tror även det finns en viss smärtgräns, över 13-15000, då börjar folk kolla på nytt istället om det inte är en väldigt ovanlig o dyr hoj. frågan är om gränsen inte ligger ännu lägre. många kanske då tänker "lägger ja till 4000, då får ja en sprillans som duger utmärkt för mig".
sen finns det de som sätter hutlösa priser, bra exempel är de flesta som säljer sid gafflar. "hej har en sid 2001, kostade ny 8000, nu endast 3500 kr" ja menar: 1. den kostade 8000 kr för 4 år sen, nu kostar motsvarande gaffel ny 4300 eller nått, 2. vi snackar 4 år gammal gaffel, den är inte värd mer än max 1500 om den så är i nästan nyskick, gammal teknik osv. (stämmer inte om det är samlar ex, men det är väldigt få produkter som är det :D)
inte konstigt att det är svårtsålt. vet själv att jag ofta satt annonser, där ja sen ångrat mig, kommit på att priset ja satt varit för högt, varför blir det så? jo för det svider i själen att man går MASSA "förlust" på nått.då äre lätt att över prissätta. man får se det som att man fått en upplevelse me produkten o bita i det sura äpplet. sen beror det ju lite på prukt och hur stor ens plånbok är. hur mycket det svider att köpa nytt. äre en produkt som bara kostar en 500 ny, o säljs beggad för 250 kr. har jag råd o kan lägga 250 extra utan att det svider, då överväger ju i alla fall jag nytt.
en annan sak, när det gäller t.ex. cyklar. jag skulle aldrig köpa en hel begagnad cykel osedd. skulel inte lägga 15000 på en begagnad hojj utan att se den. bor man då inte nära är det ett jäkla jobb för nått man sen inte ens är säker på om man vill köpa. beställer du nytt, då vet du ju skicket, du vet at du kan köpa den osedd, för när du får den så är den ju orörd så att säga. + att köper du nytt har du ju ångerrätt + garanti.
sen ligger det mycket i va stefanbo säger, ingen bild gör i alla fall mig mycket mindre intresserad. om man sen inte skriver nån info, utan mans ka kontakta för att få reda på det, ja då äre bara o glömma annonsen.
att man sen är för lat för atts om säljare att lägga in info visar ju bara hur angelägen man är att sälja sina saker :D att beskriva skicket på produkten är inte bara nått som ligger köparens intresse, även i säljarens, i alla fall om man vill vara ärlig o seriös säljare. att jämföra med MC eller bilmarknaden går inte riktigt då denna marknad är så pass mycket större, efterfrågan är så pass mycket större att folk hör av sig ändå.
ligger även den del i vad bigmollo skriver, det är inte sesong för att sälja hela hojjar. speciellt inte för överpriser. nu äre snart vinter o många ställer in hojjen. suget efter cykel o hytt kommer till de flesta är våren kommer och man bara längtar efter att få komma ut i skogen igen efter en lång vinter. det bara spritter i benen. jag skulle nog säga att köpsuget är större då och möjligen är man beredd att lägga lite mer då. Mattias L besrkiver det mycket bra.