför en gaffel med krokiga/offset ben annars sitter hjulet inte i mitten. Ska bifoga några bilder för att förtydliga min kanske konstiga svenska :)

458P1110454.jpg

Bakhjul med 2speed (dingle cog) som framhjul.

45380304531_104423313f_o.jpg

Bakhjulet med 9s kassett som framhjul.

4P1060848.jpg

Gaffeln som har sneda krokiga ben.

Yonna

Aktiv medlem
Akta så du inte får happydrevet mot dig. Gissar att det är ganska många, inklusive jag, som tycker att du är rätt cooool som drar iväg på långa eskapader ute i ödemarkerna helt solo. :sneaky:
Oops, det har jag inte tänkt på, ska snabbt ge en puss och en kram till era coola och snälla happyriders! 😘

jolov

Aktiv medlem
Vet inte vem Marino är, men det är ju en fantastisk idé: att låta bygga en liknande ram!

Det är en tillverkare från Peru.

Vad jag sett så brukar det ta ett par försök innan han klarar av att leverera en ram som inte är sned. Skulle nog hellre ta och investera i en extra surlyram och 135mm gaffel som du kan packa ner i en låda tills den dagen din surly ger upp (Om den nu någonsin gör det)

Freddie L

Aktiv medlem
Lägg av nu Yonna! Du kan ha din älskade Pugs hela livet. Den är robust i stål, den är enkel att reparera. Jag räknar med att behålla min Moonlander hela livet.

En Surly-tjockis är oförstörbar!
Eller? Om man faktiskt använder den som Yonna gör (alltså på riktigt) kanske man kan få den att tröttna bortom räddning? ;-)

Yeti

Aktiv medlem
Jag tycker också det är synd att Surly slutar med Pugsley, då den är den ultimata äventyrscykeln, mycket just då man kan ha två bakhjul samtidigt i ramen. Skulle jag ha möjlighet att göra månadslånga turer är det ingen tvekan om att Pugsleyn skulle vara mitt val. Kanske man kan hoppas att den kommer tillbaka i någon form.

Crocko

Aktiv medlem
Hoppas också men tror inte att det kommer en liknande Pugsley. Kanske Surly ska också sikta sig på elcyklar (det skulle ju vara dum att inte göra) och slutar därför med deras legendariska cyklar?

Jag kunde (eller kan för det gäller fortfarande) byta min Pugsley till en annan fatbike. Det finns en cykelaffär (som också säljer/uthyr kamputrustning såsom tält, cykelväskor mm och gör kurser i t.ex bikepacking, cykla-världen-runt etc) som gärna vill ha fatbiken som reklammöbel i butiken. Alltså med väskor och allt skit den vanligtvis bär. Trodde först att den var ett skämt och frågade om de vill också ha Happyraften, men dem sa ja. Får betalt och dessutom rabatt på en annan fatbike. Helt idiot men okej.

Dessutom finns det ingen fatbike som kan samma som en Pugsley. Stål, enkelt och som kan ha två bakhjul samtidigt i ramen, vanliga 26" hjul till 29+ och fat, och som kan bära allt skit man behöver på långa offroad/snö-äventyr. Jag tittade på Moonlander, ICT, Wednesday och några Salsa men nej. Frågade @Yeti (som är min fatbike-hjält) men han sa att kanske bara ICT kan vara bättre när man är hardcore-vinterfatbiker men jag cyklar hela året runt så tyvärr.
Så hoppas min Pugs lever några år till innan den når pensionsålder.

Egentligen bara 2 saker som förvånar mig med den berättelsen, att du står kvar så länge och lyssnar på ett erbjudande som bygger på att snylta på din image. Sen att det faktiskt finns bilder på dig, du är ju liksom den hjälte du är för att ingen vet hur Yonna ser ut ovanför skaftet på sina bugaboot.

Nej crowd funda hellre ditt liv som oberoende äventyrare så skall jag gladeligen bidra så länge du fortsätter att skämma bort oss med underbara stories om yxor och spindlar.
Jag lovar att donera min Pugs om du lyckas slita ut din, men det kanske vore smart att lägga en av deras speciella gafflar på lager.

MtbIte

Aktiv medlem
Ja är din pugs en stål ram så är det bara och svetsa ihop den om den går av 😀

Yonna

Aktiv medlem
Det är en tillverkare från Peru.

Vad jag sett så brukar det ta ett par försök innan han klarar av att leverera en ram som inte är sned. Skulle nog hellre ta och investera i en extra surlyram och 135mm gaffel som du kan packa ner i en låda tills den dagen din surly ger upp (Om den nu någonsin gör det)
Då är det bättre att fråga t.ex framebuilder M-Gineering.
Och ska hamstra alla pugs-ramar som finns kvar i världen ;) Men det är kanske svårt för jag har small-storlek och tror inte att det finns så många.

Berk

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Då är det bättre att fråga t.ex framebuilder M-Gineering.
Och ska hamstra alla pugs-ramar som finns kvar i världen ;) Men det är kanske svårt för jag har small-storlek och tror inte att det finns så många.

Är inte medium med lite kortare stam bättre? Reach är inte så lång. Då får men en lite stabilare cykel med lite mer utrymme i ramen för grejer.

Yonna

Aktiv medlem
Lägg av nu Yonna! Du kan ha din älskade Pugs hela livet. Den är robust i stål, den är enkel att reparera. Jag räknar med att behålla min Moonlander hela livet.
En Surly-tjockis är oförstörbar!

[resten av inlägget raderades för den är för hemskt att läsa]
Jo, du har förstås rätt, jag ser bara mardrömmar. Tack för dina tröstande ord, de är precis vad jag behöver!

Har förresten en stor svag för Moonlanders, tvekade mycket innan jag köpte en Pugs. Men tror en Moonlander är för stor för mina 60kg.

Yonna

Aktiv medlem
Jag tycker också det är synd att Surly slutar med Pugsley, då den är den ultimata äventyrscykeln, mycket just då man kan ha två bakhjul samtidigt i ramen. Skulle jag ha möjlighet att göra månadslånga turer är det ingen tvekan om att Pugsleyn skulle vara mitt val. Kanske man kan hoppas att den kommer tillbaka i någon form.
Var det inte du Yeti, som hade en Pugs-ram som bröts sönder?

Yonna

Aktiv medlem
Egentligen bara 2 saker som förvånar mig med den berättelsen, att du står kvar så länge och lyssnar på ett erbjudande som bygger på att snylta på din image. Sen att det faktiskt finns bilder på dig, du är ju liksom den hjälte du är för att ingen vet hur Yonna ser ut ovanför skaftet på sina bugaboot.

Nej crowd funda hellre ditt liv som oberoende äventyrare så skall jag gladeligen bidra så länge du fortsätter att skämma bort oss med underbara stories om yxor och spindlar.
Jag lovar att donera min Pugs om du lyckas slita ut din, men det kanske vore smart att lägga en av deras speciella gafflar på lager.
Haha!
Och det var snällt sagt, tack! 😘

Yonna

Aktiv medlem
Är inte medium med lite kortare stam bättre? Reach är inte så lång. Då får men en lite stabilare cykel med lite mer utrymme i ramen för grejer.
Jag trivs mycket med cykeln så storleken måste vara bra. Hälften av mig är långa ben så överkropp är kort så därför valde jag storlek small (med min 171cm är jag mellan small och medium). Tror det är bättre i snö, sand etc att ha en mindre ram än en för stor ram, det är ju tung, framförallt med de stora hjul och däck. Och då har jag även tung packning med mig.

Tack för länken!

mb5

Aktiv medlem
Alltid tråkigt när en grej man är nöjd med går inte vidare att få tag i ... men ... det är ju inte cykeln, som är den viktigaste ingrediensen i dina äventyr, utan dig själv. Det funkade ju även innan du köpte Pugsley och förresten, är det inte du som uppmuntrar andra att bara hoppa på vilken som helst cykel de har och bara trampa iväg ...? Eller hur? :-)

Om din Pugsley skulle mot förmodan gå sönder en sorglig dag, då hittar du säkert en lösning att försätta cykla dina äventyr om viljan blir kvar. Är det fixieconvertiering som känns viktig, kan du ju skruva en cog på skivbromsfästet och vända om hjulet, eller försöka skaffa dig en bred framgaffel som tar 177mm navet, eller nåt helt annat, även bättre ... möjligheter finns ju alltid och det ska vara inget slut av värden.

Berk

Aktiv medlem
Jag trivs mycket med cykeln så storleken måste vara bra. Hälften av mig är långa ben så överkropp är kort så därför valde jag storlek small (med min 171cm är jag mellan small och medium). Tror det är bättre i snö, sand etc att ha en mindre ram än en för stor ram, det är ju tung, framförallt med de stora hjul och däck. Och då har jag även tung packning med mig.

Tack för länken!

Jag vet nästan ingenting om fatbikes, men min fru är 156 cm och de 380 mm reach på hennes stigcykel är klart för kort för henne.

Yonna

Aktiv medlem
Alltid tråkigt när en grej man är nöjd med går inte vidare att få tag i ... men ... det är ju inte cykeln, som är den viktigaste ingrediensen i dina äventyr, utan dig själv. Det funkade ju även innan du köpte Pugsley och förresten, är det inte du som uppmuntrar andra att bara hoppa på vilken som helst cykel de har och bara trampa iväg ...? Eller hur? :-)

Om din Pugsley skulle mot förmodan gå sönder en sorglig dag, då hittar du säkert en lösning att försätta cykla dina äventyr om viljan blir kvar. Är det fixieconvertiering som känns viktig, kan du ju skruva en cog på skivbromsfästet och vända om hjulet, eller försöka skaffa dig en bred framgaffel som tar 177mm navet, eller nåt helt annat, även bättre ... möjligheter finns ju alltid och det ska vara inget slut av värden.
Hmm, du har förstås rätt. Får sluta gnälla och ska torka mina tårar ;)

Och du Martin, cykelaffären som ville ha fatbiken och bilder os, jag försökte lura dem med en snygg bild av dig på din fattie i fjällen men tyvärr, dem lät sig inte luras. Konstigt nog för du har kameran framför ansiktet så ingen som vet att du är inte jag. Kanske det var dina håriga armar som avslöjde :) Men dem tyckte mycket om bilden så kanske dem vill ha din fatbike ist :)

Yonna

Aktiv medlem
Jag vet nästan ingenting om fatbikes, men min fru är 156 cm och de 380 mm reach på hennes stigcykel är klart för kort för henne.

surly.jpg

Jag är med min 171cm mellan S och M, och för att jag har 84cm ben och att den är en fatbike med stora hjul (inte lätt att köra i djup snö och skit) är small det perfekta valet. Alltså enligt Surly, och det visade att dem hade rätt för fatbiken sitter som en andra hud. Reach är förresten 390mm, medan medium har 405.
Tack att du hjälper tänka med :)

HansS

Medlem
Och du Martin, cykelaffären som ville ha fatbiken och bilder os, jag försökte lura dem med en snygg bild av dig på din fattie i fjällen men tyvärr, dem lät sig inte luras. Konstigt nog för du har kameran framför ansiktet så ingen som vet att du är inte jag. Kanske det var dina håriga armar som avslöjde :) Men dem tyckte mycket om bilden så kanske dem vill ha din fatbike ist :)
Pics or it didn't happen :)

Atakua

Aktiv medlem
Alla saker som kom måste gå en dag.

Å andra sidan hinder det ingenting återuppliva gamla modeller om Surly skulle se marknadens intresse. Surly har sedan på länge slutat tillverka och marknadsföra en rad sina modeller, såsom Instigator eller den ursprungliga 1x1. Den sistnämnda har ersatts med Lowside.

Själv har jag en Disc Trucker och en Wednesday, tycker om båda cyklarna. Jag hoppas bara en dag se en enkel heldämpad ram av Surly.

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Vet inte hur lätt det är att hitta en Pugsley ram, men om du behöver en backup finns här en i storlek S på lager (men kanske tycker du inte om candy jam orange):
Candy jam orange?? Nej, aldrig i livet! Kan bara vara svart, the darkest color som finns. 😍

Men jag köpte för några veckor sen ett (för mig) jättedyrt tält och tänkte också att ta en lång cykeltur i vintern, så då behöver jag köpa några vintergrejer till för att försöka överleva den mördande kylan. Så pengarna är då helt slut. Och som timvikarie vet jag aldrig när pengarna kommer in igen, vet bara att det inte kommer när jag cyklar. Så det blir hela vintern billiga bönor med lök och tyvärr ingen ny surly ram och gaffel :(
Men cykellycka, mjölksyra och äventyr växer inte på god mat och reservcykeldelar, man får ju hoppa på cykeln så hoppas jag gör det rätta :)

Tack för hjälpen!

Berk

Aktiv medlem
Optimerad stigcykling och att sitta lång tid på cykeln med packning, kanske är olika kravspec där ?

Generellt sett håller jag med. Men Yonna cyklar tuffare stig än många stigcyklister. Också har gravelbikes fått mycket längre reach (och kortare stam) sista åren. Har själva bara cyklad med full packning på asfalt och sandväg, men där hade jag gärna haft en lite längre och stabilare cykel.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag misslyckades helt med min post.

Jag visste inte alls att den tog samma navstandard. Jag tittade runt lite bland fatbikes när jag hade för mig att det skulle vara en bra grej att cykla gröna bandet. Wednesday var det bästa jag hittade då, men jag tittade främst på geometrin.

Angående att sälja din varande hoj så vore det ju ballt. Det får säkert någon annan att cykla med flotte och grejer. Det förutsätter dock att då får tillräckligt betalt för att hitta något som är lika bra eller bättre för pengarna. Det verkar ju inte som många cyklar erbjuder den typen av lösning.

Senast ändrad:

Markus F

Aktiv medlem
Trist att dom skippar Pugsley. Den blir nog mest saknad, att döma av kommentarer här, på Bikepacking och på FB. Min första LHT från 2005 är fortfarande en av de cyklar jag har trivts bäst med. Den cyklas numera av min svärdotter och barnbarn, så jag kan ta tillbaks den om behovet uppstår. Synd att Surly inte ens väljer att ha den kvar som ram. Av någon anledning trivdes jag aldrig med Disc Truckern så den sålde jag efter ett år. Tydligen så ska Bridge Club ersätta Troll, men jag gillade inte den heller. Så nu har jag bara Krampus och Big Dummyn kvar, och räknar med att dom står sig 20 år till. Jag hade dock gärna haft en Pack Rat för att åka till och från jobbet med.

IMG_5626.jpeg

Topp