Suunto-tråden

pirx

Aktiv medlem
Suunto-tråden
Finns det intresse för en Suunto tråd?

Jag har en Spartan ultra. Vad ska man göra nu när de ska stänga ner movescount?

Någon som testat ett annat pulsbältet än Suuntos default?

Typ sådana frågor...

Suunto-tråden
Jag hade en suunto spartan ultra den skickade jag tillbaka och köpte en Garmin i stället.
Suunto har grävt sin egen undergång genom dålig support dom är väl ännu ute på äventyr när man ringer .

Suunto-tråden
Kör med suunto ambit3 peak.. Funkar klockrent.. Inget strul alls.. Gått över till suunto appen. Funkar bra att ladda upp efter alla aktiviteter.
Men jag vet att det strular för många. Därav mitt val att stanna kvar med min gammel ambit. Appen var kass ibörjan när den kom men nu funkar den. Hört att deras support är kass som faan.. Haft garmin innan men var sämre precision på den. Men jämfört mellan alla dessa dataklockor så verkar det springa små troll i alla märken. Kanske många måndags exemplar..

Suunto-tråden
Har en suunto ambit 3 vertical som inte kunnat para med vara sig movescount appen eller nu suunto appen, haft 2 olika Android telefoner under tiden utan att det funkat. Testade för skojs skull att para den med min jobbtelefon som är en iPhone. Funkade direkt.

Suunto-tråden
MontyOnAcid sa:
Suunto suget hårt. Har haft tre olika modeller.
Köp Polar istället, Garmin är överprisade.

Polar Vantage V ser ju trevlig ut, vid första anblicken iaf. Den fanns inte när jag köpte min spartan, och fenix 5 var helt
ny så den kostade lite mer än jag kände för att ge ut då. En begagnad SSU blev perfekt. Funkar fint för mig (förutom att
den är liiite väl seg på att synka sig med mobilen), och jag gillar deras web (movescount), men den ska ju snart gå i graven:/

Suunto-tråden
Snefan sa:
Kör med suunto ambit3 peak.. Funkar klockrent.. Inget strul alls.. Gått över till suunto appen. Funkar bra att ladda upp efter alla aktiviteter.
Men jag vet att det strular för många. Därav mitt val att stanna kvar med min gammel ambit. Appen var kass ibörjan när den kom men nu funkar den. Hört att deras support är kass som faan.. Haft garmin innan men var sämre precision på den. Men jämfört mellan alla dessa dataklockor så verkar det springa små troll i alla märken. Kanske många måndags exemplar..

Ja, det beror ju på hur långt de har kommit med firmwaren, och vilken modell det är av klockan, och vilken mobil man har osv osv.

Snefan, låter du Suunto-appen synka upp datan till strava också? Använder du sports-tracker webben för att kolla på suunto-datan?

Suunto-tråden
Nya appen funkar bra och även synkning Strava. Min erfarenhet av supporten var jättebra, men man vill ju inte behöva lägga ett ärende på att timern slutar räkna ner av sig själv. Ja, det var repeterbart.

Firmware kommer vart tredje skottår, men senast så blev batteritiden klar bättre, vilket man tackar för.

Skulle nog kunna tänk mig någon av de nyare modellerna 5/9.

Suunto-tråden
Jag kör Suunto Spartan. Den nya appen är det riktiga lyftet för min del, kan jag tycka. :)
Övergången från movescount funkade fint för min del. De gamla aktiviteterna tankades automatiskt över häromdagen.

frid!

Suunto-tråden
MontyOnAcid sa:
Suunto suget hårt. Har haft tre olika modeller.
Köp Polar istället, Garmin är överprisade.

Polar är ointressant för min del eftersom jag håller på med vattensport. De klarar inte tuffare aktiviteter än simning, tyvärr.
Jo, Garmin är bra dyra.

frid!

Suunto-tråden
pirx sa:
Snefan sa:

Ja, det beror ju på hur långt de har kommit med firmwaren, och vilken modell det är av klockan, och vilken mobil man har osv osv.

Snefan, låter du Suunto-appen synka upp datan till strava också? Använder du sports-tracker webben för att kolla på suunto-datan?
Jag har en Sony Lur, funkar prima. Den får synca med strava och det funkar finemang. Använder inget sports-tracker vad jag vet om... Är inget rid freak sådär.. Vill bara logga aktivitet.. Kör app rätt å slätt

Suunto-tråden
Håller på och ska bestämma mig för vilken klocka som skall införskaffas, men det är ju en jungel detta!

Till frågan: Har någon koll på om suuntos nyare klockor, ex. 9 Baro/HR har funktionalitet för att lägga in en rutt i förväg som klockan hjälper en att följa? Säg att jag kikar på Strava och hittar en tur med ett antal olika segment, kan jag då på ett smidigt sätt synca detta till klockan så att klockan sedan under turen kan agera vägvisare?

Suunto-tråden
Har också en Spartan Ultra. Går bra att lägga in rutter alternativt göra rutter i appen men blir bara ett streck som man får följa så ingen vägvisning när man ska svänga och sådär.

Suunto-tråden
Väcker liv i denna gamla tråd med en fråga. Om man nu ska ge sig på att skaffa en Suunto. Vad behöver man? Vilka modeller kan vara intressant för cykling?

Blev lack på Strava idag som pausade sig ca 20 gånger på rundan för att sen dessutom tappa bort rundan helt när jag avslutade den ?

Så nu vill jag ha något annat som kan hålla koll på rundorna.

Suunto-tråden
Har använt vanliga 9:an, registrerar höjdmeter tror jag. Syns antal höjdmeter i strava men om dom stämmer vet jag ej.
Googlade lite här nu och tydligen så mäter alla Suunto rätt fel men att man ska kunna få Strava till att hantera just den biten.

Man får kanske testa?! Risken är nämligen också att det är min telefon som ställer till det extra med appen. Men tycker redan att oavsett vilken telefon jag haft så har Strava mätt olika för mig och de jag cyklar med. Så klocka kan ju knappast bli sämre ?

Suunto-tråden
Kan tänka att det skiljer lite beroende på vilket läge man kör klockan i hög noggrannhet kontra lång batteritid gissar jag gör en del på exempelvis höjdmeter.

Suunto-tråden
Jag kör med 9:an (bara 9), har Suuntos fäste till styret och pulsband vilket fungerar bra. Den mäter väldigt bra position på rundor men just höjdmätningen är rent bedrövlig... Har haft rundor där jag legat och varvat på samma bana och klockan visar att jag cyklat i konstant nedförsbacke. Ofta startar den sin mätning under havsnivå eller orimligt högt. Kan såklart vara fel på just min klocka men oavsett är det rätt irriterande.
Annars är det en riktigt bra klocka med grym batteritid ?

Suunto-tråden
Jag kör med 9:an (bara 9), har Suuntos fäste till styret och pulsband vilket fungerar bra. Den mäter väldigt bra position på rundor men just höjdmätningen är rent bedrövlig... Har haft rundor där jag legat och varvat på samma bana och klockan visar att jag cyklat i konstant nedförsbacke. Ofta startar den sin mätning under havsnivå eller orimligt högt. Kan såklart vara fel på just min klocka men oavsett är det rätt irriterande.
Annars är det en riktigt bra klocka med grym batteritid ?
Man borde kanske gå på en med barometer för just det? Man vill ju trots allt veta hur mycket man trampat uppför ?

Suunto-tråden
Köp inte en Suunto är mitt råd..
Jag har en Suunto 9 som jag ångrar från första dagen att jag köpte. Pulsmätningen på handleden visar 0 rätt, har pulsband till den men den visar fårtfarande fel, flera "peakar", pulskurvan ser ut som ett EKG-test trots lätt löpning på en platt runda. Höjdmetrarna hade jag kunnat uppskatta bättre själv än vad denna gör, diffar ca 5-600 höjdmeter på 30km längdskidor på rundbana..
Sen är appen rätt tråkig också. Jag har två Garmin cykeldatorer också och önskar att jag inte varit en snålröv när jag köpte klocka och att jag köpt en Garmin istället.
Eftersom min träning består till 95% av cykel använder jag inte klockan supermycket, men hade den varit min primära apparat hade jag kastat den och köpt en Garmin

Suunto-tråden
Har haft min ambit3 peak nu i ca 4år och är nöjd. Hade dock samma problem som ovan att pulsbandet gav felaktig puls. Problemet försvann när jag bytte till ett Polar h10 pulsband.

Suunto-tråden
Sätter man klockan rätt på handleden, bakom knölen så att säga och inte för löst har jag inga problem med pulsmätningen. Suuntos egna pulsband håller inte allt för lång tid ifall man maskintvättar har jag märkt. Använder man den till cykling så är det ju att sätta på styret som gäller och använda pulsband.

Tillbaka
Topp